Ce spun principalii actori din piaţa asigurărilor după ce City Insurance nu a primit 150 mil. euro de la I3CP. ASF nu suspendă subscrierea poliţelor City Insurance nici în al 12-lea ceas

Autor: Mircea Nica, Cristian Hostiuc Postat la 10 septembrie 2021 310 afişări

City Insurance, companie cu afaceri de 400 mil. euro şi lider al pieţei locale de asigurări, se îndreaptă cu paşi repezi spre faliment, dar deocamdată ASF nu se grăbeşte nici în al 12-lea ceas să suspende subscrierile poliţelor City Insurance, după ce compania nu a primit de la investitorul I3CP suma de 150 mil. euro pentru restabilirea necesarului de capital minim.

Ce spun principalii actori din piaţa asigurărilor după ce City Insurance nu a primit 150 mil. euro de la I3CP. ASF nu suspendă subscrierea poliţelor City Insurance nici în al 12-lea ceas

♦ Fondul olandez I3CP rămâne optimist privind achiziţionarea companiei City Insurance şi furnizarea necesarului de capital ♦ Brokerii continuă să vândă poliţele RCA ale asigurătorului, fiind cele mai ieftine din piaţă, iar companiei nu i s-a retras autorizaţia de funcţionare ♦ Service-urile auto repară în continuare maşini în baza poliţelor City, dar ar putea urma o perioadă de refuz al lucrărilor l FGA spune că garantează plata despăgubirilor în limita plafonului stabilit de lege în cazul falimentului.

City Insurance, companie cu afaceri de 400 mil. euro şi lider al pieţei locale de asigurări, se îndreaptă cu paşi repezi spre faliment, dar deocamdată ASF nu se grăbeşte nici în al 12-lea ceas să suspende subscrierile poliţelor City Insurance, după ce compania nu a primit de la investitorul I3CP suma de 150 mil. euro pentru restabilirea necesarului de capital minim.

Contactaţi de ZF, reprezentanţii ASF nu au oferit detalii suplimentare privind acest caz şi nici nu au ieşit cu o decizie oficială legată de momentul convocării Consiliului ASF pentru a decide soarta City Insurance, după ce miercuri ASF a comunicat că în Consiliul ASF va fi analizată situaţia şi Consiliul va lua deciziile care se impun în conformitate cu preve­derile legale.

Deocamdată totul este în ceaţă, persistă incertitudinea, până când ASF va lua o decizie. Dar, până la decizia ASF privind eventuala retragere a autorizaţiei de funcţionare sau solicitarea falimentului, vânzarea poliţelor RCA şi activitatea City Insurance continuă ca şi până acum, după cum au confirmat mai mulţi reprezentanţi din piaţa asigurărilor pentru ZF.

Între timp Fondul olandez I3CP susţine că este în continuare interesat de achiziţionarea companiei City Insurance, care în momentul de faţă are de acoperit 150 mil. euro, şi explică faptul că ultimele luni au fost dedicate aplicării unei soluţii puternice de capital, după cum a spus Matt Fairfield, reprezentantul fondului olandez I3CP, pentru ZF.

Astfel, I3CP susţine că toate documentele necesare pentru a asigura conformitatea cu cerinţele de capital, precum şi documentele necesare pentru obţinerea aprobării schimbării controlului, au fost transmise autorităţilor.­ Deci, aş spune că ne-am terminat treaba şi acum lucrăm cu reprezentanţii FGA şi FSA pentru a finaliza schimbarea controlului“, a transmis Matt Fairfield.

I3CP a apărut în prim-planul pieţei locale a aasigurărilor în luna aprilie 2021, când se anunţa vânzarea companiei City Insurance de către grupul Vivendi Internaţional, fostul acţionar majoritar al companiei, în spatele căreia ar fi omul de afaceri Dan Odobescu, cumnatul lui Adrian Năstase.

