Strategie. Cum se inovează într-un business global de FMCG?
Inovaţia nu înseamnă doar tehnologie, ci şi intuiţie, viteză şi curajul de a greşi. Într-o industrie în care deciziile se măsoară în gusturi şi secunde pe raft, PepsiCo România devine un laborator de idei, produse şi ambalaje care pornesc de la insighturi locale şi ajung în portofoliul global. Radu Berevoescu, General Manager al PepsiCo East Balkans, povesteşte cum arată inovaţia made in RomAnia şi de ce unele eşecuri merită păstrate în arhivă, nu ascunse sub preş.
Ca toate companiile mari din FMCG, inovăm în mai multe direcţii – în materie de produse, ambalaje, dar şi de branduri. Inovaţia a redevenit un obiectiv strategic, mai ales după perioada de COVID, când accentul s-a mutat pe lanţuri de aprovizionare stricte şi eficiente. A fost o perioadă în care inovaţia nu a accelerat, dar acum o vedem din nou ca pe o prioritate esenţială”, spune Radu Berevoescu, General Manager, PepsiCo East Balkans, în cadrul celei mai recente conferinţe „Cum construim viitorul prin inovaţie şi sustenabilitate”, organizată de BUSINESS Magazin. România reprezintă o piaţă importantă pentru PepsiCo, dovadă fiind investiţiile de aproximativ 350 de milioane de dolari realizate în ultimul deceniu.
PepsiCo East Balkans este un hub regional de producţie şi distribuţie, operând două fabrici locale – de băuturi în Dragomireşti şi de snackuri în Popeşti-Leordeni – care deservesc consumatori din 17 ţări.Inovaţia ocupă un loc central în strategia companiei, ghidând dezvoltarea şi adaptarea continuă la nevoile consumatorilor. Un exemplu recent îl reprezintă inaugurarea liniei de îmbuteliere a băuturilor în doze din fabrica din Dragomireşti, cu o capacitate de până la 1,5 milioane de doze pe zi, singura linie de acest tip din portofoliul PepsiCo East Balkans. Tot aici, în urmă cu doi ani, a fost pusă în funcţiune cea mai automatizată linie de îmbuteliere a sticlelor din portofoliul european PepsiCo. În fabrica de snackuri, compania a adăugat trei linii noi de producţie şi a extins capacitatea de depozitare prin construirea unui depozit high-bay, contribuind la modernizarea infrastructurii şi la lansarea unor sortimente inovatoare precum Pepsi Twist Zero Zahăr sau Doritos Cool Original.
Un exemplu concret de inovaţie locală este Doritos – produs global, dar cu o amprentă românească. „Doritos e un produs «made in Romania», produs din porumb românesc pe o linie locală. Tocmai am lansat o aromă nouă, Cool Original, inspirată din pieţele occidentale, dar adaptată gustului românesc – cu sare şi smântână. Cred că e important că avem capabilităţi de producţie locale şi că putem crea valoare aici, cu resurse locale.” Un alt exemplu de inovaţie locală cu impact regional este Pepsi Twist Zero Zahăr. „Toată lumea ştia Pepsi Twist, dar nu exista o variantă fără zahăr. România a fost printre primele ţări care au cerut şi lansat acest produs. A avut un succes foarte mare, iar alte ţări s-au uitat la noi ca la un exemplu.” Succesul nu s-a datorat doar reţetei, ci şi detaliilor. „Ambalajul e extrem de important în inovaţie. Pe fondul negru al Pepsi Twist, am adus contrastul vizual al lămâilor galbene. Lumea alege în primul rând cu ochii. După aceea, am explicat retailerilor de ce produsul va funcţiona. E un proces care a durat peste un an până să putem spune că e un succes confirmat.” Au avut însă şi idei mai curajoase, care nu au avut neapărat succes: „Am lansat Lay’s cu aromă de castraveţi muraţi, pentru că toamna e sezonul murăturilor. Produsul nu a mers, dar era bazat pe un insight local şi a fost o lecţie bună. În fabrică mirosea a murături zile întregi, dar am învăţat că nu orice idee locală trebuie să devină produs”. La PepsiCo, oricine poate propune o idee – important e ca ea să se bazeze pe informaţii argumentate. „Mă interesează ce insight a stat la baza propunerii. Avem procese clare prin care o idee poate ajunge pe masa consumatorilor, dar totul pleacă de la o observaţie reală, nu de la inspiraţie pură.” Radu Berevoescu este, de asemenea, adeptul ideii că: „Inovaţia se bazează pe eşec. Probabil sub 10% dintre inovaţii au succes, dar acelea fac