Operatorii low-cost se bucura primii

Postat la 09 ianuarie 2007 1 afişăre

In ultimii ani, orice declaratie a unui operator aerian se termina cu inevitabilul: "va fi cu siguranta mai bine din 2007, odata cu intrarea in vigoare a acordului open-sky". Pentru moment insa, faptul ca liberalizarea transporturilor aeriene in Europa se extinde si asupra Romaniei pare sa impulsioneze doar piata low-cost si deocamdata cu destule hopuri.

In ultimii ani, orice declaratie a unui operator aerian se termina cu inevitabilul: "va fi cu siguranta mai bine din 2007, odata cu intrarea in vigoare a acordului open-sky". Pentru moment insa, faptul ca liberalizarea transporturilor aeriene in Europa se extinde si asupra Romaniei pare sa impulsioneze doar piata low-cost si deocamdata cu destule hopuri.

 

Avandu-se in vedere aderarea Romaniei la Uniunea Europeana - la 1 ianuarie 2007 -, va aducem la cunostinta ca incepand cu aceasta data, nu mai trebuie sa transmiteti spre aprobare la autoritatea de aviatie civila din Romania programele de operare a zborurilor regulate (...)", suna inceputul unui mesaj trimis de Directia de Aviatie Civila din cadrul Ministerului Transporturilor pe 28 noiembrie 2006 catre toate cele 22 de companii aeriene care au activitati in Romania.

 

Stirea marcheaza cea mai importanta schimbare de care aveau nevoie companiile aeriene de pe piata. De acum se cheama ca "zburatorii" au scapat de chinul solicitarii de autorizatii - "cel mai neplacut moment al anului", dupa cum il descrie directorul KLM, Alexandru Dobrescu. "Practic, companiile va trebui doar sa ne anunte ce curse regulate au, mai mult pentru statisticile noastre, iar initierea zborurilor se va putea face dupa un control autorizat al aeronavelor si dupa stabilirea culoarului de zbor, respectiv a disponibilitatii aeroportului, din punct de vedere logistic", explica directorul Directiei de Aviatie Civila, Bogdan Donciu.

 

Pentru Europa, tratatul care creeaza o piata comuna in domeniul transporturilor a fost semnat in 1992 si a insemnat liberalizarea traficului aerian european, permitand tuturor companiilor aviatice din statele membre UE sa transporte pasageri si marfa in spatiul comunitar si sa beneficieze, in fiecare dintre statele membre, de drepturi egale cu cele ale companiilor locale.

 

Aplicarea in Romania a acordului open-sky permite ca o companie aeriana straina sa initieze curse aeriene nu numai spre tara de origine, ca pana acum, ci spre orice des-tinatie vrea, sa isi faca baze aeriene intr-un oras romanesc (principalul avantaj fiind posibilitatea de innoptare a avioanelor la baza) si sa opereze curse interne, iar pentru companiile aeriene romanesti inseamna ca pot sa isi faca baze aeriene in alte tari si sa opereze acolo curse interne sau externe.

 

Dar vor aparea astfel de schimbari? Directorul general al KLM Romania, Alexandru Dobrescu, este de parere ca vor fi miscari in piata, dar nu imediat si, mai ales, nu in cazul companiilor de linie: "In prima jumatate a anului, cinci-sase luni in medie, nu se va intampla mai nimic notabil. Poate mai incolo". Practic, directorul KLM Romania este de parere ca unul dintre cele mai importante avantaje ale open-sky - deschiderea de baze aeriene ale companiilor straine in Romania - nu se va intampla prea curand: "Piata romaneasca nu este destul de dezvoltata pentru asta. Ar insemna sa am un trafic spectaculos care sa justifice tinerea in Romania a catorva aeronave".

 

Alexandru Dobrescu exemplifica prin faptul ca grupul aerian olandez si-a facut de-a lungul anilor mai multe baze aeriene in strainatate, dar in zone, respectiv tari unde asa ceva se justifica din punctul de vedere al numarului de pasageri. "Exista KLM Asia, KLM Marea Britanie (unde se zboara pe curse interne) sau KLM Canada, dar acestea sunt piete adevarate din punctul de vedere al profitului", spune Alexandru Dobrescu.

 

Unii operatori sustin insa ca e o chestiune de perspectiva, care priveste deciziile pe termen mediu sau pe termen lung: "Da, ne putem gandi ca peste cativa ani piata locala va creste si poate va deveni un hub zonal, moment in care s-ar justifica o baza a companiei noastre aici", spune Corina Enciu, country manager al British Airways pentru Romania si Republica Moldova. Varianta este luata in considerare si de Lufthansa Romania, dar in acelasi orizont de timp.

