Cine este femeia ce conduce una dintre cele mai mari companii din România, cu afaceri de peste 2 miliarde de euro
„Trăiesc cu convingerea că învăţarea, curiozitatea trebuie exersate continuu”
...spune Claudia Griech, CEO al E.ON Energie România. Cu o carieră de aproape 20 de ani în cadrul grupului şi o viziune orientată spre empatie şi responsabilitate, Claudia crede că adevăratul leadership se construieşte zi de zi – prin acţiuni care dau sens, prin curajul de a asculta şi prin dorinţa de a construi un viitor sustenabil pentru oameni şi comunităţi.
Claudia Griech lucrează în compania E.ON Energie România din anul 2005, având roluri de management în zona de marketing şi vânzări, iar din poziţiile deţinute a coordonat cu succes transformarea segmentului B2C, în tranziţia de la statutul de furnizor de energie electrică şi gaze naturale la cel de furnizor de soluţii energetice. Din 2016 este membru al Boardului E.ON România, în funcţia de chief commercial officer. A preluat funcţia de director general al E.ON Energie România începând cu data de 1 mai 2021, având responsabilitatea integrală a segmentului Soluţii Clienţi, atât aria B2C, cât şi B2B. Totodată, Claudia îndeplineşte şi rolul de membru al Boardului E.ON România. Grupul E.ON este unul dintre liderii pieţei de energie, având în România o prezenţă consolidată de-a lungul a 20 de ani. Despre filosofia ei de leadership, a povestit în interviul pentru anuarul 100 CELE MAI PUTERNICE FEMEI DIN BUSINESS, lansat recent de BUSINESS Magazin.
1. Care este citatul cheie care îţi defineşte viziunea profesională sau personală?
Fii bun de câte ori se poate. Şi întotdeauna se poate!, spunea Dalai Lama. Acesta ar fi unul dintre principiile pe care le urmez atât în viaţa profesională, cât şi în cea personală. Să fii bun în ceea ce faci, să fii cel mai bun, să încerci să fii un foarte bun profesionist şi, în acelaşi timp, să înţelegi că doar inteligenţa nu este suficientă. Umanitatea are nevoie de bunătate, de lumină sufletească, de blândeţe şi delicateţe, de empatie şi toleranţă. Cred că în afara acestor valori ne dezumanizăm şi-atunci la ce bun isteţimea, cultura, titlurile, inteligenţa, erudiţia, profesionalismul... Nimic nu poate înlocui calitatea noastră de oameni buni. Aşadar, cred în bunătate, în onestitate, frumos, adevăr. Zilnic încercăm să avem succes în ceea ce facem. Succesul – termenul acesta generic, este o continuă călătorie, nu o destinaţie, pe parcursul căreia încerci să fii bun. Pentru mine e mai importantă şi motivantă călătoria, acţiunea, nu destinaţia. Succesul nu e neapărat un scop în sine, ajungem la el pe măsură ce ne apropiem de sensul real al lucrurilor. Încercând să fim buni, în ambivalenţa termenului, nu putem cădea în capcanele în care ne prindem traversând alcătuirile lumii şi doar aşa ne putem păstra cât mai mult, cât mai vii, sentimentele, visele, lumea, încrederea... Redau aici credinţa lui Al. Paleologu din volumul „Despre lucrurile cu adevărat importante“, cel care spunea că „viaţa şi marile cărţi m-au făcut să ştiu că adevărata bunătate, cu zâmbetul ei îngăduitor şi perspicace, cu răbdarea ei imensă, dar nu nesfârşită, e totdeauna genială şi puternică, orice ar crede cinicii şi aşa-zişii oameni tari, adică slăbănogii sufleteşti.” Prin urmare, cred că suntem puternici dacă suntem buni!
2. Cum arată „imaginea centrală” de pe vision boardul tău?
The best way to predict the future is to create it! Aşadar, mereu sunt la răscruce de drumuri şi cred că drumul pe care trebuie să îl aleg este cel pe care tocmai îl construiesc. Sunt recunoscătoare pentru toate intersecţiile pe care viaţa mi le-a oferit, pentru toate bucuriile, momentele de cumpănă şi încercările pe care mi le-a scos în cale, pentru că nu am pierdut niciodată, ori am câştigat ori am învăţat. Trăiesc cu convingerea că învăţarea, curiozitatea trebuie exersate continuu cu forţa care nu vine decât din interior, singura care poate învinge îndoiala.
