La manşă în business

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 31 octombrie 2021 719 afişări

Primul lui job a fost într-un supermarket, apoi s-a angajat ca agent de vânzări. O perioadă, îşi schimba jobul odată la unu-doi ani, convins că poate face mai multe din altă poziţie, aşa că a reuşit să avanseze în funcţii de conducere. De mai bine de un deceniu, lucrează pentru Assa Abloy, o companie suedeză care produce soluţii de acces pentru clădiri, cu o fabrică în Bucureşti. Povestea lui Florin Tihulcă este despre o mulţime de căi de acces în lumea businessului.

Am început să lucrez foarte devreme, din nevoie şi dintr-o dorinţă exagerată de independenţă. Tot timpul căutam oportunităţi de a câştiga bani, încă din timpul liceului. Primul job oficial a fost la 18 ani, într-un supermarket. Aşa am luat contact cu agenţii de vânzări şi mi-am dorit foarte mult să fiu unul dintre ei, să am flexibilitate şi maşină de serviciu”, îşi aminteşte Florin Tihulcă, actualul managing director de la Assa Abloy Opening Solutions România.

Aşa că a redactat un CV la un centru de calculatoare şi a început să aplice la diverse anunţuri de agent de vânzări, prin fax. A fost rapid angajat, însă în loc de maşină a primit o geantă şi un abonament RATB pe toate liniile.

„Maşina o primeai în funcţie de performanţe şi am primit-o repede pentru că eram foarte determinat şi rezultatele mele erau din ce în ce mai bune. Cu timpul, mi-am dorit mai mult, voiam să învăţ lucruri noi, să cunosc oameni noi, aş spune că devenisem uşor arogant, schimbam jobul foarte uşor, după unu-doi ani.”

Rolurile sale s-au tot schimbat şi a avansat, sub diverse titulaturi – supervisor, area sales manager, sales manager în diverse industrii. Acest periplu a durat aproximativ zece ani şi a fost ca o perioadă intensă de pregătire pentru o nouă etapă din carieră. De mai bine de zece ani, este parte din echipa Assa Abloy.

„Era o industrie nouă, un rol inferior, un salariu mult mai mic, dar ceva îmi spunea că trebuie să rămân şi să demonstrez că pot. Parcursul a fost unul natural, iniţial într-un rol de project manager, apoi business unit manager, iar de doi ani conduc divizia Opening Solutions din rolul de managing director”, spune Florin Tihulcă.

Grupul Assa Abloy are în România două divizii: Opening Solutions – responsabilă de activităţile comerciale, promovarea şi vânzarea soluţiilor, şi Manufacturing – responsabilă de proiecte de producţie locale şi internaţionale din cadrul grupului. Alte entităţi prezente în România sunt Entrance Systems – dedicată soluţiilor pentru intrări automatizate industrial, şi Global Solutions – dedicată soluţiilor de acces hotelier.

Compania trimite la export 95% din producţia fabricii pe care o are în Bucureşti, în zona Preciziei. Soluţiile realizate aici ajung în peste 20 de ţări europene precum Suedia, Anglia, Franţa, Spania, Germania, Belgia, Olanda, Italia. Doar 5% din producţie se comercializează pe piaţa locală.

Până în anul 1998, fabrica Assa Abloy din sectorul 6, din Bucureşti era cunoscută sub numele de Urbis, o companie românească ce producea soluţii de securitate. În anul 1998, grupul Assa Abloy a cumpărat Urbis, a investit în retehnologizarea fabricii şi a transformat-o în centru de excelenţă european în producţia de încuietori. Suedezii angajează astăzi peste 500 de oameni şi au afaceri de 76 de milioane de euro.

„Assa Abloy oferă soluţii foarte diversificate, de la un lacăt banal, până la soluţii de case inteligente destinate mediului rezidenţial, dar şi soluţii complexe de securitate fizică şi logică, destinate mediului de business.”

O zi din viaţa lui Florin Tihulcă, atunci când nu este într-o călătorie – de business sau de plăcere – începe cu micul dejun alături de familie. În drum spre birou, îşi cumpără o cafea bună, de specialitate, pe care o savurează în vreme ce ascultă muzică sau vorbeşte la telefon. Odată ajuns la birou, discută urgenţele cu echipa de management şi setează priorităţile pentru ziua în curs.

„Apoi ziua se desfăşoară într-un ritm obişnuit, cu multe întâlniri cu partenerii de afaceri, cu diverşi colegi din grup, consultanţi, avocaţi. Atunci când nu sunt la o întâlnire de afaceri, îmi place să iau prânzul cu echipa, să povestim despre proiectele personale, despre ce mai putem îmbunătăţi la birou, despre diverse evenimente la care am participat. În general, atmosfera în birou este foarte plăcută, suntem ca o familie.”

Seara, înapoi acasă, pe Florin Tihulcă îl aşteaptă soţia şi cele două fiice. Stau împreună afară până se întunecă, apoi încheie ziua tot împreună.

„După ce adorm copiii, rămâne puţin timp pentru citit, povestit, planuri de călătorie sau munca neterminată.”

De regulă, când apare o provocare la job, lasă să treacă o noapte, timp în care răspunsurile vin de la sine, spune el. Jobul ideal pentru Florin Tihulcă este cel în care se poate baza pe echipă şi primeşte susţinere din partea managerului. La jobul ideal, adaugă el, poţi vorbi deschis şi liber cu oricine din organizaţie, iar seara ieşi la bere cu echipa. Îi place să creadă că, într-o echipă, toţi membrii sunt egali, doar că au responsabilităţi diferite. Socializarea cu colegii şi cu clienţii este, de altfel, cea mai uşoară parte din meseria lui. Cel mai dificil însă...

„... Este să găseşti oamenii potriviţi pentru nevoile echipei.”

Dacă ar fi să o ia vreodată de la capăt în carieră, Florin Tihulcă spune că s-ar adapta şi ar încerca să fie cel mai bun. De pildă, îl atrage aviaţia şi i-a plăcea să fie pilot. A început un program de pregătire PPL (private pilot license), dar spune că mai are mult până când va putea să fie pilot de linie. Din copilărie îşi dorea să conducă, dar nu totdeauna avioane şi nici companii.

„Când eram mic, îmi doream să fiu şofer, îmi plăceau foarte mult maşinile. Aş putea spune că am atins acest obiectiv, am depăşit un milion de kilometri conduşi.”

Barierele sunt doar în minte, nu şi în realitate – este una dintre lecţiile pe care le-a învăţat şi pe care

le-ar da mai departe unui tânăr aflat astăzi la început de drum în carieră.

„Puneţi-vă obiective care vă sperie şi veţi constata că puteţi mai mult de atât! Iar dacă veţi avea şansa să fiţi plătiţi pentru ceea ce faceţi din pasiune, nu va trebui să lucraţi niciodată.”

O altă lecţie asimilată de-a lungul anilor este să trateze cu respect persoanele pe care le întâlneşte, pentru că ar putea să-i devină şefi cândva. Şi tot experienţa l-a învăţat că orice firmă are nevoie de o echipă bună de avocaţi.

Dar dincolo de lecţii din muncă, Florin Tihulcă învaţă multe din călătorii, marea lui pasiune. Aşa că, dacă ar merge cândva pe o insulă pustie, ar lua cu el un aparat foto, un GPS şi, previzibil, un avion mic, pe care să-l poată pilota cu licenţa PPL.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.