Foarte micul Paris

Postat la 29 mai 2006 1 afişăre

Dati-i Bucurestiului ce-i al Bucurestiului si bucurestenilor ce-i al bucurestenilor, pare sa fie mesajul comun al mai multor asa- numite proiecte civice, desfasurate in ultima perioada pe strazile Capitalei.

Dati-i Bucurestiului ce-i al Bucurestiului si bucurestenilor ce-i al bucurestenilor, pare sa fie mesajul comun al mai multor asa- numite proiecte civice, desfasurate in ultima perioada pe strazile Capitalei.

 

Indiferent ca a fost vorba despre inchiderea circulatiei pe o strada in numele artei, de transformarea Gradinii Botanice intr-un spatiu cultural sau de redecorarea statiilor de metrou cu imagini ale orasului, toate aceste proiecte au cel putin un merit: acela de a fi incercat sa schimbe perceptia generala despre vechea cetate a lui Bucur. "Este la moda sa spui ca Bucurestiul este un loc murdar, dar eu cred ca este murdar, pentru ca locuitorii nu il considera al lor", spune Cristian Neagoe, PR Manager la librariile Carturesti, de numele carora se leaga organizarea - in colaborare cu Ordinul Arhitectilor si Centrul de Planificare Urbana si Metropolitana - evenimentului "Art Delivery".

 

In cele doua zile ale acestuia, bucurestenii au fost chemati sa mobileze strada Arthur Verona si sa o transforme dupa propriul gust, ca si cand aceasta le-ar apartine. "Am plecat de la ideea ca sunt oameni care se plimba doar din placerea de a privi cladiri, de a observa detalii. Am dorit sa vedem cum e sa recucerim o strada din centru. Eu locuiesc in Pantelimon, iar acolo oamenii mi se par mult mai constienti ca strada este a lor si ca trebuie sa aiba o legatura cu ea, fie si pentru ca ies la un gratar sau la o bere in fata blocului", explica Neagoe. Mai mult, strada s-a transformat intr-un atelier de arta si cultura urbana, cu picturi, graffiti, muzica sau proiectii de filme. La subsolul casei memoriale Ion Mincu a avut loc vernisajul unei expozitii de schite ale arhitectului, iar la un alt subsol, cel al librariei Carturesti, s-a inaugurat expozitia "How to do things", versiunea bucuresteana a unei serii de expozitii centrate pe ideea de utopie sociala.

 

Totodata, zece artisti au realizat cel mai mare proiect de graffiti din Bucuresti, cu o suprafata de 170 mp. Pe strada Arthur Verona s-au adunat si biciclisti, skateri, rolleri sau posesori de trotinete care au strans 2.000 de semnaturi, pentru a arata ca exista si bucuresteni interesati de mijloacele de transport alternative. In plus, au fost vizitate monumente de arhitectura precum Scoala Centrala, Sediul Ordinului Arhitectilor din Romania sau Arhivele Ministerului Sanatatii, in curtea carora se afla o capela prea putin cunoscuta. "Ne-am dorit un fel de vanatoare de comori pe strada", adauga Neagoe. Tragand linie si adunand, la cele doua zile de spectacol al strazii au luat parte aproximativ 5.000 de oameni.

 

"Cand am gandit conceptul, am considerat ca adevaratul spectacol vor fi oamenii in sine si reinvierea unei strazi, pentru ca avem nevoie de locuri in care sa respiram."  In premiera, pentru promovarea unui astfel de proiect a fost folosit un blog creat special pentru eveniment. De altfel, pentru a adauga si o nota de modernism urban,  strada a fost si un "hotspot" (punct de acces la internet wireless).

 

Un alt proiect cultural, care de aceasta data a avut ca scop promovarea Gradinii Botanice drept un spatiu al Capitalei, a fost "Gradina Culturala". Initiatorul a fost ONG-ul Team Work, care, pe 13 mai, a transformat locul intr-un spatiu neconventional, in care s-au intalnit arta si stiinta. Toate activitatile au avut loc in Gradina Italiana, iar vizitatorii au avut parte de teatru alternativ, de stiinta si de arta fotografica. Expozitia de fotografii "Primavara" a inclus 45 de fotografii dintre care 27 s-au vandut chiar in ziua inaugurarii. "Ideea a fost una neconventionala: am legat sfoara de castani si am prins fotografiile cu carlige", explica Ioana Patrascanu, unul dintre organizatorii evenimentului. Clubul Exploratorul in colaborare cu Cite de Sciences et l’Industrie de Paris a organizat prezentari stiintifice despre riscurile seismice, dar Ioana Patrascoiu spune ca, desi au fost apreciate, "faptul ca au fost in limba franceza a fost un minus".