3. Care sunt cele mai importante trei obiective pe care ţi le-ai propus pentru următorii cinci ani în business şi în viaţa personală?
Cred că un viitor sustenabil, digital şi curat sintetizează foarte bine ceea ce îmi doresc atât pentru mine, cât şi pentru clienţii E.ON. Îmi doresc foarte mult ca prin ceea ce facem în lumea energiei să reuşim să „democratizăm” energia, acest lucru însemnând să reuşim să oferim mai multe opţiuni clienţilor noştri să-şi producă şi să-şi gestioneze singuri energia, oferindu-le confort, siguranţă, predictibilitate. Exact aşa s-ar traduce şi rolul de playmaker în tranziţia energetică asumat de E.ON.
În plus, recunosc că în ultima vreme nu-mi dă pace un gând: ce pot eu să fac aşa încât să reuşim să redăm acestei lumi umanitatea, să ne exersăm cultura dialogului, să învăţăm să ne respectăm opiniile, chiar şi atunci când sunt diferite. Încă nu am ajuns să transform acest gând în obiectiv, tocmai pentru că încă nu am găsit răspunsul, dar cu siguranţă este una dintre preocupări.
4. Ce te inspiră cel mai mult atunci când iei decizii importante pentru compania pe care o conduci?
Curajul şi convingerea că decizia luată de mine aduce impact pozitiv şi că este în concordanţă cu valorile şi principiile mele. Stilul este omul însuşi, iar eu am crezut întotdeauna că dacă prin ceea ce fac, acţiunile mele îi inspiră pe ceilalţi să înveţe mai mult, să se implice mai mult, să fie mai entuziaşti, să implementeze schimbări reale, atunci poţi fi cu adevărat un lider. De cele mai multe ori nu te poţi vedea în mod clar până nu te vezi prin ochii celorlalţi. În acest sens, colegii mei, partenerii noştri sunt un real barometru pentru mine.
5. Cum îţi foloseşti influenţa şi leadershipul pentru a genera un impact social sau pentru a susţine alte femei în business?
Bussinesul nu e de genul masculin. Eu cred în forţa femeilor, în capacitatea lor de a schimba faţa lumii pentru că au dovedit, de fiecare dată, tenacitate, intuiţie, empatie, creativitate, perseverenţă. Unul dintre privilegiile acestui rol este tocmai implicarea în comunitate şi faptul că pot susţine multe cauze sociale. Cred în binele pe care îl facem, cred că el este multiplicat de nivelul mare de voluntariat al colegilor mei. Şi mai cred că implicarea în comunităţile în care suntem prezenţi ne şi menţine ancoraţi în realitate, face ca strategia de business să abordeze şi nevoile pe care le identificăm astfel şi ne reaminteşte în permanenţă cât de norocoşi suntem că putem da o mână de ajutor acolo unde este mare nevoie. Prin tot ceea ce fac încerc să dăruiesc speranţă, încredere şi sensuri, puterea de a continua drumul. Să ofer din ceea ce eu am primit. Proiecte precum Dăruieşte lumină sunt campanii care ne-au învăţat că a face binele este un privilegiu. Iar bucuria este a celui care dăruieşte!
6. Care este cea mai mare realizare personală de care eşti mândră, dincolo de cariera profesională?
Cu siguranţă, bucuria familiei şi împlinirea omului prin oameni. Felul în care, în familie, ştim să fim împreună. Dar nu sunt mândră, sunt recunoscătoare pentru toate acestea. Familia mea e un model de existenţă unde găsesc echilibrul necesar pentru a fi în armonie cu mine şi cu lumea, ea rămâne cel mai mare dătător de sens în existenţa mea. De la oamenii din viaţa mea am învăţat că nu pot opri valurile, dar pot învăţa să navighez. Mă bucur că am reuşit să rămân ancorată în sistemul meu de valori şi nu am rătăcit prea mult.
