Focus pe industrie
Pe o piaţă a utilajelor de construcţii plină de provocări, Bergerat Monnoyeur mizează pe servicii postvânzare, monitorizare digitală şi formare profesională tehnică pentru a susţine clienţii şi a-şi menţine poziţia. CEO-ul Liviu Neagu spune că educaţia antreprenorială şi predictibilitatea fiscală vor face diferenţa pe termen lung.
Vârful de piaţă atins în 2023, cu peste 4.200 de utilaje vândute, este departe de a reflecta potenţialul real al României, care ar putea ajunge la 10.000 de unităţi anual, susţine Liviu Neagu, CEO Bergerat Monnoyeur. Lipsa unui plan coerent de investiţii, a unui mecanism de cofinanţare pentru proiectele europene şi a unei creşteri economice susţinute pune frână unei industrii care ar putea genera mii de locuri de muncă şi ar consolida infrastructura naţională. „În 2024, piaţa a scăzut deja cu aproximativ 30%, iar pentru 2025 estimăm o scădere totală de 40% faţă de anul precedent“, explică CEO-ul companiei, care distribuie în România utilajele americane Caterpillar. După un vârf istoric în 2023, piaţa utilajelor de construcţii din România trece printr-un recul accentuat, determinat de dispariţia subvenţiilor europene, incertitudini politice şi o economie aflată la limita stagnării.
„Neprevăzutul este ceea ce se întâmplă acum în construcţii.” Cu această frază, Liviu Neagu, CEO al Bergerat Monnoyeur România, sintetizează realitatea unui sector care, după ani de creştere alimentată de fonduri europene şi proiecte ambiţioase, intră într-o fază de ajustare dureroasă. Este un moment pe care îl numeşte „interesant”, dar care ascunde provocări structurale serioase. „Până anul trecut, jumătate dintre utilaje au fost achiziţionate prin subvenţii europene. În anumite perioade, ponderea a depăşit chiar 60%”, spune Liviu Neagu. Odată cu încheierea acestor programe, cererea s-a prăbuşit: în 2024, piaţa a scăzut cu 30%, iar în 2025 se estimează un minus de 35-40%. „Este un regres mai mare decât ne aşteptam. Am estimat -15% sau -20%. Dar problemele politice, prelungirea incertitudinii şi întârzierile în fondurile PNRR au generat o scădere accelerată”, punctează CEO-ul Bergerat. Nu doar vânzările scad, ci şi utilizarea utilajelor deja existente. Bergerat monitorizează orele de funcţionare şi constată că acestea sunt „sub media europeană”. Un semnal de alarmă care subliniază nu doar o criză de investiţii, ci şi o lipsă de activitate reală în teren.
„România nu are capacitatea unei reveniri în „V“. Mai degrabă va fi un „L“ prelungit, cu 2-3 ani de stagnare, dacă nu apar măsuri puternice de stimulare a investiţiilor”, avertizează Liviu Neagu. În lipsa predictibilităţii şi a unui plan guvernamental clar, investitorii ezită, iar antreprenorii mici îşi pierd încrederea. „O firmă mică care cumpără un buldoexcavator trebuie să înţeleagă dinamica financiară internaţională. Nu vrem să le tăiem elanul, ci să le oferim transparenţă şi instrumente reale de evaluare”, spune CEO-ul Bergerat. Compania oferă inclusiv o „şcoală a operatorilor” şi discounturi pentru studenţi, ca parte a unei strategii pe termen lung de profesionalizare a forţei de muncă. Într-un climat inflaţionist – „5% în România, comparativ cu 1% în multe state europene” – Liviu Neagu consideră că un utilaj performant Caterpillar, care îşi păstrează valoarea, „este o investiţie la fel de bună ca aurul”. Dar avertizează: „Dacă nu îl foloseşti, nu are rost”. Brandul Caterpillar continuă să domine în România: unu din trei buldoexcavatoare şi unul din cinci excavatoare vândute sunt Cat. Portofoliul depăşeşte 300 de tipuri de produse, iar Bergerat Monnoyeur completează cu servicii postvânzare, reparaţii în atelierele de la Bucureşti şi Timişoara, precum şi piese de schimb disponibile pentru livrare în 24 de ore, cu o valoare de peste 5 milioane de euro. „Avem 300 de colaboratori pregătiţi în orice moment să sprijine clienţii. Dacă o decizie nu este bună, este important să recunoşti şi să corectezi”, punctează Liviu Neagu. Deşi autorităţile vorbesc despre o „ţară-şantier”, Liviu Neagu atrage atenţia că „există riscul ca multe proiecte să fie încetinite sau chiar abandonate”. Problemele de cofinanţare, instabilitatea bugetară şi impredictibilitatea birocratică sunt bariere majore. „Chiar şi cu bani de la UE, statul trebuie să vină cu 20-40%. Dintr-un buget sărac, de unde?”
