Curierul care aduce oala de mâncare

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 18 noiembrie 2020 10431 afişări

Că porţia de paste, de tocăniţă sau ciorbă poate să bată la uşă la ora prânzului, o ştim deja toţi. Aplicaţiile de livrare de mâncare au făcut deja posibil confortul de a „salva” o masă fără să fi întors bucătăria cu fundul în sus. Pandemia care ne-a „închis” - într-o măsură mai mare sau mică - în case a mai accelerat însă o tendinţă: comenzile de mâncare la kilogram. În cantităţi care să asigure prânzul şi cina pentru câteva zile la rând, pentru toată familia. Şi deodată bucătăria nu mai e decât un pop-up restaurant în care intrăm ocazional, cât să luăm masa.

Afaceri mici, născute chiar din confortul de a primi oala cu mâncare cu uşile deschise, dar şi nişe exploatate de businessuri cu tradiţie în HoReCa. Aşa s-a format o tendinţă care vrea să mai economisească un pic de timp din zilele tot mai agitate. Food Evolution este un astfel de exemplu, un business care a luat naştere pe 15 iunie 2020, în plină pandemie. Chiar în ziua lansării, echipa a primit şi a livrat prima comandă.

„Trendul nu este o noutate, însă, în contextul pandemiei, conceptul într-adevăr s-a accentuat. Dacă, până destul de recent, cateringul era văzut ca un serviciu destinat strict evenimentelor, în prezent a început să câştige teren şi utilitatea sa în viaţa de zi cu zi a unui segment larg de populaţie. În condiţiile în care timpul se dovedeşte a fi în continuare cea mai importantă resursă de care dispunem ca oameni, livrarea de mâncare gătită în cantităţi mari ajută la economisirea acestuia”, spune Valentin, proprietarul Food Evolution.

El şi Mihaela Chiriloaia au sesizat că, pentru mulţi, orele petrecute în bucătărie, la cratiţă, nu mai reprezintă o prioritate, şi nu neapărat din lipsă de interes, ci pur şi simplu pentru că zilele au altă dinamică. Aşa că a fost doar o chestiune de timp până când au decis să ducă la un nou nivel conceptul de livrare de mâncare.

„În meniul nostru, veţi putea găsi mâncare românească tradiţională, mâncare internaţională cu specific divers, mâncare de post şi chiar mâncare vegetariană. Cei 16 ani de activitate în HoReCa ne-au învăţat cât este de importantă diversitatea în încercarea de a fi pe gustul oamenilor.”

Valentin şi Mihaela au administrat, de-a lungul anilor, prin firma American Food Catering, mai multe branduri din domeniul alimentar, indiferent că a fost vorba despre cafenele, restaurante, saloane de evenimente sau activităţi tip catering.

La Food Evolution, preţurile variază între 17,4 lei pentru jumătate de kilogram de fasole la cuptor şi 104,9 lei pentru două kilograme de musaca.

„Cel mai solicitate preparate sunt supele, ciorbele, tocăniţele, umpluturile şi deserturile home-made. Ne bucurăm de deschidere din partea clienţilor, care revin pentru a încerca aproape din toate preparatele”, spune Valentin.

Obiceiul de a comanda mâncare gata făcută îi mai scuteşte pe clienţi de o „pacoste”: aceea a cumpărăturilor, dar mai ales a tentaţiei de a lua de pe raft lucruri care, acasă, se dovedesc a nu fi fost necesare.

Pentru trickSHOT, livrările de mâncare la kilogram au fost forma de adaptare a unui business care funcţionase, până în primăvară, cu trei restaurante fizice. Însă starea de urgenţă a făcut imposibilă funcţionarea lor pentru câteva luni, începând cu mijlocul lunii martie.

