Ce ne aşteaptă în complicatul an 2025? (I)

Autor: Ioana Mihai-Andrei, Ioana Matei Postat la 06 ianuarie 2025 339 afişări

„Ce bine era şi nu ştiam/apreciam”, pare a fi morala lui 2024. Diversele îngrijorări legate de cadrul fiscal, raportări, posibile măriri de taxe, creşterea deficitului şi a datoriei externe, efactura sau dezvăluiri legate de subiecte ca azilele groazei ori afacerea Nordis par nişte simple neajunsuri în comparaţie cu tulburările profunde aduse, spre finalul anului trecut, de rezultatele şocante de la alegeri. Brusc, a fost pusă sub semnul întrebării însăşi democraţia. Efectul financiar imediat a fost că România a pierdut în numai câteva zile 10 mld. euro; evident, efectele nu se rezumă doar la bani. Ba mai mult, ameninţarea nu a dispărut şi parcă nici aderarea la Schengen nu a adus bucuria aşteptată. Ce ne aşteaptă? Care sunt previziunile pentru 2025, speranţele, planurile pe care le au companiile? 

40 de reprezentanţi de top ai mediului de afaceri au răspuns invitaţiei noastre de a semnala cele mai importante evenimente din 2024 pentru companie şi domeniul în care activează şi de a împărtăşi aşteptările pentru anul care începe acum. Citiţi răspunsurile lor în paginile ce urmează, precum şi în următoarea ediţie a revistei. 

 

Achilleas Kanaris, CEO, Vodafone România

Previziuni pentru 2025 

Pentru companie:

În 2025, vom continua să contribuim activ la transformarea României, valorificându-i potenţialul prin proiecte ample de infrastructură digitală care să revoluţioneze sectoare strategice precum educaţie, sănătate, comunităţi antreprenoriale sau mediul public.

 

Investiţia în implementarea la scară largă a 5G, inovaţia şi noile tehnologii sunt elemente cheie pentru noi şi credem cu tărie că vor defini următorii ani, cu impact concret în economia, educaţia şi societatea românească.

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

2024 a fost, din perspectiva Vodafone România, un an important pentru digitalizare. Am construit, alături de clienţii şi partenerii noştri, proiecte inovatoare pentru dezvoltarea digitală a mediului antreprenorial, a industriei în care activăm şi a societăţii româneşti în ansamblul ei.

Lansarea primului cloud guvernamental dedicat, un proiect revoluţionar destinat modernizării infrastructurii digitale a sectorului public, a marcat un pas semnificativ în revoluţia digitală a României, cu beneficii reale pentru administraţie, cetăţeni şi mediul privat.

Un alt moment esenţial l-a reprezentat semnarea Memorandumului de Înţelegere privind intenţia de achiziţie a Telekom România. O tranzacţie ce va aduce un potenţial semnificativ de creştere şi dezvoltare pentru piaţa de telecomunicaţii din România, capabilă să susţină nivelul ridicat al investiţiilor 5G şi promovarea inovaţiei în industrie.

Nu în ultimul rând, în 2024 ne-am menţinut promisiunea către mediul antreprenorial prin toate iniţiativele şi produsele digitale dedicate micilor companii. Am continuat să aducem expertiză relevantă şi să dezvoltăm proiecte cheie de educaţie digitală pentru IMM-uri, creând în acelaşi timp produse care să le permită să-şi externalizeze o parte din infrastructura internă, pentru mai multă eficienţă şi competitivitate.

 

Adrian Mihai, CEO, Fan Courier

Previziuni pentru 2025

Pentru companie:

1. Integrarea inteligenţei artificiale: utilizarea AI pentru a optimiza rutele, reducând astfel costurile şi timpii de livrare.

2. Extinderea acoperirii geografice: extinderea operaţiunilor în vestul Europei.

3. Dezvoltarea serviciilor adiacente precum serviciul de fulfillment pentru a veni în întâmpinarea tuturor nevoilor logistice ale clienţilor.

În domeniu:

1. Expansiunea e-commer­ce-ului global: jucătorii din piaţa internaţională de e-commerce au transformat profund industria de curierat, având un impact semnificativ asupra volumelor de livrări şi cerinţelor operaţionale.

2. Creşterea concurenţei internaţionale: companiile globale vor încerca să îşi extindă prezenţa locală prin preluări sau parteneriate.