Potenţialul României pe termen lung
Cu toate acestea, Liviu Neagu rămâne un optimist realist. „România are un potenţial important pentru următorii 20 de ani, în civil, industrial, logistică, infrastructură.” Creşterea PIB ar trebui, însă, să fie „de 3-4%, nu 1-1,5%, pentru o ţară emergentă”. Altfel, riscăm să cădem într-o stagnare cu consecinţe grave pe termen lung. „Dacă mai suntem sau nu „El Doradoul“ investitorilor străini este o întrebare serioasă. Nu doar din cauza politicilor guvernamentale, ci a eficienţei economice generale”, spune Neagu, cu o sinceritate rară în discursul executivilor din construcţii. În ciuda speculaţiilor privind Re-Arm Europe, Liviu Neagu nu îşi bazează strategia primară pe eventuale contracte cu statul. „Caterpillar are componente pentru apărare – motoare, transmisii, generatoare – dar nu este acesta targetul nostru pe termen scurt. Aceste programe au un orizont de 5 ani sau chiar mai mult. Nu se întâmplă mâine. Contractele de apărare sunt semnate direct Caterpillar, nu de dealer, iar acestea sunt rare, complexe şi strategice.” Din nou, prudenţa şi realismul primează.
Viitorul aparţine celor care investesc
„Vor câştiga cei care au curaj să investească în perioade tulburi. Dacă ne concentrăm doar pe ce este rău, nu vom merge mai departe şi nu vom fi antreprenori.” Este poate cea mai importantă lecţie pe care Liviu Neagu o transmite pieţei. Piaţa utilajelor din România reflectă în oglindă realităţile mai largi ale economiei naţionale: oportunităţi semnificative, dar subminate de lipsa predictibilităţii, o infrastructură încă fragilă şi o forţă de muncă insuficient pregătită. În acest peisaj, Bergerat Monnoyeur încearcă să construiască nu doar o reţea de vânzări şi service, ci şi o cultură industrială durabilă. „România are resurse, are potenţial, dar trebuie să vedem clar unde suntem poziţionaţi în Europa şi ce trebuie să facem pentru a convinge investitorii că suntem o alegere viabilă”, spune Liviu Neagu, CEO al companiei. Costurile cu forţa de muncă sunt deja mai mari decât în ţările vecine, iar eficienţa muncii nu ţine pasul. „Avem mai puţine autostrăzi, suntem mai departe de pieţele mari de consum din vest, iar predictibilitatea economică este limitată. Fără ceva în plus, investitorii se vor orienta în altă parte.”
