FRANCIZE: Caut firma de inchiriat

Postat la 27 septembrie 2005 7 afişări

Ani de zile, ideea de franciza in Romania a fost asociata cu McDonald''''''''s, Coca Cola, KFC sau Germanos. Marci care au adus la noi gustul afacerilor unde intri doar cu banii, nu si cu vreun plan solid de afaceri. Lectia a fost repede invatata de afaceristii romani, care au pus pe picioare branduri francizate acum pe piata romaneasca mai ceva decat cele straine. Acum, viitorii francizati pot alege de la a cumpara "la cheie" afaceri mici, gen patiserii sau spalatorii auto, pana la benzinarii, care vor fi poate cea mai importanta miza a pietei in urmatorii doi-trei ani.

 

Ani de zile, ideea de franciza in Romania a fost asociata cu McDonald''''''''s, Coca Cola, KFC sau Germanos. Marci care au adus la noi gustul afacerilor unde intri doar cu banii, nu si cu vreun plan solid de afaceri. Lectia a fost repede invatata de afaceristii romani, care au pus pe picioare branduri francizate acum pe piata romaneasca mai ceva decat cele straine. Acum, viitorii francizati pot alege de la a cumpara "la cheie" afaceri mici, gen patiserii sau spalatorii auto, pana la benzinarii, care vor fi poate cea mai importanta miza a pietei in urmatorii doi-trei ani.

 

 

Moda francizarii benzinariilor romanesti a aparut in Romania cu trei-patru ani in urma, o data cu Rompetrol, Lukoil, Shell si OMV. Cu toate ca apucasera sa introduca acest sistem, retelele cu pricina au pastrat majoritatea benzinariilor in administrare proprie. Mai precis, peste 70% din benzinariile de pe piata sunt in administrare COCO (Company Owned Company Operated). Dar lucrurile au inceput sa se schimbe. "In trei ani, peste 90% din retelele nationale de benzinarii din Romania vor fi operate in sistem de franciza sau de parteneriate locale", declara pentru BUSINESS Magazin Razvan Blid, consultant al companiei CHR Consulting.

 

Trebuie sa tinem cont insa si de faptul ca tendinta urmatorilor ani este ca numarul benzinariilor de pe piata sa creasca semnificativ. "In Romania, gradul de motorizare e mai mare decat in sudul continentului, dar de trei ori mai mic decat in Vest. Noi avem 186 de masini la mia de locuitori, in vreme ce Europa Occidentala are 503. In Romania mai e loc de inca 2.000-3.000 de statii de benzina - ca sa va dati seama de amploarea cu care creste piata", spune presedintele grupului Rompetrol, Dinu Patriciu. Iar primele doua companii de pe piata, Petrom si Rompetrol, sunt tentate de benzinariile noi pentru francizare.

 

In fond, metoda este profitabila pentru toata lumea. "Tendinta e de a da in franciza sau de a incheia un parteneriat cu un operator, deoarece asa este mai profitabil pentru compania-mama, dar se va pune mai mult accent si pe serviciile adiacente din benzinarii", spune consultantul. Desi in ultimul timp majoritatea statiilor ofera clientilor mai mult decat benzina - servicii de spalatorie auto, magazine, cafenele - francizarea va determina o si mai buna orientare catre client. "Profitul majoritar din vanzarea benzinei va merge tot la compania petroliera, iar francizatul isi va dezvolta un adevarat punct de utilitati in benzinarie, din care va obtine cel mai mare profit", spune Razvan Blid.

 

Benzinariile particulare care nu fac parte dintr-o retea se pot astfel dezvolta folosind know-how-ul si numele unei retele cunoscute, care se va si implica in vizibilitatea statiei. "Prin programul Partener, o serie de benzinarii particulare sunt aprovizionate exclusiv cu carburantii companiei, sunt modernizate si dotate cu semnalistica moderna. Pentru fiecare statie, investitia este de 100.000 euro", au comunicat reprezentantii companiei Rompetrol pentu BUSINESS Magazin. Grupul intentioneaza ca, pana la sfarsitul anului, sa existe circa 200 de statii Partener in Romania, iar la sfarsitul lui 2006 peste 300. "Deja avem 67 de statii modernizate si functionale, iar extinderea programului vizeaza si Republica Moldova, Bulgaria si Ungaria", spun reprezentantii companiei Rompetrol, care intentioneaza sa atinga o cota de 15% din piata vanzarii de carburanti pana la sfarsitul acestui an.

