Unul din trei fotolii manageriale este ocupat de doamne. Care este plusul 
pe care îl aduc 
femeile în afaceri?

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 05 martie 2015 495 afişări

Caracteristicile principale ale liderilor nu depind de gen, spun la unison antreprenoarele şi managerii din domeniul corporatist. Cu toate acestea, amprenta doamnelor în mediul de afaceri, în societate, în politică, este evidentă, iar numărul lor creşte de la an la an.

Deopotrivă în mediul antreprenorial dar şi corporatist, femeile influenţează prin stilul lor de conducere rezultatele companiilor. Asfel, multe companii la nivel internaţional au realizat programe prin care să crească numărul femeilor din poziţii de management, iar aceste strategii au chiar corespondent la nivel de administraţie publică.

Cele mai multe opinii spun că diferenţe esenţiale între atributele liderilor nu există, indiferent că sunt femei sau bărbaţi. Cu toate acestea, există şi diferenţe majore. Rucsandra Hurezeanu, CEO al Ivatherm, face referire la declaraţiile directoarei Fondului Monetar International, Christine Lagarde: „Dacă Lehman Brothers s-ar fi numit Lehman Sisters criza economică mondială ar fi avut astăzi o altă faţă. Mai multe femei în finanţe ar fi făcut posibil un climat mai sănătos“.

Comunităţile umane şi instituţiile au valorizat excesiv dintotdeauna trăsăturile masculine, ca agresivi-tatea, ambiţia şi competitivitatea, adaugă Hurezeanu. „Atât politica, cât şi afacerile cereau aceste cali-tăţi de la liderii lor.“ Cu câteva decenii în urmă, într-o lume dominată de bărbaţi, singurele femei care ajungeau în funcţii de putere în stat sau în companii erau considerate mai dure decât cei mai duri băr-baţi, arată fondatoarea Ivatherm.

Dacă Margaret Thatcher a fost supranumită Doamna de Fier, despre Indira Gandhi se spunea că era singurul bărbat din propriul cabinet. Cercetătorii care studiază comportamentul celor din finanţe au de-clarat că volatilitatea pe Wall Street este provocată de prezenţa în corp a unei anumite substanţe chimice.

Şi cum majoritatea traderilor şi a executivilor din finanţe sunt bărbaţi, substanţa în cauză nu e alta decât testosteronul. „Avem aşadar (şi) o explicaţie fiziologică a situaţiei care ridică o întrebare: oare cum ar fi arătat lumea condusa în egală măsură de femei şi de bărbaţi?,“ adaugă Rucsandra Hurezeanu.

Paşi uriaşi au fost făcuţi în ultima sută de ani, când drepturile şi obligaţiile femeilor în societate, în familie, în economie au intrat pe tărâmul egalităţii cu bărbaţii. An de an, doamnele îşi sporesc prezenţa în funcţii de decizie din diverse domenii. Sigur, situaţia nu este uniformă la nivel mondial, iar prejudecă-ţile religioase şi sociale joacă încă un rol important. Dar rolul lor în organizaţii a ajuns să fie nu numai apreciat, ci şi măsurat.

Companiile care au o prezenţă feminină în consiliul de administraţie înregistrează o performanţă bursieră cu 26% mai ridicată decât în cazul firmelor în care femeile nu se regăsesc la nivel de man-agement, spune Raluca Crişan, marketing director la Immochan România. Ea citează un studiu realizat de Crédit Suisse, din 2012, realizat pe o perioadă de 
6 ani şi un eşantion de 2.400 de companii.

Cert e că numărul doamnelor care deţin funcţii de conducere este în creştere. Astfel, numărul de fe-mei care ocupă funcţii publice în cadrul Comisiei Europene creşte de la an la an, de la 20,5% în 2013 la 27,5% în 2014, arată raportul Worldwide Women Public Sector Leaders Index, realizat de EY. Rezul-tatele se datorează faptului că în urmă cu patru ani Comisia Europeană a stabilit o nouă strategie pen-tru a asigura o mai bună reprezentare a femeilor la nivel înalt.

În cinci din ţările G20 femeile ocupă o treime din poziţiile de top management, mai arată studiul, Rusia fiind ţara cu cea mai mare creştere a numărului de femei în poziţii de leadership, de la 13% în 2013 la 23,4% la finalul anului trecut, mai arată acelaşi studiu. În Franţa, cotele privind numărul de fe-mei în posturi de conducere, introduse în 2012, au deja rezultate, numărul de femei ocupând posturi de conducere la nivel înalt în sectorul public crescând de la 21% la 25%. Iar în Germania, guvernul federal a introdus o cotă de 30% de femei în consiliile de administraţie ale companiilor listate pe DAX, în noiembrie 2013.

Cu toate că nu există nicio cotă echivalentă pentru zona administraţiei de stat, s-a remarcat şi o creştere a procentului femeilor în poziţii de conducere la nivel de senior în sectorul public, de la 13% la 17% în ultimul an. „Pentru a se putea înregistra o creştere a reprezentării femeilor în funcţii de con-ducere, este nevoie de o creştere a numărului de femei în posturi de management – atât în interiorul cât şi în afara administraţiei publice. Fără femei în astfel de roluri, care să fie promovate pe baza com-petenţelor lor ca lideri, chiar şi cele mai bine concepute politici pentru egalitatea de gen se vor împot-moli“, consideră Elena Badea, director de marketing în cadrul EY România.

Prin urmare, le-am invitat pe doamne să-şi imagineze un scenariu în care femeile ar ocupa două din trei fotolii manageriale, în toate domeniile, de la administraţie publică, guvern, companii şi cum ar func-ţiona economia, firmele, mediul de afaceri şi cel politic, în aceste condiţii.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/resurse-umane/unul-din-trei-fotolii-manageriale-este-ocupat-de-doamne-care-este-plusul-pe-care-il-aduc-femeile-in-afaceri-13930692
13930692
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.