Fără oameni calificaţi, nicio strategie nu funcţionează
Una dintre marile probleme structurale este lipsa forţei de muncă pregătite. „Noi investim peste 100 de ore anual în pregătirea mecanicilor noştri. Am înscris operatori români în concursuri internaţionale şi avem propria şcoală de operatori. Dar bazinul de candidaţi capabili este în scădere.” În plus, mulţi români bine pregătiţi pleacă în vest, unde găsesc apreciere şi condiţii mai bune. Neagu insistă: „Nu este doar despre bani. Trebuie să apreciem şi moral munca bine făcută.” Pentru a aduce un mecanic la nivelul unui salariu de 2.000–3.000 de euro, „este nevoie de ani de formare şi etape clare. Noi investim în oameni pentru că, altfel, nu găsim pe piaţă. Şi nu doar în domeniul nostru — România are nevoie de o reformă în educaţia tehnologică: şcoli profesionale, licee, universităţi aplicate. Trebuie să pregătim oameni pentru industrie, nu doar pentru cercetare.” În ciuda regresului pieţei de utilaje, Liviu Neagu vede un potenţial uriaş: între 8.000 şi 10.000 de utilaje anual, adică de patru ori mai mult decât nivelul actual. „Aceasta este imaginea pe care trebuie să o avem despre România, dacă vrem să atragem investiţii şi să ne dezvoltăm. Dar fără predictibilitate pe 5-10 ani, nu vom ajunge acolo.” Programele precum „Anghel Saligny” ar trebui să fie garantate pe termen lung. „Investitorii nu se uită doar la mesaje pozitive, ci la consistenţă. Au nevoie de siguranţa că banii investiţi nu vor fi blocaţi sau pierduţi pe fondul unei decizii administrative bruşte.”
Electrificarea: evoluţie, nu revoluţie
În contextul tranziţiei verzi, Bergerat Monnoyeur este deja pregătit cu utilaje electrice, dar cererea locală este limitată. „Sunt clienţi care vor să testeze, dar piaţa nu s-a format. Problemele ţin de infrastructură: una este să încarci un utilaj la sediu, alta pe un şantier izolat.” Şi în privinţa utilajelor autonome, Liviu Neagu e realist: „Funcţionează în cariere şi situri izolate, dar nu le vom vedea prea curând pe toate şantierele. Cât despre buldoexcavatoare fără operator, nici nu vreau să mă gândesc. Ar fi inconfortabil să lucrezi cu aşa ceva într-un mediu nepregătit.” În schimb, tehnologiile de monitorizare — cum e VisionLink — sunt deja utilizate extensiv. „Am introdus alerte gratuite pe telefon, vrem să oferim ceva concret clienţilor. Dar mai este de lucru la educaţie: mulţi clienţi nici nu ştiu ce înseamnă «relanti prelungit», care înseamnă uzură mai mare şi consum inutil.”
Eficienţă slabă, muncă la relanti
„În România, 30–35% din timpul de lucru al utilajelor este petrecut la relanti. În Europa media este 12–15%. Asta spune tot.” Liviu Neagu subliniază că doar un sfert dintre operatori ştiu cu adevărat cum să folosească utilajele eficient. „Restul pierd bani fără să îşi dea seama.” Cauzele sunt multiple: de la lipsa organizării şantierului, la confortul în cabina cu aer condiţionat sau lipsa unor obiective clare din partea antreprenorului. „Unii lucrează eficient şi ne folosesc la maximum sistemele de consiliere. Alţii… încă nu. Îi ajutăm, dar această analiză presupune timp şi voinţă.”
De ce nu ne invadează produsele low cost?
Despre competiţia din Asia, CEO-ul Bergerat este tranşant: „Utilajele ieftine nu oferă serviciu postvânzare competitiv. Când ai nevoie de o reparaţie urgentă, nu ai timp să aştepţi. Noi livrăm piese în 24 de ore. Asta face diferenţa.”
Chiar dacă preţul iniţial este mai mic, un business plan serios ia în calcul costul total de utilizare, fiabilitatea şi suportul. „Românii sunt atenţi şi analizează. De aceea nu vedem prea multe utilaje chinezeşti pe piaţă.” Tensiunile comerciale între SUA şi UE pot afecta indirect şi România. „Suntem dependenţi de lanţurile globale, iar economiile sunt interconectate, ca şi exemplu, dacă industria auto europeană este afectată, şi noi simţim impactul.” La fel, incertitudinile legate de fondurile UE, întârzierile în îndeplinirea jaloanelor sau lipsa unui plan industrial coerent transmit un semnal negativ pieţei. „Firmele performante vor alege să plece. Vor rămâne cele care se mulţumesc cu mai puţin. Şi atunci nu mai vorbim de o economie competitivă.”