 

Piata potentialilor benzinari-francizati a capatat insa avant o data cu decizia proprietarilor Petrom de a da in operare reteaua de benzinarii. Faptul ca termenele de predare a stafetelor nu au termene departe in timp, ci sunt programate pentrru urmatorii doi ani presupune o schimbare din temelii a structurii pietei. Mai precis, francizarea retelei Petrom va insemna francizarea a 45% din piata de vanzare a benzinei. "Partenerul sau dealerul selectat va gestiona statia preluata pentru si in numele Petrom, in schimbul unui comision. El va angaja personalul statiei si va urma cu strictete regulile impuse de noi", lansa cu cateva luni in urma ideea Werner Schinhan, directorul general executiv adjunct al Petrom-OMV.

 

Anuntul a trezit interesul pietei, astfel ca se anunta un concurs serios pentru miza preluarii benzinariilor Petrom in sistem Full Agency. Pana acum, Petrom a primit deja peste 2.500 de cereri din toata tara, precizeaza reprezentantii Petrom. Oricum, cel putin in 2005, cei mai multi dintre doritori nu vor avea castig de cauza, deoarece pana la sfarsitul anului,  Petrom doreste sa introduca noul concept doar la 20 de benzinarii. Pana in 2008 insa, "circa 300 de statii de distributie vor functiona la nivel "premium", pe baza unui "concept inovator de comercializare", mai spun reprezentantii Petrom.

 

Ratiunea de la baza acestei decizii este, bineinteles, profitabilitatea. O benzinarie Petrom este de doua ori mai putin profitabila decat una OMV. Mai precis, vinde intr-un an doar 4,7 milioane de litri de carburanti, fata de o benzinarie OMV, care are o medie de 7,9 milioane de litri, arata un studiu Datamonitor, publicat in Energy Business Review. Asta desi Petrom produce 220.000 de barili de petrol zilnic, aproape dublu comparativ cu OMV. "Printr-o implicare mai redusa in administrarea zilnica a statiilor se deblocheaza mai mult timp si mai multe resurse pentru administrarea intregii retele",arata studiul Datamonitor. Costurile pentru preluarea unei francize Petrom vor varia intre 15.000 si 30.000 de euro, iar francizatul trebuie sa aiba experienta in comertul cu amanuntul. Angajatii Petrom se pot lansa acum lejer in afaceri, deoarece pentru ei suma de intrare e redusa la jumatate.

 

Brandurile romanesti care se dezvolta sub franciza acopera insa si alte segmente din piata. In medie, in fiecare an sunt francizate patru sau cinci marci romanesti, arata un studiu al CHR Consulting privind piata francizei in 2005. Momentan, din 170 de francize prezente pe piata, 38 sunt romanesti. Cele mai multe francize sunt americane (43), urmate de cele romanesti, apoi de cele din Italia (21) si Franta (18), se arata in studiu.

 

Cele mai multe francize romanesti apar in domeniul fast-food, al barurilor si restaurantelor (Turabo Café, Bella Italia, Gogoasa Infuriata, La Mama), al articolelor vestimentare (TinaR), al presei (Rodipet, AccesPress sau Ziua), in IT (Depozitul de Calculatoare), sport (Fitness Academy) sau distractie (Citypaintball).

 

Pretul pare a fi unul din cele mai atractive elemente ale unui francize romanesti. "Costurile de achizitionare sunt de maxim 20.000 de euro, indiferent de profilul ales, se practica discounturi, taxa pe franciza nu este practicata decat de putini francizori, iar cand se practica este mica", spune Eugen Driga, reprezentant Franchise Business&Brokeraj. Sunt insa si exceptii. De exemplu, pentru a deschide o cafenea Turabo, un investitor va achizitiona franciza cu 115.000 euro (cu tot cu TVA), dincolo de investitia pe care o va face pentru achizitionarea spatiului, preferabil central, spune Niculescu Tudor Dragomir, directorul general al Turabo Café.

 

El explica insa ca un pret mai mic l-ar fi determinat poate pe francizat sa nu respecte intocmai standardele ridicate impuse de francizor. Desi franciza e scumpa, cafeneaua "vinde". "La sfarsitul acestui an, Turabo Café va opera sase cafenele - trei in Bucuresti si cate una in Iasi, Brasov si Timisoara", spune Niculescu Tudor Dragomir. 

 

La polul opus, cu conditii avantajoase, tipice brandurilor romanesti, se afla tanara echipa care a lansat in Romania jocul de paintball. "Franciza costa 5.000 de euro si cuprinde echipament complet pentru deschiderea terenului, precum si tot know-how-ul aferent. Francizatul mai trebuie sa plateasca 5% din cifra anuala de afaceri drept redevente", spune Mihai Voiculescu, directorul financiar al Fun Sport Entertainment.

