Care este meseria pe care dacă o ai în România nu ai cum să fii niciodată şomer pentru că foarte multe companii sunt disperate sa găsească angajaţi în acest domeniu. Cu ce unelte pornesc la „vânătoare” angajatorii

Autor: Ramona Cornea Postat la 06 octombrie 2022 5515 afişări

Cu o rată anuală de creştere de 15-20%, numărul de angajaţi din industria locală de IT, ajuns în prezent la aproximativ 135.000, în creştere cu 200% faţă de acum un deceniu, este însă, în continuare, insuficient. Interesul crescut pentru IT-işti vine astfel la pachet cu eforturi serioase din partea angajatorilor, care spun tot mai des, tot mai tare şi mai răspicat că nu mai găsesc candidaţi. Cu ce „arme” pornesc la „vânătoare” angajatorii din sectorul local pentru a-i aduce în propriile echipe?

„În domeniul nostru de activitate, cei mai buni candidaţi sunt greu de găsit, greu de angajat şi greu de păstrat. Potrivit Gartner, aproape jumătate dintre angajaţii ofertaţi au în vedere deja alte două oferte, şi acesta este şi cazul nostru. Aproape nicio altă industrie nu este la fel de mult caracterizată printr-o lipsă acută de angajaţi calificaţi precum cea de IT. Angajarea, reţinerea şi dezvoltarea de noi talente reprezintă cea mai mare provocare pentru manageri în momentul de faţă”, spune Elena Bogus, Head of People, Thoughtworks, sucursala din România a companiei globale de consultanţă software cu acelaşi nume, cu sediul central în SUA. Compania pe care o reprezintă are în prezent peste 200 de angajaţi în birourile locale din Bucureşti, Iaşi şi Cluj, dar şi angajaţi care lucrează din alte oraşe.

„Cererea de specialişti în tehnologie depăşeşte oferta de pe piaţa muncii, astfel că suntem nevoiţi, ca fiecare companie de altfel, să facem eforturi pentru a ieşi în evidenţă şi pentru a atrage cele mai bune talente”, completează ea.

Despre importanţa spaţiului de birouri în atragerea şi reţinerea angajaţilor, Elena Bogus spune că angajaţii apreciază întotdeauna amenajarea spaţiului de lucru şi crede că este important ca spaţiul de lucru să ajute şi angajatul să se simtă confortabil şi să fie în acelaşi timp stimulat din punct de vedere intelectual. „Poziţionarea într-o zonă uşor accesibilă, precum sediile Thoughtworks România, facilitează recrutarea şi, mai mult decât atât, credem că poate fi un atu în acest proces de atragere a angajaţilor. Pentru noi este important cum se simt angajaţii, cum se încadrează în spaţiul de lucru, dar şi să nu le lipsească nimic”, concluzionează reprezentanta Thoughtworks.

„În domeniul nostru de activitate, cei mai buni candidaţi sunt greu de găsit, greu de angajat şi greu de păstrat. Aproape nicio altă industrie nu este la fel de mult caracterizată printr-o lipsă acută de angajaţi calificaţi precum cea de IT.”

Elena Bogus, head of people, Thoughtworks


O industrie în care angajaţii „uită” să vină la interviu. Roxana Epure, Managing Partner al NextUp, o companie ce furnizează servicii de software pentru afaceri, susţine că cel mai greu se găsesc specialiştii în programare. „Recrutarea este complicată în toate industriile, cu atât mai mult la noi, în IT, unde ai nevoie nu numai de specialişti în programare – aproape imposibil de găsit, cât şi de un anumit tip de vânzători, specialişti în marketing sau customer suport. În ciuda faptului că viaţa este tot mai scumpă sau că ne lovesc consecinţele crizelor economice, energetice, meteorologice, oamenii nu par, deocamdată cel puţin, prea dornici să muncească. Ne confruntăm cu o situaţie paradoxală pe piaţa muncii – angajaţii nu găsesc jobul de vis, iar angajatorii văd la faţă un candidat din zece care au confirmat că vin la interviu cu numai 12 ore înainte”, a spus ea pentru ZF şi Business Magazin.

