Povestea celor 30 de ani de McDonald’s în România
Venirea McDonald’s în România, una dintre primele multinaţionale care a păşit pe piaţa locală, a însemnat pentru consumatorii de pe piaţa locală primul contact cu celebrele produse. Pe lângă meniul care este familiar celor mai mulţi români, din orice ungher al ţării, compania a adus un model de business, în care eficienţa, standardizarea şi inovaţia nu sunt doar cuvinte, ci elemente strategice. Melo Hili, Chairman & Chief Executive Officer la Premier Capital plc., şi Valentin Truţă, director general al Premier Restaurants România, compania care operează reţeaua pe plan local, povestesc care au fost momentele cheie în dezvoltarea afacerii pe plan local, cum s-a menţinut relevant brandul de-a lungul timpului dar şi care sunt planurile pe care le are în continuare compania pe plan local.
„Pe parcursul celor 30 de ani, McDonald’s a devenit un brand de referinţă pe piaţa locală, un angajator de top şi un investitor important în economia României. Totul pentru că românii au ales în număr atât de mare acest lanţ de restaurante cu servire rapidă”, declară Valentin Truţă, director general al Premier Restaurants România. Tot el completează că vedetele meniului sunt burgerii – peste 90 de milioane de burgeri sunt vânduţi anual în România, dintre care 30 de milioane McPuişor şi 7 milioane Big Mac.
Executivul aminteşte şi de recordul stabilit pe 1 iunie 2024: 200.000 de meniuri Happy Meal servite într-o singură zi. Tot anul trecut, Premier Restaurants România, operatorul restaurantelor McDonald’s din ţară, a înregistrat o cifră de afaceri de peste 2 miliarde de lei, o creştere de 16% faţă de anul precedent.
Însă, dincolo de cifre, McDonald‘s în România a scris istorie. Unul dintre momentele-cheie a fost lansarea primului restaurant Drive-Thru, o premieră pentru ţara noastră; decizia a fost luată chiar în 1995, imediat după inaugurare. Astăzi, reţeaua reuneşte 61 de restaurante de acest tip, deschise 24/7. Compania a făcut şi alţi paşi cheie în dezvoltarea afacerii pe plan local: introducerea meniului de mic dejun, lansarea cafenelelor McCafé, parteneriatele cu platformele de livrare şi, în paralel, dezvoltarea propriei aplicaţii mobile. „Au fost decizii de business care au adus Mec-ul mai aproape de oameni şi de nevoile acestora. McDonald’s şi-a respectat promisiunea de a rămâne accesibil şi apropiat de fiecare generaţie”, afirmă Valentin Truţă. Iar în rândul argumentelor, completează el, sunt decizii ca produse inspirate din reţete locale, de la McMici la burgerii semnaţi de chefi români, brandul reuşind să se adapteze şi să rămână relevant într-o piaţă tot mai competitivă. În plus, compania a mizat şi pe procurarea de ingrediente de la furnizori locali, pentru un plus de gust şi prospeţime.
Iar ritmul deschiderilor de noi spaţii a fost susţinut: de la deschiderea primului restaurant, compania a ajuns la 44 de restaurante în 2000 şi la 63 în 2010. În prezent, McDonald’s numără 108 restaurante în 33 de oraşe şi peste 7.000 de angajaţi, fiind unul dintre cei mai mari angajatori din România la nivelul industriei alimentare. Iar lista angajărilor rămâne deschisă. În acelaşi timp, loialitatea angajaţilor este susţinută prin programe de pregătire, precum Young Lead – un program de pregătire a tinerilor manageri de restaurant – pentru că promovarea se face 100% din interior. Totodată, Bursele McDonald’s au rolul de a recompensa angajaţii cu rezultate remarcabile la învăţătură şi la locul de muncă. În plus, povesteşte executivul, tinerii angajaţi au la dispoziţie sesiuni de training gratuite, acces la programe internaţionale de formare prin McDonald’s Hamburger University, dar şi posibilitatea de a accesa diferite roluri la nivelul Premier Capital (n.r.: compania care operează restaurantele McDonald’s în Estonia, Grecia, Letonia, Lituania, Malta şi România).