 

Un element de noutate in oferta acestora este faptul ca, o data cumparata o franciza Citypaintball, francizatul are exclusivitate in judetul in care e amplasat terenul. "Cu doua saptamani in urma s-a deschis prima franciza Citypaintball in Alexandria si suntem in discutii cu inca cinci judete pentru definitivare", spune directorul financiar al Fun Sport Entertainment, firma care a avut anul trecut o cifra de afaceri de 3 miliarde de lei si 10.000 de clienti.

 

Deocamdata insa, piata e dominata de marci francizate straine. Cea mai extinsa, Fornetti-Masterfrancizat Romania, vine din Ungaria si are peste 300 de francize vandute - mai multe decat McDonald''''''''s, deoarece costurile pentru un punct de comercializare Fornetti sunt de 10-15.000 de euro, iar pentru McDonald''''''''s de la 20.000 de euro. Iar oamenii de afaceri romani vor sa investeasca putin sau foarte putin pentru deschiderea unui magazin in franciza. Principala problema a intreprinzatorilor este, previzibil, lipsa mijloacelor de finantare.

 

"Piata bancara si-a diversificat oferta, dar nu atat de mult incat sa avem un produs bancar destinat francizei. Partea buna e ca acum accesul la creditele de investitii, linii de credit, leasing este relativ facil " , comenteaza Razvan Blid. Cu alte cuvinte, sansele de a obtine finantare sunt mari daca exista un istoric al firmei francizatului sau daca exista garantii reale, in cazul firmelor mai nou infiintate. In Franta, de exemplu, francizatul poate sa detina doar 30% din suma necesara si primeste credit fara probleme. In Romania, multe banci refuza sa finanteze o franciza, deoarece este vorba despre un start-up, se plang francizatii. Iar daca o franciza minima costa 500 de euro (pentru o agentie imobiliara), maximul ajunge la 2 milioane de euro pentru servicii hoteliere.

 

Dar, desi preturile pentru afilierea unui hotel romanesc la un lant hotelier international sunt mari, piata este in crestere si pe acest segment. " In momentul de fata, in Romania sunt francize Best Western, Golden Tulip, Howard Johnson, Ramada. Celelalte hoteluri internationale practica in majoritate contracte de management, ceea ce estimam ca se va intampla si in cazul putinelor proprietati foarte mari aflate in proiect, cum ar fi Hyatt, Kempinsky, Novotel, Sheraton, NH", a declarat pentru BUSINESS Magazin Paul Marasoiu, presedinte al Peacock Hotels/Global Hotel Management. Printre marcile francizate in Romania se afla asadar si Cendant Corp (prin Best Western si Ramada), lantul hotelier international cu cele mai multe francize vandute in lume, conform datelor furnizate de Peacock Hotels.

 

Si totusi, de ce franciza? Dorinta de a nu pierde banii investiti este principala atractie a oamenilor de afaceri catre francize. "Cand pe o piata intra un nou-venit, concurenta tinde sa il anihileze. Cand insa magazinul cel nou pune o firma cu numele unui brand foarte cunoscut publicului, se poate pune problema de <care pe care>", spune Razvan Blid. Riscul de nereusita este astfel mai mic. "Daca ai sprijinul unei companii cunoscute, sansele de succes sunt de 95%, iar riscul de 5%, fiindca riscurile cele mai mari sunt asumate de francizor", spune Doru Prioteasa, manager Astarte si Extyn Romania, francizele a doua marci - una frantuzeasca, de accesorii, cealalta italiana, de imbracaminte.

 

Extinderea prin franciza presupune insa si unele riscuri. In primul rand, pentru francizor exista riscul ca partenerul sa foloseasca experienta si know-how-ul obtinute pe perioada francizei pentru a pune bazele unei companii concurente. Unele contracte stipuleaza, pentru evitarea acestei situatii, o clauza de neconcurentialitate, care acopera atat perioada derularii contractului, cat si perioada de dupa, timp de cinci ani. Din punctul de vedere al francizatului, dezavantajele ar fi taxele de franciza si posibilitatea redusa de a schimba specificul firmei pe durata derularii francizei, deci inflexibilitatea contractului de franciza. In plus, francizatul nu are posibilitatea de a-si pune in practica propriile idei decat in masura in care acestea sunt in concordanta cu cele ale francizorului.

 

Daca ritmul de pana acum se va mentine, specialistii estimeaza ca in 2008 vor fi 400 de marci francizate in Romania. Si daca apar obstacole insa, tot atatea vor fi, pentru ca piata romaneasca e departe de a-si fi epuizat apetitul pentru numele sonore.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
FRANCIZE: Caut firma de inchiriat
/actualitate/francize-caut-firma-de-inchiriat-1004721
1004721
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.