Compania are 40 de angajaţi şi cinci poziţii deschise în acest moment, dar Roxana Epure spune că au fost şi mai multe. Cea mai mare dificultate în recrutare este însuşi procesul de recrutare. „Expertiza este greu de găsit, cheful de muncă este şi mai rar. În IT a fost mereu provocator, însă acum, deşi se face multă reconversie profesională din alte industrii către IT, tot este insuficient.”

Toţi angajaţii NextUP lucrează şi de acasă, unii lucrează doar de acasă, iar alţii în sistem hibrid. „Avem şi excepţii, colegi care vin zilnic la birou, pentru că aşa preferă, dintr-o disciplină şi consistenţă admirabilă. Managementul lucrului de acasă şi gestionarea echipelor remote nu sunt simple, apar tensiuni care nu existau înainte de pandemie şi care vin din interacţiunea umană limitată. Compensăm asta cât se poate cu întâlniri în afara biroului, prânzuri împreună când suntem la birou”, detaliază Roxana Epure.

Reprezentanta NextUp mai spune că, paradoxal, în atragerea şi retenţia angajaţilor, deşi acum angajaţii lucrează mai mult de la distanţă, în sistem hibrid, locul unde este amplasat sediul şi cât de accesibil este el contează cel mai mult. „Avem norocul de a fi în centrul oraşului, la câteva minute de staţia de metrou Unirii şi birourile noastre sunt luminoase, mari şi aerisite. Probabil că este şi acesta un motiv pentru care angajaţii vin la birou fără să fie obligatoriu. Înţelegem, suntem fiinţe sociale, sentimentul de apartenenţă la o echipă şi interacţiunea umană sunt necesare, le cauţi natural. Tocmai de aceea, deşi lucrăm mult de la distanţă, oricât de rar sau puţin am veni la birou, tot ne inspiră frumosul şi practicul”, explică ea.

Salariile, un factor important în atragerea de candidaţi în IT, au rămas în rând cu piaţa pentru angajaţii NextUp anul acesta. „Ţinem pasul cu piaţa, da. Costurile noastre salariale au crescut, mai ales că pentru produsele noastre este musai să aducem on board oameni cu experienţă, seniori care să îi ridice şi înveţe şi pe începători. Clienţii noştri se confruntă frecvent cu situaţii sofisticate în businessurile lor şi asta pune presiune pe noi pentru a aduce în faţa lor consultanţi bine pregătiţi”, a concluzionat Roxana Epure.

NextUp, fosta companie CIEL România, este dezvoltatorul unui ERP  (Enterprise Resource Planning) cu inteligenţă artificială, un sistem informatic ce se conformează proceselor operaţionale de afaceri şi antreprenoriatului cotidian.

„Ne confruntăm cu o situaţie paradoxală pe piaţa muncii – angajaţii nu găsesc jobul de vis, iar angajatorii văd la faţă un candidat din 10 care au confirmat că vin la interviu cu numai 12 ore înainte. (...) Expertiza este greu de găsit, cheful de muncă este şi mai rar. În IT a fost mereu provocator, însă acum, deşi se face multă reconversie profesională din alte industrii către IT, tot este insuficient.”

Roxana Epure, managing partner, NextUp            


Facultăţile, mină de aur pentru găsirea angajaţilor din IT. Pentru Softbinator Technologies, companie românească de dezvoltare software, provocările apar la recrutarea inginerilor cu mai multă experienţă în domeniu. Un factor care îi ajută în recrutare este legătura constantă cu facultăţile care formează viitorii angajaţi. „Avem o relaţie foarte bună cu facultăţile de profil, investim constant în zona de educaţie, iar acest lucru ne ajută să deţinem un pipeline constant de tinere talente care se alătură echipei noastre. Provocările apar la recrutarea inginerilor cu mai multă experienţă în domeniu. În astfel de cazuri, acordăm o atenţie sporită asupra unor aspecte precum anii de experienţă, aptitudinile reale ale acestora, potenţiala adaptare la cultura noastră organizaţională, motivaţia şi obiectivele de creştere într-un anume orizont de timp”, a declarat Alex Dianu, Chief Operating Officer al Softbinator.