3. Focalizare pe experienţa clientului: livrările personalizate (la intervale orare prestabilite) şi suportul client în timp real vor deveni diferenţiatori critici.

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

1. Automatizarea proceselor: investiţii în tehnologii avansate, precum soluţii de logistică automate pentru sortare, pentru a creşte eficienţa operaţională.

2. Extinderea acoperirii geografice: extinderea operaţiunilor în Europa Centrală.

3. Dezvoltarea reţelei de Out of Home Delivery: creşterea numărului de lockere şi mărirea reţelei de magazine partenere Collect Point prin PayPoint Colet Expres.

În domeniu:

1. Creşterea volumelor: e-commerce-ul este într-o continuă dezvoltare, astfel că şi volumele pe care le transportăm zilnic sunt tot mai mari.

2. Digitalizarea proceselor: aplicaţiile mobile, urmărirea în timp real şi optimizarea rutelor prin AI devin standarde în industrie.

3. Focalizarea pe livrări sustenabile: reglementările stricte şi preferinţele consumatorilor vor accelera tranziţia către soluţii ecologice cum ar fi punctele fixe de predare şi ridicare colete, utilizarea ambalajelor ecologice, investiţii în dezvoltarea unei flote electrice, instalarea de panouri solare etc.

 

Kuldeep Kaushik, CEO, NN Asigurări de Viaţă

Previziuni pentru 2025

2025 va aduce noi provocări, dar în segmentul asigurărilor de viaţă şi de sănătate există perspective bune şi potenţial de creştere, mai ales în contexte economice şi sociale imprevizibile care amplifică nevoia oamenilor de siguranţă financiară. Tendinţele observate în 2024 vor continua şi chiar vor accelera din anumite puncte de vedere, cum ar fi diversificarea portofoliilor de produse sau digitalizarea. La NN vom continua să ne concentrăm pe consolidarea stabilităţii financiare şi a sprijinului pe care îl oferim clienţilor, prin soluţiile de protecţie inovatoare şi flexibile, beneficiile plătite acestora în situaţii neprevăzute şi experienţele digitale excelente în interacţiunea cu produsele de asigurare. În acelaşi timp, eforturile pentru creşterea conştientizării şi educaţiei oamenilor cu privire la asigurări vor continua să se intensifice la nivel de industrie, aducând protecţia şi bunăstarea financiară mai aproape de tot mai mulţi oameni din fiecare generaţie şi în fiecare etapă din viaţă.

Elemente cheie în 2024 

2024 a fost un an bun pentru industria asigurărilor de viaţă şi de sănătate, fiind marcat de mai multe tendinţe importante. Interesul oamenilor pentru soluţii care să le ofere protecţie, stabilitate financiară şi sprijin în situaţii neprevăzute a continuat să crească, ceea ce s-a reflectat într-o evoluţie de două cifre a pieţei. Industria locală este încă subdimensionată în comparaţie cu alte pieţe europene, ceea ce înseamnă că există mult loc şi potenţial de creştere. În plus, beneficiile plătite de NN clienţilor de asigurări au crescut, contribuind la reducerea deficitului de protecţie atunci când se confruntă cu o situaţie asigurată şi oferindu-le susţinerea să se concentreze pe ce contează fără grija banilor. 

Aceste tendinţe subliniază importanţa tot mai mare a soluţiilor de asigurare complete şi susţine dezvoltarea de produse din ce în ce mai complexe şi mai relevante pentru clienţi. Stilul de viaţă dinamic al oamenilor, aşteptarea lor să trăiască mai mult şi să-şi asigure bunăstarea financiară în fiecare etapă a vieţii, precum şi preocupările în creştere privind diferite riscuri cu care se pot confrunta duc la creşterea nevoii de soluţii de asigurare tot mai personalizate şi adaptate fiecărei generaţii. În 2024, la NN am creat de exemplu o nouă asigurare de sănătate pentru afecţiuni grave, Premium Care Abroad, care acoperă cheltuieli de peste 2 milioane de euro pentru diagnostic în România şi tratament personalizat în străinătate, şi continuăm să ne dezvoltăm portofoliul cu soluţii inovatoare. 

Nu în ultimul rând, piaţa asigurărilor de viaţă şi de sănătate evoluează şi din perspectiva digitalizării şi a experienţei clienţilor. 

