Povestea omului care a construit o afacere de miliarde datorită unora dintre cele mai de bază lucruri din lume, de care orice om are nevoie zilnic
Fondată în 1994 de Mark Rosenzweig, compania SharkNinja s-a transformat într-un jucător global în domeniul aparatelor şi electronicelor mici pentru casă, cu două branduri vedetă – Shark (aspiratoare & curăţare) şi Ninja (aparate de bucătărie). În prezent, SharkNinja declară vânzări nete de peste 5,5 miliarde de dolari şi deţine mai mult de 5.200 de brevete în întreaga lume.
Mark Rosenzweig face parte din categoria rară a fondatorilor care au construit un imperiu global dintr-o misiune aparent simplă: curăţenie şi gătit – dar făcute altfel. Povestea SharkNinja, companie evaluată astăzi la miliarde de dolari, începe în 1994, într-o familie cu tradiţie industrială şi cu un tânăr care refuza ideea că electrocasnicele trebuie să fie doar „instrumente funcţionale”. Rosenzweig credea că pot fi inovate radical, transformate în produse care rezolvă probleme reale şi fac viaţa mai uşoară. Mark Rosenzweig s-a născut în Montréal, Canada, într-o familie cu experienţă de generaţii în domeniul maşinilor de cusut şi al aparaturii pentru textile, potrivit platformei Medium.
După ce a absolvit Universitatea din Pennsylvania în 1991, cu o dublă specializare, în Psihologie şi Economie (Wharton), a experimentat o scurtă perioadă în industria divertismentului. În 1994, a decis să se alăture afacerii de familie – însă nu pentru a continua modelul vechi, ci pentru a-l transforma. „Nu facem lucruri obişnuite. Ne mişcăm repede, gândim mare şi depăşim limitele – pentru că aşa apar lucrurile extraordinare”, afirma el mai târziu (potrivit careers.sharkninja.com).
Din această filosofie s-a născut Euro-Pro Operating LLC, denumirea iniţială a companiei care avea să devină SharkNinja. La început, portofoliul includea sisteme de călcat din Italia, prese de abur, maşini de cusut şi aparate de procesare a alimentelor. Dar Rosenzweig nu era interesat să importe sau să vândă doar produse tradiţionale. El voia să schimbe complet modul în care consumatorii se raportează la curăţenie şi gătit. „După o curăţare cu adevărat bună, un copil ar trebui să poată merge desculţ pe podea, fără toxine”, spunea el (potrivit markrosenzweig.com).
Această frază – simplă, dar radicală – a devenit baza întregii sale strategii de inovaţie. Vânzările cresc rapid: aproximativ 100 de milioane de dolari în anul 2000 şi 250 de milioane în 2003. În acelaşi an, compania îşi mută sediul în Needham, Massachusetts, pregătind o expansiune accelerată. Momentul de cotitură vine în 2007, când Rosenzweig lansează brandul Shark, cu aspiratoare inovatoare bazate pe tehnologia „no loss of suction”. Produsele devin rapid best-seller în SUA. În 2009 apare şi Ninja, brandul dedicat bucătăriei – blendere puternice, friteuze cu aer, multicookere.
Ambele branduri explodează în popularitate datorită unui mix rar: utilitate, design inteligent şi marketing extrem de convingător. Rosenzweig însuşi apare în numeroase spoturi TV şi clipuri promoţionale, devenind „chipul” companiei. Pe măsură ce Shark şi Ninja devin două dintre cele mai dinamice branduri din SUA, Euro-Pro se rebranduieşte în SharkNinja în 2015. „Numele SharkNinja reprezintă acum cu adevărat toate ofertele noastre şi ne permite să unificăm identitatea companiei”, declara Rosenzweig la momentul schimbării (potrivit ir.sharkninja.com). Expansiunea internaţională începe în 2013 în Marea Britanie, urmată de zeci de noi pieţe. În paralel, compania acumulează peste 5.200 de brevete la nivel global, o strategie care îi permite să concureze direct cu giganţi precum Dyson.
Lecţii pentru antreprenori din povestea SharkNinja, Inc.:
1. Inovaţia de produs, nu doar incrementală: identifică o lacună (ex. curăţare reală + siguranţă pentru copii) şi construieşte în jurul ei.
2. Branding puternic: construirea de branduri separate (Shark, Ninja) dar coordonate în spatele unei companii-umbrelă.
3. Scalare globală & diversificare: în loc să te limitezi la un produs/piaţă, explorează categorii noi şi pieţe internaţional.
4. Protecţia proprietăţii intelectuale: investeşte în brevete pentru a crea bariere la intrare.
5. Flexibilitate strategică: schimbarea numelui, achiziţii/private equity, listare – toate adaptări la context.
Surse: Medium, Wikipedia, site-ul Mark Rosenzweig
Traducere şi adaptare: Ioana Matei
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