diferenţa. E important să scurtăm procesul – în FMCG, ne ia cam şase luni de la idee la raft. Ar trebui să fim mai rapizi, să lăsăm consumatorii să decidă ce rămâne şi ce nu”. Fiecare lansare este urmărită prin indicatori clari – de la penetrare în gospodării la vânzări generate. „Când un produs nu performează, nu îl uităm. Ţinem evidenţa acestor cazuri, ca să nu relansăm acelaşi concept peste doi ani. Dacă o facem, măcar să ştim ce schimbăm.” În ceea ce priveşte automatizarea, Radu Berevoescu este de părere că nu trebuie privită cu teamă. „În fabrica din Popeşti-Leordeni, am automatizat procese repetitive, cum era împachetarea cutiilor. Oamenii care făceau asta au fost recalificaţi şi operează acum utilaje moderne. În centrul din Dragomireşti avem un centru de training unde învaţă tehnologii noi. Nu pierzi oameni, îi transformi.” Iar când vine vorba de AI, Radu Berevoescu spune că foloseşte deja inteligenţa artificială pentru prognoze de volum. „Comparăm forecasturile generate de AI cu cele făcute de oameni. Când vom vedea că AI-ul are o acurateţe mai mare, probabil vom lăsa algoritmul să facă estimările pentru noi.” Inovaţia nu se întâmplă, de asemenea, fără resurse. „Există bugete dedicate pentru fiecare inovaţie, stabilite ca procent din cifra de afaceri. În primul an, investiţiile sunt mai mari, pentru că produsele trebuie susţinute. Altfel, nu ar avea suficiente şanse de succes.” Pentru companiile care vor să inoveze cu adevărat, mesajul lui Radu Berevoescu este clar: „Ar trebui să-şi asume riscuri, să elimine birocraţia şi să reducă timpul de la idee la raft. Şi, mai ales, să încurajeze oamenii din companie să vină cu idei”. Iar viitorul, crede el, ar trebui să fie format din momente anticipate. „Mi-ar plăcea ca în viitor consumatorii să aştepte momentul acela din an când PepsiCo lansează o inovaţie – la fel cum se aşteaptă lansarea unui telefon nou. Avem producţie locală, capacitate de adaptare şi o piaţă tot mai curioasă. E tot ce ne trebuie ca să inovăm de aici, pentru întreaga lume.”
Cinci întrebări şi răspunsuri din interviul cu Radu Berevoescu, General Manager, PepsiCo East Balkans:
1. Ce ar trebui să nu mai facă o companie în 2025 dacă vrea să fie cu adevărat inovatoare, nu doar la nivel declarativ?
Ar trebui să îşi asume riscul, să elimine birocraţia din companii şi să se gândească cum poate să-şi reducă procesul de la idee la raft. Şi, foarte important, să încurajeze toţi oamenii din companie să vină cu idei.
2. Dacă mâine ar trebui să alegi doar un obiectiv de inovaţie pentru România, unul singur, care ar fi acela?
Cred că ar trebui să ne propunem, toate companiile, să aducem cât mai multe lucruri care să funcţioneze. Să avem obiective concrete: cât la sută din vânzările de anul viitor vor fi generate de inovaţii. Aşa se măsoară progresul real.
3. Care este cea mai bună idee nebunească pe care ai auzit-o şi încă n-ai avut curajul să o aprobi?
Am avut şi idei nebuneşti pe care le-am pus în practică. De exemplu, am lansat Lay’s cu aromă de castraveţi muraţi. Era sezonul murăturilor şi am crezut că va prinde. Toată fabrica mirosea a castraveţi muraţi, am pus multe speranţe în acel produs, dar n-a mers. Totuşi, a fost o lecţie bazată pe insighturi româneşti.
4. Dacă PepsiCo ar face acum un produs special pentru România, fără PR, fără campanie, doar pentru plăcerea de a exista, cum ar arăta acela?
Ar arăta bazat pe o nevoie reală a românilor. Uite, mămăliga e alt lucru dorit. Doritos e făcut din porumb, la fel ca mămăliga. Aşa că ar fi un produs bazat pe insighturi locale, ceva uşor de recomandat prietenilor: „Nu trebuie să mai faci mămăligă în seara asta, ia Doritos şi pune masa“.
5. Ce sfat ai da unei companii care vrea să inoveze, dar nu ştie de unde să înceapă?
Cred că vremurile în care trebuia să fim foarte atenţi şi grijulii cu ce punem în piaţă au trecut. Acum e momentul să ne asumăm riscuri şi să inovăm cu gândul că peste 80% dintre idei vor fi eşecuri. Inovaţia nu înseamnă doar produse noi – înseamnă să te uiţi în jur, să creezi noi ocazii de consum şi să ai curajul să greşeşti.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













