Mai putin lux, mai multa utilitate

Postat la 30 martie 2006 1 afişăre

Anul acesta vanzarile de autoturisme de lux au consemnat o scadere, in timp ce piata inregistreaza, pe ansamblu, o crestere record. Semn ca preferintele in materie de masini ale romanilor incep sa se modifice.

Anul acesta vanzarile de autoturisme de lux au consemnat o scadere, in timp ce piata inregistreaza, pe ansamblu, o crestere record. Semn ca preferintele in materie de masini ale romanilor incep sa se modifice.

Sunt oameni in Romania care au scos din buzunar 320.000 de euro pentru a-si achizitiona o masina de lux. Si nu una oarecare, ci un Rolls-Royce, esenta luxului in materie de automobile. Atunci cand au decis sa intre pe piata Europei de Est, cei de la BMW, proprietarii marcii Rolls-Royce, au ales Romania pentru a deschide prima reprezentanta din zona. La fel a procedat si prestigioasa si celebra marca de automobile italiana Maserati.

Motivatiile producatorilor de automobile de lux de a deschide reprezentante pentru Europa de Est tocmai in Romania au legatura cu realitatea de zi cu zi de pe soselele si mai ales de pe bulevardele noastre. Daca iesi la o plimbare seara, prin Bucuresti, ramai impresionat de numarul mare de limuzine de lux intalnite. Audi, Mercedes, BMW, Maserati, uneori cate un Rolls sau un Bentley pot fi intalnite mai degraba pe strazile Bucurestiului decat ale altor capitale europene.

Chestie de gust in materie de preferinte automobilistice ale oamenilor cu bani sau de snobism, depinde din ce unghi privesti. Oricum, un argument suficient pentru a justifica alegerea producatorilor de a aduce asemenea limuzine, oficial, in Romania.

Dar, dincolo de ceea ce se vede cu ochiul liber pe bulevarde si sosele, realitatea incepe sa dea de gandit importatorilor. Statisticile Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) arata ca, pentru prima data in ultimii ani, automobilele de lux se cumpara mai putin. De la inceputul acestui an, trimestru dupa trimestru, statisticile arata o scadere a vanzarilor in acest segment. Paradoxal, daca ne gandim ca patru exemplare de Maserati Quattroporte au fost comandate din Romania inca inainte de lansarea masinii. Sau, si mai bizar, daca luam in calcul ca un Rolls-Royce de peste 300.000 de euro a fost vandut de importator inainte ca prestigiosul automobil sa fie prezentat oficial.

De la sine inteles ca toata lumea cauta explicatii. Oficialii APIA au considerat, in vara, ca de vina e sezonalitatea unor astfel de achizitii. Oamenii cu bani nu se gandesc la achizitionarea unui automobil de lux primavara sau vara, ci mai degraba se intreaba unde isi vor petrece vacanta. Acesta a fost una dintre posibilele explicatii cu care importatorii au justificat scaderea cererii de masini foarte scumpe.

Dar statisticile APIA pe cel de-al treilea trimestru au evidentiat aceeasi tendinta de scadere a vanzarilor de limuzine de lux. Si asta in contextul in care piata auto se afla in crestere accentuata de patru ani incoace. Potrivit estimarilor APIA, in anul acesta se vor vinde chiar cu 30% mai multe autoturisme decat anul trecut. Cu circa 180.000 de autovehicule noi vandute, asa cum previzioneaza importatorii si producatorii, 2004 ar consemna doborarea recordului anterior de vanzari, detinut de anul 1998. Cresterea cea mai mare o consemneaza autoturismele din clasa mini si monovolumele dar, in afara de automobilele de lux, toate segmentele au o cerere tot mai mare.

Explicatia faptului e mai degraba aceea ca romanii si-au reorientat gusturile in materie de automobile. In loc sa dea banii pe o limuzina, prefera sa-si cumpere un autoturism de teren.

O masina de teren a devenit cea mai buna alternativa la un automobil de lux. Constructorii si-au rafinat productia, au aparut asa numitele SUV-uri de lux, o combinatie intre limuzina si autoturismele de teren. Acestea nu mai sunt atat de patratoase ca "greii" 4X4. Nu au suspensie rigida si nu trebuie sa te urci in ele cu scara, asa cum iti cer masinile de teren adevarate.

 In schimb, ofera un bun compromis intre confortul unei limuzine aflata intr-o croaziera rapida pe autostrada si abilitatile unui "tout-terrain" atunci cand da de gropile din aceeasi autostrada romaneasca. 

Asa ca SUV-ul de lux e cea mai buna alternativa la limuzina. Arata la fel de bine, e la fel de scump si e mai impresionant cand iti iese, brusc, in fata. Si, oricati bani ai avea, nu iti vine sa-i cheltui, mereu, pe service.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Mai putin lux,
mai multa utilitate
/opinii/mai-putin-lux-mai-multa-utilitate-978432
978432
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.