Cum a devenit controversatul RCA motor de creştere pentru una dintre cele mai companii din România

Autor: Mircea Nica Postat la 15 martie 2023 181 afişări

Allianz-Ţiriac, al doilea cel mai mare asigurător din piaţă, a atins cel mai mare nivel al profitului şi a volumului de prime brute subscrise în anul 2022, după ce în 2021 falimentul fostului lider al pieţei, City Insurance a forţat compania să contribuie la absorbţia clienţilor lăsaţi în urmă, fapt care a contribuit exponenţial la cele mai bune rezultate de până acum.

Allianz-Ţiriac, al doilea cel mai mare asigurător din piaţă, parte a grupului internaţonal Allianz din Germania, a ajuns în anul 2022 la cele mai bune rezultate de până acum, din punctul de vedere al profitului, care a crescut cu 53% până la 250 mil. lei, în timp ce subscrierile au ajuns al 2,9 mld. lei, în creştere cu 40%, faţă de anul anterior. De-a lungul timpului, compania s-a menţinut printre cele mai mari companii din piaţă, dar evoluţia businessului nu a depăşit praguri semnificative.

În ulltimii 15 ani, Allianz-Ţiriac a avut chiar şi o perioadă de scădere, 2008-2011, iar ulterior ritmurile de creştere au fost ponderate, chiar modeste. Cu toate acestea, anii 2021 şi 2022 au spart bornele businessului, dar în acelaşi timp au adus un element important care a permis companiei să-şi depăşeasca limita, respectiv preluarea unei expuneri semnificative pe segmentul RCA. Virgil Şoncutean, CEO al Allianz-Ţiriac a explicat că segmentul RCA abia a trecut în zona pozitivă, cu o contribuţie de câteva puncta procentuale, dar având un volum semnificativ de RCA, care la finalul anului trecut a depăşit 1,4 mld. lei, în valoare absolută RCA-ul a cântărit cel mai mult la profitabilitate. Astfel, dintr-un profit operaţional de 250 mil. lei la finalul anului 2022, circa 90 mil. lei au venit din investiţii în titluri guvernamentale, iar din restul de 160 mil. lei, o mare parte a venit din zona RCA, a adăugat Adriana Matache, director financiar şi director general adjunct al Allianz-Ţiriac. „Avem şi contribuţie semnificativă la profitabilitate din investiţii. Având o creştere mare a curbelor de randament la nivel de piaţă, noi investim destul de mult în titluri guvernamentale, atunci am avut un venit din investiţii mult mai mare ca urmare a strategiei de investiţii. Din 250 mil. lei, 90 mil. lei vin din investiţii, apoi din 160 mil. lei o mare parte vin din RCA şi asigurările auto, apoi asigurările property, viaţă”, susţine Adriana Matache.

În ceea ce priveşte portofoliul asigurătorului, Virgil Şoncutean a spus că anul trecut asigurările RCA au avut o dinamică importantă, dar cu toate acestea cifra de afaceri consolidată nu a depăşit 50% ca şi pondere. „Asigurările auto au avut o contribuţie semnificativă anul trecut, în special RCA. Am capitalizat şi am fost solidari cu piaţa în ultimii 2 ani de zile fiind unii din jucătorii care au ales să participe şi să absoarbă o parte din efectul falimentului fostului lider de piaţă. Cu toate acestea, asigurările de locuinţă, proprietate şi cele de sănătate au contribuit cu o creştere de două cifre pe parcursul anului trecut. Desigur acest context conjunctural 2021-2022 a dus ca ponderea RCA să se apropie de 50%, cu toate acestea în următoarea perioadă noi contăm în continuare pe o creştere accelerată a asigurărilor de locuinţă, viaţă şi sănătate care vor aşeza şi mai bine echilibrul portofoliului pe care îl avem”, a mai detaliat Virgil Şoncutean.

El a mai adăugat că RCA-ul este o linie de business cu o cerinţă de capital destul de ridicată, dar în acelaşi timp, compania a reuşit să gestioneze necesarul de capital din resursele proprii fără a apela la acţionari. „Cerinţa de capital pentru a susţine creşterea pe RCA este una ridicată. Având în vedere că noi avem o politică foarte echilibrată între creştere şi profitabilitate s-a văzut de-a lungul timpului. Noi nici nu distribuim întreg rezultatul net al companiei către acţionari, ditribuim doar 60%, restul rămân în zona de capitaluri proprii. Deşi am crescut accelerat în zona de RCA pe această linie de business cu cerinţă de capital ridicată nu avem nevoie de infuzie de capital sau să cerem bani de la acţionari pentru a rămâne în piaţă. Reuşim să ne gestionăm cu resursele proprii astfel încât să îndeplinim şi cerinţele de solvabilitate şi să susţinem în continuare creşterea pentru că RCA-ul rămâne o zonă de inters mai ales că este o linie care a devenit profitabilă între timp, chiar dacă este o marjă îngustă de profit, rămâne o linie profitabilă, astfel ineresul nostru este crescut şi de acum înainte dacă este într-o zonă de preţ corect pentru că asta ne asigură solvabilitate pe termen lung”, a mai spus CEO-ul companiei.

