Când românii se încăpăţânează să cucerească Silicon Valley. Cum a reuşit un român să transforme o idee într-un business de 4 milIioane dolari pe an

Autor: Ioana Niţă Postat la 30 aprilie 2021 3356 afişări

Pentru Cosmin Ciobanu, un român care a plecat în Silicon Valley în urmă cu circa opt ani, dezvoltarea unei soluţii de management al muncii s-a dovedit a fi cea mai bună idee după mai mulţi ani de încercări în antreprenoriat. După mai multe încercări în alte direcţii de business, el a reuşit să transforme Octonius dintr-o idee într-un business de 4 milIioane dolari pe an care se dovedeşte a fi o soluţie croită parcă pentru timpurile pe care le trăim.

Octonius, proiectul pe care s-a concentrat Cosmin Ciobanu încă din 2013, a ajuns în prezent la o soluţie completă de work management care permite gestionarea echipelor indiferent de locaţia din care lucrează membrii acestora – remote, hibrid sau de la birou, din ţări sau de pe continente diferite, platforma fiind utilizată în prezent de companii mari precum BRD Société Generale, Telefonica şi Naţiunile Unite la nivel global. „În România avem un număr de clienţi restrâns, dar am văzut că există un potenţial pe partea de business şi ne-am hotărât să începem mai insistent partea de promovare şi vânzare în România. Toată lumea a fost forţată să prioritizeze partea de transformare digitală şi de cum putem lucra de oriunde, în momentul acela companiile au fost mult mai deschise în a căuta şi explora soluţii şi atunci a fost mai uşor să ne apropiem de clienţi şi să avem discuţii concrete şi pe plan local“, a declarat în cadrul ZF IT Generation la rubrica Start-up Star Cosmin Ciobanu, fondator al Octonius. El a pus bazele Octonius încă din 2013, când a fost acceptat în cadrul acceleratorului Blackbox din SUA, însă atunci soluţia avea altă funcţionalitate. Mai exact, aplicaţia Octonius reunea fişierele stocate de utilizatori în aplicaţii de cloud precum Dropbox, Evernote, Google Drive, Facebook şi contactele din telefon, permiţându-le acestora să îşi gestioneze toate datele dintr-un singur loc. Totodată, utilizatorii aveau atunci şi posibilitatea de a partaja documentele şi cu alte persoane pentru a putea fi editate simultan.

„La vremea aceea, soluţia era foarte tehnică şi foarte greu de înţeles de către utilizatori. Am avut o perioadă în care am tatonat diverse tehnologii, după care ne-am dat seama că putem rezolva probleme mult mai mari în spaţiul acesta de enterprise şi atunci în 2016 am început să construim această soluţie de work management. Am încercat să folosim tot ce am învăţat cu soluţia iniţială şi să o transformăm într-un produs pe partea de enterprise. Aşa am ajuns de la un tool de sincronizare de documente către un tool de work management”, a explicat Cosmin Ciobanu. Pentru soluţia iniţială, el a reuşit să atragă o finanţare, care l-a ajutat şi pentru a face trecerea către noua soluţie. Finanţarea primită s-a ridicat la 80.000 de dolari, 60.000 de dolari de la Blackbox şi 20.000 de dolari de la Google. „Cu finanţarea pe care am obţinut-o atunci, noi, am lucrat şi am finalizat acel produs iniţial de sincronizare documente pentru consumer, după care ne-am dat seama că nu vom putea progresa cu el. Atunci am pus pauză şi am început să lucrăm la noul proiect. Din acel moment, cu acea investiţie am putut să facem un prim prototip, un MVP, pe care l-am lansat în 2018. Atunci am avut o perioadă de un an, un an şi jumătate, în care am testat şi am lucrat cu câţiva potenţiali clienţi tocmai pentru a înţelege mai bine nevoile lor”, a punctat antreprenorul român. Până în prezent, investiţiile externe în Octonius ajung la circa 120.000 dolari, restul fiind investiţia proprie a fondatorilor.

„Cu absolut tot ce înseamnă partea de promovare, de project management ş.a.m.d., totul s-ar duce la aproape 1 milion de dolari din 2013 până acum. Este foarte multă muncă şi efort şi de foarte multe ori nu le poţi cuantifica.”

Cosmin Ciobanu a demarat proiectul Octonius în împreună cu austriacul Chris H. Leeb şi indianul Anoop K. Nayak în 2013 în Palo Alto din Silicon Valley (California, SUA). „În momentul în care am început să lucrăm la noul proiect, toţi munceam în diverse direcţii, aveam diferite job-uri ca să ne putem acoperi costurile zilnice.”

În prezent, Octonius are o echipă stabilă de 20 de persoane la care se adaugă şi interni de la diferite universităţi din SUA, pe anumite perioade. „Avem programe cu diferite universităţi din SUA şi primim foarte mulţi interni spre exemplu de la Barclay, UCLA etc., care vor să lucreze şi să înveţe tehnologii noi.” Din echipa Octonius, 14 persoane se ocupă de partea de produs, care include partea de cercetare-dezvoltare şi inovaţie, acestea îmbunătăţind constant platforma de work management cu funcţionalităţi noi.

