Cine sunt românii care schimbă retailul din una dintre cele mai mari şi puternice ţãri europene. Au ajuns să lucreze deja cu unele dintre cele mai mari lanţuri de supermaketuri

Autor: Ioana Niţă Postat la 16 august 2022 1588 afişări

Un grup de români din Marea Britanie şi-au propus să aducă retailerii în secolul XXI, oferindu-le acces la o soluţie inovatoare prin care îşi pot monitoriza în timp real stocurile de la raft. Soluţia dezvoltată de echipa Neurolabs este folosită deja de lanţuri mari de supermarketuri din România, Spania şi Marea Britanie, printre acestea numărându-se Auchan pe plan local şi Uvesco în Peninsula Iberică.

Am pornit împreună cu doi colegi din Baia Mare acum trei ani şi jumătate şi am început Neurolabs cu o misiune destul de simplă: să schimbăm felul în care se livrează algoritmii de computer vision. Ce înseamnă asta mai exact? În momentul de faţă auzim destul de mult de inteligenţa artificială aplicată în computer vision specific, procese prin care se automatizează unele acţiuni vizuale – ce face un om cu ochii, fac maşinile cu camera.

Dar toate procesele de antrenare a acestor algoritmi sunt manuale, în sensul că ai nevoie de un om care să îi spună calculatorului «uite, aici ai o cutie de medicamente» de 50-100 de ori până când înţelege calculatorul despre ce e vorba. Aşa că Neurolabs a pornit la drum să schimbe tot acest proces, să îl facă mai simplu, să îl facă accesibil multor programatori, multor oameni care nu au neapărat un doctorat în computer vision. Ne propunem să facem acest lucru într-un mod diferit folosind realitatea virtuală şi lăsând calculatorul să antreneze algoritmi acolo“, a explicat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Paul Pop, cofondator şi CEO al Neurolabs. El a demarat proiectul Neurolabs în toamna anului 2018, împreună cu alţi doi români cu care a studiat la Universitatea din Edinburgh – Patric Fulop şi Remus Pop.

La început, echipa Neurolabs a vrut să dezvolte o soluţie care să recunoască automat mâncarea la restaurante de tip cantină, astfel încât să automatizeze procesul de checkout, însă la scurt timp a izbucnit pandemia şi atunci start-up-ul s-a reorientat către industria de retail, însă pe termen mai lung, planul este ca tehnologia de computer vision dezvoltată să fie adaptată şi pentru alte industrii.

„Am început cu retailul pentru că mi se pare industria care are cel mai mic grad de intrare faţă de industria auto sau de imaginile medicale. De exemplu, în retail dacă faci o greşeală de începător, te costă un pachet de Doritos sau ceva de genul acesta, dar dacă greşeşti în industria de automobile atunci s-ar putea sa faci un accident şi nu se permite aşa ceva. Aşa că pentru noi ca start-up cu fonduri limitate şi oameni limitaţi ca număr, am decis să mergem pe retail pentru că este totuşi o tehnologie inovativă, este o tehnologie care are nevoie de câţiva ani ca să ajungă la maturitate. Şi atunci am spus că în retail avem libertatea de a crea acum ceva nou şi de a experimenta cu algoritmii, iar mai apoi putem să ne gândim la aplicaţii şi în alte sectoare”, a precizat Paul Pop, adăugând că în industria de retail sunt mai multe operaţiuni care ar putea fi automatizate cu algoritmii Neurolabs. „O aplicaţie destul de simplă este monitorizarea stocului la raft. Aici atât brandurile, cât şi supermarketurile sunt interesate să fie produse pe raft în momentul care în care vin clienţi în magazin. Este o chestiune destul de simplă, dar foarte complex de executat într-un supermarket mare cu oameni puţini şi fără prea multe resurse din partea supermarketului. Aşa că ce facem noi: avem o cameră fixă sau mobilă care face o poză la raft, iar pe baza imaginii ne dăm seama ce produse sunt acolo, dacă sunt bine aranjate, dacă lipsesc şi de acolo trimitem unele alerte pentru departamentul de management al magazinului sau de achiziţii şi aşa mai departe. Aplicaţia pe retail este destul de simplă ca descriere, dar cu un impact destul de mare în special la nivelul execuţiei operaţionale.”