NN a investit semnificativ în procesul de transformare în ultimii ani, ca parte a strategiei de a deveni asigurătorul digital al viitorului, integrând tehnologii şi capabilităţi digitale pentru a simplifica accesul oamenilor la asigurări şi a eficientiza procesele în fiecare punct al interacţiunii cu produsele lor. 

 

Mihai Marcu, preşedinte şi CEO, MedLife

Previziuni pentru 2025 

Pentru companie:

Vizăm menţinerea aceluiaşi trend ascendent, continuarea într-un ritm antreprenorial a investiţiilor, atât în regim de achiziţii, cât şi în regim de dezvoltare organică, cu o atenţie pe noile tranzacţii majore din piaţă, dar şi susţinerea unei politici de rentabilitate şi îndatorare calibrată pe aşteptările investitorilor. Totodată, un alt obiectiv major, pe care îl vom avea în vedere în 2025, este transformarea MedLife într-un operator de anvergură la nivel balcanic, deci vom face demersuri pentru consolidarea prezenţei noastre şi în afara României. 

În domeniu:

La ora actuală, situaţia internă e de asemenea natură încât impiedică orice încercare de a face previziuni, inclusiv pentru mediul de business. Cu siguranţă, mi-aş dori să văd o creştere economică accelerată, o reducere a deficitului bugetar şi predictibilitate la nivel fiscal. Cât despre trendurile în materie de servicii medicale, acolo anticipez inovaţie pe multiple niveluri: de la emergenţa tehnologiilor în domeniul sănătăţii mintale până la deja mult dezbătutul subiect – din motive etice - al interfeţelor creier-computer (BCIs).

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

MedLife a devenit în cursul acestui an prima companie din domeniul sănătăţii private care a depăşit o jumătate de miliard de euro cifră de afaceri. Totodată, grupul a ajuns la şapte roboţi, dintre care şase da Vinci şi un Brainlab, sistem robotic specializat în chirurgia spinală, la care se adaugă alte patru sisteme de neuronavigaţie, impunându-se astfel prin cel mai mare număr de sisteme chirurgicale robotice şi de neuronavigaţie la nivel naţional. În plus, MedLife şi-a extins şi echipa de medici certificaţi în chirurgie robotică la peste 50 de experţi, astfel devenind operatorul cu cea mai mare echipă specializată în acest segment din România. 

În domeniu:

Conduc un business antreprenorial din domeniul serviciilor medicale private. În ceea ce priveşte evoluţia afacerii, mă bucur că MedLife s-a dezvoltat, şi în privinţa consolidării  prezenţei la nivel naţional, şi la nivel financiar, în ciuda faptului că PIB-ul şi-a încetinit substanţial creşterea în 2024 şi în ciuda mediului extrem de volatil, atât intern, cât şi extern, trei elemente care reprezintă tot atâtea semnale de alarmă. Cât despre serviciile medicale private, în 2024 am văzut inovaţie după inovaţie: mă refer la chirurgia robotică, Internet of Medical Things (IoMT) şi Health Tracking & Wearables. 

 

Cornel Cărămizaru, General Manager, Coca-Cola HBC România

Previziuni pentru 2025 

Pentru companie:

1. Inovaţia va rămâne un ingredient cheie al activităţii noastre, fie că vorbim despre lansări de produse, strategii comerciale, sustenabilitate.

2. Un avans al digitalizării, în tot mai multe arii ale activităţii noastre, este o evoluţie firească.

3. Ca urmare a unui plan de acţiune solid, susţinut de investiţii, vom vedea şi pe plan local noi progrese în călătoria spre a atinge net zero emisii până în 2040 – obiectivul asumat de către Grupul Coca-Cola HBC.

În domeniu:

1. Adaptabilitatea companiilor din industrie va rămâne o necesitate, într-un context încă provocator, creat de factorii macroeconomici, dar şi de evoluţiile politice.

2. Jucătorii din industrie vor răspunde în continuare şi în 2025 cererii de oferte accesibile, în contextul în care promoţiile au avut un impact tot mai mare în ultimii ani, păstrând obiectivul de fidelizare a consumatorilor.

3. Personalizarea este un trend care va continua să dicteze ofertele şi experienţele de consum oferite de branduri tot mai mult în anii următori.

