CES fără sclipici

Autor: Mircea Sarbu Postat la 14 ianuarie 2013 28 afişări

Vremurile când Comdex sau CeBIT adunau către un milion de vizitatori dornici să vadă noutăţile aduse de tehnologie au cam apus. Ediţia de anul acesta a Consumer Electronics Show a fost lipsită de prezenţa multor nume mari şi lumea începe să se întrebe dacă mai merită osteneala unei vizite.

Zilele acestea se desfăşoară la Las Vegas tradiţionalul spectacol numit Consumer Electronics Show (CES). Ca de obicei în ultimii ani, am citit zeci de reportaje, prezentări, discursuri şi am urmărit ore de imagini video cu speranţa că voi găsi vreo invenţie fabuloasă sau măcar un produs care să mă entuziasmeze şi să mă facă să exclam "vreau şi eu". Până la urmă, cel mai semnificativ lucru pe care l-am aflat a fost că CES îşi cam pierde strălucirea.

Deja de mulţi ani Apple nu mai vine la Las Vegas, iar anul acesta n-a mai venit nici Microsoft, aşa că publicul n-a mai avut ocazia să se distreze cu ideile trăznite ale lui Steve Ballmer în materie de prezenţă scenică. Google nu prea are ce căuta pe-aici, iar multe companii au preferat să vină în Las Vegas, dar să nu participe la show, ci doar să profite de prezenţa multor executivi şi să discute cu ei prin hoteluri şi restaurante. Adevărul este că evenimentul e cam prost plasat, imediat după sărbătorile de iarnă, iar companiile care au avut produse de lansat au făcut-o cu câteva luni mai devreme. În plus, excitaţia din anii trecuţi s-a cam stins, lumea a început să se plictisească de telefoane inteligente şi de tablete, care mai adaugă ceva la rezoluţie şi la puterea de procesare, dar nu mai sparg niciun tipar. Desigur, mai există mii de alte gadgeturi, care de care mai trăznite, începând cu furculiţa cu şocuri electrice.

Mai există şi televizoare uriaşe, care se întrec şi ele în rezoluţii neverosimile (deşi eu sunt foarte mulţumit cu HD-ul actual şi nu mă convinge nimeni că o rezoluţie dublă îmi va fi de vreun folos), mai există automobile electrice şi o mulţime de prototipuri care nu se vor transforma niciodată în produse de serie. Nimic semnificativ în materie de software care să ofere funcţionalităţi cu adevărat atractive şi utile.

În aceste condiţii, chiar şi jurnaliştii şi-au redus prezenţa, iar unii dintre ei chiar se întreabă dacă CES mai are vreun rost. În urmă cu mulţi ani, Comdex era evenimentul anului în America, iar CeBIT era cel mai mare târg din lume, dar primul a pierit, iar al doilea şi-a cam pierdut relevanţa. Probabil că expoziţia similară de la Barcelona va avea de câştigat, dar eu cred că epoca târgurilor, a expoziţiilor şi a show-urilor de tehnologie a cam trecut. Marile companii au resursele necesare pentru a-şi lansa cu fast produsele, iar dorinţa de a "ieşi în lume" a celor mici eşuează din cauza aglomeraţiei: orice jurnalist primeşte cel puţin 300 de materiale de prezentare, dintre care trei sferturi ajung direct la coş, iar partea leului în "coverage" revine tot marilor nume.

Deşi mi-am propus să nu vă plictisesc cu date tehnice, nu mă pot abţine să nu amintesc de chinezii de la Huawei, care au prezentat la CES cel mai mare telefon din lume. Ba mai mult, se laudă cu asta! Modelul Ascend Mate are o diagonală de 6,1 ţoli (15,5 cm) şi, în ciuda performanţelor, nu poate fi decât ridicol. Mult mai inteligentă (deşi extrem de simplă) este ideea ruşilor de la YotaPhone, care au adăugat un al doilea afişaj pe spatele telefonului. Trucul este că acesta este eInk, iar utilizatorul poate specifica ce informaţii să fie afişate acolo - de obicei informaţii de tip text relativ statice -, economisind astfel în mod semnificativ solicitarea bateriei.

Profitând de absenţa unora ca Apple sau Microsoft, vedeta show-ului a fost Samsung, care a adus mai multe noutăţi, printre care şi un procesor ARM cu opt nuclee. De fapt a combinat două procesoare quad-core Cortex, astfel încât unul va prelua sarcinile active, iar celălalt va prelua controlul în momentele de linişte, fără să solicite semnificativ bateria. Este destinat telefoanelor, dar foarte probabil şi tabletele îl vor folosi. Însă cea mai interesantă noutate prezentată a fost afişajul flexibil (poate fi îndoit, pliat, rulat şi este descris ca "indestructibil"), care mai este şi OLED pe deasupra. Chiar dacă nu există încă produse care să-l folosească, n-ar fi exclus ca peste câţiva ani telefoanele să arate cu totul altfel. Prima variantă: ca un portofel subţire, care se deschide pentru a prezenta un ecran dublu sau triplu. Însă este indecent să vorbim de "portofel subţire" în aceste vremuri.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
CES,
IT,
tehnologie

citeste si:

/opinii/ces-fara-sclipici-10461328
10461328
comments powered by Disqus

ALEPH STORY: Năvodari, un adevărat pol imobiliar în România. O discuţie cu Dana Ciriperu, Ziarul Financiar şi Dan Pavel, Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.