City Insurance se află la un pas de faliment, după ce nu a putut asigura suma de 150 mil. euro de la I3CP pentru restabilirea cerinţelor de capital minim cerută de ASF prin decizia din vară în care City Insurace a fost sancţionată cu o valoare cumulată a amenzilor de circa 10,9 mil. lei, managementul a fost suspendat, Fondul de Garantare al Asiguraţilor a preluat administrarea temporară a companiei pentru 4 luni.

Deşi situaţia arată catastrofală, intermediarii pieţei de asigurări îşi continuă activitatea şi vând în continuare poliţe RCA emise de City Insurance, pentru că, după cum au spus principalii brokeri de asigurări din piaţă pentru ZF, momentan companiei încă nu i s-a retras autorizaţia de funcţionare, preţul unei poliţe este în continuare cel mai mic din piaţă, cu cel puţin 30% mai mic decât următorul asigurător ofertant, iar în final clientul decide. Astfel, dacă clienţii doresc în continuare să achiziţioneze o poliţă emisă de City Insurance, în ciuda situaţiei incerte privind un eventual faliment, aceştia o pot face.

„Până nu se pronunţă decizia în cazul City, poliţele RCA se vând în continuare pentru că sunt cu cel puţin 30% mai ieftine decât următorul care ofertează. Pe de altă parte a scăzut vânzarea pe poliţele facultative de la City Insurance pentru că mai contează şi consultanţa şi recomandările pe care le fac brokerii“, a spus Viorel Vasile, pentru ZF

În acelaşi timp, Cristian Fugaciu, CEO al Marsh Broker, a spus că dacă clienţii doresc poliţe de la City Insurance, Marsh le intermediază.

„La noi decid strict clienţii. Dacă clienţii doresc poliţe de la City Insurance, noi le intermediem. Clienţii sunt informaţi, practic este decizia lor. Există o probabilitate ca în această perioadă să nu mai dorească să închidă poliţe cu ei“, a spus Fugaciu, pentru ZF.

Din punctul de vedere al service-urilor, maşinile sunt în continuare reparate în baza poliţelor RCA emise de City Insurance. Cu toate acestea, există posibilitatea de refuz al lucrărilor în perioada următoare, după cum au explicat pentru ZF reprezentanţi ai service-urilor.

„Am reparat pana astăzi chiar, maşini în baza poliţelor City Insurance. De acum încolo nu avem încă un plan de exit cu ei. Dar oricum vom avea o perioada de refuz al lucrarilor în perioada următoare. De când a fost instaurat FGA-ul, dosarele au fost plătite mult mai bine, faţă de cum se plăteau când era vechea conducere. Înanite plăţile erau făcute în calupuri, întârzieri, nu era nicio predictibilitate“, a spus Eugen Lungu, director service AutoK9.

De asemenea, Dan Barbu, preşedinte al Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI), a spus că service-urile fac reparaţii în continuare pe baza poliţelor City, iar termenele de plată s-au îmbunătăţit de când FGA-ul a preluat administrarea asigurătorului.

„Service-urile fac reparaţii în baza poliţelor City, dar este important cine plăteşte. Clientul este păgubitul, nu City. Service-urile sunt sceptice, mai ales că societăţile de asigurări au făcut abuzuri la adresa service-urilor în sensul ca le-au platit foarte greu. În special cele două societăţi City şi Euroins au facut abuzuri la adresa termenelor de plată. De când a preluat FGA-ul a început să se apropie cu termenele de plată. Termenul maxim legal este de 40 de zile. În situaţia în care lucrurile se vor bloca, se poate ajunge la 360 de zile întârziere la plată“, a spus Dan Barbu.

În acelaşi timp, Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA), care încă acţionează ca administrator temporar al City Insurance, susţine că are obligaţia de a garanta plata despăgubirilor, din punct de vedere legal, a contractelor de asigurare în cazul falimentului unui asigurător, dar în limita plafonului stabilit de lege. Plafonul de garantare prevăzut de lege este de 450.000 lei pe un creditor de asigurare al asigurătorului în faliment.

