Povestea unei afaceri româneşti care în doar doi ani „a prins aripi” şi a ajuns deja să producă sute de mii de euro şi să extindă în mai multe oraşe din ţară

Autor: Eduard Ivanovici Postat la 15 aprilie 2021 43895 afişări

BeeFast a fost lansat la final de 2019, cu scopul de a a bate recordurile în materie de timpi de livrare. Cu o viteză medie de livrare de 55 de minute, start-up-ul românesc „a prins aripi” şi în materie de dezvoltare a businessului. Accelerat de valul pandemiei, acesta a atins o cifră de afaceri de 320.000 de euro şi se va extinde în Iaşi, Timişoara, Braşov şi Cluj.

Conceptul afacerii BeeFast a pornit din convingerea că tehnologia va continua să schimbe modul în care facem achiziţii şi, inevitabil, aşteptările clienţilor în ceea ce priveşte piaţa de delivery, spune Cristian Grozea, CEO şi cofondator al start-up-ului. Bineînţeles, trendul a fost accelerat de criza provocată de coronavirus, iar start-up-ul s-a trezit pe val aproape peste noapte. Într-o piaţă a livrărilor în marea ei majoritate «clasică», cu intervale de livrare de 24-48 de ore, BeeFast a reuşit performanţa de a livra coletele din Bucureşti într-un timp mediu de 55 de minute.

Serviciul se bazează pe o platformă informatică ce are mai multe caracteristici: primirea comenzilor se face atât de la afaceri, cât şi de la persoane fizice, fie prin integrarea cu soluţii de e-commerce ale afacerilor, fie prin plasarea directă a comenzii. În al doilea rând, alocarea curierilor se face automat pe baza proximităţii. În cazul în care afacerea-client nu deţine un magazin online, BeeFast îl poate construi gratuit în circa 24 de ore, integrându-l ulterior în soluţia de livrare. În acest fel, afacerile pot fi online în mai puţin de 24 de ore.

„Astăzi, tehnologia este noua frontieră. Iar aceasta, spre deosebire de frontierele fizice, nu are limite pe care să le vedem prea curând. E o efervescenţă în acest domeniu care va duce, cu siguranţă, la evoluţii spectaculoase. Pentru mulţi, domeniul digital înseamnă platforme şi instrumente care ne fac viaţa mai uşoară online, însă, câteodată e bine să avem o viziune mai amplă, axată pe impactul exercitat asupra evoluţiei noastre ca oameni: maşini fără şofer, livrări cu drone, oraşe şi locuinţe care se pot reloca, programe spaţiale independente. Cred că 2021 va aduce câteva astfel de minuni mai aproape de realitate. Dintre ele, cele care ne afectează direct sunt cele legate de transport şi logistică – drone, robotică, maşini fără şofer. Suntem foarte atenţi şi entuziasmaţi de ceea ce va urma”, spune Cristian Grozea.

Firma a început anul 2020 ca o soluţie de livrări rapide de tip B2B şi B2C, însă contextul socio-economic generat de primele luni ale pandemiei a stimulat dezvoltarea proiectului către oferirea unei infrastructuri digitale cu sistem integrat de plată şi livrare a comenzilor pentru magazinele offline. Astfel, pe parcursul primelor nouă luni din 2020, BeeFast a mutat în online peste 100 de businessuri, din domenii precum HoReCa, flori, cosmetice şi îmbrăcăminte.Tendinţa generală către e-commerce a dus la creşterea accelerată a numărului de comenzi zilnice, care au crescut de la o medie de 16 livrări/zi în ianuarie 2020 la o medie de 211 livrări/zi la mijlocul anului, respectiv 338 livrări/zi la finalul anului. Aşadar, în 2020, cei peste 1.200 de livratori înregistraţi pe platforma BeeFast au onorat peste 66.500 de comenzi, care au generat afaceri de 320.000 de euro, de 3 ori mai mari faţă de estimările de la începutul anului. Aproximativ 65% din cifra de afaceri a fost obţinută de clienţii pe care BeeFast i-a trecut gratuit din offline în online de-a lungul pandemiei, iar numărul maxim de livrări înregistrat la nivelul unei zile a fost de 580.

„Ca dezvoltare, avem o viziune care, pentru noi, sună în felul următor: infrastructură pentru economia digitală. Acest concept înseamnă multe lucruri integrate care să ajute un sistem care acum este destul de fragmentat şi, prin urmare, insuficient de rapid. Însă dacă am învăţat ceva anul acesta, este că nu e bine să mai ai planuri pe termen lung”, a adăugat CEO-ul BeeFast. În prezent, sunt 13 persoane în echipa internă a companiei, la care se adaugă colaboratori pe mai multe domenii conexe şi peste 1.200 de curieri înrolaţi în aplicaţie. Spre deosebire de un marketplace, BeeFast reprezintă o platformă care asigură infrastructura pentru afacerile care vând în mediul online. De pildă, compania nu înrolează un client – de exemplu, un restaurant – într-o platformă de marketplace, ci îl ajută să aibă propriul său shop într-un interval de 24 de ore, integrat imediat cu metoda de livrare superrapidă a firmei. În consecinţă, businessul îşi va păstra comunitatea de clienţi şi va putea să îşi dezvolte o strategie de marketing şi să păstreze datele clienţilor. Cu alte cuvinte, rămâne în contact direct cu proprii săi consumatori. Anul trecut, cel mai activ domeniu din cadrul serviciului a fost HoReCa. Condiţiile impuse pandemie au lovit din plin restaurantele, cofetarii şi bistrourile, businessuri care au făcut eforturi constante pentru a trece cu bine peste piedicile impuse de criza sanitară. Cele mai căutate produse au fost burgerii, pizza şi sushi, la care să adaugă florile şi băuturile alcoolice.