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

1. Strategia Grupului Coca-Cola HBC, dezvoltată în jurul portofoliului nostru de băuturi 24/7 –  prin care oferim produse potrivite pentru fiecare ocazie de consum din timpul unei zile – ne-a susţinut, într-un an deloc lipsit de provocări, să ne consolidăm poziţia în piaţă şi parteneriatele cu clienţii. Am mizat pe inovaţii de produs care au fost foarte apreciate de către consumatori, în portofoliul de bază, cel al băuturilor răcoritoare carbonatate, dar şi pe investiţii în promovarea categoriilor mai noi, cum este cea a cafelei.

2. 2024 a însemnat şi accelerarea demersurilor către o economie circulară pentru ambalajele din plastic ale băuturilor noastre – prin trei elemente-cheie: producţia internă de ambalaje din PET reciclat, realizate în fabrica noastră din Ploieşti, tranziţia întregului nostru portofoliu de ambalaje din PET la 100% rPET şi operaţionalizarea Sistemului Garanţie-Returnare, care asigură colectarea ambalajelor şi premisele pentru ca ele să fie reintroduse în circuitul de producţie.

3. Preocuparea pentru oameni, dezvoltarea lor personală şi profesională precum şi creşterea gradului de motivare  în echipa noastră au fost alte elemente definitorii pentru anul care s-a încheiat. 

În domeniu:

1. Dinamismul – sectorul băuturilor răcoritoare este unul caracterizat de tendinţe de consum care evoluează rapid, de inovare şi o competitivitate crescută. 

2. Trendul de scădere a volumelor vândute în industria noastră, datorat efectelor modificărilor fiscale din ultimii doi ani, a fost o preocupare pe parcursul întregului an, pentru toţi jucătorii din industrie.

3. Căutarea stabilităţii, a predictibilităţii a definit abordarea sectorului nostru – facem parte dintr-o industrie care aduce valoare în economia românească, prin producţie locală şi investiţii constante, dar avem nevoie de predictibilitate pentru a ne putea susţine planurile şi a continua să contribuim la dezvoltare.

 

Alexandru Stânean, CEO, TeraPlast

Previziuni pentru 2025 

În 2025 vom finaliza actuala etapă a expansiunii, care a fost posibilă cu resursele acţionarilor din majorarea de capital. 

Din perspectiva Grupului TeraPlast, ne vom concentra pe proiectele strategice. Ne-am confruntat cu un impact negativ asupra profitabilităţii din cauza costului cu energia şi a inflaţiei, iar expansiunea accelerată a venit cu un cost suportat de acţionarii noştri. Tocmai de aceea vom pune un şi mai mare accent pe eficienţa proceselor şi monetizarea sinergiilor create prin integrarea achiziţiilor recente, pe optimizarea proceselor şi a reţetelor de fabricaţie pentru a ne creşte profitabilitatea.

Totodată, continuăm să dezvoltăm produse care să folosească mai mult material reciclat. Deşi semnalele sunt mixte din partea reglementatorilor, pieţele indică un trend cert spre cerinţe tot mai stricte în ceea ce priveşte produsele care contribuie la obiectivele de mediu. Aşadar, avem nevoie în piaţă de soluţii competitive care să răspundă la noile nevoi care apar în piaţa procesării polimerilor.

Principalele zone de focus vor fi eliminarea din natură a deşeurilor din mase plastice şi reutilizarea lor, precum şi zona de management al apei, unde este loc şi nevoie de inovare în domeniul captării, infiltrării şi transportului cantităţilor mari de apă. 

Pentru noi, 2025 va fi un an al consolidării şi al pregătirii pentru un nou ciclu economic, în care Grupul TeraPlast îşi propune să îşi întărească poziţia de lider regional şi să contribuie la tranziţia către o economie circulară.

Elemente cheie în 2024 

Pentru Grupul TeraPlast, cele trei elemente definitorii în 2024 au fost expansiunea, integrarea şi creşterea. Expansiunea a fost un pas esenţial, concretizat prin achiziţii strategice: Palplast în Republica Moldova, Grupul Wolfgang Freiler din Austria (cu unităţi de producţie în Ungaria) şi, recent, compania Optiplast din Croaţia. Aceste achiziţii consolidează diversificarea Grupului TeraPlast. Pentru noi, diversificarea nu este doar o expresie strategică, ci un pilon real care aduce rezilienţă. Dincolo de linii de business, aceasta înseamnă acces la pieţe noi, extinderea amprentei geografice şi reducerea dependenţei de o singură regiune sau industrie, pentru a valorifica oportunităţile din toată Europa.