„În acel moment, am deschis o divizie nouă, de mâncare gătită pentru familie, aşa-numita mâncare la oală. În doar două săptămâni, eram gata cu un meniu, cu reţetare, cu un modul e-commerce pe site, cu servicii de logistică şi cu o nouă comunicare”, spun reprezentanţi trickSHOT.

Pe lângă mâncarea gătită, businessul deţinut de antreprenorul Ion Tănăsescu a ales să lanseze şi o linie de produse de măcelărie gastronomică, ready-to-cook, cu livrare acasă. Vita maturată, un trademark al trickSHOT, procesată după metode proprii, a ajuns astfel la clienţii care pofteau, dar nu o puteau savura în restaurant. Grupul trickSHOT include acum două localuri – unul în Promenada şi unul în Mega Mall, ambele centre comerciale din Bucureşti aflate în portofoliul sud-africanilor de la NEPI Rockcastle, dar şi unul în clădirea de birouri Iride Business Park, sub conceptul trickSHOT Food Market. Afacerea mai cuprinde o unitate de producţie de mari dimensiuni şi o firmă de import-export ingrediente şi produse specializate pentru HoReCa. În 2019, grupul a realizat afaceri de 7,5 milioane de euro,

cu 250 de angajaţi şi

550.000 de oaspeţi.

„Oarecum obiceiul de consum s-a schimbat odată cu noul context de viaţă, un procent foarte mare de angajaţi ai companiilor din Bucureşti a renunţat la stilul tradiţional de a munci, acela de la birou, şi a optat pentru remote work, astfel că ne-am adaptat. Scopul nostru a fost să venim cu o alternativă a gătitului acasă, livrând mâncare proaspătă, care să ajungă pentru toată familia.”

În meniul de mâncare la oală, la trickSHOT şi-au făcut loc preparatele clasice, de la supe şi ciorbe tradiţional româneşti, la mâncăruri din carne de pui sau de porc, dar şi preparate de post, deserturi şi, ocazional, noutăţi. Pentru o oală de ciorbă, care înseamnă aproximativ opt porţii, un client poate plăti între 45 şi 60 de lei, iar pentru un fel principal - între 48 şi 80 de lei, în funcţie de opţiuni. Ciorbele şi produsele de măcelărie ready-to-cook sunt însă bestseller, aşa că cei care comandă optează frecvent pentru preparate care trebuie doar scoase din ambalaj şi puse pe grătar.

„Motivul pentru care oamenii comandă astfel este acela că doresc să câştige timp şi să aibă o alimentaţie echilibrată. Majoritatea clienţilor noştri, care sunt, cu precădere, angajaţi în corporaţii, lucrează în această perioadă de acasă, o mare parte dintre ei au copii care fac şcoală online, prin urmare zilele sunt destul de pline şi de aglomerate, deşi la prima vedere nu ar părea.”

1. Gustos, dar şi de dietă

Pentru cei care, chiar şi în condiţii de pandemie, ţin nu doar la confort, ci şi la siluetă, există opţiunea mâncării dietetice la kilogram. Laura Ene a pariat pe preparatele cu puţine calorii înainte de pandemie, fără să anticipeze cât de popular urma să devină acest trend odată cu izolarea la domiciliu.

„Oferta noastră cuprinde mâncare tradiţională românească, dar gătită corect nutriţional, fără prăjeli, sosuri sau rântaşuri, cu sare puţină şi doar cu ingrediente naturale, fără conservanţi şi potenţiatori de gust sau aromă. Avem supe-creme (de ciuperci, de legume, de dovleac, de broccoli, de roşii), dar şi supă de pui cu găluşti sau cu tăiţei, ciorbă de perişoare, ciorbă de văcuţă, ciorbă de pui à la grec şi ciorbă de legume”, spune Laura Ene, de profesie medic nutriţionist, dar şi antreprenorul din spatele Ela Bistro.

Meniul este mult mai lung şi mai cuprinde de la salate de tot felul la peşte, varză, fasole, sărmăluţe, ostropel, paste şi chiar deserturi. Preţurile nu depăşesc 55 de lei per kilogram, în funcţie de preparat.

