Terapia-Ranbaxy ataca pozitia GSK

Postat la 27 iunie 2006 1 afişăre

Cu un nou proprietar, o noua conducere, dar si o noua denumire, Terapia-Ranbaxy are si multe ambitii. Dupa ce a platit 324 milioane de dolari pentru a cumpara Terapia, Ranbaxy isi calculeaza miscarile pentru a ajunge detrona liderul pietei romanesti, GlaxoSmithKline.

Cu un nou proprietar, o noua conducere, dar si o noua denumire, Terapia-Ranbaxy are si multe ambitii. Dupa ce a platit 324 milioane de dolari pentru a cumpara Terapia, Ranbaxy isi calculeaza miscarile pentru a ajunge detrona liderul pietei romanesti, GlaxoSmithKline.

 

Povestea achizitiei are in spate o istorie de mai bine de un deceniu. In urma cu zece ani, un olandez a investit in Romania intr-o fabrica de textile. In acest rastimp, el a incercat sa-l convinga pe fratele sau sa vina sa faca afaceri pe piata romaneasca. Acum trei ani, acesta a vizitat Romania pentru prima data. Convins de spusele fratelui sau, a incercat aceeasi strategie cu presedintele companiei pentru care lucra. Trei ani mai tarziu, cel mai mare producator de medicamente din India a cumparat de la compania de investitii Advent una dintre cele mai mari fabrici de profil din Romania, Terapia.

 

In aceasta istorie, veriga de legatura este Peter Burema, omul care a ascultat sfatul fratelui sau si l-a convins pe presedintele Ranbaxy ca merita sa cumpere o afacere in Romania. Burema va fi CEO al companiei rezultate, iar seful indian este incantat de achizitia facuta.

 

"Terapia este o bijuterie", spune Malvinder Singh, presedinte si director general al Ranbaxy. "Compania are o gama interesanta de produse, un brand puternic, recunoastere pe piata romaneasca si facilitati de cercetare-dezvoltare", si-a justificat Singh afirmatia, dar si suma platita pentru achizitie - 324 de milioane de dolari. Mai mult decat atat, managerul Ranbaxy crede intr-o evolutie puternic ascendenta in urmatoarea perioada. "Piata de medicamente din Romania va creste mai mult decat in alte tari", spune Singh. Iar compania indiana vrea sa profite la maxim, obiectivul declarat fiind instalarea pe prima pozitie din topul companiilor farmaceutice din Romania.

 

La sfarsitul primului trimestru, Terapia se clasa pe pozitia a opta, conform datelor furnizate de compania de cercetare a pietei Cegedim. Daca se iau in considerare si afacerile Ranbaxy din Romania, cota combinata de piata se ridica, potrivit reprezentantilor firmei, la 5,5%, valoare cu care Terapia-Ranbaxy s-ar pozitiona pe locul al saselea. Cel mai mare producator de medicamente din Romania este grupul britanic GlaxoSmithKline (GSK), cu 8,7% din piata.

 

Responsabil pentru aceasta tinta este Peter Burema, presedinte Ranbaxy Europa, CSI, Africa & America Latina si proaspat numit in pozitia de CEO al Terapia-Ranbaxy, nume sub care se vor desfasura de acum inainte operatiunile combinate ale celor doua companii. Iar Burema sustine ca poate atinge obiectivul chiar fara a face alte achizitii, dar profitand la maxim de cresterea vanzarilor de medicamente generice (produse farmaceutice care utilizeaza substante active a caror perioada de protectie a expirat). Pe plan mondial, dar si in Romania, se estimeaza ca vanzarile de generice vor creste cu un ritm mult mai rapid decat piata totala, chiar daca valoarea business-ului cu generice este mult mai mica decat a afacerilor cu medicamente aflate sub protectia patentului.

 

"Genericele sunt afacerea noastra si am inregistrat cea mai mare crestere din acest sector la nivel mondial", spune Burema. Planurile pentru Terapia vizeaza transformarea fabricii din Cluj-Napoca intr-un hub de productie pentru piata europeana si Comunitatea Statelor Independente (CSI), unde interesele Ranbaxy sunt foarte mari. "Vrem sa lansam peste 40 de molecule in urmatoarele 18 luni", declara noul manager al Terapia-Ranbaxy. Adica mai mult de doua noi produse pe luna. Prioritatile inca nu s-au stabilit si inca nu se stiu, sustine Burema, ce molecule vor fi produse in Romania. In plus, profitand de faptul ca Romania va fi membra a UE - "de la 1 ianuarie 2007, sunt convins" - piata romaneasca este si o buna rampa de lansare si testare a produselor, destinate pietei europene.

 

Dar cum nu este suficient sa produci, trebuie sa si vinzi, Ranbaxy are importante planuri de crestere a numarului de angajati. De la 250 de oameni de vanzari acum, Terapia-Ranbaxy vrea sa ajunga macar la 350 pana la sfarsitul anului.

 

In aceasta strategie se inscrie si pastrarea numelui Terapia, care este, potrivit companiei, "un brand foarte puternic, care a crescut treptat si care reflecta incredere". Spre comparatie, cehii de la Zentiva au renuntat la numele Sicomed, dupa achizitia de anul trecut a producatorului bucurestean.

 

Cu noi produse, productie locala si o forta de vanzari intarita, Terapia-Ranbaxy vizeaza pentru acest an vanzari in crestere cu 25%, peste cresterea estimata a pietei - de 15%, si o cota de 6,2% la sfarsitul anului.

Lupta pentru cote de piata abia incepe insa, cu giganti ai industriei ca GSK, Novartis sau Pfizer, care nu se vor lasa batuti de o companie indiana mult mai mica, dar extrem de ambitioasa.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Terapia-Ranbaxy ataca pozitia GSK
/actualitate/terapia-ranbaxy-ataca-pozitia-gsk-1006263
1006263
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.