Dupa sase luni

Postat la 06 februarie 2006 1 afişăre

Calin Popescu-Tariceanu este seful unui guvern a carui prioritate zero declarata este integrarea in UE la 1 ianuarie 2007. Dupa unele aprecieri, ar fi mai potrivit ca premier al unei Romanii 2015, cu o societate mai asezata, mai sobra, mai eleganta - decat pentru zbuciumatul an 2005.

Calin Popescu-Tariceanu este seful unui guvern a carui prioritate zero declarata este integrarea in UE la 1 ianuarie 2007. Dupa unele aprecieri, ar fi mai potrivit ca premier al unei Romanii 2015, cu o societate mai asezata, mai sobra, mai eleganta - decat pentru zbuciumatul an 2005. Pana acum a fost in grafic, reusind indeplinirea conditiilor necesare semnarii Tratatului de aderare la data stabilita, cota unica este considerata, in general, o masura buna iar el are prestanta, eleganta, sobrietate. Da, insa, impresia - spun criticii - ca nu are suficienta autoritate asupra intregului Cabinet si nemultumeste o parte a liberalilor pentru ca nu raspunde prompt atacurilor dinspre colegii din PD si dinspre presedintele Basescu. Iata ministrii sai: 

GHEORGHE SECULICI (ministru de stat pentru coordonarea activitatilor din domeniul economic)
A fost numit in locul lui Adriean Videanu, atunci cand acesta a plecat la Primaria Capitalei. Activitatea guvernamentala e mai degraba discreta. Ziarele au scris mai mult despre legaturile sale speciale cu Traian Basescu si despre cele de afaceri cu institutiile locale aradene.  BELA MARKO (ministru de stat pentru coordonarea activitatilor din domeniul culturii, invatamantului si integrarii europene) Imaginea sa publica este legata mai degraba de prestatia ca lider al UDMR decat de cea de vicepremier. Da impresia ca a urmarit in primul rand interesul Uniunii. Principalul scop pare sa fie, acum, adoptarea legii minoritatilor, dupa ce a reusit sa obtina acceptul guvernului. 

GHEORGHE COPOS (ministru de stat pentru coordonarea activitatilor din domeniile mediului de afaceri si intreprinderilor mici si mijlocii)
Omul superlativelor: este cel mai important reprezentant al PC (fost PUR) in guvern, cel mai bogat membru al cabinetului si a reusit, in cele sase luni de cand e la Palatul Victoria, una dintre cele mai bune afaceri (achizitionarea, de catre firmele sale, a hotelului Hilton). Prezent cu stoicism la cele mai multe evenimente guvernamentale, el nu a reusit sa promoveze vreo initiativa memorabila care sa favorizeze mediul de afaceri. 

MONICA MACOVEI (ministrul justitiei)
Este considerat unul dintre cei mai eficienti membri ai guvernului. Semnarea la timp a Tratatului de aderare  se datoreaza, in mare masura, reformei din Justitie inceputa de Monica Macovei. Actiunile sale sunt apreciate la nivelul Comisiei Europene. Da impresia ca stie ce si cum trebuie facut si, mai ales, ca si face. Acuza rezistenta sistemului (relatiile cu Consiliul Superior al Magistraturii sunt reci catre incordate).  

GHEORGHE BARBU (ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei)
N-a iesit in evidenta pana saptamana trecuta, la scandalul legat de propunerile din "legea mamicilor". Acum este ministrul a carui demisie e ceruta cel mai vehement de catre opozitie si, cu toata declaratia de sprijin facuta de Emil Boc, imaginea lui publica e la pamant. 

ENE DINGA (ministrul integrarii europene)
Este, probabil, ultimul ministru al Integrarii. Sunt sanse ca ministerul sau sa fie desfiintat si atributiile mutate la Ministerul de Externe. "Vedeta" integrarii a ramas negociatorul-sef Leonard Orban.  