7. Cum îţi integrezi valorile personale în modul în care îţi conduci echipa sau compania?
E esenţial ce porţi înăuntru, ce echilibru interior ai şi ce valori alegi din lumea aceasta ca să-ţi devină proprii. Acestea sunt integrate în viaţa profesională, pentru că şi aici valoarea cuvântului dat, demnitatea, adevărul, loialitatea sunt principiile fundamentale ale companiei care pot crea un modus vivendi sănătos, profesionist. Mă bucur că nu mi-am pierdut curiozitatea cunoaşterii, că după atâţia ani în diverse roluri de management am reuşit să nu am răspunsuri la orice, ci mai degrabă întrebări, să nu am doar certitudini, ci să mă las surprinsă de perspectiva celorlalţi. Aş spune că am crescut frumos împreună cu colegii mei, am învăţat să ne ascultăm unii pe alţii şi să găsim un set de valori comune: susţinerea reciprocă, curajul de a încerca lucruri noi, asumarea responsabilităţii, respectul, loialitatea, onestitatea, dar şi dorinţa permanentă de învăţare.
8. Ce te motivează în fiecare dimineaţă să mergi mai departe?
Motivaţia este interioară, încerc să dau sens timpului ce mi s-a dat, fără ambiţii, doar cu bucurie şi entuziasm. Gândul că şi eu contribui la un efort mult mai mare pentru ca milioane de oameni să aibă parte de energia necesară în casele lor, zi de zi, indiferent de anotimp, indiferent de situaţia din piaţă, reprezintă o motivaţie puternică. Îmi place această zonă de business pentru că aici, în tot ceea ce faci, pui clientul pe primul loc. Fiind vorba despre oameni, nu avem voie să dezamăgim şi de aici pleacă totul.
9. Ce hobby-uri sau activităţi te ajută să te relaxezi şi să îţi reîncarci energia?
Încerc să găsesc sens, emoţie şi frumos în tot ceea ce fac şi de aceea nu aş face o distincţie între hobby-uri şi ceea ce fac zi de zi. Şi încerc să nu renunţ la ceea ce mă împlineşte şi mă bucură dincolo de viaţa profesională, să îmi acord câte un mic răgaz şi să privesc în mine şi în jur, altfel. Îmi place să citesc, este un obicei care mă îmbogăţeşte întotdeauna. Îmi fac timp să merg la teatru, la concerte, în călătorii sau în excursii de schi, pentru jocuri de strategie sau chiar grădinărit, uneori. Prin toate acestea reuşesc să văd o altă parte frumoasă a vieţii, să schimb puţin perspectiva şi, uneori, atitudinea.
10. Care este locul sau activitatea care te inspiră cel mai mult atunci când ai nevoie de o pauză pentru a-ţi clarifica viziunea?
Mă simt foarte bine când reuşesc să fac sport, mă ajută să mă concentrez într-un alt fel şi, implicit, să-mi limpezesc mintea. Aşa văd lucrurile într-o altă lumină şi atunci se creează terenul pentru inspiraţie. Când am şi timpul să accesez copilul din mine si să mă joc, indiferent că e vorba de construcţii lego sau puzzle reuşesc să îmi ordonez gândirea într-un fel care mă ajută să mă detaşez foarte mult de agitaţia cotidiană. Evident, toate astea se întâmplă acasă, locul unde mă simt cel mai confortabil şi unde nici o idee nu este prea îndrăzneaţă.
11. Există o carte, un film sau o piesă de artă care te-a influenţat profund şi care reflectă valorile sau viziunea ta?
Îmi este greu să mă limitez la o carte, un film... Cred că sunt suma a tot ceea ce am citit, a tot ceea ce am văzut şi m-a inspirat până acum. Toate au fost formatoare. Fiecare interacţiunea cu arta, în oricare dintre formele sale, este un prilej de reflecţie şi de întoarcere spre sine, spre ceea ce suntem şi spre ceea ce tindem să devenim. Am fost dintotdeauna fascinată de Constantin Brâncuşi, tânărul provenit dintr-o familie de ţărani cu şase copii, care pleacă din Hobiţa la Paris şi ajunge celebru, revoluţionând sculptura modernă. Brâncuşi ne învaţă că nimic nu te poate opri din drumul tău, şi că pentru asta este nevoie, la un moment dat chiar să te desparţi de mentor, în cazul lui, Rodin, ca să poţi să îţi iei zborul fiindcă „la umbra marilor copaci nu creşte nimic”.
