Tableta de la Amazon

Autor: Mircea Sarbu Postat la 18 iulie 2011 18 afişări

Cu circa 20 de milioane de iPad-uri vandute, apple domina autoritar piata tabletelor, fara niciun competitor real venind dinspre tabletele bazate pe android. Va reusi oare presupusa tableta de la amazon sa-i ameninte suprematia?

Personajele principale ale povestii sunt, in ordine alfabetica, Amazon, Apple si Google. Cadrul il reprezinta o piata greu de definit, in care singurul element unificator pare sa fie cuvantul-cheie "mobil". Intriga se poate rezuma astfel: Amazon va lansa o tableta bazata pe sistemul de operare Android si se presupune ca va ameninta suprematia tabletei Apple iPad. Se poate pune intrebarea de ce Google este un personaj principal daca in rezumatul intrigii nu este implicat decat prin Android. Explicatia este ca, mai devreme sau mai tarziu, Google va fi nevoit sa iasa cu o tableta sub brand propriu (probabil ceva Nexus), ceea ce va impinge lucrurile spre un joc in trei, in care singurul care poate stabili aliante efemere este Amazon.

Acum pot fi intrebat de ce am redus totul la trei personaje si nu am adus in scena si alte nume implicate in zona tabletelor, cum ar fi Sony, care tocmai a prezentat o tableta si un portabil dual-screen care va putea rula si jocuri pentru PlayStation. Sau Motorola, care are in Xoom cel mai puternic competitor pentru iPad. Sau Asus, HTC si inca multi altii. Pentru ca "divaisul" este doar o parte a businessului, o alta parte importanta fiind continutul: filme, muzica, carti, presa, aplicatii. Iar in aceasta zona domina Amazon, Apple si intr-o oarecare masura Google, singurii capabili la ora aceasta sa creeze ecosisteme sustenabile. Este interesant de remarcat cum Apple si Amazon sunt pozitionati in aceasta piata in plina expansiune: in vreme ce Apple ofera continut pentru a vinde aparate, Amazon ofera aparate pentru a-si sustine vanzarile de continut. In schimb, Google se pozitioneaza astfel incat sa-si poata permite sa fie si arbitru, si jucator - e suficient sa remarcam ca este cel ce face jocurile in privinta sistemului Android, ceea ce-i permite sa il orienteze spre alte domenii (de exemplu cautari, video de la YouTube si chiar socializare) care ii vor aduce indirect venituri din publicitate.

Intr-un articol din mai ("Pseudo-ecologie speculativa") am pornit de la faptul ca Amazon angajeaza programatori Android si m-am indoit de intentia sa de a sustine ecosistemul controlat de Google, cu concluzia ca singura explicatie plauzibila ar fi ca planuieste o tableta (sustinuta si de zvonurile taiwaneze vehiculate de DigiTimes care vorbeau despre o comanda lansata de Amazon fabricantului Quanta). De fapt, e mult mai simplu: Amazon chiar are nevoie de o tableta, pentru ca reader-ul Kindle nu mai are putere de atractie in fata tabletelor multifunctionale si, in plus, Amazon si-a intarit pozitia in distributia de muzica si video, pentru care suportul oferit de Kindle este modest. Desigur, Amazon a profitat de expansiunea tabletelor si a telefoanelor inteligente, dar e altceva cand ai dispozitivul tau.

Desi zvonul nu a fost confirmat oficial, Wall Street Journal considera lansarea aproape sigura pentru aceasta toamna (fara a preciza sursele) si ofera chiar detalii: va fi bazata pe procesoare Intel, va rula Android si nu va fi (asa cum se zvonea) echipata cu afisaj eInk. Mai mult, se stie ca proiectarea si fabricarea au fost externalizate catre un producator asiatic, in vreme ce un alt model este proiectat in interiorul companiei. Totodata, se mai vorbeste despre lansarea a doua modele noi de Kindle (unul cu ecran tactil), dar nu se stie cum va rezolva problema canibalizarii acestora de presupusa tableta. Probabil prin pret, desi e greu de crezut ca se poate cobori prea mult, in conditiile in care acum modelul de intrare Kindle costa doar 139 de dolari.

Va fi - asa cum sugereaza WSJ - tableta de la Amazon un competitor real pentru iPad? Cum pana acum nicio tableta Android nu a amenintat suprematia Apple, sa presupunem ca va fi mai buna decat toate celelalte, probabil ruland o versiune proprie de Android. In cazul acesta ar trebui sa fie mai ieftina, deci undeva sub 500 de dolari. E posibil, dar improbabil. Oarecum contraintuitiv, Apple este imbatabil la pret (desi trece drept un brand scump). Explicatia sta in cele circa 50 de miliarde de dolari cash cu care Apple isi permite sa finanteze constructia unor fabrici dedicate tehnologiilor avansate (de pilda memorii "solid state", afisaje LED etc.) in schimbul exclusivitatii pe o perioada limitata (ceea ce-i permite sa fie primul pe piata) si al unui discount semnificativ in rest, ceea ce-i lasa libertatea sa se joace cu pretul sau marja de profit. In absenta unei noutati revolutionare, probabil ca Amazon va vinde aparatul in pierdere si va recupera din continut. Va fi oricum interesant.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
tableta,
Amazon,
iPad-uri
/opinii/tableta-de-la-amazon-8499124
8499124
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.