Teodora Rădulescu, CEO, Bookster: 7+1 cărţi de la Bookster pentru o viaţă profesională de care să fii mulţumit

Postat la 28 martie 2023 640 afişări

Dragă cititorule,

Un citat care mi-a rămas în minte de la Warren Buffett spunea aşa: „Ai prefera să fii cel mai bun iubit din lume, dar să creadă toţi că eşti cel mai prost iubit din lume? Sau să fii cel mai prost iubit din lume, dar să creadă toţi că eşti cel mai bun din lume?” Sigur că situaţia e dusă la extrem în exemplul din domeniul amoros, însă mesajul e la fel de puternic dacă îl folosim şi în viaţa profesională. Cu alte cuvinte, oracolul din Omaha vrea să ne spună că, în primul rând, e important să înţelegem cum ne raportăm la judecăţile interioare şi la cele din jur – inner scorecard vs. outer scorecard. Şi, mai apoi, e important să alegem varianta sănătoasă şi să tindem spre ea. Aşa ajungem la o viaţă împlinită, fără să ne temem de sau să ne ghidăm după opiniile altora.

Pentru tine ce contează mai mult în viaţă? Să fii mulţumit de evoluţia ta în comparaţie cu tine din trecut sau în comparaţie cu ceilalţi? Ce îţi aduce mai mult echilibru interior şi mai multă motivaţie? Dacă eşti ca mine şi îţi doreşti să conteze mai mult competiţia cu tine decât cea cu colegii tăi, iată o listă de 7 cărţi care să te inspire să îţi trăieşti viaţa profesională ca o lecţie fără sfârşit. Dar o lecţie valoroasă, în care scopul final este să fim mulţumiţi de progresele noastre. Astfel suntem mai aproape să obţinem încrederea şi independenţa de care avem nevoie ca să facem lucruri extraordinare, care mai departe să atragă şi aprecierea celor din jur. La final, am lăsat şi o carte bonus, una dintre cărţile mele preferate – despre cum dai mai mult sens vieţii, fie ea profesională sau personală, şi cum te poţi asigura că la finalul acesteia vei ajunge cu cât mai puţine regrete.

1. Smarter, Faster, Better – Charles Duhigg

Cu toţii avem probabil acel prieten sau coleg care e maestru în planificare - fie ploaie, fie vânt, el îşi duce taskurile la bun sfârşit. Mulţi dintre noi nu suntem aşa în mod natural – sigur, cu toţii avem intenţii bune şi idei creative, însă nu suntem imuni la procrastinare şi distragerile din jur. Vestea bună e că putem învăţa să fim – „Smarter, Faster, Better” ne oferă câteva metode utile ca să ne ţinem mai uşor de planurile făcute. O idee pe care o putem pune în practică rapid este ca data viitoare când citim despre ceva interesant, pe care vrem să îl reţinem, să-i povestim unui prieten sau să scriem un scurt eseu despre acel lucru. Creierul nostru procesează ideile mai atent atunci când construim noi conexiuni neuronale cu ele. Deci, cu cât mai multe noi conexiuni neuronale formăm despre o noţiune nouă, cu atât mai uşor o vom ţine minte. E aşa de interesantă cartea lui Duhigg (care, apropo, e autor premiat cu Pulitzer), încât putem afla chiar şi cum să devenim maratonişti fără să fi alergat vreun kilometru până acum.

„Smarter, Faster, Better” ne oferă câteva metode utile ca să ne ţinem mai uşor de planurile făcute. O idee pe care o putem pune în practică rapid este ca data viitoare când citim despre ceva interesant, pe care vrem să îl reţinem, să-i povestim unui prieten sau să scriem un scurt eseu despre acel lucru.