„Pare că oamenilor le este mult mai simplu să comande mâncare gătită pentru mai multe persoane sau pentru mai multe zile, având în vedere riscul la care se expun dacă merg zilnic la cumpărături şi timpul liber din ce în ce mai redus pentru îndeletnicirile casnice de tipul gătitului. Vizitele la bunici sau părinţi s-au redus considerabil, restaurantele s-au închis şi multe familii au rămas fără sprijin de bază în gospodărie, adică în bucătărie.”

Laura Ene, de profesie medic diabetolog şi nutriţionist, şi soţul ei George Pătrulescu au fondat la începutul acestui an Ela Bistro, un concept de mâncare gătită special pentru persoanele care ţin diete sau care vor să mănânce sănătos, fiind atente la calorii. Businessul s-a axat până acum doar pe livrări, însă cei doi antreprenori spuneau, în primăvară, că vor să-l extindă şi cu un restaurant fizic în Bucureşti, după ce pandemia de Covid-19 va trece. Până atunci însă, s-au adaptat la cerinţele clienţilor şi livrează mai mult meniuri pentru familie. Dacă până la instituirea stării de urgenţă, clienţii erau corporatiştii din birouri, care comandau meniuri pentru masa de prânz şi le aşteptau la serviciu, în ultima vreme livrările ajung la domiciliul celor care lucrează de acasă.

„Avem clienţi care deja comandă săptămânal pentru toată familia. Chifteluţele la cuptor şi chifteluţele marinate sunt de departe cel mai iubite, mai ales de copii. Pe locul doi avem supa de pui cu găluşti, iar pe locul trei – desertul favorit, plăcinta cu mere şi scorţişoară, un adevărat deliciu”, spune Laura Ene.

Pentru că nu au timp nici de cumpărături, nici de curăţat, tăiat, tocat, amestecat în oale şi spălat vase, cumpărătorii se plâng că nu le mai ajunge timpul şi aşa ajung pe site-urile unde, din câteva

click-uri, au rezolvat problema mâncării pentru câteva zile.

2. „Timpul, cea mai preţioasă resursă”

Afacerea Pomello este unul din pionierii modelului de business care presupune mâncare gătită la oală, tavă sau cratiţă. A luat naştere în 2008 şi este deţinută acum de grupul Bucate pe roate, un concept achiziţionat în 2016 de Adrian Ungureanu şi Daniel Nagardu. Pasionaţi de domeniul cateringului, ei au început ca o afacere de familie care s-a tot dezvoltat pe parcurs, ajungând la o cifră de afaceri de peste 7,5 milioane de lei în 2019 şi mii de clienţi la activ.

„Livrarea de mâncare a crescut foarte mult în ultimii ani. Raţiunile sunt diverse pentru fiecare familie în parte. Lipsa timpului pentru unii, costurile pentru alţii, confortul pentru cei mai comozi, food waste-ul, lipsa mobilităţii pentru vârstnici şi aşa mai departe. În ultima perioadă, cea a pandemiei, posibilităţile de a lua masa oricând şi oriunde s-au restrâns şi a fost o oarecare creştere datorată nu numai timpului redus, ci şi faptului că procesul gătitului zilnic oboseşte”, spune Adrian Ungureanu, acţionar al Pomello.

Oalele cu ciorbă, tăvile cu salată boeuf, cu pui shanghai sau sărmăluţe sunt preparatele care au făcut furori în luna septembrie în bucătăria Pomello, unde meniul se schimbă şi se adaptează după preferinţele clienţilor.

„Timpul petrecut la birou, timpul petrecut pe drum, de cele mai multe ori în trafic, şi timpul petrecut în familie – toate acestea îi suprasolicită pe clienţii noştri şi, în final, preferă să comande la domiciliu şi să se aşeze direct la masă”, mai spune Adrian Ungureanu.