În prezent, grupul Softbinator se apropie de 180 de angajaţi şi colaboratori, iar numărul de posturi deschise variază în funcţie de obiectivele stabilite în ceea ce priveşte dezvoltarea companiei pe termen mediu şi lung. „Odată cu listarea pe Bursa de Valori Bucureşti la finalul anului trecut, compania noastră a intrat într-o etapă de dezvoltare accelerată prin extinderea la nivel internaţional, realizarea de tranzacţii de tip M&A, efectuarea de investiţii în cercetare şi dezvoltare în blockchain şi cloud (DevOps), precum şi lansarea de noi linii de business în aceste domenii. Astfel, de la acel moment şi până în prezent, am crescut semnificativ numărul de angajaţi şi colaboratori, atât printr-o campanie continuă de recrutare, cât şi prin tranzacţiile de M&A efectuate în această perioadă – achiziţiile WiseUp, Digital Tailors şi e-spres-oh”, a mai spus reprezentantul companiei. Obiectivul principal al Softbinator este ca în următorii doi ani să dubleze numărul angajaţilor la nivelul grupului.

 Compania a implementat o politică de lucru hibrid încă dinainte de declanşarea pandemiei de COVID-19. „Echipele noastre au flexibilitatea să îşi organizeze programul astfel încât să existe un echilibru între munca din birou şi munca de acasă. Totodată, pentru a fi siguri că echipele noastre sunt conectate şi interacţionează în permanenţă, utilizăm pentru întâlniri şi alte aspecte operaţionale o serie de aplicaţii care fac ca activitatea acestora să fie efectuată cât mai cursiv.  În ceea ce priveşte ponderea birou versus acasă, în prezent, 40% dintre angajaţi lucrează de la birou. Cu toate acestea, procentul variază constant în funcţie de tipologia şi solicitările pentru anumite proiecte”, afirmă Alex Dianu.

El crede că spaţiul de birouri este unul dintre principalele elemente prin care o companie îşi poate atrage şi reţine angajaţii. „De-a lungul existenţei noastre, echipele din cadrul companiei au avut în permanenţă opţiunea de a lucra în mod hibrid, în funcţie de nivelul de încărcare la nivel de activitate. În acelaşi timp, în industria în care activăm, spaţiul de birouri este unul dintre principalele elemente de atragere şi retenţie a angajaţilor, iar din acest motiv am avut în vedere ca spaţiul în care ne desfăşurăm activitatea să fie unul generos şi în care colegii noştri să poată să îşi pună în valoare creativitatea”, a concluzionat reprezentantul Softbinator.

„Provocările apar la recrutarea inginerilor cu mai multă experienţă în domeniu. În astfel de cazuri, acordăm o atenţie sporită asupra unor aspecte precum anii de experienţă, aptitudinile reale ale acestora, potenţiala adaptare la cultura noastră organizaţională, motivaţia şi obiectivele de creştere într-un anume orizont de timp.”

Alex Dianu, Chief Operating Officer, Softbinator


De la un factor esenţial în recrutare la un aspect prea puţin relevant. Pentru Connections Consult, companie locală specializată în furnizarea de soluţii software şi servicii IT, recrutarea vine cu o provocare în a găsi specialişti care să corespundă nevoilor actuale ale companiei. „Traversăm un context economic dificil, marcat de instabilitate şi de lipsa  predictibilităţii. Pe acest fond, oamenii devin destul de indecişi şi reticenţi în a-şi schimba locul de muncă. De asemenea, este o provocare să găsim specialişti care să corespundă nevoilor noastre actuale. Piaţa în care activăm este extrem de efervescentă şi într-o continuă dezvoltare”, spune Claudiu Stăniloiu, Chief Human Resouces Officer în cadrul companiei.

Numărul angajaţilor Connections Consult a ajuns la aproximativ 270 şi are peste 25 de posturi deschise. În prezent, aproximativ 80% dintre angajaţii companiei lucrează de acasă, iar restul de 20% de la birou. „Dacă până anii trecuţi biroul şi spaţiul de lucru reprezentau un factor esenţial în atragerea şi reţinerea angajaţilor, lucrurile s-au schimbat odată cu declanşarea pandemiei. Astăzi, biroul pus la dispoziţie este mai puţin relevant, ţinând cont că majoritatea angajaţilor noştri preferă să lucreze de acasă”, spune Claudiu Stăniloiu despre importanţa spaţiului de birouri în recrutarea şi retenţia angajaţilor.

„Traversăm un context economic dificil, marcat de instabilitate şi de lipsa  predictibilităţii. Pe acest fond, oamenii devin destul de indecişi şi reticenţi în a-şi schimba locul de muncă. Piaţa în care activăm este extrem de efervescentă şi într-o continuă dezvoltare.”

