Povestea tinerilor antreprenori români şi a maşinilor lor zburătoare

Autor: Dorin Oancea Postat la 06 noiembrie 2012 249 afişări

Cosmin Negrea, 23 de ani şi Cristian Arhire, 28 de ani, din Ploieşti, antreprenori, proprietari ai companiei Eyecloud, mi-au oferit momentul „uau" al acestui an cu ideea lor de afaceri. Nu sunt singurii, nu au inovat, dar sunt tineri, simpatici şi par a fi intrat pe piaţă la momentul potrivit.

În vara acestui an un cioban a trăit, probabil, spaima cea mare a vieţii, când, călare pe bicicletă fiind, s-a trezit "atacat" de un destul de mare obiect zburător; era una din dronele băieţilor de la Eyecloud care venea la aterizare, după ce fotografiase o zonă de bălţi de pescuit. Ciobanul s-a speriat de zgomotul destul de puternic, bicicleta a luat-o cumva razna, iar omul a reacţionat înspăimântat, dar viguros; "...ne-au ajuns destule vorbe la urechi", zâmbeşte Cosmin Negrea.

Este doar un episod comic din saga începută în acest an de cei doi prieteni; este vorba de o companie de fotografii şi filmări aeriene, realizate cu ajutorul unor drone. Iar imaginile luate de la cei 250 de metri înălţime la care se pot ridica aparatele celor doi - e maximul permis de lege pentru a nu intersecta culoarele de zbor ale avioanelor - pot schimba complet imaginea, perspectivele şi viziunea asupra unei dezvoltări imobiliare, a unui teren agricol sau a unei zone de agrement.

Cei doi, vecini şi prieteni de mult timp, nu sunt la prima aventură antreprenorială. Cosmin Negrea este activ în mediul online în zona de design şi promovare pe social media, iar Cristian Arhire a realizat chiar un exit - a vândut un magazin online de modelism, destinat modelelor de maşini radiocomandate. Apropierea de respectiva zonă, tehnică, destinată unui public avizat, i-a permis să treacă mai apoi în spaţiul roboţilor zburători. Ideea le-a venit celor doi din nevoie; un apropiat lucra la o companie de construcţii şi avea nevoie de imagini pentru portofoliu. Luate la nivelul solului imaginile nu au fost prea grozave, aşa că au tras câteva cadre dintr-o nacelă înălţată la vreo nouă metri, iar perspectiva s-a schimbat. O cameră micuţă şi un elicopter fără prea mare stabilitate le-au oferit mai apoi o idee despre imaginile ce le-ar putea obţine din aer; erau mişcate, dar aveau potenţial.

Aşa că au trecut pe echipament foto şi video profesional, amplasat pe două drone, un octocopter şi un hexacopter ("octo" se treaduce prin opt elice, motoare de mare capacitate, circa 4 kilograme de echipament video şi un diametru de circa un metru, în timp ce "hexa" se bucură de şase motoare, o capacitate utilă de circa două kilograme şi un diametru de 60 de centimetri, ce îl fac utilizabil chiar şi în interiorul halelor). Cei doi spun că există magazine specializate, pe internet, unde aparate "ready to fly" pot fi procurate la preţuri ce încep de la 5 - 6.000 de euro, dar că o soluţie fezabilă este procurarea de componente separate şi asamblarea acestora într-o maşină potrivită cu nevoile utilizatorului. Aşa că poţi comanda electronica din Germania şi cadrul şi braţele din Australia şi să îţi creezi propria maşină zburătoare; ordinul de mărime al preţului este în acest caz de zeci de mii de euro, poate chiar 40.000. Fiind o afacere la început de drum, sumele acesteia nu au cum fi impresionante - mai ales că afacerea a început să "producă" de doar câteva luni. Dar perspective există. "Avem proiecte în desfăşurare pentru companii de construcţii sau pentru dezvoltatori imobiliari interesaţi să urmărească stadiul lucrărilor. Afacerea a fost bine primită în piaţă şi cel mai important lucru este ca oamenii să fie familiarizaţi cu conceptul", explică Cosmin Negrea. Este vorba de reţinerile fireşti pe care le poate încerca oricine aude de fotografie aeriană, pentru că îşi imaginează că este vorba de un fotograf într-un avion sau într-un elicopter, cu costurile de rigoare. Practic, soluţia băieţilor de la Eyecloud înseamnă trecerea din zona "mii bune de euro" la "câteva sute de euro" pentru o şedinţă foto sau video, ceea ce înseamnă o diferenţă demnă de luat în seamă. "Complexitatea unui contract este dată de numărul de zboruri, de configuraţia terenului, de tipul de cameră folosită, de condiţiile meteo şi de distanţa pe care o parcurgem de la Ploieşti."

Pe de altă parte, am întâlnit un model de afaceri care, sincer, mi-a plăcut. "Banii sunt importanţi până la un anumit punct", mi-a subliniat Cristian Arhire. "Important este să lucrăm ceea ce ne place nouă."

"Vrem să ne extindem. Poate un magazin online cu fotografii, poate în zona de video, pe transmisii live sau pentru înregistrări", adaugă Cosmin Negrea. Şi nu numai; fotografia aeriană se pretează de la o banală petrecere la construcţii, agricultură, topografie, media, asigurări sau inspecţii.

Cum spuneam: nu sunt singurii care fac asta, pentru că am aflat că mai există firme ce fac acest tip de afacere, nu au inovat, dar par a fi intrat în afaceri la momentul potrivit şi par a fi intuit formarea unei pieţe cel puţin interesante. Mi-au plăcut tinereţea lor, modul dezinvolt cu care au abordat afacerile, pragmatismul, ba chiar şi umbra de superioritate pe care au abordat-o în discuţie, când i-am întrebat de concurenţă, de exemplu. Merg cu o maşină de teren şi au unul dintre cele mai ciudate portbagaje pe care le poţi întâlni la cineva. Şi, lucru remarcabil pentru vremurile pe care le trăim, concentrate poate prea mult pe internet la capitolele inovaţie şi prospeţime, fac un business care se promovează pe internet, dar se desfăşoară în aer liber şi la înălţime.

Urmărește Business Magazin

/analize/povestea-tinerilor-antreprenori-romani-si-a-masinilor-lor-zburatoare-10272873
10272873
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.