Cum pot face firmele afectate de pandemia actuală să primească de la stat banii de şomaj tehnic. Care sunt paşii de urmat şi ce acte sunt necesare?

Autor: Cristina Roşca Postat la 23 martie 2020 278 afişări

Cum pot face firmele afectate de pandemia actuală să primească de la stat banii de şomaj tehnic. Care sunt paşii de urmat şi ce acte sunt necesare?

În data de 21 martie 2020, în Monitorul Oficial nr. 231, a fost publicată Ordonanţa de urgenţă nr. 29/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecţiei sociale în contextul situaţiei epidemiologice determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, spune Şerban Pâslaru, partener al casei de avocatură ţuca Zbârcea & Asociaţii şi coordonatorul departamentului de dreptul muncii.

În data de 18 martie 2020, ordinea de zi din cadrul şedinţei de Guvern a cuprins şi proiectul de hotărâre privind adoptarea certificatelor de urgenţă (CSU) de către Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, la cerere, operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS–CoV-2. Unul dintre cele mai de interes subiecte pentru operatorii din turism, dar nu numai, este cel al şomajului tehnic ce ar urma să fie plătit de către stat.

“Aşa-numitul „şomaj tehnic” este o un instrument prevăzut de Codul Muncii, prin care angajatorul poate decide suspendarea raporturilor de muncă cu salariaţii în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activităţii pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare. În aceste cazuri, angajatorul trebuie să plătească salariaţilor o indemnizaţie de minimum 75% din salariul lor de bază”, explică avocatul.

În contextul actual, pentru salariaţii având contractele suspendate, Guvernul va suporta din bugetul asigurărilor de şomaj indemnizaţia plătibilă acestora, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut prevăzut ca referinţă de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 (câştigul amintit este in cuantum de 5.429 lei brut). Diferenţa până la minimul de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat plătibilă salariaţilor conform Codului Muncii, atunci când există, se va suporta în continuare de către angajator, mai spune Şerban Pâslaru.

“Indemnizaţia amintită este supusă impozitării şi plăţii contribuţiilor sociale obligatorii. Angajatorul va realiza calculul, reţinerea şi plata impozitului pe venit, a contribuţiei de asigurări sociale şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate din indemnizaţiile încasate din bugetul asigurărilor pentru şomaj. Angajatorul va depune declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate potrivit dispoziţiilor Codului Fiscal.”

Potrivit Ordonanţei de urgenţă nr. 29/2020, pe toată durata stării de urgenţă, companiile urmează să beneficieze de sprijin privind indemnizaţia plătibilă salariaţilor ale căror contracte sunt suspendate ca urmare a întreruperii sau reducerii activităţii. 

“În acest scop, angajatorii afectaţi trebuie să obţină Certificatul de Situaţii de Urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, prevăzut la art. 12 din Decretul Preşedintelui României nr. 195/2020.”

Alternativ, vor putea beneficia de facilitatea amintită, pentru cel mult 75% din salariaţii cu contracte de muncă active, şi angajatorii care înregistrează o reducere a încasărilor lunare de minim 25% faţă de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020 şi nu au capacitatea financiară de a plăti toţi salariaţii. “în asemenea cazuri, facilitatea se va putea acorda fără a fi necesară deţinerea Certificatului de Situaţii de Urgenta, pe baza unei declaraţii pe propria răspundere privind încadrarea în condiţiile amintite”, adaugă avocatul.

Plata sumelor se va realiza în baza cererii şi a documentelor justificative anexate acesteia, care se depun în luna curentă pentru plata indemnizaţiei din luna anterioară, la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă. Plata efectivă se face în cel mult 30 de zile de la data depunerii documentelor. 

 

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.