Ceea ce mă aduce la al doilea element cheie din 2024, integrarea. Aceasta presupune optimizarea proceselor, crearea de sinergii şi, poate cel mai important, schimbul de bune practici între grup şi subsidiarele nou achiziţionate. Acest proces necesită agilitate şi o abordare deschisă, bazată pe colaborare.

Nu în ultimul rând, creşterea a reprezentat o direcţie centrală. Ne-am concentrat pe maximizarea cotei de piaţă pentru a fi pregătiţi ca, în momentul în care vom trece la etapa de stabilizare a businessurilor noi, să pornim dintr-o poziţie strategică mai favorabilă.

2024 a fost marcat de provocări economice, inclusiv deflaţia preţurilor şi contracţia cererii pe anumite segmente, mai ales în Germania şi Franţa, dar şi de dinamica sectorului rezidenţial din România, aflat în declin. Pe de cealaltă parte, cererea generată de lucrările publice a fost solidă, însă fluctuantă. 

Cred că cel mai important aspect pe care cu toţii l-am avut de gestionat în 2024 a fost conservarea stabilităţii operaţionale într-un context care a livrat constant provocări pe toate planurile, unele mai mici, altele mai mari.

 

Laurenţiu Lazăr, Managing Director, Colliers România

Previziuni pentru 2025 

Pentru companie:

1. Ne propunem să continuăm creşterea în zona de Design & Build şi Project Management, sectoare în care am investit semnificativ în ultimul an şi unde am obţinut rezultate remarcabile, dublând cifra de afaceri. 

2. Aşteptăm ca tranzacţiile amânate în 2024, în special pe segmentele de Investment, Birouri şi Industrial, să se concretizeze şi să fie finalizate cu succes.

3. Dorim să rămânem aceeaşi echipă extraordinară, pasionată de ceea ce face, care lucrează cu încredere şi colaborare, fiind mereu recunoscută ca „nice 2 work with”.

În domeniu:

1. Aderarea României la Schengen, alături îmbunătăţirea infrastructurii rutiere, va avea un impact pozitiv pe termen mediu şi lung asupra dezvoltării logistice a ţării.

2. Stabilitatea politică va juca un rol decisiv în continuarea dezvoltării României, în special în sectorul investiţiilor imobiliare. Aceasta, împreună cu stabilitatea economică, reprezintă factori determinanţi de tip „Go/No Go” atunci când se analizează o investiţie străină, înainte de a se trece la evaluările financiare.

3. Observăm o polarizare tot mai accentuată pe piaţa de birouri: pe de o parte, există clădiri cu un grad de ocupare foarte mare, unele chiar de 100%, iar pe de altă parte, sunt clădiri sau subpieţe care întâmpină dificultăţi în atragerea chiriaşilor. Pentru aceste din urmă cazuri, este posibil să asistăm mai frecvent la proiecte de reconversie funcţională.

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

Elementele cheie ale Colliers România în 2024 se regăsesc în conceptul „Triplu E” – Echilibru, Echipă şi Etică, cei trei piloni esenţiali care susţin activitatea noastră.

Echilibrul este asigurat de distribuţia armonioasă a veniturilor, cu 48% provenind din zona de tranzacţii şi 52% din nontranzacţii. Această structură oferă companiei stabilitate şi flexibilitate într-un mediu de afaceri în continuă schimbare.

Echipa este cel mai important pilon. Jumătate dintre colegii de la Colliers au peste 6 ani de experienţă în cadrul companiei, iar 21% au depăşit 11 ani. Etica este fundamentul tuturor acţiunilor noastre. 

În domeniu:

1. Pe piaţa de investiţii, finanţarea a avut un impact mai mare decât războiul din Ucraina sau pandemia, sperăm ca începând cu 2025 condiţiile de finanţare să devină mai atractive şi să stimuleze activitatea investiţională.

