Un business în construcţie continuă

Autor: Cristina Roşca Postat la 23 martie 2017 785 afişări

Piaţa imobiliară, cu toate segmentele sale, s-a dezmorţit în ultimii ani. Dezvoltatorii au început să parieze pe apetitul românilor pentru shopping, dar şi pentru o casă nouă, pe interesul turiştilor străini pentru România, dar şi pe raliul investitorilor pe birouri noi pentru salariaţi. Efectele s-au resimţit în lanţ, astfel că în 2016 compania de consultanţă şi project management Vitalis Consulting a avut cel mai bun an din cei 11 de istorie. Şi planurile de creştere nu se opresc aici.

Un business în construcţie continuă

„2016 a fost per ansamblu cel mai bun an de după criză, iar în ce priveşte cifra de afaceri a fost cel mai bun de până acum. Noi am obţinut o cifră de afaceri de 2,5 milioane de euro. Totuşi, ne aşteptăm ca şi în acest an trendul ascendent să continue, motiv pentru care ne-am bugetat un nou avans de 15-20%”, povesteşte Florin Popa, antreprenorul care în 2006 punea bazele companiei de project management şi consultanţă în construcţii Vitalis Consulting. El pornea la drum cu un prieten care îi este şi astăzi asociat.

Businessul principal al Vitalis Consulting se axează pe management de proiect, însă compania oferă şi servicii secundare precum project monitor, dirigenţie de şantier şi audit tehnic. „Nu facem însă proiectare, pentru că noi considerăm că ar fi un conflict de interese. Ce facem este project management pur”, povesteşte antreprenorul. Astăzi, compania Vitalis Consulting are 70 de project manageri şi şefi de şantier, cu circa 15 mai mulţi decât în urmă cu un an. Creşterea a venit odată cu dezvoltarea pieţei şi, în consecinţă, cu evoluţia companiei, care ar urma să ajungă în acest an la afaceri de circa 3 milioane de euro.

„Creştem odată cu piaţa. În ceea ce priveşte project managerii, numărul lor se măreşte odată cu afacerea. În funcţie de mărimea unui proiect, putem avea un om dedicat sau el se poate împărţi să coordoneze două contracte.” A face management de proiect înseamnă să îl coordonezi încă din faza de alegere a arhitectului. Apoi, trebuie urmărite proiectarea şi autorizarea acestuia, iar când proiectarea este gata trebuie organizată o licitaţie pentru antreprenorul general. Tot managerul de proiect este cel care sfătuieşte dezvoltatorul ce tip de contract de antrepriză generală să semneze, iar apoi urmăreşte în detaliu lucrările de construcţie. Project managerul este tot timpul atent la bugete, iar în final este responsabil să predea proiectul la cheie, povestea Florin Popa anterior. În ceea ce priveşte celelalte servicii secundare pe care compania le oferă, a face project monitor înseamnă că o bancă acordă un credit către un dezvoltator imobiliar şi angajează Vitalis Consulting să se asigure că sunt ţinute sub control costurile, iar banii merg unde trebuie. Diriginţia de şantier este o cerinţă a legii, astfel că fiecare construcţie trebuie să aibă un diriginte care este responsabil cu calitatea în construcţii. Un alt serviciu oferit este auditul tehnic, astfel că dacă un investitor vrea să cumpere o clădire, el angajează o companie să o auditeze.

Compania Vitalis Consulting a ajuns în cei 11 ani de istorie la un portofoliu de circa 250 de clienţi cu proiecte evaluate la peste 1,5 mld. euro. Un total de 3,2 milioane de metri pătraţi.

„Anul trecut, la fel ca şi în acest an am avut creşteri pe toate segmentele de piaţă, motoarele pentru noi fiind piaţa de birouri, retailul şi hotelăria.” În prezent, compania lucrează la peste 30 de proiecte, printre ele numărându-se hotelul Hilton Garden Inn din centrul istoric al Capitalei, clădirea de birouri a Q-Fort din Pieleşti, Dolj, sau centrul comercial Râmnicu Vâlcea Shopping City din oraşul cu acelaşi nume. „Lucrăm la peste 30 de proiecte în acest moment, pe toate segmentele de piaţă.”

Florin Popa spune că în piaţă au apărut şi jucători noi care au decis să ridice proiecte de la zero, dar creşterea a venit şi de la investorii deja existenţi, care fie au dezvoltat proiecte noi, fie au extins unele deja existente.