 

Cei care s-au aflat pe 13 mai in Gradina Botanica au fost spectatorii piesei de teatru "Spalatorul de creiere" de Matei Vis-niec, care a fost interpretata de studentii de la Studio24. "Fiind o piesa abstracta, nu a avut un decor fix. A fost compusa din mai multe scene, iar pentru fiecare scena actorii se mutau in alt loc. Decorul, atat cat a fost, si l-au adus cu ei: un scaun pliant, un capac de toaleta, hartie igienica. Toti purtau veste si  pantaloni negri", povesteste Patrascoiu. Imediat dupa sosirea la locul reprezentatiei, actorii au inceput sa se machieze in public, fapt care a atras imediat atentia asupra lor. Reprezentatiile au durat o ora si jumatate, iar dupa caderea (simbolica) a cortinei, cand spectatorii se pregateau sa plece, trupa a luat pe toata lumea prin surprindere, revenind cu un numar de dans. "Am avut un public de peste 1.500 de oameni. Unii au venit special pentru teatru, altii venisera sa vada expozitia de fotografie. Cred ca cel mai mare impact l-a avut aceasta din urma. Am primit feedback pozitiv de la diversi vizitatori, care se bucurau sa vada ca se face ceva in Gradina Botanica", spune organizatorul proiectului.

 

Un alt punct de atractie din Bucuresti a fost si o expozitie de fotografie cu vechi constructii din oras, care a fost deschisa pe 9 mai in cinci statii de metrou de mare tranzit (Gara de Nord, Eroilor, Unirii, Universitate si Victoriei). Practic, proiectul "Case care plang" face un inventar foto-documentar a ceea ce a mai ramas din orasul supranumit de calatorii straini "micul Paris".

 

"Ideea a venit in mod spontan, privind pur si simplu mai atent realitatea inconjuratoare, plina din pacate de «obiective» care se incadreaza in proiectul nostru", povesteste Loredana Stasisin, unul dintre organizatorii evenimentului.

 

Constructiile pe care studentii la Arhitectura le-au prins in cele 25 de fotografii sunt deosebite din punct de vedere arhitectural, dar se afla intr-un stadiu avansat de degradare - de exemplu, cofetaria Cismigiu, hotelul Dunarea, cinematograful Dacia, o casa construita la inceputul secolului XX in stil neoromanesc pe str. Alecu Russo sau o alta de la sfarsitul secolului XIX, de pe str. Popa Nan. Toate fotografiile au fost postate pe www.casecarepling.ro "care se doreste a fi o baza de date online unde vor fi prezentate casele pe care le analizam.

 

Studiul acestora implica material fotografic, documentatie, istoric si povestiri de la proprietari sau locuitori din apropiere", explica organizatorul evenimentului. Pentru moment, pe site se afla 36 de constructii, dar realizatorii promit ca numarul acestora va creste in scurt timp. Proiectul a fost sustinut si prin proiectarea unui film realizat de doi studenti arhitecti Madalin Dumitru si Florin Ursu.

 

"Este vorba despre un scurt metraj in care sunt prezentate cinci dintre casele studiate de noi, doua dintre acestea fiind Teatrul de Vara de la Capitol si Vila Minovici", explica Stasisin.Iar proiectele nu se incheie aici. Cei de la Team Work sustin ca vor continua promovarea Gradinii Botanice, iar primul pas este chiar sarbatorirea zilei copilului.

 

In plus, Cristian Neagoe de la Carturesti spune ca evenimentul "Art Delivery" se va repeta la vara, cand strada Arthur Verona va fi transformata intr-o plaja imensa, unde oamenii sa vina in costume de baie si sa se bata cu apa. "Ma gandesc chiar sa aduc un pianist care sa cante in bikini", glumeste Neagoe. O sugestie de repertoriu: "Fetite dulci, ca-n Bucuresti..."

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Foarte micul Paris
/arta-si-societate/foarte-micul-paris-1006040
1006040
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.