2. Grit – Angela Duckworth

Cartea Angelei Duckworth este despre puterea pasiunii şi a perseverenţei, cele mai importante calităţi pentru a avea succes în orice domeniu, conform autoarei. Avem de-a face, din nou, cu o carte care foloseşte puterea poveştilor pentru a ne transmite într-un mod memorabil lecţii care ne pot schimba viaţa.  Plină de interviuri care să ne inspire, „Grit” ne convinge că abilităţile noastre nu sunt fixe, ci pot fi dezvoltate printr-o combinaţie de efort şi perseverenţă. Pentru asta, avem nevoie de o mentalitate de creştere - să putem eşua şi învăţa din greşelile noastre fără ca asta să ne marcheze în mod negativ. Şi, nu în ultimul rând, avem nevoie de recunoştinţă - când suntem recunoscători pentru ce avem, pentru valoarea muncii noastre, devenim şi mai motivaţi să perseverăm în faţa provocărilor.

3. Managing Oneself – Peter Drucker

Când te întreabă cineva care sunt punctele tale forte, ştii ce să-i răspunzi? Sau mai degrabă îi compui pe loc un răspuns ca la carte, însă atât de generic încât e valabil pentru oricine?  Se pare că mulţi dintre noi picăm în această plasă. Mai mult decât atât, ne înşelăm şi atunci când ne gândim la punctele noastre slabe. Deci ne pricepem atât să ne sub cât şi supraevaluăm.

Ei bine, există o metodă pe care să o folosim ca să devenim mai buni la a ne aprecia mai exact - analiza feedbackului. Apărută iniţial în secolul al XIV-lea, e o tehnică destul de simplă. De fiecare dată când luăm o decizie importantă, o notăm împreună cu rezultatul preconizat. Câteva luni mai târziu, comparăm rezultatul real cu cel previzionat de noi. Dacă facem din asta un obicei, vom putea identifica mai uşor care sunt punctele noastre forte. Tot aşa, o să fim mai conştienţi şi de slăbiciunile noastre, după deciziile şi zonele în care dăm greş.  Despre analiza feedbackului, dar şi alte metode şi poveşti care să ne inspire să devenim mai performanţi poţi afla citind cartea lui Drucker – „Managing Oneself“.

4. Thanks for the Feedback - Sheila Heen, Douglas Stone

Cum se face că, de cele mai multe ori când primim un feedback, e foarte uşor să spunem că celălalt nu are dreptate? Oare cum să ne educăm astfel încât să încercăm mai întâi să înţelegem de ce ne spune şeful că puteam să facem o treabă mai bună cu raportul pentru şedinţă? Şi abia apoi să vedem dacă mai e cazul să ne supărăm... Am învăţat din cartea „Thanks for the Feedback” că există trei mari tipuri de feedback – de apreciere, de coaching şi de evaluare. Fiecare dintre acestea are un mod diferit de a se livra şi de a fi primit. E foarte util să alegem încă de la începutul discuţiei ce fel de feedback vrem să oferim, dar şi să înţelegem ce fel de feedback avem nevoie să primim şi să îl cerem. Prin poveşti şi exemple desprinse din viaţa reală, autorii cărţii ne ajută să fim mai bine pregătiţi pentru următoarele discuţii provocatoare de la serviciu... sau chiar şi de acasă.

Am învăţat din cartea „Thanks for the Feedback” că există trei mari tipuri de feedback – de apreciere, de coaching şi de evaluare. Fiecare dintre acestea are un mod diferit de a se livra şi de a fi primit.

5. Making Ideas Happen – Scott Belsky

Cum ar fi dacă ai putea învăţa direct de la un antreprenor şi investitor de succes cum să îţi transformi ideile în realitate? Ce l-ai întreba?  Scott Belsky a fondat Behance, platforma de design, mai apoi a investit în afaceri de succes precum Pinterest, Airbnb sau Uber. Şi între timp, a scris această carte – “Making Ideas Happen”, din care poate cea mai bună idee care să rămână cu noi e faptul că succesul nu este doar despre idei bune, ci şi despre procesele bune de implementare. Iar ca să reuşim asta, Belsky ne propune metoda lui, denumită „Procesul creativ”, bazat pe trei etape: organizare, comunicare şi realizare. Fiecare etapă e explicată foarte practic în carte şi poţi prelua multe instrumente utile, mai ales la partea de organizare.

