O piaţă care încă nu a explodat: digitalizarea contractelor

Autor: Ioana Niţă Postat la 03 august 2022 137 afişări

Companiile trăiesc cu impresia că un contract salvat în popularul format PDF este totuna cu a-ţi digitaliza operaţiunile. Percepţia este însă una greşită, vaLoarea fiind generată mai ales de folosirea de date structurate, necesare analizelor de business. Acesta este, cel puţin, pariul făcut de start-up-ul YumiDocs, lansat în Londra de românul Victor Paraschiv.

Platforma YumiDocs se adresează companiilor mici şi mijlocii, IMM-urilor, care vor să îşi gestioneze în mod digital contractele – de la partea de generare la cea de management pe termen lung. Platforma a fost lansată oficial pe piaţă în octombrie 2021, iar în prezent, YumiDocs este folosită în total de circa 230 de companii, preponderent din Marea Britanie şi SUA, dar şi din România şi Lituania. „Deja am observat în cadrul pandemiei că este nevoie de procese eficiente. Semnătura electronică a devenit o tehnologie adoptată în majoritatea ţărilor din Uniunea Europeană, avem deja semnătura electronică calificată, însă semnătura electronică este doar primul pas. Este nevoie de mai mult pentru a avea un proces integrat pentru gestionarea contractelor. De aceea am creat YumiDocs. În loc să gestionăm fişiere PDF, avem date structurate care ne ajută să înţelegem care sunt acele contracte asociate unei companii, care este valoarea contractului, când expiră, jurisdicţia şi care este structura de plată a acestui contract“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, Victor Paraschiv, fondator şi CEO al YumiDocs.

Victor Paraschiv a pornit pe drumul antreprenoriatului încă din 2007 în România, unde a înfiinţat compania Equilobe Software, specializată în dezvoltare de soluţii software. În urmă cu 12 ani, s-a mutat în Marea Britanie, unde a mai fondat un start-up înainte de proiectul YumiDocs, pe care l-a pornit alături de Mindaugas Mazutis, originar din Lituania. „Gestiunea de contracte a fost o idee la care lucrăm de mai mult timp si la care am lucrat în cadrul diferitelor companii. Astfel,  am putut să testăm, să verificăm o grămadă de idei, concepte şi abordări pentru gestiunea eficientă a contractelor. Backgroundul meu este în inteligenţă artificială, machine learning, natural language processing, de aceea primul imbold a fost de a folosi tehnologiile de inteligenţă artificială pentru gestiunea contractelor. Acum cu YumiDocs dezvoltăm a treia generaţie de gestiune a contractelor”, a precizat Victor Paraschiv.

Pentru dezvoltarea soluţiei YumiDocs, start-up-ul a folosit şi echipe de dezvoltare software din România. Fondatorii YumiDocs vor să se extindă şi din punct de vedere comercial pe piaţa locală şi să atragă mai mulţi clienţi din România, în condiţiile în care şi companiile autohtone sunt angrenate tot mai mult în procese de digitalizare a activităţilor lor.

„În România, prin asociere directă, prin faptul că există o legătură cu ţara unde m-am format, avem deja cinci clienţi care nu au fost planificaţi, au venit pur şi simplu datorită reţelei noastre. Ne gândim ca spre a doua jumătate a anului să avem o campanie dedicată companiilor şi nevoilor companiilor din România.

De exemplu, aici am observat că semnătura electronică calificată a devenit deja un instrument care este folosit aproape zilnic, produsul nostru este printre puţinele produse capabile să permită semnarea pe dispozitivul utilizatorului şi încărcarea fişierului PDF semnat, ceea ce din nou ne face să ne gândim că poate ar trebui să avem o strategie şi pentru ajutarea companiilor din România.”

Start-up-ul a început expansiunea comercială în Marea Britanie, însă aproape 40% dintre clienţi au venit până acum din SUA. Deşi primele luni de la lansare au fost dificile, în ultimele trei luni interesul pentru soluţia YumiDocs a început să fie tot mai mare. „Ne apropiem de 17.000 de lire pe care îi avem ca venituri în fiecare lună. A fost cumva o creştere neaşteptată. Sperăm ca în ultima parte a anului să creştem şi să ne depăşim ţinta. Ţinta noastră iniţială era de aproape 250.000 de lire sterline anual. Credem că vom depăşi această ţintă, ceea ce ne bucură şi în acelaşi timp ne face să ne gândim că poate ar trebui să fim mult mai încrezători în noi la anul şi să ne stabilim o ţintă mult mai mare. Ne gândim undeva la o creştere de zece ori, însă trebuie să vedem exact ce se întâmplă anul acesta”, a punctat fondatorul şi CEO-ul YumiDocs.

Start-up-ul şi-a propus să atragă o finanţare de 900.000 de lire sterline anul acesta pentru soluţia de gestiune digitală a contractelor a cărei dezvoltare a început din vara anului 2020. Investiţia iniţială, în valoare de circa 160.000 de lire sterline, a fost făcută din fonduri proprii. „Am decis să finanţăm dezvoltarea soluţiei din sursele noastre proprii deoarece credem că există oportunităţi foarte mari în această zonă. Credem că poate la finalul anului vom obţine o finanţare în nişte termeni mult mai favorabili. Ne dorim să luăm 900.000 de lire sterline – bani care vor fi folosiţi în adoptarea certificatului SOC 2 care automat ne va permite să accesăm în baza noastră de clienţi companii mai mari”, a spus Victor Paraschiv, adăugând că totodată o parte din finanţare va fi alocată şi creşterii forţei de vânzări. „În prezent, noi nu am cheltuit foarte mulţi bani pe marketing, aproape deloc. Am ajuns la aproape 230 de clienţi, clienţi pe care i-am descoperit prin discuţii organice, prin evenimente şi networking. Dorim să construim cu adevărat o forţă de vânzări bazată pe procese şi pe o strategie care să ţintească mult mai bine industriile pe care le vizăm.”

