Pentru Gen Z, cashul nu este rege - cashul e o glumă. „Dacă am cash la mine, e ca şi cum ar fi bani care nu există. Îi pot folosi să mă răsfăţ”

Autor: Ştefan Stan Postat la 13 decembrie 2025 9 afişări

Pentru Gen Z, cashul nu este rege - cashul e o glumă. „Dacă am cash la mine, e ca şi cum ar fi bani care nu există. Îi pot folosi să mă răsfăţ”

Dacă ai un Gen Zer pe lista ta de cadouri anul acesta, poate ar fi mai bine să renunţi la unul dintre cele mai clasice cadouri pentru adulţii tineri: portofelul.

Aproximativ 4,4 miliarde de oameni, adică aproape jumătate din populaţia globului, folosesc portofele digitale, iar numărul este aşteptat să crească cu 35% până în 2030, potrivit firmei de analiză Juniper Research. Adulţii de 24 de ani şi mai tineri sunt cel mai predispuşi să plătească cu telefonul, acesta fiind folosit pentru 45% dintre achiziţiile lor, conform unui raport al Federal Reserve din 2025 (în toate grupele de vârstă, telefoanele mobile au fost folosite pentru 23% din plăţi), relatează Business Insider. 

Numerarul reprezintă acum doar 14% din toate achiziţiile, şi este mai probabil să fie utilizat de persoane de peste 55 de ani sau de gospodării cu venituri sub 25.000 de dolari anual. Un sondaj McKinsey din 2024 a constatat că unul din cinci utilizatori de portofele digitale din SUA şi Europa iese în oraş fără un portofel fizic, iar în Marea Britanie doar 38% dintre persoanele între 18 şi 24 de ani deţin un portofel sau o geantă pe care o consideră esenţială în viaţa de zi cu zi, potrivit organizaţiei Link Scheme. Oamenii renunţă tot mai mult la numerar: 30% dintre americani spun că nu au scos bani de la ATM în ultima lună, iar 17% spun că a trecut mai mult de jumătate de an, conform unui sondaj LendingTree.

Această schimbare influenţează modul în care gândesc banii pe care îi cheltuie. Pentru generaţiile mai în vârstă, banii fizici sunt „reali”; pentru cei tineri, ar putea la fel de bine să fie bani de Monopoly. Hailey Moore, 26 de ani, din Los Angeles, spune că nu a mai avut un portofel de peste un deceniu şi rareori poartă numerar. Dacă primeşte bani — poate într-o felicitare de ziua ei — îi percepe ca bani „de distracţie”: „Dacă am cash la mine, e ca şi cum ar fi bani care nu există”, spune ea. Şi dispar repede: „Pot să-i folosesc ca să-mi fac un mic răsfăţ.”

Pentru cumpărătorii tineri, numerarul şi-a pierdut farmecul.

Apple Pay a apărut acum 11 ani, dar oamenii au fost reticenţi să îşi pună cardurile pe telefon; să atingi telefonul nu părea cu mult mai util decât să treci cardul. Asta s-a schimbat în mare parte în timpul pandemiei, când plăţile contactless au fost preferate, iar Apple Pay a devenit uşor de utilizat la cumpărăturile online.

Acum, plăţile digitale şi cardurile devin tot mai prioritare. Monedele de un penny, care costau aproximativ doi „pennies” pentru a fi produse - au ieşit din tipar în noiembrie. ID-urile digitale sunt acceptate în peste 250 de aeroporturi din SUA pentru zboruri interne. Tot mai multe activităţi zilnice pot fi făcute doar cu telefonul. Oura chiar analizează modalităţi prin care inelele sale inteligente să funcţioneze ca portofele şi chei digitale.

„Dacă am cash la mine, e ca şi cum ar fi bani care nu există. Îi pot folosi să-mi iau un mic răsfăţ”, spune Hailey Moore, 26 de ani. 

Pe măsură ce portofelele digitale sunt folosite mai frecvent, oamenii „au mai multă încredere în portofelul digital decât în numerar”, spune Adam Gray, director de transformare la firma de tehnologie de plăţi Stax Payments. Acestea sunt mai sigure decât un portofel fizic plin cu bani şi carduri. „Încercăm să facem cât mai mulţi comercianţi să le accepte, pentru că este mai bine pentru toată lumea.”

Istoric, oamenii tind să cheltuiască mai mult când plătesc cu cardul decât cu numerar. Dar acest lucru se poate schimba în rândul Gen Z - un sondaj Cash App publicat luna trecută arată că 54% dintre Gen Z spun că sunt mai predispuşi să cheltuiască fără să gândească atunci când folosesc numerar. Banii care au părăsit deja contul sau au venit într-o felicitare de la mătuşa pot părea lipsiţi de importanţă, comparativ cu cifrele în creştere de pe un extras de card de credit pe care îl vei vedea la final de lună.

Moore spune că foloseşte în principal cardul de debit, folosind cardul de credit doar pentru achiziţii mari sau atunci când ştie că va acumula puncte, cum ar fi la benzinărie sau supermarket. Principalul ei obiectiv este să îşi construiască scorul de credit şi îşi plăteşte cardul devreme, pentru a evita să cheltuiască mai mult decât are în cont.

Cumpărătorii au sentimente diferite despre folosirea numerarului versus cardului. Un studiu din 2023 al Universităţii Notre Dame a descoperit că oamenii preferă să folosească numerar pentru achiziţii care le provoacă vinovăţie. Dar cardurile pot genera şi un „dopamine hit” rapid — cercetătorii de la MIT au constatat că utilizarea cardurilor de credit poate activa un senzor al recompensei în creier, determinând oamenii să devină dependenţi de cheltuit sau cel puţin să-şi reducă frânele în faţa consumului. (Cercetătorii nu au studiat plăţile mobile contactless, dar au spus că ping-ul care urmează unei achiziţii pe telefon ar putea servi drept reminder al banilor cheltuiţi şi ar putea descuraja „tap”-urile în exces.)

A fi primul care îşi aruncă cardul pe nota de plată la restaurant pentru a maximiza punctele a devenit atractiv pentru călători, dar tot mai mulţi tineri adoptă soluţii „buy now, pay later” precum Klarna şi Affirm. Sezonul trecut de sărbători, Gen Z a folosit aceste servicii mai mult decât cardurile de credit, potrivit J.D. Power. Pentru cei care le folosesc, „termenii de plată sunt mult mai rezonabili şi mai transparenţi decât cei ai cardurilor de credit”, spune Sean Gelles, director senior de analiză a plăţilor la J.D. Power. Frances Boyle, 29 de ani, din Seattle, spune că a folosit BNPL pentru haine. „Este aproape o justificare a achiziţiei, pentru că îmi zic: «Nu pot cheltui peste 100 de dolari acum. Dar 20 de dolari pe lună? Asta nu sună chiar aşa rău.»”

Datele PayPal arată că BNPL poate face oamenii să cheltuiască cu 91% mai mult la companiile mari şi cu 62% mai mult la firmele mici. Jumătate dintre cumpărători spun că sunt mai predispuşi să finalizeze o achiziţie atunci când există opţiunea de plată în rate. Dar un proces lipsit de fricţiuni pentru a cumpăra lucruri mici online poate deveni o plată enervantă luni la rând şi chiar se poate transforma într-o datorie mare.

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
folosire,
bani

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.