MIRAJUL străinătăţii. Cât de mult îşi (mai) doresc românii să plece peste hotare?

Postat la 16 iunie 2025 100 afişări

MIRAJUL străinătăţii. Cât de mult îşi (mai) doresc românii să plece peste hotare?

România este un veritabil bazin de talente pentru multinaţionale şi nu numai. Forţa de muncă este în continuare unul dintre capitolele la care ţara noastră bifează pe plus când este făcută orice analiză de tip SWOT. Gradul de calificare, apetitul de muncă, dedicarea, cunoaşterea limbilor străine sunt atuurile cele mai importante la care românii bifează pe plus în comparaţie cu străinii – de pe bătrânul continent sau de aiurea.

Marius Opriş, partener în cadrul companiei de training şi consultanţă în domeniul dezvoltăriii organizaţionale Ascendis, a subliniat acest subiect în cadrul Conferinţei BM Cum transformă companiile viitorul prin inovaţie şi sustenabilitate. „Chiar avem nişte puncte forte şi cel mai important se leagă de engagementul oamenilor. Oamenii României oferă un avantaj competitiv extraordinar şi asta o ştim de la toţi clienţii noştri. Poate au venit prima oară pentru costuri. Da, pentru că era o destinaţie unde puteai să ai costuri mai mici, dar apoi şi-au dat seama că, aşa cum zicea un CEO, că în România face în trei luni ce ar putea să realizeze în Franţa în 5 ani sau în Germania poate niciodată. Asta trebuie noi să jucăm, oricare ar fi vremurile. Avem această carte extraordinară şi în rest avem şi resurse.

Trebuie să punem la muncă aceste cărţi.”

În acest context, nu e de mirare că românii care urcă alert trepte în organigrama companiilor au şanse mari să primească poziţii de expaţi. Iar pentru români, ca să-şi continue parcursul ascendent în carieră, experienţa de expatriaţi este obligatorie, în cele mai multe cazuri. Un stagiu de minim câteva luni, dar care adeseori poate să fie de câţiva ani este de luat în calcul pentru cei care îşi stabilesc borne de atins în carieră. Sute, dacă nu chiar mii de români sunt acum în diverse colţuri ale lumii, fie în sediile centrale ale companiilor fie în filiale din diverse zone, unde au mandate prin care îşi pot valida priceperea şi eficienţa. Sunt, desigur şi cazuri de români pentru care pasul peste hotare nu este doar un stagiu, ci doar începutul drumului unei noi vieţi. Cei plecaţi de, să spunem, peste zece ani, pentru care viaţa curge firesc în locurile în care poziţiile de conducere i-au purtat. Un exemplu este Călin Drăgan, care deţine funcţia de president & representative director at Coca-Cola Bottlers Japan. În 2006, când era director general al CCHBC România, Călin Drăgan s-a numărat printre executivii prezentaţi în prima ediţie a catalogului 100 Tineri manageri de top, iar în 2014 prelua un mandat de executiv în cadrul filialei de pe piaţa japoneză, cu rulaje de aproape 4 mld. de euro la vremea respectivă. Sistemul Coca-Cola, una dintre primele multinaţionale care au intrat în România, a fost o pepinieră pentru executivii români care s-au dezvoltat şi au intrat pe lista de talente a grupului. Un alt exemplu este Adrian Cernăuţan, care a intrat în vara anului trecut în rândul celor mai puternici români din sistemul Coca-Cola, după ce a fost promovat la 1 iunie în rolul de global head of operations – digital commerce & innovation şi şi-a mutat biroul nu oriunde, ci chiar în sediul din Atlanta al gigantului din sectorul băuturilor răcoritoare. Dar dacă în trecut poziţiile oferite peste hotare erau vânate nu numai din perspectiva evoluţiei în carieră (ci şi a statului de white colar român peste hotare), acum lucrurile s-au mai rafinat. 

Sondajul derulat în ultima săptămână de BUSINESS Magazin nu arată un apetit mare pentru vânarea funcţiilor din organizaţii peste hotare, ci mai degrabă un echilibru între cei care ar accepta această variantă (381 de respondenţi) şi cei care nu ar pleca din România (tot 381 de repondenţi). Numărul celor care sunt interesaţi şi fac demersuri pentru a se expatria este dublu faţă de al celor care au avut deja parte de această experienţă dar preferă România. Nicăieri nu umblă câini cu covrigi în coadă, iar pentru mulţi români (ca şi pentru companiile străine) oportunităţile sunt mai mari, cel puţin pentru moment, aici. Mai cu seamă că experienţele culturale sau gustul aventurii de pe alte tărâmuri este acum mai accesibil ca niciodată ca plan de vacanţă. V-aţi pregătit bagajele pentru concediu?   

Ioana Mihai-Andrei este redactor-şef, Business Magazin

 

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.