2. Blocarea autorizaţiilor în Bucureşti a afectat direct atât suprafaţa livrată în 2024, cât şi perspectivele pentru următorii doi ani, influenţând semnificativ piaţa de birouri şi cea rezidenţială. Pe piaţa de birouri, stocul nou livrat în 2024, împreună cu cel estimat pentru 2025 şi 2026, reprezintă doar jumătate din media stocului anual livrat înainte de 2024. De asemenea, suprafaţa rezidenţială autorizată în 2024 a scăzut cu 50% comparativ cu anii precedenţi. Aceste dinamici exercită o presiune semnificativă asupra chiriilor şi asupra preţurilor apartamentelor, accentuând dezechilibrele pieţei.

3. Ne aşteptam ca alegerile din 2024 să aibă un impact semnificativ asupra deficitului bugetar şi asupra altor sectoare economice. 

Totuşi, evenimentele de la finalul anului au depăşit orice previziuni, cu efecte resimţite imediat, la câteva zile după primul tur al alegerilor prezidenţiale. 

Situaţia continuă să evolueze, iar „cutremurul” iniţial este urmat de replici mai mici. Sperăm, însă, să evităm un nou şoc major, echivalent cu un „cutremur” economic şi politic de 7,7 grade sau mai mare, care ar putea devia România de pe traiectoria sa prooccidentală către o orientare estică.

 

Philipp Gamauf, CFO, ING Bank România

Previziuni pentru 2025 

Pentru companie:

În ciuda incertitudinilor din domeniul politic, am încredere că ING îşi va continua ritmul susţinut de creştere organică. Să nu uităm că ING Bank România este singura bancă activă în România care a reuşit performanţa de a ajunge la o cotă de piaţă de peste 10% în totalul creditelor acordate şi depozitelor atrase, doar prin dezvoltare organică.

Sustenabilitatea rămâne o prioritate pentru noi, în definirea produselor, serviciilor şi comportamentelor noastre. Vom continua să susţinem proiectele de educaţie financiară, dar şi cele pentru protecţia mediului. Cel mai mare impact pe care îl putem avea ca bancă este în deciziile de finanţare pe care le luăm şi vom continua să ne uităm la finanţarea companiilor care au un impact pozitiv asupra mediului. Impactul pe care GenAI îl va avea în industria bancară va fi în creştere şi una dintre provocări va fi să găsim un echilibru între cum îl implementăm şi cererile de reglementare. Încrederea este cea mai importantă valoare pe care o avem, nonnegociabilă, şi nu putem risca în implementarea acestor noi tehnologii fără să înţelegem implicaţiile, iar aceasta cred că este realitatea întregului sistem financiar-bancar. 

În domeniu:

Cu numeroasele probleme nerezolvate pe care le vedem în prezent, ne aşteptăm la o mulţime de provocări anul viitor. Sperăm ca viitoarea conducere să găsească soluţii durabile pentru finanţele publice ale ţării, economia acesteia şi mai ales pentru oameni. 

În acest context, ne aşteptăm ca piaţa bancară să îşi continue traiectoria de creştere şi băncile să continue să fie contribuitori importanţi la bunăstarea financiară a românilor şi la economia reală. Ne aşteptăm ca acesta să fie cazul în special pentru ING. În orice scenariu, prioritatea noastră rămân clienţii şi angajaţii noştri. Românii şi-au dovedit rezilienţa în multe perioade dificile şi suntem siguri că o vom face din nou atunci când va fi nevoie.

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

2024 a fost un an aniversar pentru ING Bank România, care a împlinit 30 de ani pe piaţa din România. A fost un an intens, dar presărat şi cu momente de sărbătoare alături de colegi şi parteneri. Din perspectiva de business, 2024 s-a remarcat prin creşterea numărului de clienţi şi a portofoliului de credite (de 16%), iar volumul de depozite atrase a crescut cu aproximativ 15% în luna septembrie, faţă de aceeaşi perioadă în anul anterior. Este în continuare un an cu rezultate bune per ansamblu, astfel încât simţim că suntem pregătiţi pentru orice scenariu ne aşteaptă în 2025.

Aş sublinia în mod deosebit evoluţia creditelor ipotecare sustenabile pentru persoane fizice, care au ajuns la valoarea de 258 milioane de euro în perioada ianuarie- septembrie 2024, cu 185% mai mult faţă de valoarea totală acordată în 2023 (de 91 de milioane de euro). Pe segmentele companiilor mari şi business banking au fost mobilizate 1,5 mld. euro finanţări sustenabile. 