Ce înseamnă însă o soluţie completă de work management? “În viziunea noastră work management înseamnă un tool care îmi permite să îmi fac cât mai mult din activitatea zilnică şi să îmi rezolv toate taskurile în acel tool fără să fie nevoie să fac traininguri şi fără să îmi apară tot felul de notificări şi lucruri care te încurcă în a-ţi face treaba. De multe ori, astfel de tooluri sunt considerate fie de project management, care este doar o bucăţică din ce faci zi de zi la muncă - nu toată lumea lucrează sau livrează proiecte, nu toată lumea lucrează cu taskuri. Iar, apoi mai este o zonă care se ocupă de ce înseamnă comunicare şi aici vorbim de tooluri precum Microsoft Teams, Slack şi altele. Este o zonă pe care o companie cu 6.000-7.000 de angajaţi este greu să o gestioneze. Companiile se gândesc că le trebuie fie un tool de comunicare, fie unul de project management şi îţi dai seama că din zeci de mii de angajaţi, îl folosesc doar 100. Atunci noi venim şi umplem acest spaţiu şi facem legătura între diversele scenarii izolate - adică ai echipe care lucrează la proiecte, ai echipe care au nevoie să acceseze informaţie non-stop, echipe care trebuie să comunice, iar noi facem podul între toate aceste segmente şi use case-uri.” Utilizarea soluţiei Octonius de către angajaţii unei companii se împarte în trei zone – project management, acces la informaţie şi comunicare internă.

„Avem echipe care folosesc Octonius exclusiv pentru partea de project management - proiecte, taskuri, timeline-uri, deadline-uri ş.a.m.d., echipe sau departamente care folosesc soluţia pentru acces la informaţii - îţi ţii în Octonius documentele importante, tot transferul de comunicare şi de knowl-edge rămâne într-un singur loc, mai exact, în termeni clasici poate funcţiona şi ca un intranet unde ai la îndemână toate informaţiile necesare. De asemenea soluţia mai poate funcţiona şi ca o zonă de comunicare internă, un fel de Facebook, Linkedin intern în organizaţia ta  - intri şi postezi update-uri, laşi feedback, ceri ajutorul etc.”, a explicat fondatorul Octonius. În prezent, soluţia Octonius este folosită de circa 140.000 de angajaţi din diverse companii din lume. Modelul de business al Octonius se bazează pe o subscripţie lunară sau anuală per utilizator. „Tarifele standard sunt de 20 dolari per utilizator pe lună, însă acestea diferă în funcţie de volum, precum şi de nivelul de personalizare a soluţiei pe care îl cere clientul. Avem o flexibilitate destul de mare.” Prin design, Octonius este o soluţie în regim SaaS, însă majoritatea clienţilor aleg să o instaleze în propriiile centre de date. „Majoritatea clienţilor noştri sunt din industrii sensibile să spunem - financiar-bancar, auto, aviaţie, sănătate şi ca atare au nevoie de această soluţie în centrul lor de date. Deci este o soluţie on premise care poate fi accesată şi în cloudul nostru, dar în 98% din situaţii este on premise 100% în controlul clientului”, a punctat el.

În prezent, Octonius are clienţi preponderent din Europa de Vest, America şi Asia - Singapore, China, Japonia. Deşi este de origine român, Cosmin Ciobanu abia acum începe să promoveze soluţia şi în Europa de Est, în România alegând ca partener start-up-ul local Remote Stories. „Am început discuţiile cu Octonius de la începutul acestui an. În primă fază ne dorim să promovăm soluţia, să testăm şi să vedem care este feedbackul companiilor de aici. Aşadar suntem într-o perioadă de research şi de promovare a soluţiei Octonius aici pe plan local”, a spus Mara Eliza Barza, cofondator Remote Stories. Ea a început proiectul alături de Amalia Ştefan în 2019, promovând beneficiile muncii de la distanţă. „Acesta este un nou pas pentru noi - să venim şi cu soluţii care să simplifice munca celor care lucrează remote. Ca urmare a pandemiei, sperăm ca organizaţiile să fie mai deschise către tehnologie. Aceasta este tendinţa. Conform unui studiu, România este printre primele ţări din Europa Centrală şi de Est în ceea ce priveşte asimilarea tehnologiei şi ţine pasul cu noile tendinţe din domeniu”, a precizat Mara Eliza Barza, adăugând că Remote Stories nu se va axa pe promovarea şi vânzarea soluţiei Octonius doar în România, ci şi pe pieţele vecine precum Republica Moldova şi Bulgaria, iar ulterior posibil şi în Polonia şi Ungaria. „Ne adresăm companiilor care au minimum 20 de angajaţi şi până la sute şi mii de angajaţi. Nu trebuie să folosească toată echipa această soluţie pentru că poate nu li se potriveşte unor departamente. În acelaşi timp, soluţia poate fi folosită atât de echipele interne, cât şi de către echipele cu care compania lucrează în mod externalizat sau cu freelancerii cu care colaborează”, a explicat ea.