În paralel, în acest an aniversar, „compania doreşte să-i susţină cu granturi în valoare totală de peste 50.000 de euro pe tinerii români ambiţioşi şi visători, cu vârste între 17 şi 19 ani. De aceea, McDonald’s în România a lansat Grant My Passion, un program pilot pentru sprijinirea tinerelor generaţii cu granturi de dezvoltare, în patru arii de interes: antreprenoriat (YoungStart Grant), talent / hobby (Talent Grant), educaţie (Education Grant) şi sustenabilitate (BetterWorld Grant)”, susţine Valentin Truţă.
Paşi de creştere
Care sunt momentele-cheie în dezvoltarea McDonald’s în România? Executivul povesteşte că fiecare deceniu a avut momentele sale speciale. „Primul restaurant din 1995 a fost un început plin de emoţie şi curiozitate. A urmat extinderea accelerată din anii 2000”. În 2016, preluarea licenţei de dezvoltare de către Premier Capital a deschis un nou capitol – cu investiţii masive în digitalizare, sustenabilitate şi modernizare. Digitalizarea, în special, a schimbat complet interacţiunea: kiosk-urile au redus timpul de aşteptare, aplicaţia mobilă a transformat telefonul într-un McDonald’s de buzunar, iar prin serviciul de livrare produsele ajung la clienţi acasă.
În 2016, când Premier Capital, partenerul maltez pentru dezvoltare al McDonald’s în şase ţări europene, a preluat şi reţeaua din România, operaţiunile acestuia au ajuns la o cifră de afaceri de peste 200 de milioane de euro, dublu faţă de 2015. La momentul achiziţiei, reţeaua de pe piaţa românească avea 67 de restaurante noi.
Întrebări şi răspunsuri din interviul cu Melo Hili, Chairman & Chief Executive Officer la Premier Capital plc.
„România este una dintre cele mai dinamice pieţe pentru Premier Capital. Performanţa din 2024, cu o cifră de afaceri care a depăşit 2 miliarde de lei şi o creştere de 16% faţă de anul precedent, confirmă acest potenţial.”
Melo Hili, Chairman & Chief Executive Officer la Premier Capital plc.
De-a lungul celor 30 de ani, McDonald’s în România a devenit un reper. Cum vede grupul această moştenire?
În decursul acestor trei decenii, McDonald’s în România s-a transformat într-un simbol care înseamnă mult mai mult decât un loc unde iei masa – a devenit parte integrantă a culturii locale. Ca grup, privim această moştenire cu mândrie, pentru că reflectă încrederea pe care consumatorii români ne-au acordat-o şi angajamentul echipelor noastre de a oferi constant calitate, servicii şi inovaţie.
Tratăm acest statut cu responsabilitate şi recunoştinţă. El ne aminteşte că rolul nostru nu este doar să servim mâncare, ci să contribuim pozitiv în comunităţile din care facem parte. Fie că vorbim de crearea de locuri de muncă, investiţii în sustenabilitate sau sprijinirea unor cauze locale, ne considerăm un partener pe termen lung în dezvoltarea socială şi economică a României.
România nu este doar una dintre cele mai mari pieţe ale noastre – este un model de urmat. Inovaţia şi performanţa de aici stabilesc adesea standardele pentru celelalte pieţe în care activăm şi vedem un potenţial enorm în a consolida şi extinde poziţia de lider.
Cum se poziţionează România în portofoliul Premier Capital, din punct de vedere al performanţei şi potenţialului de creştere?
România este una dintre cele mai dinamice pieţe pentru Premier Capital. Performanţa din 2024, cu o cifră de afaceri care a depăşit 2 miliarde de lei şi o creştere de 16% faţă de anul precedent, confirmă acest potenţial. Avem deja 108 restaurante în 33 de oraşe, iar planurile pentru 2025 includ nouă locaţii - două dintre ele sunt deja deschise, iar alte şapte urmează să fie inaugurate. Ne dorim să fim tot mai aproape de clienţi, să inovăm constant şi să sprijinim comunităţile locale. Suntem determinaţi să investim în această piaţă într-un mod consecvent şi pe termen lung.
Cu ce se diferenţiază piaţa românească faţă de celelalte pieţe în care Premier Capital operează?