3. „Nu mai am timp să gătesc!”

Principiul este acelaşi şi la YoRA, o afacere deţinută de Nicoleta Samoilă şi fondată acum trei ani.

„O pondere de 40% din investiţia iniţială provine din programul StartUp Nation 2017, iar 60% a fost aport propriu. Ideea businessului s-a născut dintr-o glumă a unei prietene la care urma să merg în vizită şi care, la întrebarea mea «Ce să-ţi aduc?», a răspund «O oală cu mâncare, pentru că nu mai am timp să gătesc»”, îşi aminteşte Nicoleta Samoilă.

Ea avea deja în minte şi în suflet dorinţa de a deschide un restaurant cu hrană sănătoasă, aşa că l-a adaptat la noua realitate. A observat că a devenit un trend în adevăratul sens al cuvântului atunci când a văzut pe Facebook reclama unor competitori, care însă se promovau cu fotografii cu mâncarea făcută de ea.

„M-am prins că e un trend în martie 2020. În perioada stării de urgenţă, când grădiniţele şi şcolile unde noi asiguram hrana copiilor s-au închis, numărul comenzilor a crescut simţitor. Copiii refuzau mâncarea de acasă pe motiv că nu e ca la grădiniţă. Au fost părinţi care m-au rugat să le scriu reţetele diverselor preparate, pentru că, indiferent de cum au gătit pilaful sau mazărea, nu au avut succes în faţa copilului”, povesteşte fondatoarea YoRA.

Ciorbe, sarmale, iahnie cu ciolan, tocăniţă cu costiţă, şniţele, crispy cu piure de cartofi – toate sunt „vedete” în bucătăria Nicoletei Samoilă. Clienţii aleg să le comande pentru că preferă ca timpul şi energia pe care le-ar consuma cu aprovizionarea, gătitul şi curăţenia de după să fie canalizate către activităţi cu copiii sau, pur şi simplu, către ei înşişi. Beneficiari sunt oameni de toate vârstele, de la nici un an până la vârstnici de peste 80 de ani.

Dincolo de aceste afaceri, există şi lanţuri mari, deja celebre, de restaurante, care au pariat pe varianta mâncării în cantităţi mari. City Grill şi La Mama sunt doar două astfel de exemple, reţele care au dezvoltat departamente unde mâncarea la oală, pentru familia întreagă, încearcă să compenseze clienţii lipsă din restaurantele închise.

4. Portret-robot de cumpărător

Cine sunt clienţii tuturor acestor afaceri, cum arată zilele lor şi ce ritm de viaţă au? Antreprenorii care le livrează mâncarea la oală le-au făcut deja un profil.

„Vorbim de oameni educaţi, antreprenori sau corporatişti, un tip de client «umblat», atent la ceea ce mănâncă chiar şi atunci când nu optează pentru mâncare de dietă”, spun cei de la trickSHOT.

Cu toate acestea, deşi mâncarea vine în cantităţi mari, nu înseamnă că nişa aceasta nu se potriveşte şi celor single sau cuplurilor fără copii, la fel cum publicul-ţintă nu îl constituie doar angajaţii din corporaţii sau oamenii de afaceri, ci şi cei care lucrează în construcţii, fabrici sau centre comerciale. Sau cei atenţi la cât de departe merge acul cântarului când se urcă pe el.

„Clienţii noştri sunt de toate vârstele şi din toate categoriile sociale, însă cel mai frecvent apelează la noi familii de trei-patru persoane, adulţi şi copii. Avem şi persoane care au nevoie să mănânce o mâncare dietetică, fără multă sare din cauza problemelor de sănătate sau cu un număr de calorii calculat precis, pentru scădere în greutate”, spune Laura Ene de la Ela Bistro.

Verificaţi dacă nu a sunat cineva la sonerie. Poate a venit oala cu mâncare.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.