Ecce Homo

Autor: Dorin Oancea Postat la 09 aprilie 2012 90 afişări

Ar fi fost Fellini-ul epocii sale, dacă filmul şi regia de film ar fi fost inventate atunci. Ar fi fost Dali-ul epocii sale, dacă suprarealismul ar fi fost la modă în epoca sa. Este, simplu, Bosch, primul pictor care a eliberat pictura de om.

Pentru că pictura lui Hieronymus Bosch se citeşte, se vizionează, se descifrează şi, în cele din urmă, se savurează. Criticii spun că pictorul nu şi-a făcut niciodată iluzii despre raţionalitatea făpturii umane şi că nu a crezut în bunătatea nativă a lumii, coruptă de oameni. Unii au spus că a fost nebun, alţii l-au crezut membru al unei secte care practica libertinajul în încercarea de a atinge misticul, iar alţii l-au bănuit, cuminţi, doar că ar fi avut preocupări legate de alchimie şi ezoteric. Hieronymus van Aken a fost un ins cu o imaginaţie bogată, care a văzut lumea altfel decât restul - lumea sa era densă, coşmarul era colorat, ideile voiau să şocheze, fantezia era delirantă; putea fi altfel un rod al fantasmelor Evului Mediu?!

De restul nu i-a păsat. N-a ţinut nici măcar să îşi atribuie lucrările, pentru că numai şapte din cele circa 35 sau 40 de tablouri care îi sunt atribuite sunt semnate şi nici măcar unul nu este datat. Marile sale lucrări, la figurat şi nu la propriu, tripticurile - "Ispitele Sfântului Anton", "Grădina plăcerilor", "Judecata de apoi" - sunt adevărate opere cinematografice complexe.

Pictura pe care o propun astăzi este "Ecce Homo", episodul în care Pilat din Pont îl arată mulţimii pe Isus; citind-o, descifrând-o, vedem că oamenii nu s-au schimbat aşa de mult în sutele de ani care ne despart de perioada de început a Renaşterii; un Isus liniştit chiar, care îşi acceptă soarta şi care contrastează cu mulţimea fremătătoare şi tembelă, agitându-se pentru spectacolul morţii, alegând, fără regrete, hoţia în locul seninătăţii.

Tabloul, expus în prezent la Indianapolis, nu i-ar aparţine, spun unii specialişti, lui Bosch, ci unui ucenic, şi diferă de "Ecce Homo" expus la Frankfurt. Sincer, mi se pare că Indianapolis, pictat undeva pe la 1490 este mult mai Bosch decât Frankfurt, indiferent de ce spun analizele ce stabilesc vârsta lemnului pe care este pictat tabloul. Regăsim mai ales gloata atât de bine reprezentată în altă minunată pictură - "Hristos cărând crucea", din 1515 - 1516, un compendiu de expresii umane şi de expresivitate artistică.

Pe de altă parte, Frankfurt, data 1470, are câteva detalii care îl fac excepţional - Bosch este poate primul artist din lume care foloseşte litera scrisă, într-un mod asemănător cu dialogurile din benzile desenate, pentru a imortaliza spusa lui Pilat şi replica "Crucifige Eum" - "Răstigneşte-l" - a mulţimii. În plus, Ierusalimul este reprezentat prin liniile unui tipic oraş flamand astfel încât privitorul să nu mai aibă nicio îndoială în privinţa identităţilor din tablou. Priveşte-te pe tine.

Ecce homo.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
editorial,
Dorin Oancea,
Bosch,
pictura,
Ecce Homo
/opinii/ecce-homo-9488324
9488324
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.