Povestea omului care a lansat şi dezvoltat un nou concept dedicat sprijinirii start-up-urilor. Cum vrea aceasta să descopere noua companie de miliarde din businessul românesc

Postat la 15 iunie 2021 261 afişări

Cu cât există mai multe abordări pe piaţă pentru a sprijini dezvoltarea start-up-urilor tech, cu atât ne vor creşte şansele de a descoperi şi ajuta la apariţia unui nou UiPath născut pe plan local. Este credinţa lui Ştefan Koritar, care a lansat si dezvoltat un nou concept dedicat sprijinirii start-up-urilor: un studio în care antreprenorii pot primi susţinere pe termen lung. Iar ideea sa câştigă adepţi: mai mulţi investitori din regiune discută intrarea în proiect în condiţiile în care studioul pentru start-up-uri, numit Grai Ventures, se află în căutarea unei finanţări de 5 mil. euro.

Ne dorim să creştem comunitatea de investitori pentru că noi în momentul de faţă suntem în plin proces de atragere a unei runde de finanţare pentru modelul nostru core de business, pentru studio. În planul nostru financiar, această sumă de 5 milioane euro este spartă pe fiecare etapă de dezvoltare şi este specificat unde anume vom folosi aceşti bani. Suntem în discuţii cu investitori atât de pe plan local, cât şi din străinătate.

Din străinătate suntem în discuţii cu un investitor din Polonia şi totodată suntem în discuţii şi cu investitori din Londra şi Amsterdam. De asemenea, am început de săptămâna trecută să discutăm şi cu potenţiali investitori din SUA. Suntem într-o fază de explorare”, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Start-up Boost, Ştefan Koritar, Managing Partner în cadrul Grai Ventures. Proiectul a pornit în Cluj-Napoca în urmă cu aproape patru ani pe modelul de studio pentru start-up-uri în cadrul căruia se dezvoltă deja trei proiecte interne, organizaţia fiind de asemenea în plin proces de dezvoltare a segmentului de colaborare cu corporaţii care vor să investească în start-up-uri inovatoare. Totodată, Grai Ventures oferă diferite servicii start-up-urilor externe, cum ar fi servicii de marketing, IT, design, HR şi multe altele.

Ce înseamnă însă mai exact core businessul Grai Ventures? Ce este un studio pentru start-up-uri? „Un start-up studio este o iniţiativă complementară într-un ecosistem de start-up-uri şi nicidecum nu reprezintă o competiţie în faţa fondurilor de tip venture capital, corporaţiilor sau a înseşi start-up-urilor existente. Ceea ce aduce un start-up studio este inteligenţa operaţională şi comercială la standarde internaţionale.

Dacă un program de accelerare sprijină start-up-urile pe o perioadă de trei luni şi cu o sumă minimă de finanţare, studioul acţionează ca un element de sprijin al start-up-ului pe întreaga durată a vieţii, la spectrul opus al acceleratorului. De asemenea, investiţia nu este restrânsă la o anumită sumă de bani, ci cu ajutorul reţelei de investitori a studioului putem oferi acces la capital în diferite faze de creştere a start-up-ului”, a explicat Ştefan Koritar. El a ţinut să precizeze în plus şi care sunt diferenţele faţă de un fond de tip venture capital?

„Vă puteţi gândi la studio ca la un fond de venture capital operaţional, unde echipa studioului oferă start-up-ului acces la resursele esenţiale de a valida şi de a creşte businessului - nu doar finanţare, ci şi marketing, IT, design, HR şi multe altele.”

Totodată, Ştefan Koritar a explicat şi cum poate să ajute un start-up studio ecosistemul. „Studioul poate ajuta într-un ecosistem doar dacă este o nevoie clară pentru produsele şi serviciile noastre, iar în România vedem o nevoie clară pentru acest model. O justificare clară a acestui model vine din faptul că la nivel global 1 din 10 start-up-uri eşuează şi anume 33% eşuează din lipsa strategiei de go-to-market şi o proporţie destul de mare pentru că nu reuşesc să atragă finanţare sau în cele din urmă rămân fără capital operaţional.

Studioul astfel sprijină antreprenorii la început de drum exact cu aceste resurse ce sunt esenţiale creşterii businessului şi, după cum ne spun cifrele, ele lipsesc câteodată în faza incipientă a vieţii unui start-up. Este deja dovedit că start-up-urile ce au fost create de studiouri aduc câştiguri mai mari investitorilor, iar şansele de eşuare sunt cu mult diminuate. Start-up-urile susţinute de către un studio au cu 30% mai mari şase de a ajunge la seria A de investiţii, decât un start-up extern.” În paralel cu propria campanie de strângere de fonduri, Grai Ventures a început procesul de fundraising şi pentru unul dintre start-up-urile sale interne - Sun Stream. „Şi totodată lucrăm la procesul de fundraising pentru unul dintre start-up-urile externe.

Obiectivul nostru principal este să avem 20 de start-up-uri până în anul 2030 - 20 de start-up-uri active la comun, atât interne, cât şi dezvoltate împreună cu corporaţii. Totodată, în momentul de faţă căutăm corporaţii partenere deschise spre inovaţie alături de care să explorăm posibilitatea de colaborare şi ne dorim să creştem comunitatea de antreprenori şi investitori interesaţi de modelul nostru“, a punctat Ştefan Koritar.

