Cum poţi să-ţi faci reclamă stradală în New York cu bani puţini. Soluţia găsită de o echipă de români

Autor: Ioana Niţă Postat la 07 martie 2021 670 afişări

Pentru multe businessuri, să îşi facă reclamă pe unul dintre panourile stradale din Times Square, New York, era un vis pentru când vor ajunge la venituri de milioane şi milioane, mai ales dacă nu erau afaceri americane. O echipă de români a gândit o soluţie care să îi permită oricărui business, indiferent de dimensiune şi de resursele financiare, să îşi afişeze reclama pe orice panou stradal din lume, la costuri foarte accesibile. Acum, soluţia, numită TPS Engage, valorează peste 12 milioane de euro şi este prezentă în peste 35 de ţări din întreaga lume. Ba chiar a făcut valuri în toată povestea cu GameStop din SUA.

„Ce ne dorim să facem prin marketplace-ul TPS Engage este să democratizăm accesul oricărui tip de business, mic sau mare, la canalul out-of-home digital, fie că vorbim despre ecrane outdoor sau indoor. Una dintre noutăţile pe care le aduce platforma noastră este că le oferim posibilitatea publicitarilor să cumpere acest spaţiu media standardizat la nivel de oră pe oricare dintre ecranele care sunt conectate în platforma noastră în momentul respectiv. În cadrul unei ore, fiecare îşi poate alege un număr fix de spoturi care să ruleze în acea periodă şi practic modelul contribuie la eliminarea bufetelor minime care erau cerute în trecut de oricare reţea pentru a facilita accesul publicitarilor în acest spaţiu de comunicare”, a explicat Sergiu Gruiţă, director comercial TPS Engage, în cadrul emisiunii ZF IT Generation. Mai exact, înainte un brand avea nevoie de câteva mii sau zeci de mii de dolari pentru a-şi afişa reclama pe un ecran din Times Square într-o campanie de digital out-of-home, iar acum, prin intermediul TPS Engage, acestea îşi pot cumpăra expunere la nivel de oră la preţuri de 280 de dolari pentru spaţiu pe unul dintre cele mai mari ecrane din Times Square. „Acesta este un buget pe care şi-l poate permite orice tip de advertiser şi de aici vine şi noutatea – democratizarea acestui serviciu către orice business care acum îşi face reclamă online pe Facebook sau Google şi care era limitat din punctul de vedere al bugetelor să intre în acest spaţiu de comunicare”, a completat el.

Povestea start-up-ului TPS Engage a început în 2012, însă de la idee până la o soluţie comercială lansată oficial pe piaţă au mai trecut circa 5-6 ani. Investiţia iniţială pentru demarea proiectului s-a situat la circa 200.000 dolari – fonduri proprii ale fondatorilor.

„Proiectul a început ca şi idee prin 2012 şi a plecat de la o necesitate - aveam nevoie să promovăm o companie şi era extrem de dificil să ajungem pe panouri publicitare stradale. Ne-am uitat un pic mai mult la piaţă şi am zis să încercăm să democratizăm cumva accesul la panourile acestea pentru că este una dintre ultimele industrii de publicitate în care contează cât de mare eşti şi cât de mulţi bani ai ca să poţi să ajungi acolo”, a punctat Bogdan Savonea, cofondator şi CEO TPS Engage.

După o perioadă de proiecte pilot şi teste, TPS Engage a lansat în 2017 prima iteraţie a softului, iar în 2018 platforma a fost lansată commercial, start-up-ul atrăgând atunci şi o finanţare pre-seed de la Techstars în valoare de 120.000 dolari.

„Platforma este pe piaţă la nivel comercial de circa trei ani – timp de un an înainte a fost o versiune în care aveau acces doar anumiţi clienţi, nu era publică. Industria de publicitate stradală încă este o industrie depăşită la nivel tehnologic la nivel global, nu doar în România. Noi stăm totuşi destul de bine. Pentru a dezvolta o platformă deschisă pentru toată lumea, care să poată fi folosită de oricine şi de oriunde de pe planetă, este nevoie de mai multă muncă decât pentru a face o platformă de cumpărat reclamă online”, a precizat el.

Platforma TPS Engage se adresează businessurilor mici, mijlocii, independente sau agenţiilor de digital care în mod tradiţional nu folosesc publicitatea stradală din cauza costurilor ridicate.

