Cum s-a transformat o cursă disperată după medicamente pentru copil într-o afacere inedită în România

Autor: Ioana Niţă Postat la 19 decembrie 2025 13 afişări

O cursă contra cronometru prin farmacii pentru a găsi un medicament vital pentru propriul copil a fost momentul care a dus la naşterea MedRadar, o aplicaţie care astăzi monitorizează stocurile din 3.000 de farmacii, inclusiv marile lanţuri Catena, Help Net şi Dr. Max.

Cu o investiţie iniţială de peste 100.000 de euro din fondurile fondatorilor, platforma a ajuns la 35.000 de utilizatori lunari şi acoperă peste 60% din piaţa locală ca volum de vânzări. Acum, start-up-ul caută o finanţare de până la 300.000 de euro pentru a se extinde în ţările vecine şi a evolua de la un simplu motor de căutare la un „companion digital de sănătate” complet integrat.

„Căutăm în momentul de faţă un investitor. O investiţie între 200.000 şi 300.000 de euro ne-ar ajuta să dezvoltăm următorul nivel de module ale aplicaţiei şi, în acelaşi timp, să scalăm în regiune“, a declarat Cristian Rădulescu, cofondator al MedRadar. Având o experienţă de 25 de ani în industria de tehnologie medicală, al a pus bazele proiectului MedRadar împreună cu Daniel Gorgan, de profesie programator.

Ideea MedRadar a apărut de altfel dintr-o nevoie personală a lui Daniel Gorgan, care a fost nevoit să caute un medicament pentru copilul său din farmacie în farmacie - proces pe care a realizat că l-ar putea eficientiza cu ajutorul tehnologiei.

El a dezvoltat o primă versiune a aplicaţiei, care a fost perfecţionată ulterior de Cristian Rădulescu, ce avea deja o perspectivă similară de business, formată în cadrul companiei IQvia, lider global în tehnologie şi informaţii medicale. Proiectul are în prezent o acoperire de aproximativ 30-35% din numărul total de farmacii din ţară. Ca volum de vânzări farmaciile partenere reprezintă peste 60% din piaţa din România.

Cea mai dificilă sarcină a fost convingerea farmaciilor să ofere acces la date, a explicat Rădulescu. „Cel mai dificil proces a fost să înrolăm farmaciile şi să îi convingem să ne dea acces la date. Eu am avut un avantaj competitiv pentru că, lucrând în corporaţie, jobul meu a fost să construiesc relaţii cu distribuitorii şi farmaciile, deci mi-am construit un capital de încredere. Dificultăţile sunt: «Cum vă conectaţi la sistemul meu de gestiune?», «Ce faceţi cu datele?». Mergem şi vorbim cu fiecare reţea, explicându-le ce facem şi dându-le prin contract garanţia că, în caz de un accident de securitate, se pot întoarce către noi, avem asigurări. Tocmai de aceea, datele noastre stau pe servere globale, gen Amazon sau Microsoft, pentru a face lucrurile la cel mai înalt nivel de calitate“.

Pentru a câştiga încrederea partenerilor, MedRadar nu colectează date sensibile, precum mărimea exactă a stocurilor sau preţurile, şi a implementat două moduri flexibile de conectare la sistemele de gestiune. „Vrem să se ştie că nu luăm alte date decât strictul necesar: farmacia şi dacă are sau nu un medicament în stoc. Am implementat două moduri de conectare: un mod push, unde farmaciile trimit ele datele către noi, şi un mod pull, unde noi ne conectăm şi citim datele. Frecvenţa actualizării este la latitudinea farmaciei. Noi suntem pregătiţi să suportăm şi o sincronizare o dată pe oră, dacă este nevoie“, a explicat Daniel Gorgan. O altă provocare tehnică a fost uniformizarea denumirilor de medicamente, care variază de la o farmacie la alta, problemă pe care echipa a rezolvat-o prin integrarea unei soluţii bazate pe inteligenţă artificială, furnizată de OpenAI.

Fondatorii intenţionează să folosească fondurile atrase pentru a dezvolta noi funcţionalităţi şi pentru a susţine expansiunea internaţională. Primul modul aflat în lucru va permite utilizatorilor nu doar să vadă unde se găseşte un medicament, ci şi să îl rezerve direct din aplicaţie. Această funcţionalitate va permite şi evoluţia modelului de business către unul Freemium şi Premium, cu o taxă modică pentru utilizatori. De asemenea, compania are în plan dezvoltarea unui modul prin care farmaciile să îşi poată gestiona singure profilul - să adauge imagini, să modifice orarul sau să publice promoţii. Viziunea pe termen lung este însă mult mai ambiţioasă. „Visul nostru este ca MedRadar să fie aplicaţia care te ajută pe tine şi ajută medicul tău să te trateze mai bine“, explică Rădulescu.

