După ce am petrecut primul Paşte online, acum ne pregătim pentru primul Crăciun online. Cât de mult au de suferit micile afaceri din cauza pandemiei

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 17 decembrie 2020 965 afişări

Malluri pline, furnicare de străzi şi braţe încărcate de cadouri sunt toate doar o amintire frumoasă iarna aceasta, una în care darurile de Crăciun se cumpără mai ales online, iar aglomeraţiei din oraş i-a luat locul mulţimea de internauţi gata să plaseze comenzi pe tot felul de site-uri.

Amintire sunt şi târgurile de Crăciun, cele care adunau artizani şi meşteşugari în cea mai bună perioadă din an pentru businessurile lor. Toate s-au dus anul acesta pe apa sâmbetei... Pardon, pe calea navigabilă a internetului.

Anularea tuturor târgurilor de Crăciun a şters o pondere considerabilă din veniturile multor mici antreprenori care se bazau pe această perioadă pentru a-şi rotunji veniturile. Liliana Arnaut, artist plastic şi ilustrator, este unul dintre aceştia.

„Ştim cu toţii că luna decembrie, supranumită şi luna cadourilor, este perioada cu cel mai mare consum din an. Personal, cunosc foarte mulţi colegi de breaslă care îşi susţin businessul sau proiectul exclusiv din vânzările înregistrate în această lună. Pentru mine, impactul opririi târgurilor de Crăciun în acest an este unul major. Evident că m-am reorientat şi am pus accent pe vânzările online”, spune cea care coordonează businessul Liliana Arnaut ART.

Absolventă de arte, Liliana şi-a transformat sufrageria în atelier în urmă cu câţiva ani şi de atunci creează ilustraţii cu care personalizează semne de carte, căni, sacoşe, perne şi multe altele. Încă de când a decis să devină antreprenor, a început să participe la târguri de produse handmade şi de Crăciun, unde îşi expunea produsele –

tablouri, stickere, cărţi poştale, magneţi.

„Proiectul Liliana Arnaut ART a luat fiinţă acum şase ani, iar primul târg de Crăciun la care am fost prezentă ca expozant a fost în anul 2015. De atunci şi până în momentul de faţă, am participat la foarte multe astfel de evenimente dedicate perioadei sărbătorilor de iarnă. Printre ele, Târgul de Crăciun din Bucureşti (cinci ediţii), organizat de Creart, şi Târgul de Crăciun din Sibiu (două ediţii).”

Mergea, de asemenea, şi la alte târguri desfăşurate în perioada Crăciunului, precum Dichisar, Bounty Fair sau târgul organizat de Fundaţia Calea Victoriei.

„Târgurile de Crăciun, alături de cele dedicate perioadei mărţişorului sau a sărbătorilor pascale reprezentau sursa cea mai importantă a veniturilor proiectului nostru. Astfel de evenimente reprezentau între 70 şi 75% din totalul veniturilor firmei”, spune Liliana Arnaut, care, în 2019, a obţinut venituri de 50.000 de euro din ilustraţiile sale.

Cum însă statutul de antreprenor vine la pachet cu nevoia de adaptare continuă, Liliana Arnaut a găsit alternative, aşa că principala ei strategie s-a dezvoltat, ca în cazul multor altor businessuri, în jurul vânzărilor online. Mai mult, obiectele ilustrate de ea se găsesc şi în lanţuri de librării precum Cărtureşti, Diverta sau Sophia. A încercat astfel să redreseze o afacere care a reuşit să supravieţuiască năravurilor pandemiei şi se ambiţionează să o facă în continuare.

„Vânzările din perioada iulie-noiembrie se situează cam la 25-30% faţă de anul 2019. Atmosfera cu care întâmpinăm anul 2021 este însă, una optimistă. Suntem convinşi că anul viitor lucrurile vor reveni în firescul lor”, spune Liliana Arnaut.

De optimism dă dovadă şi Mircea Struţeanu, antreprenorul din spatele brandului de lămpi Glom. Şi el era o prezenţă frecventă la târgurile de Crăciun în anii trecuţi.