El a pus bazele studioului Grai Ventures încă din 2017, iniţial sub o altă denumire. Atunci Ştefan Koritar era singurul partener în studio, iar forma studioului era „internal venture building” - dezvolta propriile start-up-uri intern. „De aproximativ un an s-au alăturat alte două partenere  proiectului, alături de care am început să dezvoltăm şi cel de-al doilea departament de dezvoltare de start-up-uri şi anume corporate venture development în care noi creăm şi investim alături de partenerii noştri din mediul corporate dar şi cu investitori din reţeaua noastră proprie în start-up-uri dezvoltate împreună cu corporaţia respectivă.”

Până în prezent, Grai Ventures a colaborat cu mai multe start-up-uri din piaţă. „Am mers pe un model de facturare clasic în prima fază cu anumite start-up-uri din piaţă, model la care am renunţat în totalitate, iar astăzi ne concentrăm strict pe un model pur de creere şi investiţie în start-up-uri. Acum noi avem 3 start-up-uri incubate în cadrul studioului care se află în diferite stadii de maturitate. Aceste trei start-up-uri se regăsesc în industria de energie verde, în industria software şi în industria SaaS pentru media.”


Sfatul expertului

La ce aspecte juridice trebuie să fie atenţi antreprenorii din domeniul tehnologiei încă de la început pentru a putea creşte un business sănătos?

Invitat: Monica Stătescu, partener în cadrul casei de avocatură Filip & Company

„Un investitor va cere în mod normal nişte angajamente. Aceste angajamente depind de gradul de îndatorare al companiei, de respectarea unor indicatori financiari, şi este important ca antreprenorul să se asigure că poate respecta acei indicatori, că obligaţiile pe care şi le asumă nu înseamnă pentru el o barieră mai departe pentru a obţine o altă finanţare. Pentru că nu se ştie, poate că va avea nevoie de alţi bani pe care îi va lua de alt finanţator şi atunci nu va mai avea ce să-i ofere celuilalt finanţator dacă deja s-a încărcat foarte mult de la primul.”


Start-up Pitch

1. Invitaţi: Cristian Dinuţă, Alexia Dumitrescu şi Mihnea Pasere, fondatori Let’s Uni!

Ce face? Dezvoltă o platformă care simplifică procesul de aplicare la universităţi din străinatate

„Pe baza calculelor noastre, într-un ciclu liceal sunt aproximativ 200.000 de elevi. Dintre aceştia noi ne adresăm celor care au potenţial de a lua peste nota 8 la examentul de bacalaureat şi care au planuri de a studia în cadrul universităţilor de top din străinătate”

2. Invitat: Cătălin Meşter, cofondator şi CEO al Storis

Ce face? Dezvoltă o platformă prin care clienţii să aibă acces, în schimbul unui abonament lunar, la întreaga bibliotecă de cărţi oferite şi în format audio şi de tip e-book.

„Piaţa de carte digitală este destul de avansată în Europa, doar în România nu există vânzări, nu există o aplicaţie şi nu există un canal de distribuţie pentru cărţile digitale şi aici vorbim de cărţi în format audio şi digital (e-books). Noi ne-am propus să fim o aplicaţie făcută de români în România la standardul aplicaţiei globale Audible şi să ne punem cu jucătorii globali care sigur vor veni şi ei în România în viitor. Cu această misiune am plecat la drum. Avem o viziune globală, aplicaţia este construită să ofere o experienţă la nivelul celorlalţi jucători, şi nu vedem absolut niciun motiv pentru care în viitor să nu ieşim şi în alte ţări.“


Start-up Boost

Actor nou în ecosistemul local de start-up-uri tech

Invitat: Ştefan Koritar, managing partner în cadrul Grai Ventures - studio pentru start-up-uri

„Un start-up studio este o iniţiativă complementară într-un ecosistem de start-up-uri şi nicidecum nu este o competiţie în faţa fondurilor de tip venture capital, corporaţiilor sau a însuşi start-up-urilor existente. Ceea ce aduce un start-up studio este inteligenţa operaţională şi comercială la standarde internaţionale. Dacă un program de accelerare sprijină start-up-urile pe o perioadă de trei luni şi cu o sumă minimă de finanţare, studioul acţionează ca un element de sprijin al start-up-ului pe întreaga durată a vieţii, la spectrumul opus al acceleratorului. De asemenea, investiţia nu este restrânsă la o anumită sumă de bani, ci cu ajutorul reţelei de investitori a studioului putem oferi acces la capital în diferite faze de creştere a start-up-ului. Vă puteţi gândi la studio ca la un fond de venture capital operaţional, unde echipa studioului oferă start-up-ului acces la resursele esenţiale de a valida şi de a creşte businessul- nu doar finanţare, ci şi marketing, IT, design, HR şi multe altele.”



Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noimebrie 2019 şi realizată împreună cu Banca Transilvania, Microsoft şi Telekom, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 300 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Investor Watch, Start-up Coach, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.