Claudiu Stăniloiu, Chief Human Resouces Officer, Connections Consult


E-commerce-ul, sărac în specialişti. Pentru VTEX Central and Eastern Europe, o companie ce oferă o platformă de e-commerce pentru branduri şi retaileri cu vânzări de peste 1 milion de euro, dificultăţile în recrutare sunt legate de găsirea de specialişti în e-commerce. „Cea mai mare dificultate în recrutare în domeniul nostru este găsirea de oameni specializaţi în e-commerce, indiferent de poziţia pentru care candidează. Din acest motiv investim constant în educarea şi formarea lor. Pe lângă aptitudinile necesare postului, specialistul în comerţ digital necesită o combinaţie de cunoştinţe de marketing, vânzări, tehnologice, logistică şi finanţe”, spune Anişoara Munteanu, chief of staff în cadrul VTEX Central and Eastern Europe.

Echipa VTEX numără peste 1.700 de angajaţi în toate cele 38 de ţări în care compania este prezentă, conform cifrelor înregistrate în martie 2022. În acest moment, businessul are 43 de locuri de muncă disponbile în 27 de unităţi. Joburile fac parte din cinci domenii de activitate şi sunt alocate pe şase trepte de vechime. „În Europa de Est, regiune coordonată din România, suntem în proces de recrutare pentru cinci specialişti în e-commerce, care să completeze echipele de solution architects, customer excellence analysts şi software engineers”, a completat Anişoara Munteanu.

Potrivit ei, VTEX a actualizat recent atât pachetele de asigurări oferite angajaţilor, cât şi cele de beneficii. Adiţional, toţi angajaţii companiei, indiferent de ţară, primesc subvenţii la cursurile de engleză, portugheză sau spaniolă, dar şi un buget pentru anumite cursuri tehnice pentru rolul lor. La fel ca alte beneficii, spaţiul de lucru este în sine important pentru angajaţi, crede ea. „Deşi nu este un criteriu eliminatoriu, angajaţii apreciază modul în care este amenajat un spaţiu de birouri. Mai mult, în cazul programului de muncă hibrid, cel mai mulţi angajaţi apreciază locul unde este amplasat spaţiul de birouri. Foarte multe companii fac greşeala de a alege spaţii îndepărtate de mijloacele de transport, doar pentru că oferă mai multe facilităţi şi spaţiu, uitând să ia în calcul timpul petrecut în trafic de angajaţi. Am ales un sediu într-o zona accesibilă, fiind aproape de centrul oraşului, de staţia de metrou şi multiple staţii de autobuz şi de un centru mare comercial”, a concluzionat Anişoara Munteanu.

„Cea mai mare dificultate în recrutare în domeniul nostru este găsirea de oameni specializaţi în e-commerce, indiferent de poziţia pentru care candidează.”

Anişoara Munteanu, chief of staff, VTEX Central and Eastern Europe


Biroul, o destinaţie în sine. Spre deosebire de companiile pentru care spaţiul de birou nu mai reprezintă un factor relevant, pentru altele spaţiul de lucru este încă o parte importantă din procesul de recrutare şi de păstrare a angajaţilor. „În ultimii doi ani, birourile s-au transformat pentru tot mai multe companii într-o destinaţie în sine – un spaţiu echipat si amenajat în aşa fel încât să te simţi chiar mai bine decât în propria casă atunci când lucrezi. Biroul nu mai este privit ca o zonă de desfăşurare a activităţii, ci a dobândit un rol important în atracţia şi, mai ales, retenţia angajaţilor care găsesc în acest areal instrumente şi oameni care le facilitează evoluţia profesională, dar şi starea de bine”, afirmă Tudor Ionescu, head of A&T Services Office în cadrul CBRE România.

Localizarea sediului rămâne, mai ales pentru Bucureşti, un criteriu încă extrem de important pentru atragerea şi fidelizarea angajaţilor, companiile urmărind accesul facil la transportul public, în special la metrou, spune el. De asemenea, facilităţile din vecinătatea biroului sunt importante: formatele de retail ale clădirii sau împrejurimile, opţiunile de shopping şi cele culturale, dar şi cele de petrecere a timpului liber după program contribuie foarte mult în obţinerea combinaţiei reuşite care transformă venitul la birou într-o alegere a angajatului.