6. Drive – Daniel Pink

Cu „Drive” ne întoarcem iar la motivaţie - cea care ne determină să ne dăm jos din pat în fiecare dimineaţă. Adevărul lui Daniel Pink e că ceea ce ne motivează nu sunt atât de mult  bonusurile sau salariile mari, ci o nevoie mai profundă de a ne simţi conectaţi, de a avea un scop şi de a învăţa lucruri noi. Se pare că motivaţia are în esenţă trei componente – autonomia, competenţa şi scopul. O organizaţie care le bifează pe toate cu brio este Zappos - un magazin online de încălţăminte care oferă o superexperienţă clienţilor săi. Şi reuşeşte asta oferind, în primul rând, o superexperienţă şi angajaţilor - începând cu o mare libertate în luarea deciziilor legate de relaţiile cu clienţii. Aceştia pot lua decizii rapide şi neobişnuite, orice cred ei că e nevoie ca să le îndeplinească nevoile clienţilor. Angajaţii Zappos au acces şi la programe de formare şi dezvoltare continuă, inclusiv prin învăţarea altor roluri din cadrul companiei. Mai mult, Zappos şi-a dezvoltat o cultură puternică a misiunii - satisfacţia clienţilor. Tu când te-ai simţit cel mai motivat? Câte din cele trei elemente se îndeplineau?

Cu „Drive” ne întoarcem iar la motivaţie - cea care ne determină să ne dăm jos din pat în fiecare dimineaţă. Adevărul lui Daniel Pink e că ceea ce ne motivează nu sunt atât de mult  bonusurile sau salariile mari, ci o nevoie mai profundă de a ne simţi conectaţi,

de a avea un scop şi de a învăţa lucruri noi.

7. So good they can’t ignore you – Cal Newport

Ţi s-a întâmplat să te simţi invizibil la birou? Ca şi când ce îţi doreşti şi ce faci tu nu contează? Să simţi că orice ai face, rezultatele sunt aceleaşi? Dacă da, îmi pare rău... Nimeni nu ar trebui să se simtă aşa. Iar un bun mod de a dobândi mai mult control în viaţa noastră profesională îl putem învăţa din cartea „So good They Can’t Ignore You”. În loc să ne concentrăm pe urmarea pasiunii, Newport sugerează că ar trebui să urmărim mai degrabă dezvoltarea unor competenţe valoroase şi rare, cu care să ne obţinem independenţa şi satisfacţia în carieră. Cartea explorează diferite strategii aplicabile în sensul acesta, precum alegerea unei profesii care are cerere mare pe piaţa forţei de muncă, dezvoltarea abilităţilor rare şi negocierea pentru a obţine beneficii care ne permit să ne dezvoltăm competenţe valoroase.

Pentru că am promis un bonus, vreau să mai scriu doar câteva rânduri despre cartea mea preferată din toate timpurile - „Cum îţi vei măsura viaţa”, a profesorului Clayton Christensen.

A rămas cu mine chiar şi după mulţi ani povestea lui Tony, unul dintre elevii lui Christensen, dar şi unul dintre cei mai de succes absolvenţi ai Harvard Business School şi un lider apreciat în comunitatea sa. Un diagnostic dur şi gândul că viaţa se termină mai devreme decât ar trebui l-au făcut pe Tony să-şi pună întrebări despre cum şi-a măsurat succesul în viaţă. În ultimele sale zile, Tony a decis să îşi petreacă timpul cu cei dragi, să-i mulţumească şi să le transmită că îi iubeşte. În mod emoţionant, autorul descrie cum Tony a lăsat scrisori pentru familia şi prietenii săi, încurajându-i să îşi trăiască viaţa cu adevărat. Pe mine această poveste tristă mă convinge că, în final, viaţa noastră se măsoară în mare parte prin relaţiile şi prin modul în care am influenţat şi am ajutat oamenii din jurul nostru. Tu cum îţi vei măsura viaţa? 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinie,
Teodora Radulescu,
CEO,
Bookster,
carti

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.