Pe frontul produselor noi lansate, au fost trei categorii pe care ne-am concentrat: produse care susţin educaţia financiară, siguranţa contului şi o mai bună experienţă a clientului, cu valoare adaugată. 

În domeniu:

2024 a fost plin, imprevizibil, a început în forţă, dar se încheie cu foarte multe semne de întrebare. 

Pentru România şi întreaga regiune a fost un an în care economia a încetinit, deficitele bugetare au crescut şi contextul geopolitic s-a deteriorat. Totuşi, în comparaţie cu alte perioade dificile din ţara noastră, sistemul bancar este extrem de solid de această dată şi pregătit pentru provocările care pot urma. Vedem niveluri de profitabilitate, lichidiate şi capitalizare extrem de sănătoase chiar dacă competiţia pe piaţă este intensă. Iar efervescenţa crescută în domeniul creditării pe care o observăm pe piaţă este o dovadă că sistemul bancar este un sprijin important al economiei reale în acestă perioadă.

 

Irina Cristescu, general manager, XTB România

Previziuni pentru 2025 

Pentru companie:

1. Extinderea ofertei de produse financiare şi soluţii digitale. Printre priorităţi se numără lansarea pe piaţa locală a portofelului virtual cu card multivalutar, care va permite clienţilor să efectueze tranzacţii rapide. 

2. Consolidarea educaţiei financiare ca pilon strategic. Scopul nostru este să sprijinim în continuare un număr tot mai mare de investitori astfel încât aceştia să ia decizii informate şi să navigheze cu succes pe pieţele financiare.

3. Ne propunem să continuăm trendul ascendent în privinţa creşterii numărului de clienţi. Estimăm o creştere faţă de anul 2024, susţinută de optimizarea experienţei utilizatorilor pe platforma noastră de investiţii, dar şi de introducerea unor funcţii noi bazate pe inteligenţă artificială. În plus, trebuie să menţionăm şi volatilitatea pieţelor şi interesul tot mai mare al oamenilor pentru investiţii ca motoare de creştere a veniturilor. 

În domeniu:

1. Integrarea inteligenţei artificiale în tranzacţionare şi analiza datelor.

2. Creşterea interesului pentru investiţiile ESG şi active sustenabile.

3. Reglementări mai stricte şi accent pe securitatea cibernetică.

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

1. Anul 2024 reprezintă un reper important în evoluţia noastră, a XTB, pentru că sărbătorim 20 de ani de la înfiinţarea companiei la nivel global şi 16 ani de activitate în România. 

2. Am înregistrat peste 340.000 de clienţi noi în primele nouă luni ale anului, cifră care depăşeşte totalul întregului an precedent. În acelaşi timp, veniturile Grupului XTB au crescut cu 79,2% faţă de 2023, atingând un record de 121,1 mil. euro. 

Profitul net a crescut cu 80%, ajungând la 52,5 mil euro. 

3. A fost un an al inovaţiilor. XTB a lansat o serie de produse, ca de exemplu, în Polonia am introdus un cont individual de pensii (IKE), care oferă avantaje fiscale şi încurajează economisirea pe termen lung. Am extins portofoliul digital cu un portofel virtual şi un card multivalutar, disponibil deja în Cehia şi Portugalia. Acest produs va fi disponibil şi pentru România în 2025. Toate produsele noi dezvoltate de XTB demonstrează  adaptarea noastră la tendinţele pieţei la nivel internaţional şi la nevoile investitorilor.

În domeniu:

1. Anul electoral din SUA şi contextul geopolitic marcat de conflicte globale au fost elemente care, în mod inevitabil, au influenţat pieţele financiare şi au contribuit la volatilitatea ridicată a burselor. În acest context, investitorii au reacţionat rapid la incertitudinile legate de politicile economice şi comerciale ale noului preşedinte de la Casa Albă, precum şi la efectele războiului din Ucraina şi ale tensiunilor din Orientul Mijlociu. Vorbim, astfel, despre evenimente care au influenţat preţurile mărfurilor, pieţele valutare şi indicii bursieri, generând atât riscuri, cât şi oportunităţi. În egală măsură, educaţia financiară, precum şi instrumentele de analiză avansată au devenit instrumente esenţiale pentru investitori, cu care pot face lumină în acest hăţiş al incertitudinii.

