Asociaţia Română a Magazinelor Online: Opt din zece firme de retail româneşti se aşteaptă ca activitatea lor să fie afectată de platformele internaţionale în următoarele 12 luni. Electro&IT şi Fashion sunt categoriile ce resimt presiunea în cel mai înalt grad

Autor: Roxana Rosu Postat la 24 iulie 2025 27 afişări

Asociaţia Română a Magazinelor Online:  Opt din zece firme de retail româneşti se aşteaptă ca activitatea lor să fie afectată de platformele internaţionale în următoarele 12 luni. Electro&IT şi Fashion sunt categoriile ce resimt presiunea în cel mai înalt grad

Opt din zece firme de retail româneşti se aşteaptă ca activitatea să le fie afectată de platformele internaţionale în următoarele 12 luni, în principal prin scăderea vânzărilor, Electro&IT şi Fashion fiind categoriile ce resimt presiunea cel mai puternic, arată studiu „Impactul platformelor internaţionale asupra comerţului din România - Perspective de viitor”, comandat de Asociaţia Română a Magazinelor Online (ARMO) şi realizat de MIA Marketing.

În cazul celor care estimează scăderea cifrei de afaceri în 2025 faţă de 2024, principalul canal care se va contracta nu este online-ul, ci magazinul fizic.

Datele studiului relevă o polarizare accentuată în privinţa aşteptărilor pentru 2025: aproape un comerciant din cinci se pentru scădere, magazinul fizic/offline fiind principalul canal de vânzare care va scădea, doar 9% dintre firmele de retail prevăd creşterea vânzărilor în acest an, în timp ce majoritatea mizează pe stagnare.

„Electro&IT şi Fashion sunt categoriile ce resimt presiunea platformelor internaţionale în cel mai înalt grad. Dacă aceste magazine online şi offline cedează, efectele în cascadă înseamnă depozite şi spaţii comerciale goale, chirii neplătite şi locuri de muncă pierdute, cu impact direct asupra veniturilor fiscale şi economiei româneşti”, a comentat Cristi Movilă, Preşedinte ARMO.

În acest context, retailerii mici şi medii îşi schimbă rapid strategia, majorând bugetele de publicitate online, deoarece vizibilitatea în căutări şi în feed-uri costă din ce în ce mai mult. În paralel, 41% dintre respondenţi spun că îşi vor scurta lanţul de aprovizionare, cumpărând direct de la producător pentru a controla viteza şi costul într-o competiţie globală tot mai dură.

 „Datele studiului nostru arată clar unde se rupe lanţul - magazinul fizic este cel mai expus, inclusiv pentru retailerii care vând şi online. Semnalele transmise în ultima perioadă inclusiv de colegii din EuroCommerce confirmă că fenomenul şi efectele măsurate de noi sunt valabile nu doar în e-commerce, ci şi în magazinele tradiţionale. Nu doar în România, ci peste tot în Europa. Dacă nu se acţionează acum, cât timp aceste afaceri mai pot fi salvate, vom vorbi în curând despre pierderi ireversibile de zeci de mii de locuri de muncă şi goluri majore în bugetul de stat”, a adăugat Cristian Pelivan, Director Executiv ARMO.

Studiul „Impactul platformelor internaţionale asupra comerţului din România” a fost realizat de către MIA Marketing prin interviuri telefonice asistate de computer (CATI) în perioada 28 aprilie – 13 mai 2025, pe un eşantion de 511 firme: 227 micro-întreprinderi (0–9 angajaţi), 186 firme mici (10–49 angajaţi) şi 98 firme medii (50–249 angajaţi). Respondenţii au fost persoane de decizie responsabile cu strategia de dezvoltare şi activităţile comerciale. Marja de eroare este de ± 4,3% la un nivel de încredere de 95%.

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
online,
firme,
scadere,
studiu

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.