Încă din 2016, când am intrat pe piaţa din România prin preluarea licenţei de dezvoltare, am simţit o energie unică în această ţară. Românii sunt oameni calzi şi primitori, deschişi la nou, dar care apreciază în egală măsură produsele tradiţionale, ceea ce ne motivează constant să inovăm. În plus, echipa noastră din România este formată din oameni ambiţioşi, dedicaţi şi pasionaţi, care sunt motivul pentru care ne menţinem poziţia de lider într-o piaţă din ce în ce mai competitivă. În România, vedem o loialitate ridicată faţă de brand şi, de asemenea, beneficiem de o acoperire extinsă la nivel naţional, deoarece suntem prezenţi în majoritatea zonelor geografice şi în oraşele mari.
Cum susţineţi dezvoltarea profesională a angajaţilor?
McDonald’s a fost întotdeauna o rampă de lansare în carieră – şi am încredere că va rămâne aşa. Astăzi, 57% dintre angajaţii noştri au sub 30 de ani şi sunt dornici să evolueze profesional şi personal. Pe lângă oportunităţile de promovare internă la nivel local, le oferim colegilor acces la posturi noi în întreaga reţea Premier Capital. Asta înseamnă că angajaţi din România, Malta, Estonia, Lituania, Letonia sau Grecia pot ocupa poziţii în oricare dintre aceste ţări. Este un schimb valoros de experienţă, o deschidere culturală şi o oportunitate reală de relocare – toate în beneficiul celor 12.000 de angajaţi. Avem deja numeroase exemple de colegi din România care au ajuns să ocupe roluri de conducere în alte pieţe, inclusiv funcţia de director general.
Ce planuri de investiţii aveţi în vedere pentru România în următorii ani şi ce rol joacă digitalizarea şi sustenabilitatea în aceste planuri?
Investim în extinderea reţelei – cu un total de nouă restaurante noi planificate în acest an – şi în digitalizarea completă a experienţei McDonald’s, cu o investiţie totală de peste 150 de milioane de lei. În prezent, 95% dintre restaurantele noastre sunt dotate cu kiosk-uri digitale şi oferă servicii moderne precum Mobile Order & Pay. De asemenea, ne concentrăm tot mai mult pe sustenabilitate. Spre exemplu, includem panouri solare la fiecare nou restaurant Drive-Thru pentru a-i asigura necesarul de energie. Avem deja peste 20 de restaurante Drive-Thru dotate cu panouri solare şi continuăm implementarea lor. Obiectivul nostru principal este să construim un business responsabil, în linie cu valorile comunităţilor locale.
În final, ce mesaj aţi dori să transmiteţi clienţilor şi echipei din România, la această aniversare?
Clienţilor din România vreau să le spun un sincer mulţumesc – pentru loialitate, pentru încredere şi pentru că aţi făcut McDonald’s parte din rutina voastră. Această aniversare este la fel de mult despre voi, cât este despre parcursul nostru.
Iar echipei noastre, din trecut şi din prezent, îi sunt profund recunoscător. Aţi construit ceva remarcabil în aceşti 30 de ani.
„România nu este doar una dintre cele mai mari pieţe ale noastre – este un model de urmat. Inovaţia şi performanţa de aici stabilesc adesea standardele pentru celelalte pieţe în care activăm şi vedem un potenţial enorm în a consolida şi extinde poziţia de lider.”
Melo Hili, Chairman & Chief Executive Officer la Premier Capital plc.
Întrebări din interviul cu Valentin Truţă, director general al Premier Restaurants România
„Numai în ultimii zece ani, am investit aproape 600 de milioane de lei în restaurante şi digitalizare. Am creat mii de locuri de muncă, am sprijinit economia locală prin parteneriate cu furnizori români şi am contribuit la bugetul de stat cu peste 1,4 miliarde de lei din taxe şi impozite.”
Valentin Truţă, director general al Premier Restaurants România
Cum s-a scris povestea McDonald’s în România, din 1995 până azi?
Povestea McDonald’s în România a început în 1995, chiar în inima Bucureştiului, cu mult entuziasm şi cu o promisiune: să oferim o experienţă culinară accesibilă, rapidă şi prietenoasă, într-un moment în care România redescoperea deschiderea către lume. A fost mai mult decât inaugurarea unui restaurant – a fost începutul unei relaţii speciale cu milioane de oameni.
