Ne trebuie un viral

Postat la 19 august 2008 142 afişări

Mediile clasice atrag majoritatea bugetelor de publicitate, insa dezvoltarea tehnologiei, aparitia de noi canale de comunicare si competitia de creativitate intre agentii au extins uzul publicitatii neconventionale.

Ne trebuie un viral

In anul 2000, compania italiana Benetton lansa o campanie care se desfasura in majoritatea ziarelor, a revistelor centrale si a locurilor publice importante din Europa, America si Asia. Nimic neobisnuit, de altfel. Insa in acea campanie, Benetton, un nume recunoscut pentru promovarea prin mesaje sociale puternice, alegea sa se asocieze cu imaginea unor detinuti condamnati la moarte, care aveau scris pe fata numele si data executiei.

Fie ca a prezentat detinuti, conflicte rasiale sau oameni infectati cu HIV pe canalele clasice de promovare, comunicarea pe care s-a axat retailerul de imbracaminte a fost evident neconventionala. “Este glazura de pe o bomboana dintr-o cutie de bomboane de ciocolata. In media, neconventional este orice suport nou, pe care nu l-a exploatat nimeni”, spune Andreea Popescu, group strategic manager la Media Direction, despre publicitatea neconventionala.

 

Cristi Parvan, Interactive Media Director la Zed Digital, agentia de interactive a Zenith Media, defineste publicitatea conventionala ca o metoda de promovare standardizata, care are o istorie, o continuitate in spate. In schimb, “neconventional inseamna incercarile de a face ceva diferit, fara posibilitatea unor masuratori standard la care sa se raporteze”.

 

Promovarea neconventionala este posibila in doua moduri: prin utilizarea unor mesaje neobisnuite in medii traditionale sau prin folosirea de canale noi. Printre suporturile mai putin utilizate in Romania se numara mijloacele de transport (avioane, biciclete, taxiuri) si mai ales noile medii precum telefonul mobil, Bluetooth, blogurile si microblogurile (Twitter).

 

Mihai Scortea, directorul executiv al agentiei Mercury360, enumera ca supor­­turi neconventionale new media, ambient media (mesajele comunicate in mod neconventional prin orice suport outdoor/indoor) sau publicitatea virala (e-mail-ul, YouTube, blogurile). Totusi, in ceea ce priveste mijloacele noi de promovare, specialistii au pareri diferite daca acestea apartin sau nu neconventionalului. “Bluetooth pentru mine acum nu mai e neconventional. Acum un an de zile era meganeconventional, pentru ca nu mai facuse nimeni. Dar la un moment dat, cand toata lumea incepe sa foloseasca si tehnologia avanseaza, mediul devine unul comun”, afirma Andreea Popescu, referindu-se la campania Pepsi Bus Station & Bluetooth din 2007.

 

Daca Pepsi si Sensiblu desfasurau in urma cu un an printre primele campanii pe bluetooth, in schimb, in urma cu o luna, agentia de turism Accent Travel & Events lansa prima campanie romaneasca pe Twitter. Loredana Stanciu, director executiv al Accent Travel & Events, spune ca printre motivele pentru care a ales acest mod de promovare se numara interactivitatea, dar si comunicarea mai flexibila cu potentialii consumatori. “In mediile traditionale, procesul de comunicare este de obicei fragmentat, feedback-ul ajunge mult mai tarziu.” Un alt motiv pentru alegerea acestui canal a fost durata scurta a implementarii campaniei: cateva zile pentru realizarea unui profil in retea si un site pentru ofertele “last minute”.

 

Lee Wilkins, directorul executiv al Wilkins Lee Creative, agentia care a creat campania, spune ca a urmarit mai ales cresterea notorietatii Accent Travel & Events. “Am dorit sa prezentam compania acestei comunitati de potentiali utilizatori. Cel de-al doilea obiectiv a fost oferirea oportunitatii de testare a serviciilor de turism de catre acestia si de a impartasi experienta respectiva prin intermediul aceluiasi canal.”