Obiectivul final este ca MedRadar să devină un „companion digital de sănătate“ disponibil la nivel european, care să se integreze cu diverse dispozitive medicale (smartwatch, pompă de insulină, glucometre) pentru a oferi utilizatorului şi medicului său o imagine completă şi în timp real a stării de sănătate - un adevărat „digital twin“. Extinderea regională este vizată şi pentru că pacienţii din ţările vecine se confruntă cu aceleaşi probleme. Cristian Rădulescu subliniază un paradox al României: „România a fost unul dintre pionierii digitalizării sistemului farmaceutic. În 2012 am lansat e-prescripţia, iar sistemul SIUI, cu toate problemele lui, era atunci un proiect inovator.“ Problema, spune el, este stagnarea care a urmat. „Din păcate, ne-am oprit acolo şi, în 2025-2026, trăim tot la nivelul de 2012.“ El oferă exemple din regiune: Bulgaria, care până recent folosea raportări pe hârtie, recuperează rapid, iar Germania a implementat prescripţia electronică abia la începutul lui 2024, dar la un nivel superior, permiţând inclusiv livrarea prin curier a medicamentelor cu reţetă.     

„Căutăm în momentul de faţă un investitor. O investiţie între 200.000 şi 300.000 de euro ne-ar ajuta să dezvoltăm următorul nivel de module ale aplicaţiei şi, în acelaşi timp, să scalăm în regiune.“

Cristian Rădulescu, cofondator, MedRadar

„Vrem să se ştie că nu luăm alte date decât strictul necesar: farmacia şi dacă are sau nu un medicament în stoc. Am implementat două moduri de conectare: un mod push, unde farmaciile trimit ele datele către noi, şi un mod pull, unde noi ne conectăm şi citim datele. Frecvenţa actualizării este la latitudinea farmaciei. Noi suntem pregătiţi să suportăm şi o sincronizare o dată pe oră, dacă este nevoie.“

Daniel Gorgan, cofondator, MedRadar



Rubrica Start-up Pitch

Invitat: Bogdan Topîrceanu, cofondator ArtLink

Ce face? A dezvoltat o platformă de realitate augmentată pentru a digitaliza operele de artă.

„Avem deja un proiect cu care vrem să aplicăm pentru fonduri euro-pene pe zona asta de muzee. Am fost acum câţiva ani la o întâlnire între mai multe muzee mari din Bucureşti, care se plângeau că şcolile de artă nu-şi trimit elevii să le viziteze mai des. De atunci mi-a rămas ideea asta în cap că ar trebui să existe o chemare mai generală pentru toţi copiii şi pentru tineri. Prin digitalizarea experienţelor muzeale, există foarte mult potenţial. Există foarte multe lucrări care stau în arhivă, care ar putea fi scoase de acolo şi văzute în această modalitate. De asemenea, experien-ţele din muzeu pot fi şi ele augmentate, ori prin informaţii, ori printr-un ghid AI.“


Rubrica Start-up Update

1. Invitaţi: Sorin Iacob, fondator al Carfix şi Alina Georgescu, investment manager în cadrul Catalyst Romania.

Ce e nou? Compania a atras o nouă finanţare, de 1,25 milioane de euro, de la fondul de investiţii Catalyst Romania, pentru a lansa noi module dedicate flotelor de dimensiuni medii şi mici şi pentru a accelera expansiunea regională, în prim-plan fiind pieţele din Slovacia şi Ungaria. Platforma Carfix, lansată oficial în 2021, funcţionează ca un marketplace al mobilităţii, optimizând costurile de exploatare pentru flotele auto.

Sorin Iacob: „Ne propunem să accelerăm creşterea pe piaţa locală prin oferirea de noi module, în special axate pe companiile cu flote mici şi medii, dar în acelaşi timp agregând toată piaţa de prestatori - distribuitori de piese auto, reparatori, dealeri auto, finanţatori şi asigurători - într-un ecosistem 100% digital. În acelaşi timp, dorim şi lucrăm deja activ la a ne extinde în regiune, urmând să lansăm platforma în Slovacia, în Ungaria şi, posibil, în Polonia, în perioada următoare.”

Alina Georgescu: „Carfix este o companie care ne-a convins, în primul rând, pentru soluţia pe care o oferă, pentru că transformă şi digitalizează o industrie care încă este tradiţională. Pe acelaşi loc fiind şi echipa. Am întâlnit profesionişti cu experienţă în industrie de peste 15-20 de ani şi este cazul ideal. În plus, am luat feedback direct de la clienţii existenţi şi ne-au fost confirmate atât valorile, cât şi creşterea eficienţei. Punând toate aceste elemente pe planurile pe care compania le are, am decis să facem acest pas împreună.”

