Istoria McDonald’s în România: Când s-a deschis şi care a fost primul restaurant din România şi câte unităţi numără în prezent reţeaua în ţara noastră

Postat la 18 iunie 2025 204 afişări

Venirea McDonald’s în România, una dintre primele multinaţionale care a păşit pe piaţa locală, a însemnat pentru consumatorii de pe piaţa locală primul contact cu celebrele produse. Pe lângă meniul care este familiar celor mai mulţi români, din orice ungher al ţării, compania a adus un model de business, în care eficienţa, standardizarea şi inovaţia nu sunt doar cuvinte, ci elemente strategice. Melo Hili, Chairman & Chief Executive Officer la Premier Capital plc., şi Valentin Truţă, director general al Premier Restaurants România, compania care operează reţeaua pe plan local, povestesc care au fost momentele cheie în dezvoltarea afacerii pe plan local, cum s-a menţinut relevant brandul de-a lungul timpului dar şi care sunt planurile pe care le are în continuare compania pe plan local.

„Pe parcursul celor 30 de ani, McDonald’s a devenit un brand de referinţă pe piaţa locală, un angajator de top şi un investitor important în economia României. Totul pentru că românii au ales în număr atât de mare acest lanţ de restaurante cu servire rapidă”, declară Valentin Truţă, director general al Premier Restaurants România. Tot el completează că vedetele meniului sunt burgerii – peste 90 de milioane de burgeri sunt vânduţi anual în România, dintre care 30 de milioane McPuişor şi 7 milioane Big Mac.

Executivul aminteşte şi de recordul stabilit pe 1 iunie 2024: 200.000 de meniuri Happy Meal servite într-o singură zi. Tot anul trecut, Premier Restaurants România, operatorul restaurantelor McDonald’s din ţară, a înregistrat o cifră de afaceri de peste 2 miliarde de lei, o creştere de 16% faţă de anul precedent.

Însă, dincolo de cifre, McDonald‘s în România a scris istorie. Unul dintre momentele-cheie a fost lansarea primului restaurant Drive-Thru, o premieră pentru ţara noastră; decizia a fost luată chiar în 1995, imediat după inaugurare. Astăzi, reţeaua reuneşte 61 de restaurante de acest tip, deschise 24/7. Compania a făcut şi alţi paşi cheie în dezvoltarea afacerii pe plan local: introducerea meniului de mic dejun, lansarea cafenelelor McCafé, parteneriatele cu platformele de livrare şi, în paralel, dezvoltarea propriei aplicaţii mobile. „Au fost decizii de business care au adus Mec-ul mai aproape de oameni şi de nevoile acestora. McDonald’s şi-a respectat promisiunea de a rămâne accesibil şi apropiat de fiecare generaţie”, afirmă Valentin Truţă. Iar în rândul argumentelor, completează el, sunt decizii ca produse inspirate din reţete locale, de la McMici la burgerii semnaţi de chefi români, brandul reuşind să se adapteze şi să rămână relevant într-o piaţă tot mai competitivă. În plus, compania a mizat şi pe procurarea de ingrediente de la furnizori locali, pentru un plus de gust şi prospeţime.

Iar ritmul deschiderilor de noi spaţii a fost susţinut: de la deschiderea primului restaurant, compania a ajuns la 44 de restaurante în 2000 şi la 63 în 2010. În prezent, McDonald’s numără 108 restaurante în 33 de oraşe şi peste 7.000 de angajaţi, fiind unul dintre cei mai mari angajatori din România la nivelul industriei alimentare. Iar lista angajărilor rămâne deschisă. În acelaşi timp, loialitatea angajaţilor este susţinută prin programe de pregătire, precum Young Lead – un program de pregătire a tinerilor manageri de restaurant – pentru că promovarea se face 100% din interior. Totodată, Bursele McDonald’s au rolul de a recompensa angajaţii cu rezultate remarcabile la învăţătură şi la locul de muncă. În plus, povesteşte executivul, tinerii angajaţi au la dispoziţie sesiuni de training gratuite, acces la programe internaţionale de formare prin McDonald’s Hamburger University, dar şi posibilitatea de a accesa diferite roluri la nivelul Premier Capital (n.r.: compania care operează restaurantele McDonald’s în Estonia, Grecia, Letonia, Lituania, Malta şi România).

În paralel, în acest an aniversar, „compania doreşte să-i susţină cu granturi în valoare totală de peste 50.000 de euro pe tinerii români ambiţioşi şi visători, cu vârste între 17 şi 19 ani. De aceea, McDonald’s în România a lansat Grant My Passion, un program pilot pentru sprijinirea tinerelor generaţii cu granturi de dezvoltare, în patru arii de interes: antreprenoriat (YoungStart Grant), talent / hobby (Talent Grant), educaţie (Education Grant) şi sustenabilitate (BetterWorld Grant)”, susţine Valentin Truţă.

 

Paşi de creştere

Care sunt momentele-cheie în dezvoltarea McDonald’s în România? Executivul povesteşte că fiecare deceniu a avut momentele sale speciale. „Primul restaurant din 1995 a fost un început plin de emoţie şi curiozitate. A urmat extinderea accelerată din anii 2000”. În 2016, preluarea licenţei de dezvoltare de către Premier Capital a deschis un nou capitol – cu investiţii masive în digitalizare, sustenabilitate şi modernizare. Digitalizarea, în special, a schimbat complet interacţiunea: kiosk-urile au redus timpul de aşteptare, aplicaţia mobilă a transformat telefonul într-un McDonald’s de buzunar, iar prin serviciul de livrare produsele ajung la clienţi acasă.

În 2016, când Premier Capital, partenerul maltez pentru dezvoltare al McDonald’s în şase ţări europene, a preluat şi reţeaua din România, operaţiunile acestuia au ajuns la o cifră de afaceri de peste 200 de milioane de euro, dublu faţă de 2015. La momentul achiziţiei, reţeaua de pe piaţa românească avea 67 de restaurante noi.   

CITITI AICI MATERIALUL INTEGRAL

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.