„Prin prisma utilizării, este un process self-service, adică se creează un cont şi de acolo mai departe se caută ecranele pe care le vrea fiecare, se creează campania, se urcă media, se setează dacă să fie media contextuală sau nu, se plăteşte şi acesta este finalul procesului”, a menţionat Bogdan Savonea, adăugând că folosirea platformei este gratuită pentru toată lumea. „Se plăteşte doar când se cumpără media, iar în spate există înţelegerile pe care noi le avem cu proprietarii sau operatorii panourilor.”

Acum, start-up-ul lucrează cu aproximativ 250.000 de ecrane prezente în circa 35 de pieţe din lume, ecranele fiind deţinute de aproximativ 200 de reţele diferite. „Dacă vorbim de parteneri, în plus faţă de cei care deţin aceste ecrane, avem parteneriate extinse şi în zona de date care sunt folosite atât pentru îmbunătăţirea targetării campaniilor respective pe panotajul stradal, cât şi pentru măsurarea eficienţei acestora”, a completat Sergiu Gruiţă.

Extinderea internaţională a TPS Engage a venit cu o creştere importantă a veniturilor care anul trecut au depăşit pragul de un milion de dolari.

„Avem pieţe prioritare ca SUA, Marea Britanie, Germania, Franţa, Italia. Din punctul de vedere al cotei de piaţă, în România am ajuns la 30% din totalul pieţei de outdoor şi indoor digitale, pondere care este în creştere an de an. Veniturile, dacă ne raportăm la 2020 faţă de 2019, au avut o evoluţie pozitivă”, a spus directorul comercial al TPS Engage.

În a doua jumătate a acestui an, start-up-ul vrea să aloce mai multe resurse pentru extinderea pe piaţa din SUA.


Sergiu Gruiţă, director comercial TPS Engage: „Produsul nostru este disponibil în varianta comercială de circa trei ani. În 2018 ne-am concentrat foarte mult pe o etapă de testare şi învăţare în care am încercat să îmbunătăţim constant produsul şi să rafinăm aceste instrumente pe piaţa locală, urmând ca în următorii doi ani să intrăm într-o fază de dezvoltare accelerată care ne-a permis să ajungem la etapa în care suntem acum.”


„Obiectivul nostru, de fiecare dată când ne extindem pe o piaţă nouă, este ca gradual să ajungem să acoperim circa 80-90% din inventarul de ecrane disponibile în piaţa respectivă”, a subliniat el. Anul acesta, start-up-ul mizează pe venituri de peste 5 mil. dolari.

Clienţii TPS Engage provin din verticale multiple - de la restaurante, firme de software până la firme de e-commerce ş.a.m.d. „Vorbim de orice tip de client care îşi face reclamă în online, fie că vorbim de clienţi de mici dimensiuni care investesc în medie 500 dolari în zona de panotaj digital stradal, fie că vorbim de clienţi mari pentru care valoarea medie a unei comenzi începe de la 50.000-60.000 dolari”, a punctat Sergiu Gruiţă. Printre brandurile mari cu care lucrează TPS Engage se numără P&G, Uber Eats, Samsung sau Coca-Cola.

Una dintre funcţionalităţile inovative ale platformei TPS Engage este cea care permite adaptarea conţinutului publicitar în funcţie de diferite surse de date sau realităţi din faţa oricărui ecran selectat. „Ce înseamnă acest lucru? Dacă vrei să ai un conţinut care rulează când plouă afară şi unul care rulează când e soare şi unul care rulează când trece un anumit model de maşină, poţi seta toate aceste vizualuri în platformă şi se pot adăuga surse de date care vor declanşa schimbarea conţinutului automat”, a explicat Bogdan Savonea.

Costurile reduse pentru afişarea conţinutului publicitar pe ecrane stradale şi funcţionalităţile multiple au permis ca TPS Engage să se remarce în povestea GameStop din SUA în care investitorii de pe bursă au pariat pe scăderea acţiunilor lanţului american de magazine, iar investitorii privaţi s-au aliat pe platforma Reddit pentru a răspunde practicii considerate imorale. Matei Psatta, cofondator al TPS Engage a decis să cumpere spaţiul publicitar de pe un panou din Times Square şi să afişeze un vizual cu GameStop care a devenit viral în scurt timp. Totul cu doar cu 18 dolari.