„2020 a fost un an ca un roller coaster. Cred că a fost anul în care am învăţat cel mai accelerat din viaţă mea, pe toate planurile. Pentru noi toţi a fost aşa. Am crescut foarte repede şi câteodată ne-a fost extrem de greu să ţinem pasul. Am fost o echipă de 5, apoi de 8, şi acum de 13 oameni, iar în jurul nostru erau sute de clienţi şi curieri şi mii de solicitări. Un business tech se bazează pe automatizări şi asta face lucrurile gestionabile, însă nu ai cum să fii pregătit pentru orice, în orice moment. Mai ales că anul nostru de lansare a fost anul pandemiei. Au fost multe necunoscute, multe schimbări dictate de evoluţia virusului şi am fost forţaţi să facem ajustări şi regândiri peste noapte. Însă lucrurile au mers bine şi se pare că am luat deciziile corecte”, a declarat Cristian Grozea pentru BM. În prezent, compania are în lucru mai multe parteneriate strategice – integrare cu soluţii pentru comerţ electronic şi colaborări cu retaileri naţionali. Odată finalizate, pasul următor este asigurarea prezenţei în marile oraşe din ţară – Cluj, Iaşi, Braşov, Timişoara –, vizând cu precădere zonele unde există cerere pentru acest tip de serviciu. Un aspect cheie a constat în strategia de a trece în online companiile care au fost afectate de lockdown, fapt ce a susţinut crearea unei baze solide de clienţi. BeeFast a mutat în online, peste noapte, circa 100 de afaceri locale, care şi-au putut continua operaţiunile prin livrări – fie ele de mâncare, pentru businessuri din HoReCa sau alte domenii afectate. Ulterior, proprietarii de afaceri au început să audă de soluţiile propuse de aplicaţie şi au început să îi contacteze direct. Procesorul de plăţi PayU estimează că piaţa locală de e-commerce va creşte anul acesta cu 15% faţă de 2020, an în care valoarea vânzărilor raportate de comercianţii online din România a ajuns la

7 mili­ar­de de euro, cu 36% mai mult decât în 2019. „România are însă mult de recuperat faţă de alte state din Europa, deci mă aştept ca trendul ascendent să se menţină câţiva ani. De asemenea, cred că vom vedea o adopţie tot mai generalizată a cumpărăturilor online, iar în paralel consumatorii vor deveni tot mai exigenţi şi mai selectivi. De aceea ne aşteptăm şi ca livrările expres, în 2-3 ore de la plasarea comenzii, să fie tot mai solicitate.”


Cristian Grozea, CEO şi cofondator al BeeFast:„Pentru mulţi, domeniul digital înseamnă platforme şi instrumente care ne fac viaţa mai uşoară online, însă, câteodată e bine să avem o viziune mai amplă, axată pe impactul exercitat asupra evoluţiei noastre ca oameni: maşini fără şofer, livrări cu drone, oraşe şi locuinţe care se pot reloca, programe spaţiale independente. Cred că 2021 va aduce câteva astfel de minuni mai aproape de realitate. Dintre ele, cele care ne afectează direct sunt cele legate de transport şi logistică – drone, robotică, maşini fără şofer. Suntem foarte atenţi şi entuziasmaţi de ceea ce va urma.”


Fondatorii BeeFast s-au cunoscut acum mai bine de patru ani, perioadă când Cristian Grozea, student la acea vreme, visa să aibă propria sa afacere. Deşi nu reuşise să îşi contureze o idee solidă, ştia că vrea un business tech pe care urmează să îl scaleze global.

Prima idee de afacere a fost un joc, „Eggy Flies”, prin intermediul căruia l-a cunoscut pe actualul director tehnic Marian Ionescu, aflat la acea vreme în liceu. Apoi a cunoscut-o pe Claudia Stroe, care avea propria ei afacere de comunicare şi avea să îi coordoneze partea de marketing. Mai târziu a venit în echipă Andrei Curelea, unul dintre prietenii lui Marian, actualul head of mobile. „Gândindu-mă în urmă, mi se pare fabulos că oamenii aceştia au ales să vină alături de un student de 20 de ani. Jocul a fost doar începutul, aşa ne-am format mâna. Am mai dezvoltat apoi încă un proiect, «KinderHub», care există şi astăzi, însă ne doream ceva mai dinamic, mai «exciting» şi care să facă o mică revoluţie”, spune Cristian Grozea. Cu toţii au avut ideea că lucrurile, în orice domeniu, se mişcă într-o viteză pe care începem să o percepem tot mai greu, neexistând un domeniu mai provocator în această privinţă decât curieratul.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
curierat,
livrari,
pandemie,
tehnologie,
BeeFast

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.