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.



Start-up Pitch

1. Invitat: Alexandru Stănescu, cofondator şi CEO al InstantSpace

Ce face? Dezvoltă o platformă de tipul Booking.com pentru rezervarea online a sălilor de conferinţă din hoteluri dedicate organizării evenimentelor corporate.

„Până la sfârşitul anului ne propunem să avem cel puţin 200, dacă nu 250 de hoteluri, şi în toamnă sperăm să ajungem la peste 100 de evenimente pe lună.“

2. Invitat: Adrian Sfichi, CEO şi cofondator al Ecap

Ce face? Dezvoltă o platformă de tip marketplace care face legătura între businessurile de alimentaţie publică şi furnizorii de materie primă din domeniu, cu scopul de a reduce costurile de operare ale jucătorilor de profil

„Am început să dezvoltăm platforma în urmă cu doi ani, când a venit pandemia şi ne-am dat seama că există această nevoie în piaţă. Vom lansa platforma oficial în septembrie anul acesta. Mai avem puţin. Drumul a fost lung, avem jumătate din aplicaţie 100% terminată, dar vrem ca totul să fie bine pus la punct înainte să o lansăm oficial. În 2023 vrem să înregistrăm între 1.000 şi 2.000 de utilizatori pe platformă.“

3. Invitat: Victor Paraschiv, fondator şi CEO al YumiDocs

Ce face? A dezvoltat o soluţie de gestiune digitală a contractelor

„Am decis să finanţăm dezvoltarea soluţiei din sursele noastre proprii deoarece credem că există oportunităţi foarte mari pe această zonă. Anul acesta, am observat că piaţa a început într-adevăr să accepte că procesele vor fi digitale, am văzut o creştere foarte mare de clienţi şi cu atât mai mult am descoperit alte industrii -  industria de asigurări, spre exemplu, care a ajuns să fie foarte deschisă la crearea unui ecosistem bazat pe date structurate, pe contracte digitale şi pe procese care să fie mult mai rapide. De aceea credem că poate la finalul anului vom obţine o finanţare în nişte termeni favorabili. Ne dorim să luăm 900.000 de lire sterline.”

4. Invitat: Cosmin Cosma, fondator şi CEO al Finqware

Ce face? A dezvoltat aplicaţii de integrare şi open banking, prin care ajută companiile de mărime medie care lucrează cu mai multe bănci şi pe mai multe pieţe să-şi vadă rapid poziţia financiară.

„Eu, în momentul ăsta, având în vedere că suntem pe punctul de a ne deschide aripile, eu cred că dacă ne facem treaba în următorii trei ani de zile şi dezvoltăm atât produsul cât şi pieţele pe care ne uităm să le dezvoltăm, (...) dacă vom face lucrul ăsta există clar potenţialul ca în trei ani de acum să discutăm de o evaluare a companiei de peste un miliard de euro.”


Start-up Update

1. Invitat: Mihai Gheza, cofondator şi CEO al Machinations.io - platformă de game design

Ce e nou? Start-up-ul local mizează anul acesta pe venituri de 2-4 ori mai mari faţă de 2021, în condiţiile în care în prima parte a anului businessul s-a dublat deja. Machinations.io a atras în portofoliul său de clienţi unele dintre cele mai mari studiouri de jocuri la nivel internaţional, printre care se numără Amazon Game Studios, Ubisoft, Gameloft, Supercell, Rovio şi Chess.com.

„Terminasem 2021 cu indicatorul ARR (venituri anuale recurente - indicator care urmăreşte evoluţia veniturilor recurente din abonamente - n. red.) undeva la 250.000 de euro, iar la începutul anului am văzut cel puţin o dublare odată cu creşterea din piaţa de crypto şi a serviciilor pe care le-am lansat, plus toate eforturile pe care le-am făcut, inclusiv creşterea echipei de vânzări. Aşa că pentru anul acesta estimăm o creştere de 2-4x.”

2. Invitat: Alin Roşca, fondator şi CEO RepsMate - platformă bazată pe tehnologia inteligenţei artificiale pentru analiza conversaţiilor telefonice din call centere, inclusiv a comportamentului clienţilor.

Ce e nou? Start-up-ul a lansat o campanie de finanţare de tip crowdfunding prin intermediul platformei Ronin, ţinta fiind de a atrage o sumă cuprinsă între 150.000 – 350.000 euro. Cu ajutorul acestei finanţări, start-up-ul va putea să îşi mărească echipa şi să atingă veniturile necesare pentru a putea accesa în circa un an o rundă de finanţare de tip seed în valoarea de peste 1 milion

de euro.

RepsMate a atras până acum o finanţare în valoare de aproape 120.000 euro, iar anul acesta a reuşit să ajungă la venituri anuale de 50.000 euro.

„Suntem într-o campanie de crowdfunding pe Ronin, suma minimă pe care o ţintim fiind de 150.000 euro, iar suma maximă de 350.000 euro. Odată mărită echipa, vom intra într-un nou proces de strângere de fonduri - va fi o rundă seed în care vrem să ridicăm între 1-1,5 mil. euro. Avem deja în pipeline mai mulţi investitori din străinătate care ne aşteaptă practic să ajungem la veniturile care se corelează această rundă.”



ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovix, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma

www.zf.ro/zf-it-generation

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
ZF IT Generation,
digitalizare

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.