Inovaţii pe gustul consumatorilor

Autor: Andra Stroe Postat la 06 decembrie 2020 338 afişări

Imaginea rafturilor goale din hipermarketuri, la scurt timp după izbucnirea pandemiei de COVID-19, va rămâne mult timp întipărită în amintirile noastre. Deşi noua criză sanitară a schimbat comportamentul de consum al românilor şi i-a determinat să se orienteze, cel puţin pentru câteva luni, spre alte categorii de produse, cererea pentru alimente bio sau pe bază de plante a rămas pe un trend ascendent. Cum s-a reflectat noul context de piaţă în vânzările producătorului de lactate Danone România?

Ultimele luni au adus pentru toată lumea o avalanşă de provocări şi schimbări ce au trebuit realizate extrem de rapid. A fost nevoie să ne readaptăm, pentru a asigura siguranţa angajaţilor şi a partnerilor noştri, a lanţului de aprovizionare. A fost nevoie să menţinem încrederea şi loialitatea consumatorilor în produsele noastre, să oferim sprijin comunităţilor

într-un mod relevant, şi toate acestea într-un context cu totul nou şi în condiţii neprevăzute”, descrie Natalia Gelshtein-Kiss, market director pentru Danone România, Bulgaria şi ţările Adriatice, principalele provocări cu care compania s-a confruntat în ultima perioadă.

Anul trecut, businessul a înregistrat o cifră de afaceri de 612,4 milioane de lei şi un profit net de 28,8 milioane. Acum, pe fondul noii crize sanitare, evoluţia companiei a fost influenţată de „schimbările petrecute peste noapte, care au intervenit în comportamentul şi nevoile consumatorilor”. Lunile de izolare au generat o schimbare în comportamentul acestora, întrucât vizitele la magazine au fost realizate mai rar şi cu o listă de cumpărături planificată cu toate produsele necesare pentru o săptămână sau chiar două, notează Gelshtein-Kiss. „Am observat cum s-a reflectat acest model de comportament şi în vânzările de top ale Danone. Am început anul cu o rată de creştere puternică, pe care am menţinut-o şi pe perioada lockdown-ului, dar şi pe parcursul trimestrului II, având în vedere faptul că fabricăm iaurturi, care sunt produse de bază în alimentaţie.”

Potrivit ei, o creştere semnificativă s-a înregistrat în dreptul categoriilor de produse destinate copiilor şi a iaurturilor – desert, băuturile din plante Alpro rămânând, de asemenea, în topul preferinţelor consumatorilor. „Pe de altă parte, produse precum iaurturile de băut sau iaurturile cu mixuri de cereale specifice pentru micul dejun au fost cele mai afectate din moment ce nevoia de produse «on the go» s-a redus dramatic.” Spune că aceste schimbări i-au determinat pe reprezentanţii companiei să revizuiască estimările pentru segmentul de iaurturi, de la o creştere foarte puternică de o cifră, la o creştere mai modestă, tot de o cifră. „Însă nu am reanalizat estimările privind segmentul produselor pe bază de plante, aici având o creştere fermă în categorie.” În prezent, portofoliul companiei include peste 100 de produse, printre cel mai bine vândute numărându-se: iaurturile cu fermenţi specifici, produse pentru copii, deserturile,  băuturile pe bază de plante Alpro, precum şi gamele fără zahăr adăugat şi Barista din portofoliul aceleiaşi mărci. Şi segmentul Bio este una dintre tendinţele de consum din prezent. „În România, aproximativ 3% din consumul total de iaurt este generat de segmentul Bio.”

Comparativ cu alte ţări europene, reprezentanta Danone România spune că în piaţa locală consumul de iaurt este de aproximativ 6,6 kg anual pe cap de locuitor, „scăzut în comparaţie cu alte ţări europene, dar care generează perspective pozitive pentru creştere continuă şi inovare”.

