Producători de cereale, fructe şi legume nu mai riscă să piardă culturile din cauza secetei şi cumpără îngrăşăminte care ţin plantele în viaţă chiar şi în condiţii de stres
An după an, din 2020 încoace, clima a pus presiune pe agricultorii români. Astfel, în 2025, producătorii de cereale, legume şi fructe s-au îndreptat spre îngrăşămintele foliare, care sunt gândite să nu lase plantele să cedează sub stres, fie că vorbim de arşiţă şi lipsă de apă. În acest context, câştigă teren şi companiile care pun pe piaţă produsele, iar Ecofol, un jucător din Bulgaria, nume important pe piaţa locală a îngrăşămintelor, a avut un avans de 20% al cifrei de afaceri faţă de anul trecut, potrivit lui Stelian Folică, fondatorul Agro Excel Balkans, reprezentantul Ecofol în România.
„Anul 2025 a fost unul de consolidare şi creştere selectivă. Pe piaţa din România am înregistrat o extindere a acoperirii comerciale prin contractarea de noi distribuitori, în timp ce la nivel de grup am continuat diversificarea, adăugând în portofoliul de produse trei produse pe bază de inhibitori, care ajută la reducerea pierderilor de azot în aplicarea de îngrăşăminte lichide. (...) Comparativ cu 2024, cifra de afaceri reflectă o creştere de 20%”, a spus pentru ZF Stelian Folică, fondatorul director de dezvoltare pentru piaţa din România a companiei Ecofol, născută în Bulgaria în urmă cu mai bine de trei decenii.
Stelian Folică are peste 20 de ani de experienţă în agribusiness, în special în marketing, management de proiecte şi tranzacţionarea mărfurilor. El a ocupat funcţii de conducere în cadrul companiei Cargill, unde a gestionat operaţiunile de distribuţie a inputurilor agricole în România, Bulgaria şi Ucraina. Acesta are un master în Agricultură Durabilă şi o licenţă în Marketing.
Cu expertiza sa, executivul a menţionat că 2025 a fost un an pe care l-a abordat cu curaj din punct de vedere comercial şi cu precauţie în ceea ce priveşte asumarea riscurilor financiare. Strategia sa se bazează pe întâmplările din ultimii ani din agricultură, care au culminat cu seceta puternică din 2024, care a dus la recolte minime raportat la ultimii 15 ani la cultura de porumb şi o producţie mică de floarea-soarelui, dar şi introducerea OUG 4, de amânare a plăţilor furnizorilor până la 1 august 2025, care a pus presiune pe ei. Acum, spune el, compania încheie anul într-o situaţie favorabilă, având deja încasată cea mai mare parte a facturilor scadente şi înregistrând creşteri pe toate segmentele de produse: atât la îngrăşămintele solide protejate împotriva pierderilor de ingredient activ, cât şi la fertilizanţii foliari şi biostimulatori.
„Faţă de 2024, anul acesta a existat o cerere mai crescută pentru îngrăşăminte foliare, în special pentru produse cu aplicare în condiţii de stres abiotic, precum secetă şi temperaturi ridicate şi pentru produse care sprijină eficienţa nutriţională. Creşterea este mai pronunţată pe segmentele cu fermieri orientaţi spre randament (culturi cerealiere intensive şi horticultură profesională). Însă, faţă de perioada situată între anii 2019 şi 2022, cererea este mult diminuată”, a subliniat Stelian Folică.
Ecofol din Bulgaria dezvoltă şi produce îngrăşăminte foliare de peste 35 şi spune că a devenit cel mai mare producător de fertilizanţi din Balcani, iar din 2017 furniează fermierilor români biostimulatori, îngrăşăminte foliare, tratament seminţe, îngrăşăminte granulate speciale şi AdBlue. În prezent, produsele Ecofol ajung la circa 40 de distribuitori naţionali, regionali şi locali.
„Fermierii orientaţi spre productivitate şi cei conectaţi la consultanţă tehnică de specialitate adoptă mai rapid inovaţiile. Segmentul mare de fermieri mici rămâne mai precaut şi ia decizii bazate pe cost-beneficiu real. Introducerea pe piaţă a unor noi tehnologii ia timp, necesită răbdare şi tenacitate”, a explicat directorul de dezvoltare.