„Totuşi, putem observa şi că mâna de lucru s-a scumpit cu 10-15% în ultimul an. Creşterea aceasta conduce la urcarea preţurilor din piaţă, respectiv a costului de construcţie şi deci şi a preţului final la consumator sau client. Plusuri vin şi din scumpirea cu 7-8% a materiilor prime.” Fierul, spre exemplu, a avut o crşetere chiar mai puternică. Există astfel o presiune pe preţ, presiune ce se simte pe întregul lanţ.

„Pe noi nu ne afectează foarte mult însă direct. Totuşi noi depindem de piaţă, care la rândul său este influenţată de factorii interni şi externi.” Activitatea Vitalis Consulting este concentrată pe România, piaţa-mamă a afaerii. Totuşi, compania a mers cu clienţii deja existenţi şi peste graniţă, la cererea acestora. Astfel, Vitalis Consulting coordonează în prezent şi construcţia a trei hoteluri la Londra, investitorul fiind grupul israelian Red See Group. În septembrie 2014, Vitalis Consulting a început simultan două proiecte: Riverbank Park Plaza Hotel (394 camere) şi Hercules House Park Plaza Hotel (494 camere), care vor fi livrate la sârşitul anului 2017.

În iunie 2015, Vitalis a fost contractată pentru lucrările de extindere a celui de-al treilea hotel din Londra, Club A40, ce totalizează 212 camere. Clientul este acelaşi, Red Sea Group.

„Dacă nu avem o cerinţă clară, un proiect concret în afara ţării, noi nu mergem. Ce am observat însă este că în industria noastră fidelizarea clienţilor joacă un rol foarte important. Astfel că recurenţa este foate mare.” Circa 70-80% dintre clienţi se întorc şi nu mai organizează licitaţie, ci lucrează cu Vitalis Consulting pe baza experienţei anterioare. Şi în cazul celor care fac pitch-uri, fie să testeze preţul, fie să analizeze oferte, dacă nu sunt mulţumiţi de o companie cu care au lucrat anterior pe management de proiect, a doua oară nu o mai cheamă la licitaţie.

Cea mai dificilă perioadă, povesteşte antreprenorul, a fost 2009-2012, marcată de o criză acută pe piaţa construcţiilor. Băncile au îngheţat creditarea, investitorii au blocat investiţiile şi ani de zile piaţa construcţiilor a fost în stand-by. Nimic nu mai amintea de anii de boom când blocurile se ridicau văzând cu ochii, clădirile de birouri apăreau „ca ciupercile după ploaie”, iar mallurile se îngrămădeau la start.

„Totuşi, noi am reuşit să ne creăm o nişă şi să ne dezvoltăm chiar şi în această perioadă, câştigând cotă de piaţă”, sumarizează anii de criză Florin Popa. A venit însă 2015, un an în care consumul intern a dat primele semne reale de revenire, iar toţi ceilalţi indicatori economici au pus România din nou pe radarele investitorilor. Piaţa construcţiilor a primit şi ea o gură de aer proaspăt şi a început să îşi revină. Businessul Vitalis Consulting, deşi crescuse şi până atunci, s-a dezvoltat mai alert.

Florin Popa avea 26 de ani când a decis să facă primii paşi către antreprenoriat şi era absolvent al Facultăţii de Construcţii Civile de circa doi ani. Încă din timpul facultăţii, s-a angajat la o firmă internaţională de consultanţă în construcţii, Gleeds, care la momentul acela avea o echipă formată din foarte mulţi expaţi. A fost assistant project manager timp de un an şi jumătate, iar în 2005 a decis să plece. S-a angajat apoi ca project manager pentru firma de amenajări interioare COS, însă la scurtă vreme după aceea a decis să îşi lanseze propriul business şi a fondat Vitalis Consulting.

La momentul acela, piaţa de construcţii era în plin boom, însă piaţa adiacentă, de consultanţă în construcţii, nu era foarte bine conturată. Dezvoltatori imobiliari preferau atunci să aibă manageri de proiect in house, pentru că voiau să construiască mai ieftin şi să termine repede. Acum însă piaţa este mai matură.

Primul client al Vitalis Consulting a fost HP. A fost vorba de amenajarea proiectului Novo Park din Pipera, mai exact de faza unu, ce măsura 1.500 de metri pătraţi. După ce a fost finalizat acest proiect, au fost preluate şi celelalte faze, în total 11.000 mp. Totuşi, cel mai important proiect de până acum al companiei de consultanţă este Globalworth Tower (fostul Bucharest One), ridicat de Globalworth Asset Managers în zona metroului Aurel Vlaicu. Acesta măsoară peste 58.000 şi este a doua cea mai înaltă clădire de birouri din Bucureşti după Sky Tower, cu circa 30 de etaje.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
romania,
londra,
bucuresti,
hilton,
pipera,
ramnicu valcea

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.