MIHAI-RAZVAN UNGUREANU (ministru de externe)
Are o notorietate buna, datorata unei prestatii decente. Ungureanu a facut echipa cu Basescu in redefinirea politicii externe romanesti, cu orientare spre zona Moldovei si a Marii Negre. Figura sa europeana va trebui dublata, in perioada urmatoare, de multa energie pentru ca il asteapta un tur de forta prin capitalele europene care urmeaza sa ratifice Tratatul de aderare si sa analizeze raportul de tara din octombrie. 

VASILE BLAGA (ministrul administratiei si internelor)
Venit in guvern de la Cotroceni, Vasile Blaga pare a fi omul principiului "tace si face". Lucru important, a recuperat intarzierile din capitolul JAI, facand posibila semnarea Tratatului de aderare. A inlaturat cativa generali "cu bube", a renegociat contractul cu EADS, salvand cateva sute de milioane de euro si s-a remarcat, in general, prin fermitate si eficienta. Mai putin la inundatiile din primavara, cand nu s-a remarcat, desi trebuia sa fie vioara intai. 

CODRUT SERES (ministrul economiei si comertului)
Are meritul de a fi dus la bun sfarsit cateva privatizari din domeniul energetic incepute in timpul predecesorului sau. In rest, jurnalistii isi amintesc cateva declaratii amuzante legate de mopsuri si alte lucruri mai putin importante care au lasat impresia ca ar fi mai degraba parasutat din intamplare la minister decat ca ar fi fost omul potrivit la locul potrivit. 


TEODOR ATANASIU (ministrul apararii nationale)
Cea mai populara masura anuntata in timpul mandatului sau este renuntarea, din 2006, la stagiul militar obligatoriu. Atanasiu a facut de cateva ori drumuri importante la Washington si Bruxelles si este unul dintre oamenii care stiu cel mai mult despre viitoarele baze americane in Romania. In fine, in timpul mandatului sau, dar nu neaparat datorita/din cauza lui, contingentul romanesc in Irak s-a marit. 


GHEORGHE FLUTUR (ministrul agriculturii)
Prima lui isprava a fost numirea in functia de consilier a unui taran septuagenar. S-a implicat in elaborarea legilor de restituire a proprietatii si a schimbat raportul la capitolul subventii in agricultura in favoarea exploatatiilor mici si medii, fata de situatia dinainte cand erau favorizate cele mari si foarte mari. 

GHEORGHE DOBRE (ministrul transporturilor, constructiilor si turismului)
Raportat la informatiile care au circulat in legatura cu activitatea sa, despre Gheorghe Dobre se poate vorbi doar ca despre ministrul Transporturilor si, din pacate pentru el, ca despre ministrul in timpul caruia in Romania a avut loc cea mai mare greva din CFR. Chiar daca problemele din caile ferate nu i se pot pune in carca, greva se contabilizeaza la el. Dobre mai are de dus o bila neagra: umarul pe care l-a pus in 1990 in sprijinul venirii minerilor la Bucuresti. 

MIRCEA MICLEA (ministrul educatiei si cercetarii)
Are numerosi adversari, indeosebi din mediul universitar, care l-au acuzat de multe rele inca de la inceputul mandatului. Reforma Miclea (apreciata pe alocuri si la Bruxelles) are doi piloni mai vizibili: reducerea anilor de facultate la trei, cu mai multe variante de masterat, si trierea drastica a universitatilor, proces care va duce la inchiderea multora.  

MONA MUSCA (ministrul culturii si cultelor)
A fost, pana nu de mult, unul dintre cei mai populari lideri liberali, de la care populatia a avut asteptari enorme, confirmate doar partial. A schimbat conducerile Teatrului National, a Operei si a Muzeului Taranului Roman. Cel mai delicat moment a fost pripeala nationalista care a facut-o sa decida interzicerea unui film despre Tratatul de la Trianon.

MIRCEA CINTEZA (ministrul sanatatii)
S-a confruntat cu o criza a sistemului medical pentru care n-a fost vinovat (criza e veche, profunda) dar pe care nici nu a lasat impresia ca ar fi capabil sa o gestioneze. In final, ministrul a anuntat incheierea crizei si a promis nerepetarea ei. 

