Am proiect, caut finanţare

Autor: Mircea Sarbu Postat la 22 octombrie 2012 292 afişări

Recunosc că nu prea am încredere în cei ce-mi cer bani pentru diverse . Am donat doar pentru prima ambulanţă SMURD, dar dacă ar exista şi la noi servicii web de şi proiecte interesante, s-ar putea ca generozitatea să-mi fie stimulată.

În urmă cu mulţi ani am dus nişte prieteni americani într-un orăşel din apropiere, ca să mai vadă şi altceva decât şcoala şi cartierul de blocuri în care locuiau. S-a întâmplat atunci ceva care ni s-a părut de neînţeles: plimbându-ne pe nişte străduţe, fata din Kansas a început să chiuie entuziasmată "The rooster! Look at the rooster!". Era prima dată când vedea un cocoş "adevărat". Mi-am amintit de această mică întâmplare recent, citind un articol în care un jurnalist clujean se întreba ce-ar fi dacă măcar o dată pe lună elevii s-ar duce în vizită la o fermă, să vadă cum "the rooster" este hrănit cu grăunţe, să afle cum miroase bălegarul şi alte lucruri de genul acesta.

Mie mi-a plăcut ideea. Ca de obicei când ne place o idee, speculăm puţin pe marginea posibilităţilor de materializare. În cazul acesta, primul pas ar fi un proiect-pilot la o şcoală (dintr-un oraş mare, desigur). Presupunând că poţi găsi un director binevoitor (care ar realiza că nici măcar copiii săi n-au văzut cum se mulge vaca) şi un fermier care n-ar avea nimic împotrivă, te loveşti de un mic impediment: ai nevoie de ceva bani. Nu mulţi, dar trebuie să tipăreşti nişte pliante ca să le explici părinţilor despre ce e vorba, nişte chestionare pentru elevii care au participat, un specialist care să evalueze impactul... mărunţişuri. Aici de obicei se cam termină speculaţiile. N-ai cum să faci rost de banii aceştia.

Nişte americani s-au văzut şi ei în situaţia asta. Perry Chen visa să organizeze un concert în New Orleans, dar era speriat de riscul de-a pierde o mulţime de bani pentru un proiect care ar fi putut să eşueze. Aşa i-a venit ideea unui instrument web care să-l ajute, pe el, dar şi pe alţii, să adune nişte fonduri prin care să finanţeze "proiecte creative". După nenumărate ore de brainstorming cu nişte prieteni pe care i-a convins de idee, s-a copt şi soluţia. În esenţă, oricine putea propune un proiect care să aibă o finalitate (deci se excludeau "procese" de lungă durată), să aibă sens (deci nu orice), să vizeze o anumită sumă şi un anumit termen limită până la care suma să fie adunată de la donatori. Dacă suma nu se aduna, proiectul nu primea nimic, iar suma colectată rămânea la donatori. Dacă suma se aduna, proiectul era finanţat, iar organizatorii percepeau un comision de 5%. În 2009 Chen (chelner la acea dată) împreună cu doi prieteni lansau situl Kickstarter. Succesul a fost instantaneu.

Un raport publicat acum câteva zile spune că pe Kickstarter au fost lansate peste 73.000 de proiecte, rata de succes (proiecte finanţate) a fost de circa 44%, iar suma donaţiilor se ridică la 381 de milioane de dolari. Suma colectată anul acesta este mai mare decât întregul buget pentru 2012 al National Endowment for the Arts, agenţia federală americană care finanţează proiecte artistice. Cât despre gama de proiecte finanţate, diversitatea este cuvântul de ordine. New York Times notează, printre altele, un proiect care visează să trimită câte-o scrisoare personală, amuzantă şi scrisă de mână, tuturor familiilor dintr-un cartier din Pittsburgh (au adunat aproape 4.000 de dolari).

Un alt proiect finanţat cu peste 8.400 de dolari îşi propune să creeze o bază de date etnografică ce va cuprinde versurile a peste 40.000 de cântece hip-hop. Interesant este proiectul care a adunat peste 30.000 de dolari pentru a publica o versiune "corectă politic" a cărţii "Huckleberry Finn" de Mark Twain, în care epitetele rasiste să fie înlocuite de cuvântul "robot". Probabil cel mai de succes proiect finanţat (aproape un milion de dolari) este cel al echipei de designeri Minimal, care a realizat nişte ceasuri de mână având la bază un iPod Nano.

Kickstarter nu este singurul serviciu de "crowd funding". DonorsChoose ajută profesorii să adune banii pentru proiecte didactice (probabil vizita la fermă s-ar încadra aici), SellaBand vizează exclusiv domeniul muzical, în vreme ce IndieGoGo ajută cineaştii din zona underground. În ultima vreme, modelul devine tot mai popular în lumea ştiinţifică. Cancer Research UK a lansat iniţiativa MyProjects, care permite donatorilor să aleagă în ce domeniu să fie investiţi banii, însă aici sumele sunt redirecţionate către proiectele câştigătoare.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
proiecte,
finantare,
SMURD

citeste si:

/opinii/am-proiect-caut-finantare-10246121
10246121
comments powered by Disqus

ALEPH STORY: Top 10 cele mai căutate joburi. O discuţie cu Dana Ciriperu, Ziarul Financiar şi Dan Pavel, Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.