„Aveau o pondere destul de mare în vânzări. Sunt totuşi unul dintre norocoşii care au şi alte surse alternative de susţinere financiară, deşi toate au fost afectate serios anul acesta – sunt şi fotograf, şi instructor de escaladă la o sală de căţărat”, spune Mircea Struţeanu.

Din fericire, adaugă el, oamenii cu iniţiativă din spatele clasicelor târguri de sărbători le-au transferat în online, un mediu care reuşeşte să înlocuiască destul de bine tradiţionalele tarabe.

„Însă părerea mea este că farmecul lămpilor mele din poze nu se compară cu cel din realitate.”

Mircea Struţeanu a lansat proiectul Glom în iarna lui 2018, după ce crease prima lampă în vara aceluiaşi an. Toate lămpile sale sunt făcute din lemne pe care chiar el le găseşte în păduri, lemne uscate din copaci care nu mai sunt vii. Prima lampă pe care a făcut-o şi-a găsit locul în camera lui. Treptat, a creat unele similare pentru casa familiei de la munte şi nu a trecut mult până când a început să creeze în număr mai mare şi să le vândă oficial. Numele e împrumutat dintr-un dialect vechi scoţian şi defineşte partea finală a unui apus. Vânzările se fac atât pe site-ul propriu Glom, cât şi pe platforma Etsy, lămpile regăsindu-se şi în câteva cafenele şi restaurante din Bucureşti.

„Pot spune că anul 2020 a fost destul de ciudat pe mai toate planurile. Sunt însă bucuros că am găsit de curând o persoană cu energie proaspătă care să mă ajute pe partea de marketing şi comunicare. Probabil că este un clişeu, dar întâmpin anul 2021 cu speranţă, energie pozitivă şi împăcare”, spune Mircea Struţeanu.

Lămpile – şi nu numai – sunt în centrul atenţiei şi în businessul Adinei Rusu, însă materialul de bază este altul. Ea lucrează în tehnica origami în studioul ei de design, Lightplay. Din participarea la târguri – de Crăciun sau pur şi simplu de design de obiect – ea a învăţat că acest gen de expunere nu se potriveşte oricărui business.

„Nu voi putea niciodată să vând la un târg de Crăciun o lampă cu diametrul de 70 de centimetri, deoarece acolo oamenii vin să cumpere lucruri mici, nu să rămână blocaţi cu un abajur în braţe pentru restul zilei. Totuşi, după târguri, am primit multe comenzi şi am fost invitată să particip şi la alte evenimente”, povesteşte Adina Rusu.

Târgurile erau aşadar o rampă de lansare pentru noi modele de abajururi sau alte obiecte de decor. Dar organizatorii s-au aliniat vremurilor şi au contactat-o deja pe Adina pentru evenimentele online, spaţii de promovare pentru produse şi afaceri în perioada premergătoare Crăciunului. De altfel, Adina Rusu are experienţă în acest mediu, ea începând să-şi prezinte produsele în propriul magazin online, pe platforma Etsy, dar şi pe Facebook, înainte de a participa la târguri.

„Realist vorbind, 2020 a fost un an dificil pe toate planurile. Dincolo de provocările financiare, cel mai acut am resimţit un blocaj în a putea crea lucruri noi, în a putea dezvolta oferta de produse. Lightplay este, în primul rând, oaza mea de ludic, de creativitate, iar pandemia a pătruns şi aici, din păcate. Sper ca 2021 să aducă echilibrul şi liniştea necesare unui nou început”, mărturiseşte Adina Rusu.

În cazul Iuliei Neagoe, niciun weekend din perioada Crăciunului nu trecea fără ca ea să spună „prezent!” la minimum un eveniment de tip târg sau expoziţie cu vânzare. Ea produce şi vinde, sub brandul Luviane, parfumuri în diferite forme - macerate şi diverse variante de parfum solid.