De la acea zi şi până azi, McDonald’s a devenit parte din viaţa românilor – un reper constant într-o societate aflată mereu în schimbare. Am crescut odată cu generaţiile care au făcut din noi locul primei petreceri, al mesei după şcoală, al revederilor cu prietenii sau al pauzelor binemeritate.
Astăzi, continuăm să investim în spaţii moderne, primitoare şi adaptate nevoilor fiecărui client. Nu e doar despre a lua masa – este despre a crea un moment. Fie că e o ieşire spontană cu prietenii, o recompensă după un examen sau o pauză între sesiuni de shopping, McDonald’s rămâne acolo, parte din poveste.
Pentru noi, povestea nu este una scrisă în trecut – se scrie în fiecare zi, cu fiecare client care alege să petreacă un moment la McDonald’s. Şi continuăm să o scriem împreună.
Cum s-a născut aplicaţia McDonald’s şi ce impact are?
Aplicaţia este dezvoltată de McDonald’s la nivel global şi oferă o experienţă relevantă, mai rapidă şi mai personală pentru fiecare client. Este o platformă digitală care, de la zi la zi, a devenit tot mai mult decât o aplicaţie – a devenit o extensie a brandului nostru în viaţa de zi cu zi a oamenilor.
Cu peste 5 milioane de descărcări în România, impactul este clar: clienţii ne caută, ne preferă, ne integrează în rutina lor. Le oferim mai mult decât oferte – le oferim comoditate, loialitate răsplătită şi o conexiune directă cu brandul. E un proiect care continuă să evolueze – iar pentru noi, ca business, este un exemplu perfect de cum tehnologia poate consolida relaţia cu consumatorii şi poate transforma o masă rapidă într-un moment memorabil.
Ce înseamnă contribuţia McDonald’s la economia locală?
Numai în ultimii zece ani, am investit aproape 600 de milioane de lei în restaurante şi digitalizare. Am creat mii de locuri de muncă, am sprijinit economia locală prin parteneriate cu furnizori români şi am contribuit la bugetul de stat cu peste 1,4 miliarde de lei din taxe şi impozite. Nu este puţin, dar, pe lângă aceste cifre, am adus şi altceva în plus: un model de business responsabil, bazat pe respect şi pe oameni. Iar asta ne face tare mândri. Şi ne obligă să continuăm în acelaşi ritm. Mai bine de jumătate dintre angajaţii noştri au sub 30 de ani. Pentru că îşi doresc un loc în care să poată evolua şi să se dezvolte profesional şi personal, noi investim exact în această direcţie. Le oferim programe de training şi un mediu de lucru corect şi prietenos. Când intraţi într-un restaurant McDonald’s primiţi zâmbete sincere şi calde, care vin direct din inimă.
Ce tip de parteneriate aveţi cu furnizori români şi cum contribuie aceştia la progresul afacerii?
Dincolo de meniuri şi standarde de calitate, McDonald’s înseamnă şi o comunitate de parteneri locali care cresc şi se dezvoltă alături de noi. 44% dintre ingredientele pe care le folosim în prezent provin de la producători români, o dovadă în plus a faptului că sprijinim economia locală şi tradiţiile gastronomice. Fiecare furnizor aduce la masă o poveste, de la puiul proaspăt de la Transavia, la ouăle free range de la Toneli, de la chiflele de la Lantmannen Unibake la legumele şi salatele proaspete de la Eisberg. În spatele fiecărui ingredient sunt oameni care cred în calitate, la fel ca noi. De aceea, aceste parteneriate au evoluat de la an la an, fiind construite pe încredere, pe respect şi pe un angajament comun pentru gust şi siguranţă.
Care sunt direcţiile pe care vă propuneţi să le abordaţi în următorii ani?
Privim spre viitor cu un angajament ferm faţă de inovaţie, sustenabilitate şi oameni. Digitalizarea este un pilon strategic pentru noi, nu doar un trend. Ştim că generaţiile Z şi Alpha îşi doresc experienţe rapide, intuitive şi relevante – aşa că investim în tehnologie ca să livrăm exact asta.
Aplicaţia mobilă a devenit un canal esenţial de interacţiune şi loializare, iar noi vrem să-l ducem şi mai departe.
