O lovitura de 57 de miliarde USD

Postat la 17 februarie 2006 1 afişăre

57 de miliarde de dolari, ceva mai putin decat PIB-ul Romaniei. Atat a costat Gillette pentru Procter & Gamble (P&G), cel mai mare jucator mondial pe piata bunurilor de consum. O tranzactie care se plaseaza pe locul 15 in topul celor mai mari 20 de tranzactii din ultimii 10 ani, la nivel mondial. 15% din vanzarile P&G.

57 de miliarde de dolari, ceva mai putin decat PIB-ul Romaniei. Atat a costat Gillette pentru Procter & Gamble (P&G), cel mai mare jucator mondial pe piata bunurilor de consum. O tranzactie care se plaseaza pe locul 15 in topul celor mai mari 20 de tranzactii din ultimii 10 ani, la nivel mondial. 15% din vanzarile P&G. Cam atat inseamna cifra de afaceri a Gillette pe piata din Romania.

 

Unde achizitia va avea, cu siguranta, un impact puternic. Dar efectele nu pot fi evaluate imediat, tocmai pentru ca integrarea, in sine, a activitatilor Gillette in cele ale P&G va dura cel putin sase luni. Unul din efectele clare, dar greu de evaluat, este o putere mai mare in negocierea cu marii retaileri pentru P&G. Pe piata din Romania, aflata in plina expansiune a retelelor comerciale, cu 15% mai multa putere in negociere nu e putin lucru. Pe plan mondial, inseamna chiar mai mult, daca ne gandim ca si retailerii, cu cat cresc, cu atat isi inaspresc conditiile pentru furnizori.

 

Cum ar fi, de exemplu, cazul Wal-Mart - cel mai mare comerciant la nivel mondial. Care, coincidenta, nu e numai cel mai mare client al lui P&G, dar are si renumele de a fi foarte drastic in negocierea de preturi - poate tocmai pentru ca are format de discounter, sinonim cu "pret mic".

 

Mai mult de-atat, Wal-Mart manifesta o mare atractie pentru marci proprii, politica pe care P&G nu o agreeaza deloc, dupa cum declara in noiembrie pentru BUSINESS Magazin A. G. Lafley, Chairman of the Board, President si Chief Executive la Procter & Gamble. Fenomene asemanatoare se contureaza si pe piata romaneasca, unde comertul prin marile lanturi a ajuns sa detina 20% din vanzarile cu amanuntul si anunta o crestere si mai spectaculoasa in viitorul imediat, atat prin expansiunea jucatorilor prezenti (ca Metro, Selgros, Carrefour sau Cora), precum si prin intrarea unora noi - ca Plus sau Kaufland.

 

Reprezentantii P&G au precizat ca vor reduce cheltuielile operationale cu 14-16 miliarde de dolari si vor elimina 6.000 de locuri de munca. In Romania insa, reducerile de personal nu vor avea mare impact, pentru ca nici una din cele doua companii nu are exces de angajati. Ambele au preferat o politica de dezvoltare prudenta, pas cu pas. Mai mult, in Bucuresti este plasat centrul de coordonare a activitatii pentru tarile din regiune. P&G are 500 de angajati, dar cei mai multi lucreaza in fabrica de detergenti de la Timisoara, pe care a cumparat-o in 1995.

 

In plus, Romania are o piata care asigura P&G o crestere medie de 15% pe an. Compania detine pozitia de lider pe diverse segmente: detergenti de rufe si de vase (Ariel, Tide, Fairy), inalbitori (Ace), scutece si servetele umede (Pampers), sampon (Pantene, Clairol, Head & Shoulders, Wella). Dar ce castiga P&G prin cumpararea Gillette? In mod vizibil, si-a acoperit cateva puncte slabe, pentru ca cei doi actori au portofolii oarecum complementare.

 

Gama Gillette, marca lider pe segmentul de aparate de ras si lame, completeaza zona produselor pentru barbati, unde era loc de mai bine la P&G. Divizia de produse pentru femei a fost intarita deja, prin achizitii anterioare: Clairol, Wella si Londa, iar pozitia dobandita astfel este intangibila pentru competitori pe acest segment. Din gama de produse pentru ingrijirea gurii, periutele electrice ale Gillette fortifica atacul asupra

Colgate-Palmolive, care are o pozitie buna pe acest segment.

 

Iar Gillette are aceasta calitate - atrage consumatorii catre produsele mai scumpe pe care le lanseaza. Un aparat de ras cu baterii - Gillette’s M3Power, pus pe piata in 2004, cu 50% mai scump decat varianta anterioara, detine acum 35% din piata valorica a aparatelor de ras in SUA. Problemele cu care s-a confruntat etalonul corporatist american a stors multa cerneala pana acum cinci ani. Dar, o data cu schimbarea conducerii, P&G  a intors radical foaia. Nu numai ca a crescut cu 30% in trei ani, dar profitabilitatea ii multumeste si pe actionari. Chiar daca orice gigant are limitele sale, P&G continua sa se extinda. Pana unde si pana cand sunt intrebari care mai au de asteptat.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
O lovitura de 57 de miliarde USD
/opinii/o-lovitura-de-57-de-miliarde-usd-978797
978797
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.