„Târgurile de Crăciun reprezintă o componentă importantă într-un business care comercializează produse şi servicii ce pot fi oferite cadou. Târgurile sunt importante pentru mine, pentru că reprezintă o ocazie foarte bună pentru vizitatori să testeze parfumurile, să beneficieze de recomandări şi să cumpere produsele cu poveste şi cu o emoţie specială, aşa cum se întâmplă în interacţiunile fizice”, spune Iulia Neagoe.

În perioada sărbătorilor de iarnă, cam 50% din vânzări le făcea în cadrul târgurilor de Crăciun. În plus, de multe ori, după târguri clienţii făceau achiziţii din magazinul online ca urmare a interacţiunii cu brandul Luviane Atelier de Parfumerie din cadrul evenimentelor la care participa.

„Este destul de importantă expunerea fizică a produselor de parfumerie pentru că oamenii îşi doresc să miroasă şi să testeze produsele înainte de a le achiziţiona.”

Pentru a compensa oarecum lipsa târgurilor de Crăciun, Iulia Neagoe a deschis un magazin în variantă virtuală, cu posibilitatea programărilor la atelier pentru consiliere şi testarea parfumurilor. Tot în variantă online, participă la trei târguri: Dichisar de iarnă, Târgul de Crăciun organizat de Fundaţia Calea Victoriei şi târgul organizat de Kudika.

„Aici apare un mare avantaj pentru un brand cu stocuri mici: faptul că pot participa la mai multe evenimente în paralel.”

Anul 2020 i-a adus multe premiere Iuliei, aşa că a ajuns chiar să şi lanseze un parfum în cadrul unui eveniment live pe Facebook, dar a învăţat să se adapteze la toate. A reuşit în 2020 să lanseze toate produsele şi serviciile pe care şi le propusese şi chiar a venit cu idei noi, precum pachetele de mostre şi pachetele de Crăciun.

Până acum, Iulia Neagoe a creat patru colecţii sub marca Luviane: Miresme româneşti, Dor, Florile reginei (o colecţie dedicată Reginei Maria) şi Simfonie gurmandă (bazată pe ingrediente precum miere sau cafea). A mai lansat, de asemenea, şi o apă de toaletă pentru copii, un parfum pe care l-a creat ca mărturie la botezul fetiţei ei.

Târgurile erau un obicei şi pentru Andreea Lăzărescu şi Tiberiu Dăncilă, cei doi creativi din spatele Ceramic Sparrow (Vrabia Ceramică). Mergeau an de an la două târguri pe care le considerau potrivite businessului lor cu obiecte din ceramică. Totuşi, anularea târgurilor din 2020 nu a fost o mare problemă pentru ei, deoarece activităţile din anii trecuţi i-au făcut cunoscuţi publicului.

„Mulţi ne ştiu deja şi comandă de la noi, ceea ce este destul de îmbucurător. Reţelele de socializare sunt extrem de utile, cu pandemie sau fără”, spune Andreea Lăăzărescu.

S-a cernut astfel şi publicul, astfel că au rămas doar clienţii care vor să cumpere obiecte de calitate, făcute cu atenţie şi care nu seamănă cu altele care se vând pe site-urile din străinătate.

„Este, într-adevăr, mai ciudat că nu mai interacţionăm direct cu oamenii, dar, sincer, răspunsul la mesaje şi telefoane echivalează câteodată cu un târg. Într-adevăr, partea cea mai importantă era că oamenii puteau vedea direct obiectele, dar ne străduim oricum să facem pozele cât mai relevante”, spune Andreea Lăzărescu.

Se spune adesea că de Crăciun trebuie să fii mai bun. Sub lupa acestui an haotic, pentru micii antreprenori, „mai bun” înseamnă nu doar mai buni cu semenii, ci şi mai buni în ceea ce fac. Mulţi, foarte mulţi au arătat că au înţeles asta şi nu dau greş. Rămâne de văzut la ce provocări îi va supune 2021.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Craciun,
târguri de craciun

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.