Dispariţia Facebook se amână

Autor: Mircea Sarbu Postat la 11 iunie 2012 19 afişări

Tema favorită de speculaţii în lumea high-tech este prăbuşirea reţelei Facebook. Chiar dacă veniturile nu sunt grozave, chiar dacă preţul acţiunilor scade, Facebook este un colos cu o inerţie care nu poate fi ignorată. Va rezista.

Tocmai când mă pregăteam să scriu un articol mai teoretic despre problema identităţii în reţelele de socializare, toată presa a început să vuiască. Un expert în investiţii, Eric Jackson, a declarat pentru postul american CNBC că Facebook va dispărea într-un interval de 5-8 ani. După mai puţin de 24 de ore, o căutare pe Google după "Facebook disappear 8 years" mi-a adus peste 40 de milioane de rezultate, doar în engleză. O adevărată furtună. Interesant este că acelaşi Eric Jackson a publicat la sfârşitul lui aprilie un articol destul de amplu în revista Forbes sub titlul "Iată de ce Google şi Facebook ar putea să dispară complet în următorii 5 ani". Deşi aici Jackson este mai radical, articolul nu prea a fost băgat în seamă. Dar asta se întâmpla înainte de evenimentele de după listarea pe bursă a Facebook şi evoluţia descendentă a preţului acţiunilor.

Argumentele lui Jackson sunt, în esenţă, destul de simple. În primul rând, prin "dispariţie" Jackson nu înţelege neapărat faliment, ci mai degrabă căderea în irelevanţă, exemplele pe care le aduce fiind MySpace (vedeta de acum câţiva ani) şi Yahoo! (care deşi încă este profitabilă, este doar o umbră a ceea ce a fost cu zece ani în urmă). Teoria pe care se bazează este că internetul a trecut prin trei etape, prima fiind Web 1.0 (între 1994 şi 2001), dominată de firme precum Yahoo!, AOL, Google, Amazon sau eBay. Toate acestea s-au priceput foarte bine să "organizeze" informaţia, fie ca "portaluri" care agregau informaţia, fie ca motoare de căutare, fie ca agenţi ai comerţului online. A urmat apoi Web 2.0, care s-a întins din 2002 până în 2009, s-a bazat pe caracterul social şi a fost dominată de companii precum Facebook, LinkedIn sau Groupon. În fine, etapa actuală înseamnă "mobil" şi prototipul noilor lideri este Instagram.

În opinia lui Jackson, Web 3.0 nu va exista niciodată, pentru că web-ul a murit deja. Ideea de bază este însă că nici una dintre companiile dominante în primele două etape n-a reuşit să se adapteze etapei următoare. Pur şi simplu au rămas încremenite în modelul de business care le-a adus succesul. Nici Yahoo!, nici Google, nici Amazon n-au reuşi să clădească ceva important în domeniul social. Fără îndoială, atât Google, cât şi Amazon câştigă o mulţime de bani, dar lucrurile se schimbă din ce în ce mai repede. Facebook este, de fapt, în aceeaşi situaţie. Indiferent cât de isteţ este Zuckerberg, lumea se îndreaptă spre zona mobilă şi un colos precum Facebook nu va putea face faţă acestei schimbări de paradigmă, indiferent câte companii precum Instagram ar cumpăra. Nici chiar dacă şi-ar construi propriul telefon.

O observaţie interesantă face Eric Jackson cu privire la Apple, care nu se încadrează în aceste etape, deşi pare mai degrabă Web 1.0, fără succese în zona socială. Însă Apple este în esenţă un producător de hardware, care a reuşit să creeze un ecosistem prin care proliferează aplicaţiile. Aşa că, atâta vreme cât produsele sale au succes, nu are grija succesiunii etapelor internetului. Astfel se explică de ce atâtea companii încearcă să-i urmeze modelul, producând hard, soft şi construind ecosisteme: Google face telefoane (şi, conform zvonurilor, tablete) sub brand propriu, Amazon face cititoare de cărţi şi tablete. Facebook probabil va face telefoane. Dar asta nu le va duce, totuşi, în epoca mobilă, pentru că modelul de afacere nu s-a schimbat. Iar Facebook va rămâne un sit web încercând să vândă spaţiu publicitar într-o vreme când computerele tradiţionale dispar, iar web-ul devine irelevant. Verdictul: mai au vreo cinci ani, cel mult opt.

Aceasta a fost explicaţia lui Jackson şi mulţi au înghiţit-o fără s-o mestece. Îmi iau libertatea să nu fie de acord cu el, admiţând totuşi că atât Facebook, cât şi Google vor dispărea. Ca toate marile imperii. Cândva, dar nu în viitorul imediat. O primă observaţie ar fi că "mobil" nu înseamnă doar telefon. Tabletele şi chiar e-book reader-ele intră în această categorie. Nici computerele nu vor dispărea, deşi suntem în era post-PC. Nu-mi imaginez că toate aplicaţiile de business vor fi făcute pe telefoane mobile, deci ecranele mari (fie şi cele ale tabletelor) vor fi aici şi în viitor. Nici web-ul nu piere, deşi aplicaţiile îi erodează fundamentele. E adevărat că vor apărea noi mijloace prin care ne vom obţine informaţiile (Siri e un exemplu), dar de motoare de căutare şi de reţele de socializare vom avea nevoie. Pentru mulţi dintre utilizatori, Facebook asigură toate mijloacele de a comunica cu lumea. Iar un miliard de oameni se mişcă foarte greu. Poate că Zuckerberg va rămâne un simplu milionar, dar Facebook va supravieţui.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinii,
weboscop,
Mircea Sarbu,
facebook
/opinii/disparitia-facebook-se-amana-9723667
9723667
comments powered by Disqus

ALEPH STORY: Premierul Cîţu semnează singur proiectul de ordonanţă de urgenţă care reglementează plata în plus peste serviciul decontat la privat. O discuţie cu Dana Ciriperu, Ziarul Financiar şi Ioana Răduca, Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.