„Cu precădere pentru companiile din IT, dar tot mai vizibil şi în alte domenii, sediul companiei, de la clădirea în care se află până la ambientul spaţiului de lucru, trebuie să fie o destinaţie în sine, atractivă şi inspiraţională pentru angajaţi.”

Tudor Ionescu, head of A&T Services Office, CBRE România


În portofoliul gestionat de echipa de Property Management CBRE România, care include peste 1 milion de metri pătraţi, din care peste 600.000 de metri pătraţi sunt spaţii de birouri, gradul de prezenţă în clădirile de birouri la începutul lunii august a fost de aproximativ 60%, calculat prin raportarea la numărul de carduri de acces utilizate zilnic.

„În prima jumătate a anului 2022, numeroase companii au securizat spaţii de birouri în Capitală, peste 132.500 mp fiind tranzacţionaţi, cu 18% mai mult decât în aceeaşi perioadă din 2021. Cererea netă a reprezentat 69% din totalul tranzacţionat, fiind cu 60% mai mare decât cea înregistrată în semestrul întâi al anului trecut, ceea ce reprezintă un semnal puternic de încredere în piaţă pe care companiile chiriaşe îl transmit. O treime din totalul spaţiilor de birouri tranzacţionate a fost generată de companii din IT&C”, spune şi Valeriu Toma, Head of Property Management în cadrul CBRE România.

Şi în sectorul IT, localizarea sediului şi amenajarea spaţiului de lucru sunt argumente principale pentru angajatori şi motive de selecţie a viitorului loc de muncă pentru candidaţi, este de părere Tudor Ionescu. „În acest domeniu, companiile oferă mai mult decât un sediu, investesc în punerea în valoare a spaţiului de birouri prin concepte personalizate, unice. Cu precădere pentru companiile din IT, dar tot mai vizibil şi în alte domenii, sediul companiei, de la clădirea în care se află până la ambientul spaţiului de lucru, trebuie să fie o destinaţie în sine, atractivă şi inspiraţională pentru angajaţi. Companiile din sectorul IT&C caută sedii cu spaţii generoase, aflate central, cu acces rapid la mijloacele de transport în comun, dar şi pentru a deservi nevoi specifice propriilor angajaţi”, afirmă el.

„O treime din totalul spaţiilor de birouri tranzacţionat a fost generat de companii din IT&C.”

Valeriu Toma, Head of Property Management în cadrul CBRE România.


O industrie care nu dă semne de stagnare. Digitalizarea companiilor de pe piaţa locală a adus după sine şi o creştere puternică a sectorului de IT din România. Astfel, numărul angajaţilor din acest sector a crescut cu mai mult de 200% în ultimul deceniu, de la puţin peste 39.000 de persoane în iulie 2013 la aproape 135.000 în aceeaşi lună din anul 2022, după cum arată datele de la Institutul Naţional de Statistică (INS).

Creşterea nevoii de angajaţi în acest sector a venit şi cu salarii mai mari. Astfel, în ultimul deceniu salariile IT-iştilor aproape că s-au triplat şi ele, de la circa 3.600 de lei în iulie 2013 la mai mult de 9.500 de lei net în iulie 2022. Astfel, aceşti angajaţi câştigă aproape 2.000 de euro în fiecare lună, de mai bine de două ori mai mult faţă de salariul mediu net pe economie.

În plus, creşterea industriei de IT va continua în perioada următoare, atât din perspectiva numărului de angajaţi, cât şi din cea a salariilor, crede Şerban Mrejeriu, senior HR consultant în cadrul AIMS International România, o companie de consultanţă în resurse umane. „Nu există nici un motiv să credem că ritmul de creştere al acestei industrii se va tempera. Tranziţia către o economie digitală şi automatizarea industriei şi a serviciilor oferă tot mai mult de lucru specialiştilor din IT. Majoritatea companiilor de pe piaţă au planuri de creştere. România a ajuns o piaţă tot mai atractivă pentru investiţiile străine”, a spus Mrejeriu.

În plus, el susţine că anul 2022 a fost un alt an bun pentru industria locală de IT.  Firmele locale îşi cresc numărul de angajaţi în medie cu 15%-20% de la an la an şi pe piaţa locală vin constant firme noi.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.