Efectele climatice au crescut interesul clienţilor pentru soluţii care îmbunătăţesc rezilienţa la stresul hidric, mai pronunţat în zonele afectate de secetă. Însă, pentru un moment, puterea de cumpărare a fermierului român este relativ scăzută şi interesul acestuia este mai mult în găsirea de soluţii de finanţare a afacerii şi în reducerea drastică a costurilor. „În contextul asta, e complicat să propui soluţii high-tech unor oameni care doresc soluţii low-cost şi care să şi rezolve problemele.”
„În 2025 au continuat să se manifeste efectele ultimilor doi-trei ani grei pentru agricultori. Dificultăţile în ceea ce priveşte plăţile pentru inputuri au afectat grav toate segmentele lanţului de aprovizionare, chiar dacă, din punct de vedere al producţiilor, anul nu a fost unul chiar rău”, a întărit el.
Pe fondul acesta, el vede necesară începerea unui proces de maturizare a canalelor de distribuţie, un accent pe eficienţa costurilor în toate segmentele, şi o uşoară consolidare a jucătorilor locali. „Dincolo de evidenta nevoie de stabilizare financiară, există în continuare, tot mai acut, nevoia de cunoştinţe tehnice care să îi ajute pe fermieri să raspundă la provocările climei. Din punctul nostru de vedere, consultanţa tehnică la poarta fermei rămâne în continuare un canal important de educare şi vânzare.”
Un plus în 2025 pentru companie a fost aderarea României la Schengen, care elimină controalele de frontieră între state membre, ceea ce tinde să reducă timpii de tranzit, birocraţia şi costurile logistice pe rutele transfrontaliere. Ecofol a avut anul acesta timpi de livrare mai predictibili şi costuri administrative reduse. Cu toate acestea, beneficiile legate de timp se vor vedea cu adevărat abia după finalizarea lucrărilor la partea bulgară a podului de peste Dunăre.
Ca o comparaţie între cele două ţări vecine, dacă ne uităm la dimensiunea totală, piaţa bulgară este mai mică, însă atât distribuitorii, cât şi fermierii sunt mai consolidaţi decât în România. Preţurile la produsele agricole şi costul cu inputurile sunt însă similare. În ceea ce priveşte tehnologiile adoptate, fermierii din zonele intensive din România tind să adopte mai lent tehnologii de precizie şi soluţii foliare inovatoare decât vecinii bulgari. „La noi adoptarea poate fi heterogenă, depinzând de regiune şi de acces la finanţare, din cauza gradului scăzut de capitalizare a fermelor autohtone.”
În 2026, Stelian Folică a spus că România rămâne o piaţă atractivă pentru Ecofol. „Ne dorim să creştem în continuare şi suntem în continuare atenţi la costuri şi la stabilitatea financiară a partenerilor noştri. Misiunea noastră este relativ dificilă dar avem convingerea că ne vom atinge ţintele şi în 2026. Ne focusăm pe extinderea reţelei de distribuţie şi pe investiţiile în echipă prin traininguri tehnice şi comerciale.”
În ceea ce priveşte veniturile, în 2026 estimează o creştere moderată şi o orientare către produse cu valoare adăugată, precum biostimulatori şi produse cu puternic efect anti-stres. „La nivel macro, dimensiunea pieţei va fi dictată de condiţiile de dezvoltare a culturilor, şi acestea arată până acum excelent cam în toate regiunile agricole ale ţării. Chiar şi într-un context în general pozitiv, dificultăţile economice vor impune nişte condiţii - fermierii şi distribuitorii vor cere produse cu termen de livrare rapid, preţuri bune şi eficacitate dovedită, iar noi suntem în măsură să oferim exact asta. Suntem optimişti în ceea ce priveşte atât consumul, cât şi a capacităţii noastre de a livra şi a aduce valoare partenerilor noştri fermieri şi distribuitori”, a subliniat director de dezvoltare pentru piaţa din România a companiei Ecofol din Bularia.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













