Cum se transformă un start-up în unicorn? Povestea BlaBlaCar

Autor: Ioana Matei Postat la 15 octombrie 2015 1289 afişări

Cum se transformă un start-up în unicorn? Povestea BlaBlaCar

Istvan Haidekker povesteşte despre cum a trecut de la antreprenoriat la postul de Country Manager al companiei de ridesharing BlaBlaCar, care a devenit în urma ultimei runde de finanţare unul dintre cei mai noi deţinători ai statutului de „unicorn“.

Am luat un Uber până aici – am vorbit cu şoferul şi se pare că şi el foloseşte BlaBlaCar, dat fiind că era din Târgu-Mureş“, povesteşte Istvan Haidekker, country manager al companiei franceze de ridesharing BlaBlaCar pentru România, Ungaria, Serbia şi Croaţia, în cadrul unei întâlniri cu fondatorii de start-up-uri din România (Start-up Grind).

BlaBlaCar a achiziţionat în luna martie 2015 platforma regională AutoHop, pe care Haidekker a înfiinţat-o împreună cu fratele său în 2013 şi care se baza pe un model de business similar: un fel de autostop modern, axat pe eficientizarea costurilor pentru şoferi şi pasageri în cursele dintre oraşe prin conectarea cu pasagerii a conducătorilor de maşini cu locuri libere. BlaBlaCar a fost fondată în 2006 de Frédéric Mazzel, iar în prezent operează în 18 ţări, printre care Franţa, Germania, Ungaria, Spania şi India. BlaBlaCar a devenit unul dintre cele mai puternice start-up-uri din domeniul tehnologiei şi face parte din aşa-numitele companii „unicorn“ - este evaluată în prezent la 1,4 miliarde de euro, potrivit lui Haidekker, după ce, în urma celei mai recente runde de finanţare, în conturile companiei au intrat 200 de milioane de dolari. Anterior, în prima rundă de investiţii, compania a obţinut o capitalizare de 125.000 de dolari, 10 milioane de dolari în cea de a doua şi 100 de milioane de dolari în cea de-a treia.

Extinderea prin achiziţiile unor companii locale ce funcţionează după un model similar a fost o strategie prin care BlaBlaCar şi-a construit reprezentanţele internaţionale, companiile achiziţionate devenind în acest mod birourile locale ale acesteia. Astfel, tot în cursul acestui an, francezii şi-au marcat supremaţia prin achiziţia principalului lor competitor, platforma germană Carpooling.

AutoHop opera deja în Ungaria, România, Serbia şi Croaţia, astfel că, după achiziţie (a cărei valoare este confidenţială), Haidekker a devenit country manager în regiune. Istvan Haidekker s-a născut în Budapesta, dar povesteşte că a avut ocazia să călătorească mult încă din copilărie datorită tatălui său, care lucrează pentru o companie maghiară ce dezvoltă software pentru arhitecţi, pe care îl vinde în mai multe ţări. Chiar dacă nu a fost antreprenor, tatăl său a fost unul dintre modelele sale: „A lucrat pentru una dintre primele companii posttranziţie din Ungaria  şi povestea cum încerca la un moment dat să se inspire din revistele americane din avion pentru a înţelege cum se face marketing.“ Unchii săi i-au fost de asemenea modele – doi dintre ei începuseră o afacere de import, care s-a dovedit de mare succes, răspândindu-se în mai multe ţări –, iar un altul era administratorul unui fond de investiţii.

Orientarea spre antreprenoriat a fost încurajată şi de faptul că încă de la 10 ani a început să aranjeze dosarele tatălui său, activitate pentru care acesta îl plătea, iar la 18 ani mama sa nu i-a mai oferit bani de buzunar, spunându-i că doar educaţia îi va fi plătită, iar în rest va trebui să îşi câştige propriii bani. Ştia să schieze, aşa că a devenit instructor de schi, dar, pentru că nu era mulţumit de câştigurile obţinute, a început prima sa afacere, în primul an de facultate: organizarea de tabere de schi pentru studenţi. „Am ajuns să organizăm tabere pentru 500 de studenţi pe an şi a fost o experienţă cu adevărat antreprenorială, pentru că am început să fac afaceri asumându-mi riscuri, ceea ce este important la 18-19 ani, când ai câteva sute de euro de investit.“

A studiat Finanţele în cadrul Universităţii Corvinus din Budapesta, iar apoi şi-a continuat studiile cu un program masteral în Madrid. Visa ca după pregătirea teoretică să devină bancher de investiţii, însă a renunţat la acest plan după absolvire. „În 2011, când am absolvit masterul, nu era tocmai o perioadă în care băncile de investiţii să fie dornice în a face angajări.“ S-a întors în Ungaria, unde a început să lucreze pentru unchiul său care administra fondul de investiţii şi pentru care a lucrat vreme de doi ani. „Apreciez mult acea perioadă a vieţii mele, am învăţat despre construirea unei afaceri, despre finanţarea unor businessuri, printre ele aflându-se şi cel mai mare site de licitaţii din Ungaria“, îşi aminteşte el despre experienţa de angajat.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/transporturi/cum-se-transforma-un-start-up-in-unicorn-povestea-blablacar-14841032
14841032
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.