 

Singurii care s-au grabit sa profite de deschiderea cerurilor sunt operatorii low-cost. MyAir a anuntat deja ca se gandeste sa opereze curse interne si ca va deplasa in acest scop avioane in Romania, iar Sky Europe si Wizz Air vor fiecare sa faca din aeroportul Baneasa una din bazele lor aeriene, pe langa intentia de a intra pe curse interne spre destinatii din Europa. Compania italiana MyAir este singura care a anuntat pana acum deschiderea de curse interne in Romania, din martie 2007, desi nu a facut deocamdata publice orasele pe care doreste sa le acopere. La sfarsitul anului trecut, reprezentantii companiei dadeau ca sigura doar o noua cursa externa, Bucuresti-Milano (Malpensa), care ar urma sa fie lansata luna aceasta, cu patru zboruri pe saptamana.

 

Slovacii de la Sky Europe, care au operat tot anul trecut destinatia Bratislava (cu posibilitate de transfer la Viena), vor profita de open-sky pentru a deschide din ianuarie 2007 curse catre Roma si Viena (patru, respectiv sapte curse saptamanale). In planul initial era si deschiderea a trei curse saptamanale din Bucuresti catre Budapesta, insa operatorul a renuntat la inaugurarea acestei rute in ianuarie, intarziind-o cu trei luni. Karim Maklouf, directorul comercial al operatorului slovac, a luat decizia ca urmare a gradului scazut de ocupare pe care l-ar fi avut cursele catre Budapesta, de sub 50%. "O ruta se justifica de la un grad de ocupare de la 65% in sus", spune Maklouf, care a mai renuntat anul trecut la doua curse din Bucuresti spre Bratislava, din acelasi motiv.

 

La randul sau, Wizz Air, care a zburat din Targu-Mures (mai precis, din Transilvania, dupa cum scrie pe site-ul companiei) catre Budapesta din iulie anul trecut, planuia intrarea din 15 ianuarie cu trei zboruri pe saptamana catre Barcelona, Budapesta, Dortmund si Roma. Daca zborurile spre Budapesta si Dortmund vor avea loc conform orarului initial, cele spre Barcelona si Roma au fost reduse: in loc de trei, se vor opera cate doua pana la intrarea pe orarul de vara, din iunie. "A fost un sezon slab in toata Europa si, desi speram totusi sa bifam orarul stabilit, a trebuit sa facem diverse ajustari. Vom pastra insa orarul de zbor pentru la vara", spune Natasa Kazmer, purtator de cuvant al Wizz Air.

 

In urmatorii doi ani sunt asteptate intrarile pe piata romaneasca ale companiilor importante low-cost din piata europeana, ca Ryanair sau Easy Jet, care au prospectat deja piata, ca si ale companiilor mai mici, ca Air Berlin sau German Wings. "Intrarea unor operatori mari de low-cost (ca Ryanair) ar putea sa faca intr-adevar diferenta. Aceasta este practic singura schimbare pe care o va produce pe termen scurt intrarea efectiva in acordul open-sky", spune Szabolcs Nemes, consultant Roland Berger.

 

Szabolcs Nemes afirma ca, dupa aderarea la Uniunea Europeana a tarilor est-europene in 2004, intrarea agresiva a operatorilor mari low-cost a creat importante schimbari in piata: "La un an si jumatate dupa aderare si, implicit, intrarea in open-sky, cota de piata a operatorilor aerieni nationali a scazut semnificativ: polonezii de la LOT au ajuns la o cota de piata de 43% din 57%, cat aveau la sfarsitul anului 2003, Malev (Liniile Aeriene Maghiare) au ajuns de la 56% la 31%, iar CSA din Cehia de la 54% la 45%".

 

Daca in 2002 cota de piata a operatorilor low-cost din piata aeriana europeana era de circa 7%, iar in 2006 depasise 16%, in 2010 va ajunge la circa 30% - si aceasta luand in calcul numai pietele mature din punctul de vedere al operatorilor low-cost, in frunte cu Marea Britanie, care este patria acestui model de business, asadar nu si noile piete din estul Europei. In Romania, cota operatorilor low-cost din piata aeriana a ajuns deja la aproximativ 10%, din care mai mult de jumatate apartine companiei autohtone Blue Air. Piata romaneasca a aviatiei civile ramane dominata de TAROM, urmata de companii precum Air France-KLM, Lufthansa si British Airways.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/operatorii-low-cost-se-bucura-primii-1007887
1007887
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.