România, între resurse şi risc
România are atuuri importante: una dintre cele mai mari ferme eoliene din Europa, resurse de gaze, petrol şi un potenţial agricol uriaş. „Dar le folosim prost. Importăm produse agricole, în loc să producem. Vorbesc aici ca român, nu ca vânzător de utilaje. Este nevoie de o regândire strategică.” Respectul pentru resurse, pentru oameni, pentru ţară şi pentru mediu trebuie să redevină valori centrale. „Altfel, vom continua să pierdem timp. Şi timpul, spre deosebire de bani, nu poate fi cumpărat.” Piaţa forţei de muncă din România continuă să creeze provocări profunde pentru companiile din industrie, iar sectorul utilajelor de construcţii nu face excepţie. Liviu Neagu, CEO Bergerat Monnoyeur, spune fără echivoc: „Este mai uşor să găseşti un director general decât un tehnician sau un mecanic bun.” Într-o economie care suferă de o lipsă acută de personal calificat, formarea devine esenţială, dar şi anevoioasă. Bergerat Monnoyeur participă activ în sistemul de învăţământ dual şi a lansat propriile programe de ucenicie, însă impactul este limitat de lipsa unei mase critice de candidaţi. „Avem baze în oraşe mari – Cluj, Galaţi, Constanţa, Timişoara – unde concurenţa este acerbă şi astfel de meserii devin din ce în ce mai greu de acoperit. Când căutăm un tehnician, uneori aşteptăm luni întregi pentru un singur CV.” Problema nu este doar cantitativă, ci şi calitativă. „Un angajat la început de drum are nevoie de 6 până la 18 luni până va putea lucra independent pe teren. Este pe statul de plată din prima zi, dar productiv abia după un an. În cazul specialiştilor în diagnoză şi remote flash perioada de productivitate este şi mai mare.” De peste 10 ani, Bergerat Monnoyeur a creat o şcoală dedicată operatorilor de utilaje. Cursurile includ 180 de ore, dintre care o treime în sală şi două treimi direct pe utilaje, ceea ce presupune şi „imobilizarea” acestora pentru instruire. „Programul nu a fost gândit pentru a face bani. Am pornit de la ideea de a oferi un serviciu esenţial pentru industrie.” Taxa pentru participare este accesibilă, de cele mai multe ori acoperită de companii sau chiar de cursanţi. „Îşi scot banii rapid după finalizare. Într-un an formăm în jur de 100 de operatori. Este o cifră mică în raport cu nevoile pieţei, dar este un început solid.” Programul de învăţământ dual, desfăşurat în oraşele în care compania are sedii, aduce 8-10 tineri pe an în programele de formare. „Aceşti ucenici încep la 16 ani. Nu pot fi angajaţi legal, dar sunt formaţi de la zero. Problema nu este neapărat de bani, ci de tutori – oameni dedicaţi care să îi înveţe, să îi urmărească, să-i îndrume. Rata de retenţie în România este de doar 20%, faţă de 80% în Franţa. Asta arată diferenţa de cultură profesională.”
România şi reconstrucţia Ucrainei: este nevoie de un plan
În privinţa reconstrucţiei Ucrainei, Liviu Neagu remarcă nevoia unei strategii naţionale. „Polonia pare să aibă deja planuri concrete. România ar putea beneficia, mai ales prin antreprenorii din Moldova, dar nu am auzit nimic articulat.” În prezent, Bergerat Monnoyeur oferă servicii şi pentru firme internaţionale – din Italia, Austria sau Turcia – care activează în România, dar poate să extindă gama de suport şi logistică şi pentru proiecte transfrontaliere.
Caterpillar marchează 100 de ani de inovaţie

Cu ocazia centenarului Caterpillar, Bergerat Monnoyeur a organizat Zilele Porţilor Deschise la Mogoşoaia, aducând în prim-plan tradiţia, tehnologia şi angajamentul faţă de industria construcţiilor. Evenimentul a marcat nu doar un moment aniversar, ci şi o reafirmare a unei misiuni construite pe parteneriat, eficienţă şi sustenabilitate.