1. TPS Engage

Proiect: TPS Engage

Ce face? Platformă pentru publicitate indoor şi outdoor prin intermediul căreia orice business, indiferent de tipul şi mărimea acestuia, îşi poate permite să îşi afişeze reclamele pe panourile stradale sau din centrele comerciale

Investiţie iniţială: 200.000 dolari

Finanţare atrasă: 1 mil. dolari

Venituri 2020: peste 1 mil. dolari

Ţintă venituri 2021: peste 5 mil. dolari

Evaluare proiect: 12 mil. euro

Invitaţi: Bogdan Savonea, cofondator şi CEO TPS Engage şi Sergiu Gruiţă, director comercial TPS Engage


„De circa 6-7 luni am tot testat diverse metode de promovare neconvenţională. Matei era foarte pasional în legătură cu întreaga situţie şi era implicat în grupul acela de pe Reddit, aşa că a zis să vadă cum merge o oră pe acel ecran din Times Square anunţul referitor la GameStop. Şi a mers bine”, a precizat cofondatorul şi CEO-ul TPS Engage.

În prezent, echipa TPS Engage este formată din 14 persoane împărţite între birourile din New York, Bucureşti, Dubai şi Seul.

„Vom mai creşte echipa şi sperăm ca la final de an să ajungem la o echipă de peste 50-60 de persoane la nivel global, din care circa jumătate va fi în România. Tot businessul european va fi gestionat din România.”

Pentru a se putea extinde în continuare la nivel global, start-up-ul mai are nevoie de investiţii, iar în prezent se află în curs de a obţine o finanţare de tip serie A care va creşte substanţial evaluarea firmei. În urmă cu un an, TPS Engage a reuşit să obţină o investiţie de tip seed de un milion de dolari de la fondul american Cadron Capital Partners, start-up-ul fiind evaluat atunci  la circa 12 milioane dolari. „În următoarele trei luni vom închide o nouă rundă de finanţare de tip serie A. În primul rând este o rundă de achiziţie de piaţă, va fi folosită cu precădere în SUA - 70%, Europa de Vest - 20% şi Asia - 10%. Au început să fie foarte multe cereri din zona Asia şi Australia. O parte bună din finanţare va fi folosită în dezvoltarea birourilor de programare din România”, a menţionat Bogdan Savonea. În următorii 2-3 ani, start-up-ul şi-a propus să ajungă într-o poziţie dominantă pe ceea ce înseamnă programmatic şi micro buying, strict pe zona de outdoor.  „Principalul nostru scop în următorii 2-3 ani este să creştem cota de piaţă pe care o avem pe programmatic outdoor la nivel global. Dacă în 2019, piaţa de programmatic era cam 1% din outdoor, se preconizeze o creştere masivă în 2020, dar a venit virusul. Anul acesta cu siguranţă va fi o creştere pentru că există cerere pentru ecrane digitale mult mai personalizat”, a conchis el.



2. 3minutesjob.com

Proiect: 3minutesjob.com

Ce face? Platformă care conectează angajatorii cu utilizatorii de 18-25 de ani care îşi caută un job cu ajutorul a 3 clipuri video de câte un minut

Necesar de finanţare: 180.000 euro

Invitat: Andrea Adamo, fondator 3minutesjob.com


3. BOOKR

Proiect: BOOKR

Ce face? Aplicaţie mobilă pentru realizarea şi gestionarea programărilor dedicată clienţilor şi businesurilor din industria de servicii

Ţintă venituri 2021: 100.000 euro

Invitat: Andrei Covaciu, fondator şi CEO BOOKR


4. FintechOS

Proiect: FintechOS

Ce face? Dezvoltă soluţii de transformare digitală pentru industria financiară

Finanţare totală atrasă: 16 mil. euro

Venituri 2020: 7,5 mil. dolari

Ţintă venituri 2021: peste 15 mil. dolari

Invitaţi: Sergiu Neguţ, cofondator FintechOS



ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF împreună cu Banca Transilvania, Microsoft şi Telekom, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. În cadrul emisiunii sunt invitaţi şi antreprenori sau investitori care îşi povestesc experienţa în business şi dau sfaturi start-up-urilor.

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de mail zfitgeneration@zf.ro.

Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19,00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.