Gustul vinului in 2009

Postat la 15 martie 2009 80 afişări

Producatorii de vin estimeaza un an bun. Se refera insa doar la gustul vinului si la volumele pe care le-ar putea scoate pe piata. Nu pot estima si cat se va cumpara, dar spera ca va fi vorba de aceleasi valori de anul trecut.

Sunt pure speculatii, spune Ovidiu Gheorghe, presedintele Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV). Este vorba despre estimarea conform careia piata vinurilor va scadea in acest an cu 10%, estimare pe care Ovidiu Gheorghe o face asezand-o pe o lista cu doua scenarii pentru acest an. Celalalt scenariu, mai prudent, se refera la o stagnare a pietei vinurilor la valoarea de anul trecut, cand piata a depasit usor jumatate de miliard de euro. “Nimeni nu poate sa estimeze evolutia pietei pentru ca nu avem niciun indicator dupa care sa ne ghidam, asa cum se intampla si in celelalte industrii”, explica Gheorghe.

Ca si in celelalte industrii, avantul pietei vinurilor se opreste chiar intr-un moment in care producatorii reusisera sa finalizeze o serie de investitii, atat in productie, dar si in brandingul produselor si pozitionarea lor pe piata. Dincolo de conturarea unei piete a vinurilor locale, miza era si intrarea intr-o competitie mai agresiva cu vinurile de import - care au castigat o cota de piata de aproape 10% in ultimii doi ani, de la integrarea Romaniei in Uniunea Europeana. Vinurile de import au avut avantajul preturilor mici, avantaj pe care producatorii locali nu il vor putea contracara nici in acest an. Cu datele pe care le au deocamdata, producatorii spun ca preturile la vin nu se vor micsora, chiar dimpotriva, iar explicatia tine - bineinteles - de actuala criza economica.

Dificultati in industria vinului exista la ambele capete ale fluxului. Pe de o parte, productia este afectata de limitarea creditelor bancare si, pe de alta parte, distribuitorii au probleme cu recuperarea tot mai dificila a creantelor. Ovidiu Gheorghe spune ca, in acest context, piata vinului va inregistra scaderi, iar daca nu vor fi scaderi valorice, vor fi cu siguranta scaderi de volum - din cauza scumpirii cu 10% a vinului imbuteliat (deoarece majoritatea materialelor de ambalare si etichetare sunt aduse din import). Parerile producatorilor sunt impart ite: cel mai pesimist este Cornel Bocse, directorul de vanzari al Cramelor Halewood, care vorbeste despre o scadere mai mare a vanzarilor, de 20% in acest an.

Daca parerea generala despre piata prevede stagnare sau scadere, producatorii locali au pareri diferite despre propriile afaceri. Murfatlar estimeaza pentru anul acesta venituri de 46,9 milioane de euro, in usoara scadere fata de 2008, tot pe fondul contextului economic. “In mod normal, toate obiectivele noastre au fost stabilite tinand cont de actualul context economic, dar problema cea mai mare a acestei perioade este tocmai imposibilitatea de a face previziuni”, spune Cosmin Popescu, directorul general al Murfatlar. Vincon, numarul doi pe piata vinului, mizeaza insa pe o crestere a vanzarilor de 15% anul acesta, pana la 35,3 milioane de euro.

 

Care este valoarea pietei vinului

Georgel Costache, directorul general al producatorului vrancean, spera ca isi va creste afacerile cu ajutorul noilor branduri de vinuri tinere, lansate de anul trecut, dar si pe brandul Beciul Domnesc, considerat “inima companiei”, care practic propulseaza si celelalte marci din portofoliu. Al treilea producator local, Cotnari, estimeaza de asemenea o crestere cu 11,6% (pana la o cifra de afaceri de 33,5 milioane de euro). “Motoarele de crestere vor fi lansarile de noi produse, dar si promotiile pe care le vom face pe tot lantul de distributie si vanzari”, declara Razvan Serghiuta, directorul de vanzari al companiei.

Desi afirma ca vanzarile nu au fost pana acum afectate de criza sau cel putin asa indica vanzarile mai mari cu doua cifre din ianuarie si februarie, Serghiuta spune ca se asteapta totusi la migrarea consumatorilor de la un producator la altul, de la vinurile scumpe la cele mai ieftine. Asadar, piata vinurilor ieftine are sanse mari de crestere in acest an, iar importurile vrac vor castiga probabil din ce in ce mai mult teren. Cu cat vinurile autohtone se vor scumpi, cu atat va creste cererea pentru vinurile de import. Lupta producatorilor romani cu importurile a inceput imediat dupa intrarea Romaniei in Uniunea Europeana, cand pe piata au intrat vinuri mai ieftine si mai diversificate decat oferta locala.

Toti producatorii spera insa ca cererea de vin din Romania sa depaseasca criteriul pretului, iar consumatorii sa ceara din ce in ce mai mult vinul imbuteliat (in ultimele 12 luni, piata vinului imbuteliat la 0,7 - 0,75 litri a crescut cu 31%, conform datelor PNVV), dar si mai mult vin rosu; vinul alb detine inca peste jumatate din cerere in Romania si pierde foarte putin teren in lupta cu cel rosu, care avanseaza cu doar 1% pe an, “ceea ce inseamna ca de abia peste 40 de ani vom consuma la fel de mult vin rosu ca Franta si Spania”, este de parere Cornel Bocse. Rafinarea consumului a devenit insa o problema secundara pentru producatori; mai importanta ramane mentinerea unui nivel al afacerilor cu care s-au obisnuit in ultimii ani.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
fmcg,
vin,
producatori,
Ovidiu Gheorghe,
PNVV
/analize/industrie/gustul-vinului-in-2009-4051943
4051943
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.