Momentan City Insurance este în continuare cel mai mare asigurător din piaţă, cu subscrieri de 648,6 mil. lei în primul trimestru din 2021, consemnând încă o creştere de 20,1% faţă de perioada similară a anului trecut.

Fondul olandez I3CP susţine că vrea în continuare să cumpere City Insurance şi că a transmis autorităţilor documentele necesare pentru a asigura cerinţele de capital

Matt Fairfield, reprezentantul fondului olandez I3CP, susţine că vor să continue discuţiile pentru achiziţia companiei City Insurance, după ce ASF a spus că la data de 6 septembrie 2021, ora 24:00, nu a intrat capitalul necesar pentru restabilirea cerinţelor minime. Mai jos aveţi răspunsurile fondului olandez la întrebările ZF.

Care este situaţia privind achiziţia companiei City Insurance?

În timp ce vorbim, am transmis autorităţilor documentele necesare pentru a asigura conformitatea cu cerinţele de capital, precum şi documentele necesare pentru obţinerea aprobării schimbării controlului. Deci, aş spune că ne-am terminat treaba şi acum lucrăm cu reprezentanţii FGA şi FSA pentru a finaliza schimbarea controlului.

► Veţi oferi capitalul necesar companiei, pentru ca aceasta să nu intre în faliment?

Categoric! În ultimele luni, am lucrat intens cu avocaţii, consilierii şi partenerii noştri internaţionali pentru a pune în aplicare o soluţie puternică de capital şi continuăm să lucrăm la asigurarea lichidităţilor necesare pentru ca City Insurance îşi continuă prezenţa pe piaţa din România.

► Care este principalul interes al fondului privind achiziţia City Insurance?

În primul rând, aş dori să comunic tuturor că suntem pe deplin conştienţi de istoria City Insurance şi că ne-am angajat să preluăm controlul companiei, să-i întărim poziţia financiară actuală şi să o dezvoltăm către noi obiective. În al doilea rând, dorim ca City Insurance să devină un jucător strategic al I3CP Holding B.V. în Europa Centrală şi de Est.

► Care sunt obiectivele I3CP pe piaţa din România?

Aşa cum am menţionat anterior, ne propunem să dezvoltăm o companie de asigurări strategică în regiunea europeană. Mai mult, obiectivul nostru este să continuăm să fim un jucător de încredere pe piaţa din România, cu soluţii personalizate şi eficiente pentru clienţii săi. Pentru Biserica Ortodoxă Greacă responsabilitatea socială corporativă este o chestiune importantă de abordat, astfel City Insurance va fi un alt promotor pe aceste teme.

Istoria City Insurance

► City Insurance a fost înfiinţată în anul 1998 şi este singura companie de asigurări neafiliată până în acest an unui grup internaţional.

► Dan Odobescu a preluat controlul City Insurance la finalul anului 2012. Practic, în anul 2012, structura acţionariatului asigurătorului era formată din grupul Vivendi International, în spatele căruia s-ar afla omul de afaceri Dan Odobescu, cumnatul fostului premier PSD Adrian Năstase, Muşat Nicolae, Coppola Fortuna, Pascale Cristian şi alţi acţionari.

► De-a lungul timpului, City Insurance şi-a întărit poziţia pe piaţa asigurărilor printr-o captare spectaculoasă a pieţei RCA, după faimoasele falimente ale Astra şi Carpatica.

► 2017 a fost anul în care City Insurance a devenit liderul pieţei asigurărilor din România, poziţie pe care şi-a menţinut-o până în prezent, depăşind pragul de 2 mld. lei prime brute subscrise. Asigurătorul domină segmentul asigurărilor generale şi RCA.

