Tastati, tastati si iar tastati

Postat la 06 decembrie 2005 1 afişăre

Acum un deceniu, un laptop bun costa cam 5.000 de dolari. La oferta speciala. Usor-usor, producatorii au prins viteza pe panta ieftinirilor, pentru ca recent sa asistam la aparitia pe piata a unui laptop cu un pret neverosimil: 100 de dolari.

Acum un deceniu, un laptop bun costa cam 5.000 de dolari. La oferta speciala. Usor-usor, producatorii au prins viteza pe panta ieftinirilor, pentru ca recent sa asistam la aparitia pe piata a unui laptop cu un pret neverosimil: 100 de dolari.


Laptopul de 100 de dolari nu costa, de fapt, nimic. Cel putin pentru utilizatorii finali - copiii din tarile sarace, cu acces minim la informatie si educatie. De altfel, nu va asteptati sa-l gasiti prin vreunul dintre magazinele lumii, acesta urmand sa fie distribuit exclusiv prin intermediul unor proiecte guvernamentale sau al ONG-urilor. Sistemul de distributie este simplu: organizatii umanitare sau companii cumpara computerele ieftine, pe care le doneaza mai departe celor care au nevoie de ele.


Este aceasta campanie doar o idee nobila sau mai marii industriei au de fapt scopuri mult mai pragmatice - castigarea de noi piete, cat mai devreme, dar si acces la mana de lucru bine pregatita si ieftina? Parerile sunt impartite. Ideea de a construi un laptop ultra-ieftin i-a venit lui Nicholas Negroponte, presedintele fondator al celebrului laborator american de cercetare Massachussets Institute of Technology (MIT). Aflat acum cativa ani intr-o excursie in Nigeria, el a fost surprins de faptul ca localnicii erau extrem de impresionati de laptopul sau si ar fi vrut sa puna mana pe el. Se poate spune ca a fost momentul in care a decis sa realizeze un laptop cat mai ieftin, care sa fie distribuit in cat mai multe dintre statele sarace, convins fiind ca "fiecare om trebuie sa aiba acces la educatie".

Ideea lui Negroponte a avut succes si s-a bucurat de sprijin international. Google, producatorul de microcipuri Advanced Micro Devices, gigantul News Corp. al mogulului Rupert Murdoch, firma Red Hat de distributie a sistemului de operare Linux au investit rapid in proiect pentru a reduce cat mai mult din costurile de productie ale laptopului-minune. Se spune chiar ca insusi Steve Jobs, fondatorul Apple, ar fi vrut sa se implice in proiect, oferind sisteme de operare Mac pentru calculatoare.

Totusi, MIT a dorit sa nu se implice in lupta de pe piata sistemelor de operare, refuzand politicos si sistemul Windows al Microsoft,  pentru a opta in cele din urma pentru varianta gratuita si necomerciala Linux. Laptopul a fost prezentat la summit-ul Natiunilor Unite din Tunis, sub supervizarea secretarului general ONU, Kofi Anan. "Este un echipament robust si flexibil, care va ajuta copiii sa invete", a spus Anan. "Ideea mea este ca laptopul acesta sa fie donat gratuit tuturor copiilor din tarile sarace", a explicat mai in detaliu Negroponte, amintind, printre altele, ca salariul mediu in Nigeria este de 1.000 de dolari pe an, iar o familie saraca nu ar putea sa isi permita sa plateasca nici macar cei 100 de dolari pentru laptop.


Numai ca, dincolo de latura lor "umanitara", proiectele de acest gen nu sunt vazute cu ochi buni chiar de toata lumea. Unii analisti si militanti ai lumii digitale, unii autori de jurnale personale online (blog-uri) considera ca proiectele marilor giganti IT de a furniza laptopuri si computere ieftine nu au de fapt in spate decat motive comerciale. "Gigatii IT pregatesc de fapt piata pentru a creste vanzarile de produse veritabile in viitor", a apreciat autorul unui forum de discutii, la rubrica "PC-uri ieftine", adaugand ca oricine testeaza un computer ieftin va dori in timp sa isi cumpere unul mai performant si (mult) mai scump.


Mai mult, opozantii ideii laptopului ieftin sustin ca invazia marilor companii in domeniul educational are si o alta motivatie: racolarea de timpuriu de specialisti foarte buni in IT care sa nu solicite salarii mari. "Fara inovatii si inventii, industria IT nu poate merge mai departe. De aceea are nevoie de specialisti tot mai multi si din medii cat mai variate. Iar racolarea incepe sa treaca dincolo de facultate, spre liceu. Si din zona occidentala sa se mute spre tarile sarace, unde mana de lucru este mult mai ieftina", a apreciat unul din analisti. Oamenii din industrie mai spun ceva: ca marii producatori de cipuri si componente IT au stocuri mari de produse vechi, pe care nu le mai pot vinde nicaieri. Toata aceasta tehnologie poate fi folosita insa in proiecte "umanitare". Astfel incat Intel sau AMD nu vor arunca la cos procesoarele de 500 MHz, ci le vor vinde, chiar daca la un pret mai mic.