Într-o industrie în care inovaţia este măsurată prin tonaj, precizie şi fiabilitate, Caterpillar aniversează un secol de leadership. Mai mult decât o bornă simbolică, centenarul marchează o tranziţie către un nou model industrial – digital, sustenabil şi interconectat. Bergerat Monnoyeur, partenerul exclusiv al Caterpillar în România, a celebrat momentul printr-un eveniment amplu la sediul din Mogoşoaia, unde s-au reunit clienţi, parteneri şi pasionaţi ai brandului Cat. „Este mai mult decât o aniversare. Este un semnal clar că am trecut împreună prin crize, transformări şi revoluţii industriale. Şi suntem pregătiţi pentru următoarea sută de ani”, a declarat Liviu Neagu, CEO al Bergerat Monnoyeur România & Moldova.
Evenimentul organizat între 12 şi 14 iunie a transformat sediul Bergerat Monnoyeur într-un centru al tehnologiei. Vizitatorii au putut testa utilaje, asista la demonstraţii tehnice şi participa la etapa locală a Caterpillar Global Operator Challenge – o competiţie internaţională care pune în valoare abilităţile operatorilor.
Punctul de atracţie: seria limitată de echipamente Centenar, produse într-o nuanţă distinctă – Centennial Grey. Modelele Cat 432 şi Cat D6 XE în versiune aniversară au ilustrat perfect fuziunea dintre moştenire şi viitor: tehnologie de vârf, emisii reduse, confort maxim şi eficienţă energetică fără precedent.
Bergerat Monnoyeur şi Caterpillar o relaţie de aproape un secol
Colaborarea dintre Bergerat Monnoyeur şi Caterpillar a început în 1929 în Franţa şi s-a extins în România în 1992. De atunci, Bergerat a devenit sinonim cu utilajele de construcţii Cat, nu doar prin vânzare, ci prin servicii integrate, suport tehnic, închiriere şi programe postvânzare personalizate. „Această relaţie nu este doar una comercială. Este o construcţie durabilă bazată pe încredere, excelenţă operaţională şi o echipă care cunoaşte perfect cerinţele terenului. România construieşte, iar noi suntem acolo”, a spus Liviu Neagu, CEO Bergerat Monnoyeur pentru România & Moldova. Aniversarea celor 100 de ani vine într-un context în care industria utilajelor se află într-o tranziţie profundă. Caterpillar şi Bergerat Monnoyeur vorbesc acum despre inteligenţă artificială, transmisii electrice, monitorizare în cloud şi promisiuni contractuale privind consumul de combustibil, prin programul Cat® Fuel Promise. „Noile utilaje nu mai sunt simple maşini de forţă. Sunt centre de date mobile. Iar promisiunea noastră este că fiecare litru de motorină sau fiecare kWh consumat aduce valoare directă clientului”, explică reprezentanţii companiei. Dincolo de cifre şi echipamente, aniversarea a fost şi o ocazie de reafirmare a unui angajament. „Vedem în teren o mobilizare fără precedent: autostrăzi, poduri, şantiere active în toată ţara. România poate construi mai bine, mai repede şi mai sustenabil. Iar noi suntem pregătiţi să sprijinim acest efort naţional cu utilaje, tehnologie, servicii şi încredere”, a subliniat Liviu Neagu.

Cine este Liviu Neagu, CEO Bergerat Monnoyeur România şi Republica Moldova
1. A absolvit Facultatea de Electrotehnică din cadrul Universităţii Politehnica din Bucureşti;
2. Primul său job a fost la combinatul chimic de la Giurgiu, unde a început ca stagiar şi a crescut repede pe treapta ierarhică, până a ajuns şef de atelier şi responsabil într-un proiect de investiţii;
3. A lucrat apoi o vreme în industria metalurgică, la IPROLAM, pe partea de proiectare;
4. În 1992 a devenit primul angajat al distribuitorului Bergerat Monnoyeur în România şi lucrează de peste 30 de ani în cadrul grupului;
5. E pasionat de sport, în special de handbal şi fotbal.
Precizare: Mesajele şi comentariile din acest articol îi aparţin lui Liviu Neagu şi nu implică în niciun fel Bergerat Monnoyeur, Caterpillar sau alte entităţi juridice afiliate.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro














