Ce şanse au companiile antreprenoriale româneşti să devină “multinaţionale ale estului”? Toate companiile care au performat bine trebuie să se gândească la extinderea în alte ţări. O nouă piaţă poate să fie un atuu în plus

Autor: Mirabela Tiron Postat la 26 decembrie 2021 69 afişări

Tot mai multe companii, nu doar din tehnologie, exportă modelul de business în afara graniţelor, câştigă noi pieţe şi îşi consolidează operaţiunile, activând ca adevărate “multinaţionale” ale estului.

Tot mai  multe companii, nu doar din tehnologie, exportă modelul de business în afara graniţelor, câştigă noi pieţe şi îşi consolidează operaţiunile, activând ca adevărate “multinaţionale” ale estului. Este acest concept funcţional în prezent şi poate să fie folosit în orice sector? Realitatea din teren arată că firmele din tehnologie au din start un atuu în deschiderea graniţelor, însă pe piaţa locală dar şi în regiune apar tot mai multe firme din sectoare precum transport de marfă, producţie sau turism care exportă cu success modelul de business în afara graniţelor.

În România cel mai cunoscut nume este cel al producătorului de roboţi software uiPath când vine vorba de firme care au depăşit graniţele. Compania  a scris istorie fiind prima firmă plecată din România şi care a ajuns pe Wall Street, cea mai mare Bursă la nivel mondial. Tot în tehnologie, start-upul românesc DRUID, specializat în tehnologie pentru automatizare şi aplicaţii conversaţionale lansat de Liviu Drăgan, a depăşit graniţele şI va ajunge pe piaţa din Africa de Sud, în urma unui parteneriat cu Tengent Solutions, companie de software şI tehnologie.

“Dacă ne uităm în tehnologie vedem iniţiative de succes, cum este flowx.ai sau Druid, produsul este uşor de transportat, barierele de intrare mici. Toate companiile care au performat bine trebuie să se gândească la extinderea în alte ţări. O nouă piaţă poate să fie un atuu în plus”, a spus Ciprian Ladunca, managing partner la LCL Advisory. Companiile din tehnologie se uită către marile centre financiare când vine vorba de depăşirea graniţelor, Londra, Dubai, Singapore şi America reprezintă destinaţiile luate în vizor. Companii din alte sectoare se uită la ţările aproape de graniţă, pot exporta modelul de business în ţări apropiate.

“Accesul la pieţe precum Bulgaria, Ungaria este mai facil pentru companii din alte sectoare în afară de tehnologie. Nu sunt însă multe firme care să se multiplice pentru că asta necesită resurse”, a spus Ladunca.

În sectoare precum curierat, transport de marfă sau turism au apărut deja firme care şi-au multiplicat modelul de business în afara graniţelor.

În turism, lanţul hotelier ungar Danubius deţine 56 de hoteluri în Ungaria, Cehia, Slovacia, Marea Britanie, dintre care trei unităţI în România. Grupul este deţinut de CP Holding din Londra. Operatorul a adunat toate unităţi spa pe care le gestionează în Europa sub brandul Ensana. Mark Hennebry, preşedintele grupului Ensana, declara că grupul caută continuu să se extindă şi să descopere noi oportunităţi. Complexul turistic deţinut de grupul ungar în România este format din hotelul Danubius Health Spa Resort Sovata (patru stele), Danubius Health Spa Resort Brădet (patru stele) şi Hotel Făget (două stele). Cele trei hoteluri au în total 800 de locuri de cazare în aproape 400 de camere duble.

La titlul de “multinaţională” a estului ar putea candida şi Sole Mizo, unul dintre cei mai mari producători de lactate din Ungaria, prezentă şi în România din 2008 prin firma Sole Mizo România şi care face parte din grupul Bonaform. Sole Mizo România are în portofoliu lactate sub brandul Sole Mizo şi mezeluri, fiind din 2013 distribuitorul exclusiv al mezelurilor fabricate de Pick Szeged din Ungaria. Grupul are activităţi în Ungaria, Serbia, Kosovo, Bosnia, Macedonia şi România şi este condus de Gerbrant de Boer.

Şi pe piaţa locală, în alte sectoare decât cel al tehnologiei, sunt firme ce ar putea să devină multinaţionale ale estului. FAN Courier, cel mai mare jucător de pe piaţa locală, a deschis un birou la Budapesta, după ce a marcat expansiunea în străinătate cu un birou în Bulgaria. Compania a fost fondată de Adrian Mihai, împreună cu fratele său Neculai Mihai şI cu prietenul lor Felix Pătrăşcanu în 1998 iar anul trecut a bifat afaceri de un milliard de lei.

Extinderea în afara graniţelor a fost o mutare câştigătoare şi pentru TTS (Transport Trade Services), cel mai mare transportator integrat de mărfuri din bazinul Dunării, listat la Bursă, cu activitate din 1997, care deţine o flotă de macarale plutitoare, silozuri şi platforme în porturi, precum şi flota fluvială  formată din 481 de unităţi.

Încă din 2014, TTS  a constituit filiala TTS GmbH din Viena, casa de expediţii axată pe zona Dunării de sus (Slovacia, Austria, Germania). Ulterior, în 2016 compania a dobândit 51% din capitalul social al societăţii Plimsol Zrt care deţine 100% din firma Fuvlius Zrt, ambele din Budapesta. Ulterior, TTS a extins prezenţa în Ungaria când a fost achiziţionat integral Port of Fajsz Kft, un mic port la Dunăre, la sud de capitala Ungariei, care deserveşte flota TTS. Compania este prezentă, de asemenea, în Serbia şi Croaţia printr-un agent permanent.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.