► City Insurance a ajuns de la subscrieri de 3,5 mil. lei în 2007 până la peste 2,3 mld. lei în 2020. Ritmurile de creştere a primelor subscrise sunt semnificative, în fiecare an fiind de două cifre, ba chiar duble sau triple uneori. Din anul 2007 până în 2020, compania şi-a crescut subscrierile de aproape 700 de ori.

► În 2020 City Insurance a înregistrat o pierdere de 23,7 mil. lei, faţă de profitul de 41,9 mil. lei în 2019.

► La finalul anului 2020, City Insurance avea active de peste 3,8 mld. lei, o valoare a capitalului social de 93,3 mil. lei, rezerve tehnice de 2,6 mld.lei, provizioane de 3,9 mil. lei.

► Segmentul RCA este pilonul principal pe care compania s-a bazat, creşterea subscrierilor şi a cotei de piaţă fiind un rezultat al unui preţ foarte scăzut pe care asigurătorul l-a practicat.

► Circa 74% din volumul subscrierilor City Insurance sunt pe zona asigurărilor auto, potrivit datelor ASF din raportul pieţei asigurărilor în 2020. Astfel, primele subscrise pe segmentul RCA de către asigurător au ajuns la circa 1,7 mld. lei.

► City Insurance şi-a majorat în ultimul deceniu cota de piaţă de peste 60 de ori.

► La finalul primului trimestru din 2021 City Insurance raporta la ASF  prime brute subscrise de 648,6 mil. lei, cu 20,1% mai mult faţă de T1/2020.

► În luna aprilie 2021, City Insurance a anunţat că acţionarul companiei, grupul Vivendi International, a încheiat un acord cu I3CP Holdings pentru vânzarea întregului său pachet de acţiuni. La acea dată, se preconiza că tranzacţia se va finaliza în trimestrul 3 al anului 2021.

► La adunarea generală din iulie, acţionarii City Insurance au aprobat emiterea a 738 mil. acţiuni, cu o valoare nominală de 1 leu, respectiv o valoare totală de 738 mil. lei (150 mil. euro). Data limită pentru subscriere era 25 august.

► Compania olandeză I3CP, care are activitate în asigurări, reasigurări, asset management şi fintech-uri, a anunţat că a subscris pe 25 august la capitalul social al City Insurance toate acţiunile nou emise pentru majorarea de capital aprobată de acţionarii asigurătorului român în iulie. Şi compania olandeză urma să vină şi cu banii până în 6 septembrie, ceea ce nu s-a întâmplat.

► Autoritatea de Supraveghere Financiară a transmis în 8 septembrie că a fost informată de către Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA), în calitate de administrator temporar al City Insurance S.A., că până la data de 6 septembrie 2021, ora 24:00, în conturile societăţii nu a fost efectuată nicio plată aferentă contravalorii acţiunilor subscrise de către acţionarul minoritar I3CP Holding BV, astfel încât nu sunt îndeplinite cerinţele privind restabilirea, în termenul de trei luni, a nivelului fondurilor proprii de bază eligibile care acoperă cerinţa minimă de capital (MCR), conform Deciziei A.S.F. nr. 714/03.06.2021.

Ce a spus Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA) despre situaţia City Insurance?

► Potrivit dispoziţiilor Legii nr. 213/2015 şi Normei ASF nr. 24/2015, Fondul de Garantare a Asiguraţilor a fost constituit ca schemă de garantare în domeniul asigurărilor, având drept scop protejarea creditorilor de asigurări de consecinţele insolvenţei unui asigurător.

► Astfel cum este reglementat prin lege, Fondul garantează plata de indemnizaţii/despăgubiri rezultate din contractele de asigurare facultative şi obligatorii, încheiate, în condiţiile legii, în cazul falimentului unui asigurător, cu respectarea plafonului de garantare prevăzut de lege şi în limita resurselor financiare disponibile la momentul plăţii.

Ce spun brokerii de asigurare despre poliţele City Insurance?