 

Cat priveste blogurile, daca anul trecut se putea spune cu siguranta ca acestea sunt medii neconventionale, desfasurarea in mai putin de jumatate de an a campaniilor pentru Dacia, ING, Audi A4 si Fiat 500 ii face pe unii dintre specialisti sa afirme ca in momentul de fata campaniile pe bloguri aproape ca nu mai sunt neconventionale. Acest lucru se explica prin faptul ca, desi utilizarea anumitor medii le transforma in canale clasice, mesajele neobisnuite promovate pot face ca unele campanii sa devina neconventionale. “Este vorba de reinventarea suporturilor traditionale. De exemplu, fac outdoorul altfel si ii zic <ambient>. Toata lumea incearca sa reinventeze, sa faca lucrurile altfel, folosind aceleasi mijloace”, spune Gabriela Terchila, managing director la agentia Proximity.

 

Sunt insa deschisi clientii acestor metode noi de promovare? “Din cauza ca sunt multe mesaje in mediile clasice, exista, cu siguranta, deschidere majora la nivel teoretic. Din punct de vedere practic insa, de la deschidere pana la realizare cred ca si la clienti, si la agentii exista prudenta”, afirma Cristi Parvan.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/media-marketing/ne-trebuie-un-viral-2939515
2939515
comments powered by Disqus
De la idee la inovaţie. Ce s-a discutat la conferinţa „Cele mai inovatoare companii din România” organizată de Business MAGAZIN De la idee la inovaţie. Ce s-a discutat la conferinţa „Cele mai inovatoare companii din România” organizată de Business MAGAZIN

La a şasea ediţie a conferinţei dedicate celor mai inovatoare companii româneşti, opt reprezentanţi ai unor companii locale de top, din domenii diferite, au vorbit despre modul în care o idee se poate transforma într-o inovaţie cu rezultate măsurabile, demonstrând, încă o dată, că iniţiativele private din sfera inovaţiei nu lipsesc. Care este distincţia dintre inovaţie şi tehnologie, cât se investeşte în companiile din România în proiecte inovatoare şi cât de propice este mediul românesc pentru dezvoltarea ideilor noi?

vezi continuarea
ZF.ro
S-a terminat cu cozile la stat şi cu aşteptatul la ghişeu. Se pregătesc schimbări uriaşe S-a terminat cu cozile la stat şi cu aşteptatul la ghişeu. Se pregătesc schimbări uriaşe
Plouă cu AMENZI USTURĂTOARE: Sancţiuni RECORD de 7.500 de lei pentru toţi românii care...
ProMotor.ro
TIPA a alimentat şi s-a dus să plătească. La casa de marcat i-a lăsat MASCĂ pe toţi - VIDEO TIPA a alimentat şi s-a dus să plătească. La casa de marcat i-a lăsat MASCĂ pe toţi - VIDEO
Cât costă în România CEL MAI FRUMOS SUV Mercedes? Selly a dat deja avansul
Clienții SE BAT pe mașina asta. Cât costă și câți au comandat-o după ce au văzut-o DOAR ÎN POZE?
Descopera.ro
Cel mai REVOLUŢIONAR proiect de infrastructură. Acest TUNEL pare desprins din filmele SF şi prin el se va putea circula înante să funcţioneze metrolul din Drumul Taberei Cel mai REVOLUŢIONAR proiect de infrastructură. Acest TUNEL pare desprins din filmele SF şi prin el se va putea circula înante să funcţioneze metrolul din Drumul Taberei
Sute de tinere SCALVE trebuiau să treacă un test CRUNT pentru a-l mulţumi pe cel mai mare GENIU militar şi cel mai respectat ÎMPĂRAT al tuturor timpurilor
De ce a EXPLODAT vulcanul din Noua Zeelandă fără avertisment. FENOMENUL care i-a contrariat pe specialişti
Go4it.ro
PROHODUL are cele mai căutate versuri pe GOOGLE în 2019. Ce au mai căutat ROMÂNII PROHODUL are cele mai căutate versuri pe GOOGLE în 2019. Ce au mai căutat ROMÂNII
Pericolul de pe birou. Îl folosesti zi de zi şi îţi pune sănătatea în pericol. Iată ce poţi face pentru a evita o afecţiune de care vei suferi toată viaţa
Aplicaţiile pe care TREBUIE să le ai pe un telefon cu Android în 2020
Csid.ro
Portretul psihologic al unui violator: cum îl recunoaştem şi cum evităm să devenim victime Portretul psihologic al unui violator: cum îl recunoaştem şi cum evităm să devenim victime
Cum poţi ajuta o femeie care este abuzată
HOROSCOP AUGUST 2019: se anunţă noi câştiguri financiare şi multe relaţii pasagere

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.