 

2. Invitat: Dan Huru, CEO MeetGeek AI – asistent AI pentru şedinţe

Ce e nou? Start-up-ul românesc şi-a setat un obiectiv ambiţios de a-şi creşte veniturile anuale recurente (ARR) de la
2 mil. de dolari în prezent la 10 mil. de dolari în următoarele
12 luni. Planul de creştere este susţinut de o nouă rundă de finanţare de
1,6 milioane de euro, care va fi direcţionată către expansiunea globală şi către dezvoltarea produsului, care a evoluat de la un simplu instrument de sumarizare la o platformă complexă de „automatizare agentică a şedinţelor”.

„Noi avem ca obiectiv să ajungem la 10 milioane ARR în următoarele 12 luni. Este un obiectiv ambiţios şi credem că aceste două pariuri mari – zona de voice agents şi agentic automation – ne vor ajuta să evoluăm rapid. Runda am ridicat-o pentru a accelera creşterea pe mai multe pieţe în acelaşi timp. Am investit foarte mult în marketing, în vânzări, în zona de reselleri. Încercăm să accelerăm acolo unde deja avem o tracţiune bună şi există şi un brand. Bineînţeles, SUA este o piaţă foarte bună, dar şi competitivă.”

 

3. Invitaţi: Alex Băraru şi Rareş Moşescu, fondatorii platformei Meditatii.ro

Ce e nou? Start-up-ul local a lansat recent o versiune pro a platformei sale dedicată profesorilor care doresc să îşi transforme activitatea într-o afacere scalabilă. Lansată în urmă cu 2-3 luni, versiunea pro a atras deja 25 de profesori. În prezent, platforma are 1.300 de profesori activi recurenţi şi ţinteşte să ajungă la peste 20.000 de elevi până la finalul anului.

Alex Băraru: „Am introdus şi varianta pro pentru a-i ajuta pe profesori să-şi dezvolte latura antreprenorială. Nu mai este doar un profesor care predă ca un «side hustle» (o modalitate de a câştiga bani extra pe lângă jobul de bază – n.red.), ci reuşim să-l ducem la nivelul următor ca să aibă programul întreg doar ca profesor, apoi să intre în legalitate şi să înceapă să aibă şi alţi profesori în ajutorul lui.“

Rareş Moşescu: „Dacă eşti la început de drum şi vrei câţiva elevi, noi avem un sistem prin care te ajutăm să obţii primii elevi garantat. Iar dacă vrei să creşti şi mai mult, vrei să ajungi la 30, 40, 50 de elevi, poate chiar şi mai mult pe lună, avem un nou plan la care poţi aplica care se numeşte Meditaţii Pro.“


Rubrica Investor Watch

Invitat: Rain Tamm, general partener în cadrul Siena Secondary Fund - un fond de investiţii de nişă din Estonia specializat în achiziţionarea de pachete de acţiuni de la primii investitori şi angajaţi ai celor mai de succes companii de tehnologie din Europa Centrală şi de Est.

„Avem o listă de aproximativ 250 de companii în regiunea pe care o acoperim. Din câte ştim, suntem singurii dedicaţi acestei părţi a Europei care activează pe acest segment de tranzacţii secundare. De pe această listă lungă, ne interesează cu adevărat aproximativ 50-70 de companii, iar circa jumătate dintre ele sunt din această regiune – Polonia, Cehia şi, desigur, România.”


Ediţie specială „Start-up failure”

Invitat: Eusediu Margasoiu, cofondator Feexers, despre lecţiile învăţate după eşecul proiectului său gândit ca „un Uber pentru servicii în casă”

Problema fundamentală nu a fost execuţia, ci nepotrivirea cu realitatea pieţei. Startup-ul a construit o aplicaţie complet transparentă, cu facturi, garanţii şi profesionişti verificaţi, pentru o piaţă a serviciilor la domiciliu (instalatori, electricieni etc.) care, conform datelor colectate de ei, este 90% nefiscalizată.

„Clienţii nu pot să exprime care este nevoia lor cu adevărat. Ei ne descriu potenţiale îmbunătăţiri la soluţiile actuale, nu nevoi. Rezultatul? Optimizări marginale, în niciun caz disruption. Aşa cum spunea un profesor de la Harvard, Theodore Levitt: «oamenii nu au nevoie de o maşină de găurit, oamenii au nevoie de o gaură». Maşina de găurit este doar o soluţie. Noi suntem angrenaţi în soluţie.”



ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. Formatul emisiunii cuprinde o serie de rubrici ce aduc plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot. Până acum s-au difuzat peste 1.300 de ediţii ale ZF IT Generation.

Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
tehnologie,
catena,
medicamente,
farmacii,
aplicatie

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.