Neurolabs a reuşit să ia o primă finanţare în vara anului 2020 care s-a situat la circa un milion de euro. Finanţarea a venit de la Lunar Ventures, Techstart Ventures şi 7 Procent Ventures. Cele trei fonduri de investiţii străine au continuat să susţină start-up-ul şi au investit şi la cea de-a doua rundă de finanţare de 3,4 milioane euro anunţată în mai anul curent. Runda a fost însă susţinută de fondul de capital de risc LAUNCHub Ventures din Bulgaria. Mare parte din finanţare va merge către dezvoltarea tehnologiei în continuare, dar şi în zona de vânzări şi business development. „Acum încercăm să ne extindem în Europa în mai multe ţări, în principal în ţări care au aceleaşi ambalaje pentru că aşa este mai uşor pentru noi. În momentul în care ai un produs cu ambalaj de România poţi merge relativ cu acelaşi algoritm în Bulgaria, în Ungaria etc. – te uiţi pe spatele ambalajului şi vezi acolo toate limbile în care este acceptat.” Start-up-ul vrea ca până la următoarea rundă de finanţare, prognozată pentru 2024, să ajungă la venituri anuale de un milion euro, indicator care să îi ateste totodată şi validarea soluţiei de către piaţă. „În momentul de faţă planul este să ne consolidăm în Europa, iar la runda următoare obiectivul va fi America. Runda următoare de finanţare va fi undeva la începutul lui 2024. Momentan ne e destul de greu să ştim cum va fi piaţa atunci şi cum ne vom dezvolta, dar în principal vrem să avem validare din partea pieţei pentru că atunci ne va fi mult mai uşor să justificăm orice sumă. Iar validare din partea pieţei înseamnă în principal venituri de un milion de euro anual.”

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.


Start-up Pitch

1. Invitat: Vlad Marincaş, cofondator şi CEO al Aqurate

Ce face? Dezvoltă o platformă bazată pe tehnologia inteligenţei artificiale pentru analiza datelor din e-commerce.

„Ceea ce ne dorim noi este să fim un «one-stop-shop for the next generation e-commerce». Avem trei tooluri, dar ne gândim şi la dezvoltarea a noi tooluri şi suntem siguri că mai ales în dinamica actuală, în ceea ce se întâmplă astăzi cu tehnologia şi cu datele foarte probabil peste

3-4 ani o să vorbim despre nişte soluţii la care poate nici nu ne gândim acum. În prezent, noi ţintim în principiu o finanţare de 600.000 de euro.”


2. Invitat: Cătălin Balog Bellu, fondator al Ulpia

Ce face? Dezvoltă un marketplace educaţional şi de echipamente medicale pentru stomatologie.  Până în prezent, start-up-ul a reuşit să obţină investiţii în valoare totală de 550.000 de euro, iar acum vrea să atragă o rundă nouă de investiţii, cuprinsă între 0,5 şi 1 milion de euro, pentru a putea accelera dezvoltarea businessului, atât din punct de vedere tehnic, cât şi în străinătate.

„Lucrurile merg bine pe România, dar ceea ce vreau eu este să cresc viteza şi să dezvolt platforma mai ales ca instrument pentru organizatorii de evenimente din ecosistemul medical la nivel internaţional. Planul meu este aşa: să atrag încă o rundă de investiţii şi să dezvoltăm partea de soft.“


3. Invitat: Paul Pop, cofondator şi CEO al Neurolabs

Ce face? Dezvoltă o tehnologie care permite antrenarea automată a algoritmilor de computer vision. În prezent, tehnologia este dedicată industriei de retail, oferindu-le lanţurilor de supermarketuri şi hipermarketuri posibilitatea de a-şi  monitoriza şi gestiona mai uşor stocurile de produse de la raft. Până acum, start-up-ul a atras în total investiţii de circa 4,5 milioane euro, ultima finanţare primită, în mai anul acesta, fiind de 3,4 milioane euro.


4. Invitaţi: Tudor Tişe şi Paul Pop, cofondatori ai Manuscrito

Ce fac? Lucrează la dezvoltare unei aplicaţii care să îi ajute pe copii să scrie, să citească şi să realizeze exerciţii la matematică pe tablete.

Tudor Tişe: „Manuscrito este o aplicaţie pentru copii care îi ajută să înveţe abilităţile de bază. Vrem să începem cu scrisul de mână, acesta este lucrul pe care ne concentrăm în acest moment, dar cu timpul vrem să avansăm şi pe partea de citit, şi pe partea de matematică, şi să evoluăm uşor, uşor către alte discipline pe care copiii le învaţă. Dar momentan scrisul este preocuparea noastră.”

Paul Pop: „Este un algoritm de procesare de imagine şi un algoritm de inteligenţă artificială în spate, care ne ajută să determinăm cât de exact este scrisul copilului şi cât de corect este. Încercăm să ne îmbunătăţim algoritmul pe măsură ce trece timpul. În momentul actual avem o primă versiune cu care vrem să ieşim pe piaţă în următoarele luni”.