► Viorel Vasile, CEO, Safety Broker

„Până nu se pronunţă decizia în cazul City, poliţele RCA se vând în continuare pentru că sunt cu cel puţin 30% mai ieftine decât următorul care ofertează. Pe de altă parte a scăzut vânzarea pe poliţele facultative de la City Insurance pentru că mai contează şi consultanţa şi recomandările pe care le fac brokerii.“

► Cristian Fugaciu, CEO, Marsh Broker

„La noi decid strict clienţii. Dacă clienţii doresc poliţe de la City Insurance, noi le intermediem. Clienţii sunt informaţi, practic este decizia lor. Există o probabilitate ca în această perioadă să nu mai dorească să închidă poliţe cu ei.“

Ce spun service-urile despre reparaţiile în baza poliţelor City Insurance?

► Eugen Lungu, director service, AutoK9

„Am reparat, până astăzi chiar, maşini în baza poliţelor City Insurance. De acum încolo nu avem încă un plan de exit cu ei. Dar oricum vom avea o perioadă de refuz al lucrărilor în perioada următoare. De când a fost instaurat FGA-ul, dosarele au fost plătite mult mai bine, faţă de cum se plăteau când era vechea conducere. Înainte plăţile erau făcute în calupuri, întârzieri, nu era nicio predictibilitate.“

► Dan Barbu, preşedinte, Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI):

„Service-urile fac reparaţii în baza poliţelor City, dar este important cine plăteşte. Clientul este păgubitul, nu City. Service-urile sunt sceptice, mai ales că societăţile de asigurări au făcut abuzuri la adresa service-urilor în sensul că le-au plătit foarte greu. În special cele două societăţi City şi Euroins au făcut abuzuri la adresa termenelor de plată. De când a preluat FGA-ul a început să se apropie cu termenele de plată. Termenul maxim legal este de 40 de zile. În situaţia în care lucrurile se vor bloca, se poate ajunge la 360 de zile întârziere la plată.“

Care sunt sancţiunile impuse de ASF pentru City Insurance din 2019 până în prezent

► Prima sancţiune impusă de ASF în 2019 a fost de 50.000 lei în luna septembrie, atât pentru City Insurance, cât şi pentru Euroins pentru transmiterea cu întârziere a ofertei de despăgubire, a plăţii despăgubirilor şi a constatărilor.

► Ulterior, la începutul lunii aprilie 2020, City Insurance a mai primit o sancţiune de 100.000 de lei, în urma unui control efectuat de ASF, prin care s-au constatat încălcări privind metodologia de calcul al rezervelor tehnice.

► Seria amenzilor şi sancţiunilor nu s-au oprit aici, astfel, la începutul anului 2021, City Insurance a fost din nou sancţionată de către ASF cu 500.000 lei pentru plata cu întârziere a despăgubirilor aferente dosarelor de daună RCA, urmând ca la scurt timp, spre finalul lunii ianuarie 2021, să fie lovită de o valoare cumulată a amenzilor de aproape 3,8 mil. lei pentru că City Insurance nu a transmis ASF informaţiile solicitate. Suma cumulată a amenzilor de 3,8 mil. lei a fost de fapt compusă din amenzi individuale pentru membrii Consiliului de Supraveghere şi membrii Directoratului asigurătorului.

► După ce compania anunţase în luna aprilie a anului 2021 încheierea unui acord cu I3CP Holdings pentru vânzarea întregului pachet de acţiuni, ASF a demarat acţiuni de verificare a City Insurance, ceea ce a dus la amenzi cumulate record de 10,9 milioane de lei, suspendarea managementului şi trecerea sub administrarea temporară a FGA. Din suma record cu care a fost mendată compania, fiecare membru al Directoratului şi Consiliului de Supraveghere al City Insurance a fost amendat cu 1 mil. lei fiecare, ajungând la o valoare cumulată a amenzilor doar pentru managementul companiei de 8 milioane de lei.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
polite,
city insurance,
asigurator

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.