​Inspiraţi, dar sub presiune financiară. Doar 35% dintre angajaţii români au primit o mărire salarială în ultimul an, iar 60% spun că resimt presiune financiară. Cum arată starea de bine la muncă în România?

Autor: Ramona Cornea Postat la 08 decembrie 2025 5 afişări

​Inspiraţi, dar sub presiune financiară. Doar 35% dintre angajaţii români au primit o mărire salarială în ultimul an, iar 60% spun că resimt presiune financiară. Cum arată starea de bine la muncă în România?

Sub suprafaţa optimismului pe care mulţi angajaţi români îl declară când vorbesc despre viitorul locului lor de muncă se ascunde o realitate mai puţin confortabilă: doar o treime au primit o mărire de salariu în ultimul an, iar majoritatea resimt presiune financiară din ce în ce mai intens.  În timp ce inspiraţia şi dorinţa de a evolua rămân ridicate, mulţi dintre cei care lucrează în România se confruntă tot mai des cu oboseală, copleşire şi incertitudine. Este o combinaţie care arată cât de fragile devin starea de bine şi încrederea într-o perioadă de schimbări accelerate, dacă organizaţiile nu reuşesc să le ofere oamenilor un mediu sigur, clar şi predictibil în care să navigheze transformările tehnologice şi economice.

 
Aşadar,  raportul PwC Workforce Hopes and Fears Survey 2025 arată că doar 35% dintre angajaţii români spun că au primit o mărire salarială în ultimul an, mult sub media globală de 43%. În plus, aproximativ 60% declară că trec prin diferite grade de presiune financiară, ceea ce influenţează direct modul în care percep schimbările din companii şi capacitatea lor de adaptare.
 
„Salariul este o piesă importantă din puzzle. În România, doar 35% dintre angajaţi au primit o mărire salarială în ultimul an (vs. 43% global), iar cei care nu au beneficiat de o creştere sunt semnificativ mai puţin predispuşi să se simtă mulţumiţi, inspiraţi sau entuziasmaţi la locul de muncă. Pentru angajatori, acesta poate fi un obstacol în pregătirea pentru schimbare”, scrie raportul citat. 
 
De asemenea, raportul arată că, în România, 9% dintre angajaţi se chinuie să îşi plătească facturile în fiecare lună, iar 1% nu reuşesc să le plătească în cea mai mare parte a timpului. În plus, 50% îşi achită facturile, dar le rămâne foarte puţin sau nimic pentru economii. În total, aproximativ 60% dintre angajaţii din România experimentează presiune financiară, faţă de 56% la nivel global.
 
Angajaţii din România sunt mai preocupaţi de modul în care jobul lor va fi afectat de schimbările în reglementările guvernamentale (50%) şi de conflictele geopolitice (43%) decât de schimbările tehnologice, inclusiv AI (39%), în următorii trei ani. Răspunsurile angajaţilor români indică o mai bună înţelegere şi aliniere la obiectivele companiei, un mediu de lucru mai sigur şi mai suportiv şi un nivel mai ridicat de încredere în experimentare şi exprimarea opiniilor, comparativ cu eşantionul global.
 
 În acelaşi timp, angajaţii din România par mai puţin mulţumiţi de munca lor decât media globală, dar mai inspiraţi. În România, 65%dintre angajaţi spun că se simt mulţumiţi la locul de muncă cel puţin o dată pe săptămână, iar 22% spun că se simt mulţumiţi zilnic. Sentimentele de inspiraţie (64%) şi entuziasm (58%) resimţite săptămânal sau mai des sunt, de asemenea, comune.În acelaşi timp, 45% declară că se simt epuizaţi cel puţin o dată pe săptămână, 32% se simt copleşiţi, 20% furioşi şi 14% plictisiţi. 
 
„Beneficiile sunt maxime atunci când organizaţiile construiesc încredere, dezvoltă competenţe şi oferă muncă cu sens, aliniere strategică şi siguranţă psihologică. Per ansamblu, rezultatele sugerează că liderii ar trebui să co-creeze viitorul împreună cu oamenii lor: să scaleze utilizările AI care deja generează valoare, să extindă accesul la învăţare şi experimentare şi să întărească fundaţiile culturale care menţin angajaţii încrezători şi motivaţi în perioade de disrupţie”, conform raportului PwC. 
 
Angajaţii români par mai puţin îngrijoraţi de climatul de afaceri cu care se confruntă decât cei din alte ţări: 60% spun că se simt puternic optimişti cu privire la viitorul rolului lor, comparativ cu o medie globală de 53%. 
 
Chiar şi în rândul angajaţilor entry-level, nivelul de încredere este ridicat: 59% dintre respondenţii români faţă de 44% la nivel global. Acest lucru poate indica faptul că angajaţii români nu sunt încă pe deplin conştienţi de provocările care vin odată cu noua revoluţie tehnologică. Aproximativ 72% cred că vor avea cel puţin un control moderat asupra modului în care tehnologia le va afecta munca în următorii trei ani, inclusiv 43% care spun că vor avea un control mare sau foarte mare. Doar 7% afirmă că nu vor avea niciun control.
 
„Liderii trebuie să recunoască limitările capacităţii lor de anticipare şi amploarea forţelor tehnologice în acţiune. Deschiderea nu creează siguranţă, dar poate pregăti terenul pentru o înţelegere comună şi pentru soluţii. Aceste aspecte sunt deosebit de importante în ceea ce priveşte angajaţii entry-level. Pentru companiile care recrutează studenţi, oportunitatea începe cu clarificarea încă din timpul evenimentelor de recrutare a nevoilor entry-level care sunt bine definite şi a celor care rămân incerte. Odată ce noii angajaţi încep activitatea, companiile ar trebui să valorifice statutul lor de „nativi digitali”, cu cunoştinţe şi experienţă în AI dobândite în şcoală, şi să colaboreze cu ei pentru a găsi cele mai bune moduri de a utiliza competenţele lor digitale”, scrie raportul PwC.
 

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.