Din perspectiva anului 2023, Virgil Şoncutean consideră că fiecare an are şi o componentă de neprevăzut care va fi constatată la finalul anului, dar există o doză de optimism ponderat pentru acest an. „Vrem să continuăm povestea de creştere a volumului de prime cu un pas mai mic decât s-a întâmplat în 2022 pentru că efectul contextual s-a consumat şi mergem pe un efect organic. Pe zona RCA vrem să conservăm portofoliul construit în 2022, cu o creştere accelerată în zona de non-auto şi viaţă pentru a aduce din nou RCA-ul spre un 40% pondere. Din perspectiva profitabilităţii, este un context inflaţionist pe care îl resimţim şi în zona de daune şi cheltuieli. Rata cheltuielilor de 26% este o rată a cheltuielilor extrem de mică faţă de ce se întâmplă în piaţă. Probabil potenţialul de a o duce mai jos este limitat”, susţine Virgil Şoncutean.

Cu toate acestea, CEO-ul Allianz-Ţiriac promite că societatea va rămâne disciplinată în ceea ce priveşte costurile şi cu atât mai mult în acest context inflaţionist. „Vom rămâne disciplinaţi în ceea ce priveşte costurile şi cu atât mai mult în acest context inflaţionist, dar vrem să păstrăm o creştere atât a volumului de prime chiar dacă va fi de o cifră, cât şi a profitului pentru că aşa cum s-a demonstrat şi vedem în jurul nostru cam toţi jucătorii care au fost activi în zona de RCA au avut nevoie de bani de acasă ca să rămână în piaţă. Noi considerăm că suntem destul de maturi să nu mai cerem bani de acasă şi să putem gestiona creşterea viitoare fără ajutorul părinţilor”, a mai adăugat Virgil Şoncutean. Allianz-Ţiriac a ajuns la un volum al primelor brute subscrise în 2022 de 2,9 mld. lei, în creştere cu 40% faţă de anul 2021, în timp ce profitul operaţional a crescut cu 53%, până la 250 mil. lei, faţă de anul 2021. În ceea ce priveşte zona RCA, compania a ajuns la un volum al primelor brute susbcrise de 1,45 mld. lei în 2022, cu 93% mai mult faţă de anul 2021. Anul trecut, compania a ajuns la un număr de 1,5 milioane de clienţi, cu 600.000 mai mulţi faţă de anul 2021, iar din numărul total, 780.000 sunt clienţi RCA.  

Riscul celor 400 mil. euro

În cazul unui cutremur ca cel din 1977 Allianz-Ţiriac şi-a estimat expunerea la un număr de 40.000 daune şi o valoare a daunelor de circa 400 mil. euro. În contextul actual al cutremurelor devastatoare care au avut loc în Turcia, dar şi a cutremurelor din România, Allianz-Ţiriac estimează că în cazul unui cutremur ca cel din 1977, România s-ar confrunta cu aproximativ 40.000 de daune, care ar ajunge la o valoare estimativă de 400 mil. euro. „Riscul de cutremur este riscul principal de catastrofă din România. La nivelul portofoliului nostru care are valoare asigurată undeva la peste 30 mld. euro, din care jumătate sunt zona rezidenţială şi jumătate zona comercială, avem un program de protecţie pentru riscul de cutremur care are o capacitate de aproximativ 1 mld. euro, capacitate care este calculată astfel încât să fie suficient pentru un cutremur cu probabilitate de 0,2%”, a spus Aurel Badea, director general adjunct al Allianz-Ţiriac. El a explicat că în funcţie de probabilitate, cu cât este mai mică, cu atât severitatea este mai mare, iar prin legislaţie şi reglementări, toate companiile de asigurări sunt obligate să îşi calculeze expunerea şi să îşi cumpere protecţie pentru un cutremur cu probabilitate de 0,5%. „Noi practic achiziţionăm protecţie pentru un cutremur care are un impact dublu faţă de cel minim solicitat prin legislaţie pentru a putea face faţă cererilor de despăgubire care ar proveni dintr-un asemenea eveniment. Cutremurul din 1977 este standardul pentru care industria de asigurări îşi cumpără protecţie. Acest 1 mld. euro este suma pe care o estimăm că ar fi suma pe care ar trebui să o plătim în cazul unui cutremur care are o severitate semnificativ mai mare decât cel din 1977”, susţine Aurel Badea.

„Asigurările auto au avut o contribuţie semnificativă anul trecut, în special RCA. Am capitalizat şi am fost solidari cu piaţa în ultimii 2 ani de zile fiind unii din jucătorii care au ales să participe şi să absoarbă o parte din efectul falimentului fostului lider de piaţă.”

Virgil Şoncutean, CEO al Allianz-Ţiriac

„Riscul de cutremur este riscul principal de catastrofă din România. La nivelul portofoliului nostru care are valoare asigurată undeva la peste 30 mld. euro, din care jumătate sunt zona rezidenţială şi jumătate zona comercială, avem un program de protecţie pentru riscul de cutremur care are o capacitate de aproximativ 1 mld. euro, capacitate care este calculată astfel încât să fie suficient pentru un cutremur cu probabilitate de 0,2%.”

Aurel Badea, director general adjunct al Allianz-Ţiriac

„Avem şi contribuţie semnificativă la profitabilitate din investiţii. Având o creştere mare a curbelor de randament la nivel de piaţă, noi investim destul de mult în titluri guvernamentale, atunci am avut un venit din investiţii mult mai mare ca urmare a strategiei de investiţii. Din 250 mil. lei, 90 mil. lei vin din investiţii, apoi din 160 mil. lei o mare parte vin din RCA şi asigurările auto, apoi asigurările property, viaţă.”

Adriana Matache, director financiar şi director general adjunct al Allianz-Ţiriac

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.