5. Invitaţi: Alexandru Cartoafă şi Denis Sait, cofondatori ai Juridiq

Ce fac? Dezvoltă o soluţie software ce ajută juriştii să scape de activităţi manuale repetitive, cum ar fi verificarea zilnică a dosarelor de care se ocupă pentru a vedea dacă au apărut modificări.

Alexandru Cartoafă: „Construim o soluţie care automatizează partea de organizare din munca juriştilor. Pentru că, deşi în filme vedem că un avocat merge la instanţă şi vorbeşte, realitatea este că are foarte mult de organizat, de scris, lucruri birocratice. Şi, din ce am observat noi, se pierde destul de mult timp, timp care ar putea fi investit în alte activităţi ce ar aduce o valoare mai mare. Aşa că am creat Juridiq ca să vină ca un secretar digital, pentru că acesta este

mottoul nostru acum. Aplicaţia noastră se uită dacă au apărut modificări în dosare, iar dacă da atunci notifică utilizatorul, îi face o evidenţă clară a dosarelor. Aceasta este partea de bază a aplicaţiei.”

Denis Sait: „Noi avem ca ţintă ca în primul an de funcţionare să avem 2.000 de utilizatori, piaţa fiind în total în România de 23.000 de avocaţi şi de aproximativ 10.000 de consilieri juridici - nu este un calcul foarte exact deoarece nu putem extrage aceste date de undeva. Iar din perspectiva veniturilor, ne uităm către cifra de afaceri de 60.000 de euro aş putea spune. Noi ne dorim ca din toamnă să începem să monetizăm, dar de asemenea căutăm şi o investiţie pre-seed.”



Start-up Update

1. Invitat: Matei Maloş, cofondator şi CEO al Directimo – platformă proptech

Ce e nou? Start-up-ul se află în prezent în plin proces de a accesa o rundă de investiţii în valoare de 1 milion de euro, până acum suma totală fiind strânsă în proporţie de 70%. Investitorii sunt din zona imobiliară, dezvoltatori imobiliari, dar şi business angels. Până în prezent, investiţiile totale în Directimo se situează la un milion de euro.

„Investiţiile noastre, care s-au realizat organic din activitatea desfăşurată şi profitul reinvestit, au depăşit până azi un milion de euro. În momentul de faţă, runda pe care o derulăm este de un milion de euro, iar până acum 70% din investiţie este asigurată, adică aproximativ 700.000 de euro, care provin de la partenerii actuali pe care îi avem - dezvoltatori imobiliari, dar şi de la business angels din zona de tech care sunt in­teresaţi să beneficieze de o expunere pe pieţele internaţionale care sunt cu siguranţă mult mai atractive prin prisma dimensiunii.“


2. Invitaţi: Radu Negulescu, fondator şi CEO al Sessions, şi Radu Ţintescu, cofondator şi chief product officer în cadrul Sessions - o platformă all-in-one pentru comunicare şi colaborare care îmbunătăţeşte şi eficientizează interacţiunile video dintre companii şi clienţii lor

Ce e nou? Start-up-ul local va aloca finanţarea de tip seed de 4,5 milioane de dolari, atrasă de la fondurile de investiţii Earlybird Venture Capital, Stride.VC şi Launchub Ventures, pentru a dezvolta în continuare soluţia şi pentru a găsi acel „product market fit“ astfel încât platforma să fie 100% validată de piaţă până la următoarea rundă de serie A. Platforma Sessions a fost lansată într-o primă versiune în urmă cu un an, investiţia iniţială a fondatorilor fiind de peste 3 mil. euro.

Radu Negulescu, fondator şi CEO al Sessions: „Finanţarea se va duce mult şi în continuare spre dezvoltarea produsului. Mai avem de atins nişte milestone-uri importante în zona de produs. Dar scopul nostru cu această investiţie este să consolidăm ceea ce se numeşte în ter­meni de start-up «product market fit», adică până la runda de seria A vrem să validăm clar şi fără nici un fel de dubiu că Sessions deserveşte eficient use-case-ul pe care l-am ales - cel de «customer facing meetings», tot ce înseamnă interacţiunea companiilor business to business cu clienţii lor într-un mediu video colaborativ.“

Radu Ţintescu: „Mecanica de bază a produsului nostru care are la bază chiar sesiunea, de aici şi numele, şi cumva sesiunea din punctul nostru de vedere este ceva mult mai mult decât o întâlnire. Noi nu suntem un produs de meetings, de calluri şi aşa mai departe pentru că sesiunea în esenţă are un scop predefinit, are o muncă prestată în prealabil şi are şi nişte date care pot fi extrase din ea.“



ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovix, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma

www.zf.ro/zf-it-generation

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Londra,
retail,
tehnologie,
ZF IT Generation

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.