„Putem observa tendinţele la care românii tind să se alinieze din ce în ce mai mult în ceea ce priveşte alimentaţia sănătoasă şi stilul de viaţă echilibrat, prin urmare, categoria produselor lactate are încă un potenţial mare de creştere, pe care ne dorim să îl exploatăm prin investiţii ulterioare.”Până acum, compania a investit în producţia locală de lapte peste 4 milioane de euro, investiţie care „a reuşit să dubleze producţia”. Alte peste 4 milioane de euro au fost direcţionate pentru dezvoltarea fabricii din Bucureşti, care este, în prezent, „cea mai performantă fabrică Danone din Europa, transformată într-un centru regional de producţie”. Banii au fost folosiţi pentru a creşte flexibilitatea şi capacitatea fabricii, fiind lansată totodată şi o nouă linie de producţie pentru produse bio. „De asemenea, am investit în automatizarea completă a liniilor de ambalare, având acum capacitatea de a ambala produsele pe diferite tipuri de tăvi.” Investiţiile din următoarea perioadă sunt axate spre inovaţia de produse.


Natalia Gelshtein-Kiss, market director pentru Danone România, Bulgaria şi ţările Adriatice: „Am început anul cu o rată de creştere puternică, pe care am menţinut-o şi pe perioada lockdown-ului, DAR ŞI PE PARCURSUL TRIMESTRULUI II, având în vedere faptul că fabricăm iaurturi, care sunt produse de bază în alimentaţie.”


Pe zona de producţie, businessul colaborează cu peste 20 de ferme mari româneşti şi cu peste 180 de gospodării locale, dar şi cu peste 300 de companii din România, pentru achiziţionarea de materii prime, bunuri şi servicii. „Investiţiile în parteneriate pe termen lung cu producătorii şi companiile locale reprezintă o abordare strategică prin care Danone susţine dezvoltarea mai multor comunităţi româneşti, a societăţii şi a economiei. De exemplu, în fiecare an, colectăm peste 60 de milioane de litri de lapte, peste 95% provenind de la fermierii şi gospodarii români. Astăzi producem, zilnic, peste 1 milion de iaurturi, ce ajung atât pe mesele românilor, cât şi în alte 13 ţări europene.”

Printre măsurile pe care compania le-a luat odată cu răspândirea pandemiei, în ceea ce priveşte liniile de producţie, depozitare şi distribuţie şi echipa de 379 de angajaţi, se numără: decizia de a fixa componenţa schimburilor de lucru, atât în fabrică, cât şi în depozit, pentru a reduce la minimum orice potenţial risc de contaminare între angajaţi; implementarea sistemului de lucru de acasă pentru toţi angajaţii care şi-au putut desfăşura activitatea de la distanţă şi oferirea unor facilităţi, pentru a-i ajuta în acest sens; implementarea unor măsuri de igienă suplimentare, prin introducerea de echipamente şi operaţiuni suplimentare pentru dezinfecţie, precum şi covoraşe dezinfectante la intrarea în unităţi, fiind dezinfectate, totodată, toate suprafeţele, înainte şi după fiecare schimb, atât în fabrică, cât şi în depozitul de produs finit; supravegherea respectării standardelor de igienă şi instruiri zilnice privind regulile de sănătate şi siguranţă; introducerea unei noi politici interne potrivit căreia nu sunt permise vizitele în fabrică şi în depozit; implementarea unui protocol special pentru toţi şoferii care vin la depozit, prin intermediul căruia se limitează la minimum contactul cu angajaţii; sporirea măsurilor de igienă pentru partenerii care asigură transportul angajaţilor, prin acţiuni de dezinfecţie a microbuzelor, înainte şi după fiecare schimb de lucru şi asigurarea echipamentului de protecţie pentru fiecare membru al echipei de vânzări. „La nivel global, compania şi-a luat angajamentul ferm de a garanta contractele şi veniturile celor 100.000 de angajaţi Danone din întreaga lume până la 30 iunie 2020, oferind, de asemenea, o asigurare de sănătate extinsă

pentru concediu medical, îngrijirea copiilor, carantină, precum şi o primă specială pentru cei care îşi desfăşoară activitatea la locul de muncă şi în prima linie pe durata pandemiei.”

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.