Iar Google, precum si celelalte companii implicate in activitati online vor ca prin aceste proiecte sa castige si mai multi utilizatori pe site-urile proprii, ceea ce va insemna pe termen lung cresterea constanta a veniturilor din reclame. De cealalta parte, avocatii proiectului lui Negroponte sustin ca, pana si in conditiile in care toate aceste argumente ar fi adevarate, nu inseamna neaparat ca beneficiarii laptopurilor de 100 de dolari nu vor avea de castigat prin accesul la tehnologie si la Internet.


Primele laptopuri sunt prevazute sa iasa din fabrica in februarie-martie 2006. Oficialii proiectului au declarat ca nu vor exclude de la cumparare anumite tari sau zone ale lumii doar pentru ca pietele lor sunt mai dezvoltate. De pilda, chiar in SUA, in Massachusetts, vor fi cumparatori care vor dona laptopurile elevilor. In urmatorii ani vor fi produse 100-150 de milioane de laptopuri pe an. Spre comparatie, intreaga productie mondiala de laptopuri se cifreaza la 50 de milioane de unitati pe an. Totusi, laptopul de 100 de dolari nu este un proiect singular. Steve Ballmer, directorul executiv al Microsoft, a lansat un apel pentru construirea unui PC ieftin care sa fie folosit pentru educatie in tarile in curs de dezvoltare. AMD - cel de-al doilea mare producator de cipuri al lumii, dupa Intel - a demarat un program similar: Personal Internet Communicator (PIC). In linii mari este vorba despre realizarea unui computer-desktop, capabil sa se conecteze la Internet si sa efectueze diverse sarcini de baza: text si prezentari grafice. Costul sau final ar fi de 185 de dolari, fara monitor.


Trei companii din India si America Latina vor construi in fabricile lor computerul AMD, care va fi de asemenea distribuit in tarile sarace. Este un computer asemanator cu laptopul de 100 de dolari. Are un procesor de 500 MHz, memorie 128 MB RAM, hard-disc de 10 GB. Are un sistem de operare Microsoft CE, cu extensii pentru compatibilitate cu fisierele XP. PIC este parte a unui proiect catalogat de asemenea drept "umanitar". Este vorba de "50X15", proiect care isi propune sa creasca penetrarea Internetului in lume la 50% pana in 2015. Acum, cifra se situeaza pe la 10-11%, conform statisticilor. China, India, Rusia si Brazilia, pentru ca au cei mai multi locuitori, sunt principalele tinte pentru astfel de investitii.


Microsoft s-a implicat de asemenea in proiectele de educatie si pentru cresterea penetrarii PC-ului la nivel mondial. Compania lui Bill Gates a ieftinit sistemul de operare Windows, atat pentru scoli sau licee, dar si pentru unele tari sarace, care beneficiaza de Windows-ul "Starter Edition", cu functii diminuate, dar mai ieftin.


Gigantul american Intel a luat in calcul de asemenea producerea de procesoare ieftine pentru tarile in curs de dezvoltare, in cadrul unui proiect botezat Shelton. Oricum, compania are linia de procesoare Celeron, mai ieftine, pentru tarile in curs de dezvoltare.


Cel mai recent anunt in acest sens l-a facut o companie indiana. Novatium si-a propus sa realizeze un computer de 70-75 de dolari, care sa fie vandut exclusiv in tarile sarace. Cu un monitor ieftin ar costa 120-150 de dolari. "Pentru a atinge pretul acesta intr-un proiect comercial am folosit piese second-hand", a declarat fondatorul companiei, Rajesh Jain. Acesta este un vizionar local, care in anul 2000 a vandut un site de turism, IndiaWorld, pentru 115 milioane de dolari, unei alte companii indiene. "Computerele ieftine vor aduce Internetul in casele celor 5 miliarde de oameni care nu sunt online", a apreciat Jain. Tendinta nu are cum sa ocoleasca nici Romania. Sigur, in urma cu zece ani, foarte putini erau cei care isi permiteau sa cumpere un laptop. Astazi, insa, computerele portabile reprezinta mai bine de 45% din vanzarile de computere noi de pe piata romaneasca. Cele mai ieftine PC-uri de pe piata romaneasca, fara monitor, costa circa 225 de euro (noi, in magazin).


Analistii spun ca un computer acceptabil costa minimum 500 de dolari, iar un laptop "OK" peste 1.000 de dolari.  La second-hand se pot cumpara sisteme incepand de la 150 de dolari. Un laptop nou coboara vertiginos spre 600 de euro, iar un laptop second-hand merge pana la 300 de dolari.


Numai ca preturile mici au, adesea, doua taisuri. Tehnologia din aceste echipamente este de cele mai multe depasita ori limitata. Ca si veniturile, ar putea suna o replica.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Tastati,
tastati si iar tastati
/business-hi-tech/tastati-tastati-si-iar-tastati-1005158
1005158
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.