Prin extinderea şi pe pieţele din Europa Centrală şi de Est, dar şi din alte zone, Octonius speră să îşi crească vânzările şi implicit şi cifra de afaceri astfel încât să poată trece în etapa următoare de dezvoltare şi să obţină o finanţare substanţială. „Anul trecut am avut venituri de circa 4 milioane dolari şi vrem să sărim de pragul acesta care să ne aducă în atenţia unei trepte mai mari de investiţie. Până acum nu am căutat în mod activ o investiţie, însă pentru a putea atrage o investiţie mare trebuie să sărim de pragul de 6-7 milioane dolari”, a menţionat Cosmin Ciobanu. El a adăugat că de la începutul anului şi până în prezent, Octonius a avut o creştere a businessului de 50%, iar ţinta pentru finalul anului este de a dubla cifra de afaceri din 2020. „Chiar dacă putem considera că mare parte din greul cu această pandemie a trecut, lumea deja acum este obişnuită cu digitalizarea şi să lucreze de oriunde şi încă suntem într-un context în care este nevoie de soluţii ca Octonius.”



Start-up Pitch

Invitat: Daniel Tamaş, cofondator şi CEO al Digitap

Ce face? A dezvoltat o reţea socială de gaming pe mobil în urma unei

investiţii totale de

800.000 de dolari, care în prima lună de la lansare a reuşit să atragă peste un milion de utilizatori, majoritatea din Asia şi America de Sud.

„Finanţarea a venit anul trecut în noiembrie, a fost de tipul pre-seed, de încă 360.000 de dolari la o evaluare de 3 milioane de dolari. Practic, acesta a fost momentul în care am început să şi comunicăm ce facem şi am început să ne gândim la o creştere mai accelerată.”


Start-up Update

1. Invitat: Cristian Grozea, cofondator al BeeFast – platformă de curierat rapid

Ce e nou? Start-up-ul se află în discuţii pentru atragerea unei finanţări pentru a dezvolta partea tehnică şi a se extinde în afara Capitalei.

„Suntem şi în discuţii cu investitori şi ne apropiem de momentul încheierii unei runde de finanţare. Vrem să folosim in­vestiţia pentru a dezvolta zona tehnică - pentru a grăbi procesul de dezvoltare al aplicaţiilor mobile pentru clienţi, pentru a dezvolta o nouă platformă pentru dispecerat şi pentru a automatiza cât se poate de mult din procesele pe care le avem zilnic cu clienţii şi cu curierii, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Start-Up Update Cristian Grozea, cofondator al BeeFast.

2. Invitat: Mircea Popa, fondator şi CEO Medicai - platformă online pentru imagistică

Ce e nou? Start-up-ul se află în discuţii cu investitori din străinătate pentru a atrage o finanţare de circa 2 milioane euro, care să îl ajute să se extindă la nivel internaţional, pieţele vizate fiind SUA şi ţările din Europa de Vest, dar şi din Asia.

„Cred că este momentul ca Medicai să iasă afară. Deja am făcut primii paşi şi chiar dacă România este piaţa unde ne-am născut şi vrem să continuăm şi să luăm cât mai mult din piaţa de aici, destinul nostru este totuşi afară pentru că România este o piaţă mică şi nu justifică la modul realist aceste investiţii aşa că trebuie să ne găsim locul în pieţe mai mari.“


Start-up Star

Invitaţi: Cosmin Ciobanu, fondator al Octonius şi Mara Eliza Barza, cofondatoare a Remote Stories

Lecţii din Silicon Valley: Un român plecat în SUA, în Silicon Valley, arată că determinarea de a găsi o idee care prinde pe piaţă dă rezultate chiar şi atunci când această căutare durează ani de zile.

“La vremea aceea, în 2013, soluţia pe care o dezvoltasem era foarte tehnică şi foarte greu de înţeles de către utilizatori. Am avut o perioadă în care am tatonat diverse tehnologii, după care ne-am dat seama că putem rezolva probleme mult mai mari în spaţiul acesta de enterprise şi atunci în 2016 am început să construim această soluţie de work management. Am încercat să folosim tot ce am învăţat cu soluţia iniţială şi să o transformăm

într-un produs pe partea de enterprise. Aşa am ajuns de la un tool de sincronizare de documente către un tool de work management.”

Mara Eliza Barza, cofondator Remote Stories:„Ne adresăm companiilor care au minimum 20 de angajaţi şi până la sute şi mii de angajaţi. Nu trebuie să folosească toată echipa această soluţie pentru că poate nu li se potriveşte unor departamente. În acelaşi timp, soluţia poate fi folosită atât de echipele interne, cât şi de către echipele cu care compania lucrează în mod externalizat sau cu freelancerii cu care colaborează.”


ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noimebrie 2019 şi realizată împreună cu Banca Transilvania, Microsoft şi Telekom, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 300 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Investor Watch, Start-up Coach, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.

Urmărește Business Magazin

ALEPH STORY: Ce solicită guvernului reprezentanţii HORA? O discuţie cu Adelina Mihai, jurnalist şi Dan Pavel, editor-prezentator ŞTIU

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.