În paralel, extindem constant reţeaua de restaurante şi echipa. Doar anul acesta ne pregătim să primim încă 700 de noi colegi. Asta înseamnă creştere economică, oportunităţi şi dezvoltare locală. Nu în ultimul rând, sustenabilitatea nu mai e o alegere – e un imperativ. Ne asumăm tranziţia către ambalaje din surse regenerabile, reciclate sau certificate şi testăm constant soluţii care reduc impactul asupra mediului. Până la finalul acestui an, ne propunem ca 100% din ambalajele folosite să îndeplinească aceste criterii.
Suntem într-o continuă transformare, dar rămânem ancoraţi în valorile care ne definesc: respect pentru client, grijă pentru echipă şi responsabilitate faţă de societate.
Ce proiecte de suflet aveţi în portofoliu?
Credem cu tărie că un brand puternic trebuie să fie un sprijin pentru comunitate. De aceea, am pus bazele unui parteneriat solid, de peste 27 de ani, ca partener de misiune pentru Fundaţia pentru Copii Ronald McDonald. Prin cele trei case din Bucureşti, Timişoara şi Iaşi, Fundaţia oferă cazare gratuită, mese calde şi sprijin pentru părinţii care au copiii internaţi în spitale. Doar în 2024, prin campaniile desfăşurate, în lunile mai şi octombrie, am colectat şi donat aproape 4 milioane de lei pentru această cauză. Am început cu dreptul şi campania McHappy Day din luna mai a acestui an, iar cea din toamnă se anunţă de pe acum extrem de emoţionantă şi, sperăm, de impact pentru beneficiari.
Pe lângă aceasta, ne-am îndreptat eforturile spre proiecte din domeniile educaţiei, protecţiei mediului şi incluziunii sociale.
McDonald’s este, pentru mulţi români, o parte din copilărie sau adolescenţă. Cum valorificaţi această moştenire emoţională în comunicarea cu publicul?
McDonald’s face parte din memoria colectivă a multor români. E o moştenire emoţională pe care o tratăm cu responsabilitate şi recunoştinţă. Pentru unii, suntem gustul copilăriei. Pentru alţii, locul primei întâlniri, al primei petreceri, al unei tradiţii de weekend în familie.
Aceste momente nu sunt doar poveşti frumoase – sunt capital de brand. Le valorizăm în comunicare prin sinceritate şi autenticitate. Campaniile noastre se inspiră din viaţa reală a clienţilor, din amintirile lor, din bucuria simplă a unui Happy Meal sau din mândria unui părinte care vine azi cu copilul în acelaşi restaurant unde a crescut şi el.
În 2025, experienţa McDonald’s înseamnă mult mai mult decât un meniu savuros. Înseamnă confort, tehnologie, apartenenţă şi emoţie. Înseamnă un spaţiu în care fiecare generaţie se poate regăsi – fie că vine pentru gustul bine cunoscut, fie pentru o experienţă nouă, adaptată stilului lor de viaţă.
Ne dorim ca oamenii să simtă că, oricât de mult s-ar schimba lumea, McDonald’s rămâne un loc în care se simt bineveniţi, înţeleşi şi conectaţi la ceva familiar – chiar şi într-o realitate în continuă transformare.
Cum arată „experienţa McDonald’s” în 2025 şi ce vă doriţi ca oamenii să simtă atunci când se gândesc la voi?
„Experienţa McDonald’s” în 2025 este un mix între familiaritate, inovaţie şi valoare. Înseamnă gusturile pe care clienţii le iubesc, dar şi elemente de digitalizare care aduc confort şi rapiditate. Mai presus de toate, experienţa „McDonald’s” înseamnă momente de relaxare şi bucurie împărtăşite alături de cei dragi. De asemenea, pentru noi înseamnă să oferim valoare adăugată clienţilor noştri cu fiecare masă, produs nou şi ofertă nouă, pentru că valoarea face parte din ADN-ul brandului nostru.
„Privim spre viitor cu un angajament ferm faţă de inovaţie, sustenabilitate şi oameni. Digitalizarea este un pilon strategic pentru noi, nu doar un trend. Ştim că generaţiile Z şi Alpha îşi doresc experienţe rapide, intuitive şi relevante – aşa că investim în tehnologie ca să livrăm exact asta.“
Valentin Truţă, director general al Premier Restaurants România
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro