Coletele din online

Autor: Florin Casota Postat la 25 ianuarie 2017 1035 afişări

Coşmarul transportatorilor este să care aer. Altfel spus, să plimbe camioanele pe şosele fără să fie încărcate până la refuz. Asta se traduce în reducerea profitabilităţii sau chiar pierderi. Doi români au plecat de la acest lucru şi au construit prima platformă de licitaţii de transport din România, Cargoroll.

Coletele din online

Start-up-ul românesc Cargoroll este fondat de programatorul Marius Pătru, care are 33 de ani şi experienţă în multiple tehnologii, şi Silviu Dorobanţu, care până acum, la 42 de ani, a lucrat în multinaţionale pe project management, product management şi analiză de vânzări.

Ideea s-a conturat, povestesc ei, la sfârşitul anului 2014, „când am avut nevoie să găsim un transportator pentru o livrare de marfă de tip B2B. Singura modalitate de a face acest lucru era să postezi un anunţ pe anumite website-uri de profil şi să speri că vei găsi un transportator”, argumentează Pătru. În plus, el a descoperit că acest proces era anevoios şi nici calitatea serviciilor de transport nu era pe măsura aşteptărilor. „Ne-am trezit că telefonul suna în permanenţă şi primeam o mulţime de oferte de tot felul, dar fără să avem vreun control sau să putem să ne dăm seama care e cea mai bună sau de ce să alegem un transportator în favoarea altuia”, spune tânărul antreprenor.

„Am conceput Cargoroll pentru a răspunde acestei nevoi de pe piaţa locală şi a construi, în acelaşi timp, o comunitate onorabilă, unde respectul între membri primează, iar datele de contact sunt verificate şi confirmate pentru a oferi servicii sigure şi de calitate”, adaugă Silviu Dorobanţu.

După apariţia ideii, cei doi au început discuţiile şi şi-au făcut calculele pentru dezvoltarea unei astfel de platforme şi, povestesc acum, au hotărât că merită să-şi rişte propriile economii pentru a inova sistemul prin care cererea şi oferta de transport de marfă se întâlnesc în cadrul unei licitaţii. În finanţarea start-up-ului au intrat 45.000 de euro şi cei doi susţin că „vom continua să investim pentru a creşte şi dezvolta platforma”. Admit însă că pentru a se extinde au nevoie şi de o finanţare externă.

Construcţia efectivă a platformei a durat circa un an, iar Cargoroll a văzut lumina zilei recent; aplicaţia este disponibilă acum doar pentru clienţii din România, însă cei doi asociaţi vor să facă – desigur, virtual – pasul şi peste graniţă.

Ei explică şi felul în care funcţionează efectiv acest serviciu. Clienţii care doresc să trimită un pachet, trebuie să instaleze aplicaţia (disponibilă pe Android, curând şi pe iOS), apoi să adauge detaliile pentru transport (ce fel de pachet, greutate, de unde către ce destinaţie etc.); apoi se deschide o licitaţie la care toţi transportatorii interesaţi pot depune o ofertă. Clientul care iniţiază demersul trebuie să aleagă o ofertă până nu expiră licitaţia (6 ore), altfel procesul trebuie reluat. După alegerea câştigătorului, cei doi participanţi primesc datele de contact pentru a stabili restul procedurii.

Clienţii pot trimite orice pachet oriunde, apoi platforma caută, filtrează şi selectează transportatorii cei mai potriviţi pentru nevoile expeditorilor şi fac o listă cu cele mai bune oferte; expeditorii primesc notificări pentru a putea compara şi alege varianta optimă. Platforma include şi un sistem de note şi evaluări care oferă expeditorilor mai multe detalii despre transportatori. Cargoroll foloseşte tehnologii de analiză de baze de date pentru a crea conexiuni optime între expeditori şi transportatori. Potrivit celor doi antreprenori, clienţii economisesc timp, îşi optimizează costurile şi beneficiază de cele mai bune oferte de transport de marfă din piaţa locală. „Utilizatorii Cargoroll nu vor plăti abonament lunar pentru acces, va fi gratuit. Mergem pe ideea că ar trebui să plăteşti doar când beneficiezi într-adevăr de serviciile platformei. Astfel, vom percepe un procent infim din valoarea licitaţiei câştigate care va fi diferit în funcţie de ratingul utilizatorului. Rating mare - procent mic, rating mic (până într-o valoare stabilită) - procent mai mare. Pentru început, vom percepe acest comision doar transportatorilor, pentru că ei sunt prestatorii”, spune Dorobanţu.

În acelaşi timp, platforma Cargoroll oferă transportatorilor posibilitatea să găsească o gamă largă de cereri de servicii de profil; operatorii pot optimiza platforma în funcţie de mai multe variabile: interese, tipul şi categoriile preferate de livrări, locaţii de ridicare şi predare, interes, până la ţările favorite în care activează afacerea lor. Transportatorii pot participa oricând la licitaţii, deoarece primesc notificări în momentul în care apare o livrare din aria de interes selectată. De asemenea, licitaţiile de pe platformă sunt deschise şi firmele de profil au posibilitatea să compare ofertele de la concurenţi, şi, în consecinţă, să-şi ajusteze propria propunere. Expeditorii primesc şi ei note şi evaluări, astfel încât transportatorii pot face alegerile cele mai potrivite privind potenţialul partener de afaceri.

O asemenea platformă nu este ceva nou, start-up-uri de acest fel în zona de logistică existând în alte ţări de mulţi ani; niciuna nu a revoluţionat industria de transporturi. Cu toate acestea, în ultimii ani, acest model de licitaţii a reînceput să apară prin platforme ca UberCARGO (varianta Uber pentru bunuri lansată în ianuarie 2015) sau Cargomatic, poreclită „Uber pentru camioane”. Aceste noi start-up-uri au mai multe şanse de reuşită având în vedere că tehnologia s-a îmbunătăţit (poziţionarea cu ajutorul GPS-ului etc.), dar a crescut foarte mult şi cererea pentru livrări mai rapid, în aceeaşi zi cu comanda.

Provocarea pentru dezvoltatorii Cargoroll, dar şi pentru alte aplicaţii similare, este găsirea unui număr suficient de mare de transportatori, dar şi de expeditori. În ziua lansării aplicaţiei, potrivit fondatorilor, s-au înregistrat aproape 100 de clienţi validaţi şi se aşteaptă ca în fiecare zi să aibă în jur de 50 de noi clienţi înregistraţi şi validaţi pe platformă. Numărul de clienţi care şi-au manifestat interesul pentru acest produs le-a întărit convingerea că „era nevoie de o astfel de soluţie în piaţa serviciilor de transporturi”.

Pătru şi Dorobanţu vor să-şi consolideze poziţia pe plan local; estimează că peste 1.500 de companii vor deveni clienţi fideli şi vor folosi regulat platforma Cargoroll în primul an de funcţionare, însă planul este să păşească peste graniţe. „Planul nostru cuprinde inclusiv accesarea unei finanţări externe pentru a avea un produs competitiv atât pe plan intern, cât şi extern. Pe piaţa internaţională există deja jucători foarte puternici în domeniu, dar acest lucru nu face decât să ne ambiţioneze şi mai mult pentru a ne extinde, într-o primă fază, în Europa”, afirmă Pătru.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.