Ce trenduri se remarcă în marketingul digital din România anul acesta

Autor: Andra Stroe Postat la 26 februarie 2020 223 afişări

Ce trenduri se remarcă în marketingul digital din România anul acesta

Numărul de utilizatori de internet şi de cumpărători online din România este încă la un nivel care ne arată că piaţa nu este matură, dar creşterea este tot mai evidentă de la un an la altul. Conform raportului GPeC, piaţa de eCommerce din România a ajuns la 4,3 miliarde de EUR la final de 2019, iar conform datelor IAB România piaţa de publicitate online a depăşit 50 de milioane de EUR. Cea mai mare parte a bugetelor de marketing online sunt  îndreptate către Google şi Facebook, dar Instagram şi Youtube încep şi ele să acapareze o felie importantă. Formatele video şi animaţiile capătă şi ele teren, iar sfatul specialiştilor în domeniu este că cele mai performante sunt creaţiile scurte, concise, care ies în evidenţă şi pun punctul pe „i”. Tendinţa este din ce în ce mai mult de folosire a automatizărilor în digital marketing, iar agenţiile şi specialiştii îşi concentrează atenţia înspre a învăţa din ce în ce mai bine cum să se folosească de automatizări pentru a obţine rezultate mai bune din campaniile lor.

Cea mai mare parte a bugetelor se îndreaptă către Google Ads, dar felia ocupată de Facebook  Ads este şi ea în creştere de la un an la altul. Google a câştigat teren, tocmai pentru că Google Ads se îmbină foarte bine cu procesul activ de găsire a unui produs sau a unei informaţii, clientul se află deja într-un mod proactiv de căutare a produsului sau a respectivei informaţii, iar asta se observă şi din faptul că rata medie de click pe Google Ads este de 3 ori mai ridicată decât rata medie de click pe Facebook Ads.

Dacă numărul de utilizatori Facebook din România este trecut de 10 milioane, Instagram abia acum a ajuns la 3,6 milioane de utilizatori români. Totuşi, tendinţa este clar de creştere accelerată în cazul Instagram, ceea ce face ca şi bugetele acordate Instagram Ads şi influencer marketing prin Instagram să crească. „Dacă până acum, Facebook şi Google Ads erau principalele canale de marketing online către care erau îndreptate bugetele de digital, Instagram Ads şi Youtube Ads au început să prindă teren anul trecut odată cu creşterea numărului de utilizatori activi ai Instagram şi Youtube”, observă Robert Dumitru - digital marketing coordinator MTH Digital.

Dacă pe Facebook, split-ul între bărbaţi şi femei este aproximativ egal, pe Instagram femeile sunt 55% din audienţa din România, iar 75% din audienţă are vârsta sub 35 de ani, conform datelor puse la dispoziţie de Facebook Ad Manager. Prin urmare, brandurile care se adresează tinerilor şi care vând produse din categoria fashion, beauty sau lifestyle, nu pot ignora Instagram.

Bugetele care se îndreaptă către canalele de marketing online variază foarte mult în funcţie de nivelul de business. „Dacă un startup va investi undeva la aproximativ 500 de euro pe lună, business-urile de nivel mediu vor aloca un buget între 1.000 şi 10.000 de  euro pe lună către canalele de marketing online în funcţie de categoria de piaţă pe care activează. La polul opus, afacerile mature şi, mai ales, business-urile cu ADN digital vor aloca bugete de câteva zeci de mii de EUR pe lună în digital marketing ”, explică Anca Toma - head of digital MTH Digital.

Majoritar, utilizatorii din România folosesc internetul şi chiar fac cumpărături online de pe device-uri mobile. Ca urmare, într-acolo se îndreaptă şi cea mai mare parte a bugetelor de digital marketing. „Dacă ne uităm la magazinele online cu care lucrăm, putem spune că peste 80% dintre bugete sunt cheltuite targetând utilizatori care navighează de pe device-uri mobile”, completează Anca Toma.

Ca urmare, site-urile fiind din ce în ce mai aglomerate şi concurenţa fiind din ce în ce mai mare, costurile cresc şi ele. Cele mai bune rezultate sunt obţinute de creaţiile şi campaniile de marketing concise, uşor de înţeles, care spun repede şi scurt ce au de spus. “În digital marketing este important să vii mereu cu ceva nou şi inovator pentru a atrage atenţia. Dar la fel de important este ca această creativitate să se împletească cu mesajele directe, concise şi uşor de înţeles. Clientul final nu are timp să înţeleagă un mesaj indirect sau transmis anevoios, iar lupta pentru atenţia acestui client este din ce în ce mai acerbă. Ca urmare, războiul va fi câştigat de companiile care se concentrează pe simplitate.” ne explică Theodor Encescu, graphic design coordinator MTH Digital.

Deşi cele mai bune rezultate din punct de vedere al ratei de click sunt încă obţinute de obicei de formatele statice care au un mesaj „catchy” şi uşor de înţeles, formatele interactive capătă tot mai mult teren în lupta pentru atenţia clientului. „În 2019, aproximativ 25% dintre creaţiile realizate de MTH Digital au fost formate animate şi video ca urmare a creşterii cererii pentru acest tip de creaţii” completează Theodor Encescu.

Tendinţa Google, Facebook, Youtube şi Instagram este de a incorpora din ce în ce mai mult machine learning şi inteligenţă artificială în partea de setare a campaniilor. Automatizările pot fi folosite atât în zona de targetare eficientă a audienţei, cât şi în zona de licitaţie şi creaţie a campaniilor. Spre exemplu, algoritmii ne pot spune în ce momente ale zilei şi  în ce contexte, pe ce site-uri ar fi mai bine să servim o anumită reclamă unui client, dar şi care client ar putea fi mai dispus să dea click pe bannerul nostru. „Putem inclusiv să facem un test şi să urcăm 2 reclame - una roşie şi una verde. Ştiind date despre audienţa noastră, algoritmul poate decide să servească reclama verde unui vizitator şi reclama roşie altui vizitator. Agenţiile şi specialiştii din digital marketing sunt ajutate acum de inteligenţa artificială incorporată de Google, Facebook, Youtube şi Instagram Ads să eficientizeze modul în care targetează şi creează campaniile, scutind timp şi optimizând mai bine bugetele clienţilor pentru a obţine rezultate eficiente. Părerea mea este că nu ar trebui să ne ferim de tehnologie, ci să învăţăm să o folosim pentru a creşte eficienţa campaniilor create” explică Robert Dumitru.

MTH Digital este o agenţie de digital marketing înfiinţată în 2015, care funcţionează ca un departament de marketing online full-service, având în echipa sa de 12 specialişti în digital marketing atât echipe de performance marketing, cât şi echipe de creaţie grafică, copywriting şi content.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
marketing,
romania,
crestere

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.