Determinarea lui Brâncuşi, zestrea sănătoasă cu care a venit din Gorjul natal, creativitatea şi puterea lui de muncă l-au făcut celebru şi fiecare sculptură de-a lui exprimă dorinţa de ascensiune şi perfecţiune, dorinţă pe care mi-o transmite de fiecare dată când îi văd operele. Un autor pe care l-am descoperit în ultimii ani şi a cărui scriitură mwă emoţionează de fiecare dată este Eric Emanuel Schmitt, iar ultima carte pe care am citit-o, Jurnalul unei iubiri pierdute, mi se pare cea mai frumoasă declaraţie de iubire făcută Mamei.
12. Ce te motivează să continui drumul spre excelenţă în ciuda provocărilor?
Motivaţia zilnică îmi vine din mai multe surse, dar ceea ce îmi doresc este să pot să fac ceva cu sens în fiecare zi. Ce nu îmi place deloc este să renunţ. O replică din, poate surprinzător, Rocky Balboa, pe care o redau aproximativ, e definitorie pentru mine: să fii învingător nu este despre cât de tare poţi lovi, ci despre câte lovituri poţi primi şi să continui să mergi mai departe („It’s not about how hard you hit. It’s about how hard you can get hit and keep moving forward. That’s how winning is done”). Succesul nu e niciodată final, contează curajul de a continua. Cred că puterea noastră, a oamenilor, de regenerare este un dar incredibil şi mai cred că nu există nimic fără rezolvare, cred că există lucruri pe care nu am încercat de suficient de multe ori să le facem pentru a reuşi. Iar drumul spre excelenţă de care spuneaţi, cred că nu e altceva decât rezultatul permanentei încercări de a face mai bine, excelenţa e o abilitate nu o atitudine. Motivaţia vine şi din faptul că în cei 20 de ani, în care am avut diferite roluri în domeniul energetic, am putut să contribui la transformarea acestuia într-un domeniu centrat pe nevoile clienţilor, accesibil şi prietenos, unde clienţii au posibilitatea de a relaţiona cu uşurinţă cu furnizorul lor, în orice situaţie.
13. Dacă ai putea să înveţi o nouă abilitate sau să explorezi un nou hobby, ce ai alege şi de ce?
M-a preocupat dintotdeauna istoria artei. Mi-ar plăcea să învăţ arta restaurării. E un domeniu fascinant, care presupune o intervenţie asupra unui obiect de patrimoniu aflat într-un anumit stadiu de degradare, dar fără a aduce modificări esenţiale. A restaura înseamnă, aşadar, a păstra frumuseţea, autenticul, originalul, a conserva readucând la viaţă, însufleţind. Vei fi cel care păstrează frumuseţea poveştilor imemoriale.
14. Ce loc din lume te inspiră cel mai mult şi de ce?
Acasă rămâne pentru mine locul unde mă regăsesc întru totul. Chiar dacă munca mea presupune să călătoresc mult, ştiu că oricât de solicitantă ar fi perioada aceea, mă întorc cu bucurie acasă, la Târgu-Mureş. Nu înseamnă că nu mă bucură fiecare călătorie de vacanţă, fiecare loc te îmbogăţeşte, descoperi culturi şi civilizaţii, aduni experienţe frumoase, îţi construieşti amintiri. Următoarea destinaţie visată, iar acum deja planificată, este o călătorie în Alaska, un loc pe care mi-am propus de multă vreme să îl explorez.
BUSINESS Magazin a lansat de curând catalogul 100 Cele mai puternice femei din business, ediţia 2025. Ne-am propus ca în cadrul ediţiei de anul acesta a proiectului să punem accentul pe conceptul Vision Board, un instrument utilizat de liderii din întreaga lume pentru a-şi vizualiza obiectivele şi aspiraţiile. Claudia Griech, CEO al E.ON Energie România este una dintre doamnele prezentate în ediţia din acest an a acestui proiect.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