2. A continuat procesul de digitalizare intensă a industriei financiare. În egală măsură, am observat o creştere notabilă a utilizării platformelor de tranzacţionare online şi a aplicaţiilor mobile. 

3. Având în vedere că ne aflăm într-un mediu economic şi social-politic marcat de instabilitate, industria financiară a fost nevoită să fie mai exigentă în privinţa măsurilor de securitate cibernetică.

 

Cristian Pandel, CEO & preşedinte, Christian Tour

Previziuni pentru 2025 

Pentru companie:

1. Consolidarea poziţiei de lider pe piaţa de profil din România: Christian Tour va valorifica achiziţiile recente şi va explora noi oportunităţi de expansiune pentru a-şi întări poziţia pe piaţa internă.

2. Digitalizarea completă a experienţei clienţilor: dezvoltarea tehnologică reprezintă o prioritate strategică, esenţială pentru îmbunătăţirea continuă a proceselor noastre interne şi creşterea accesului la date detaliate şi relevante. Ne concentrăm pe optimizarea fluxurilor de lucru şi a capacităţii de raportare prin implementarea celor mai noi soluţii. Un element central al strategiei noastre este platforma de rezervări online, christiantour.ro, care ne permite să oferim clienţilor un acces mai facil, rapid şi personalizat la produsele noastre.

3. Creşterea ponderii diviziilor specializate: ne aşteptăm ca site-ul christiantour.ro precum şi diviziile dedicate rezervărilor de cazare şi de bilete de avion să genereze o parte semnificativă din venituri, devenind piloni strategici în dezvoltarea viitoare a Christian Tour.

În domeniu:

1. Tehnologia transformă turismul. Inteligenţa artificială şi rezervările automatizate vor redefini standardele industriei, oferind soluţii rapide şi personalizate.

2. Consolidarea pieţei prin fuziuni şi achiziţii. Jucătorii mari vor continua să fuzioneze sau să achiziţioneze companii mai mici pentru a creşte competitivitatea şi a răspunde cererii dinamice a consumatorilor.

3. Turismul regenerativ devine normă. Cererea pentru experienţe sustenabile şi regeneratoare va creşte, iar agenţiile vor dezvolta pachete care să contribuie la conservarea resurselor naturale şi sprijinirea comunităţilor locale.

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

Anul 2024 marchează un pas strategic important prin achiziţionarea pachetului majoritar de 51% în compania AnimaWings Aviation, pachet deţinut în trecut de Aegean Airlines, apoi integrarea companiei Fresh-Meat ca rampă de lansare pentru produsele de aventură Christian Tour şi achiziţionarea reţelei de agenţii TUI Travel Center. Prioritatea noastră este integrarea acestor entităţi în structura Christian Tour, maximizarea sinergiilor şi crearea de valoare suplimentară pentru clienţi.

Lansarea diviziei de turism de aventură precum şi a diviziei care oferă pachete şi servicii personalizate, Once in a Lifetime, ne permite să ne adresăm unor noi categorii de clienţi interesaţi de experienţe active, dinamice sau sofisticate, consolidându-ne poziţia de lider pe piaţa din România.

În domeniu:

Creşterea integrării verticale: tendinţa de achiziţii şi parteneriate strategice, cum este exemplul nostru cu AnimaWings, devine tot mai frecventă în industria turismului, companiile încercând să controleze mai bine lanţul valoric şi să ofere servicii integrate.

Evoluţia cererii pentru experienţe personalizate: turismul de nişă, incluzând segmente precum cel de aventură, wellness sau destinat experienţelor gastronomice, atrage din ce în ce mai mulţi turişti, iar companiile se adaptează pentru a livra soluţii personalizate.

Accent pe rezilienţă şi turism sustenabil: în faţa schimbărilor economice şi climatice, industria turismului va pune un accent crescut pe rezilienţă, inovaţie tehnologică şi adaptarea la cerinţele pentru turism sustenabil. Tot mai mulţi turişti preferă destinaţiile responsabile ecologic, de aceea industria turismului va pune accent pe iniţiative ecologice, protecţia resurselor naturale şi susţinerea comunităţilor locale.

 

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.