ZSOLT NAGY (ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei)
Cei care i-au urmarit activitatea apreciaza ca lucrurile n-au avansat prea mult la capitolul liberalizarea accesului la telefonia fixa prin firele RomTelecom, la implementarea sistemului de guvernare electronica si nici la cea a sistemului informatic al asigurarilor de sanatate. 

SULFINA BARBU (ministrul mediului)
Este ministrul care a iesit cel mai sifonat din inundatiile din primavara, in urma carora si-a pierdut si purtatorul de cuvant. Mediul este, de asemenea, citat la "asa nu" in scrisoarea de avertizare a Comisiei Europene. 

MIHAI VOICU (ministrul delegat pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului)
Despre el nu se poate spune decat ca nu seamana deloc cu Serban Mihailescu, unul dintre "ilustrii" sai predecesori. 

CRISTIAN DAVID (ministru delegat pentru controlul implementarii programelor cu finantare internationala si urmarirea aplicarii aquis-ului comunitar)
Nu a iesit cu nimic din comun. 

BOGDAN OLTEANU (ministru delegat pentru relatia cu Parlamentul)
Relatia membrilor guvernului cu Parlamentul a fost apreciata drept buna inclusiv de catre presedintii celor doua Camere. Olteanu este initiator al Fondului Proprietatea, pentru despagubirea proprietarilor de bunuri nationalizate, proiect despre care unii analisti economici considera ca va aduce mai multe probleme decat rezolvari. 

LASZLO BORBELY (ministru delegat pentru lucrari publice si amenajarea teritoriului)
Considerat un veteran al ministerului, este unul din sustinatorii proiectului Bechtel (autostrada Brasov - Bors).  

IULIU WINKLER (ministru delegat pentru comert)
Cei care au incercat sa vada prin ce a iesit in evidenta nu au gasit decat o conferinta de presa la inceput de mandat.

  • Sase sunt problemele principale care au pus sau pun in pericol mariajul PNL-PD. Dincolo de ele e o problema mai veche, generata chiar de Constitutia Romaniei, crede analistul politic Cristian Parvulescu: Presedintia si Guvernul sunt condamnate sa ajunga, mai devreme sau mai tarziu, in conflict, indiferent cine le conduce.

INUNDATIILE: Criza inundatiilor, atribuita initial infrastructurii proaste lasate de PSD, a devenit bila neagra pentru PNL, dupa ce presedintele Basescu l-a acuzat direct pe Tariceanu ca nu s-a implicat indeajuns. Ministrul PD al administratiei locale, care ar fi trebuit sa conduca celula de criza, a scapat cu imaginea neafectata.

ALEGERI ANTICIPATE: Democratii si presedintele Traian Basescu sunt sustinatorii anticipatelor, liberalii spun ca acest lucru se poate discuta cel mai devreme dupa raportul de tara, in vreme ce conservatorii si UDMR se opun categoric.

REMANIEREA: Basescu spune ca mai e de lucru la echipa, Tariceanu ca e problema lui daca si cand schimba vreun ministru.

TVA: Ministrul liberal Ionut Popescu a invocat posibilitatea majorarii TVA la 21-22%. Fruntasii PD i-au lasat descoperiti pe cei din PNL, criticand aceasta intentie.

TVR: Presedintele Basescu si PD au renuntat sa propuna reprezentanti in Consiliile de Administratie ale Radioului si Televiziunii publice, care trebuie depolitizate. Respectam legea, inainte de a o schimba, au spus liberalii, care au votat impreuna cu PSD.

SERVICIILE SECRETE: Si liberalii, si democratii sunt de acord cu infiintarea unei suprastructuri care sa coordoneze serviciile de informatii. Atat ca PD vrea ca aceasta sa fie condusa de la Cotroceni, iar PNL de la guvern.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Dupa sase luni
/cover-story/dupa-sase-luni-1048626
1048626
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.